Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Tai

Rekkevidde angst er fremdeles et godt brukt begrep når elbiler diskuteres. Vi som bruker elbil vet at det ikke er noe å ha angst for men mange tror fremdeles at en elbil ikke kan være bil nummer 1. Blir en da gitt valget mellom to biler hvor den ene fungerer som en bensinbil og den andre må lades er jeg fremdeles sikker på at de fleste ville valgt en hydrogen bil.

Og produksjon av hydrogen krever mye energi, det er jeg klar over. Men det å legge opp mye strøm til ett sted er mye enklere enn å legge opp til mer strøm alle steder.

Mitt viktigste argument for at hydrogenbiler er levedyktige og en konkurrent er at de krever ingen tilpassing. Har du fossilbil kan du ha hydrogenbil. Det gjelder ikke for batteribiler. Da må du ha en lademulighet, noe mange ikke har.

For øvrig overrasker det meg stort at 60% av Norges befolkning har enebolig. Men selv der har ikke alle mulighet til å lade bilen sin. Igjen er det ladebegrensinger som gjør at hydrogenbiler kan skvise ut batteribiler.

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:59
Og produksjon av hydrogen krever mye energi, det er jeg klar over. Men det å legge opp mye strøm til ett sted er mye enklere enn å legge opp til mer strøm alle steder.

Men det er fortsatt både enklere og billigere enn å legge opp til hydrogenstasjoner alle steder....

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:59
Har du fossilbil kan du ha hydrogenbil.

Forutsatt at akkurat de bensinstasjonene du akter å bruke blir hydrogenstasjoner. Noe som er helt urealistisk. Man kan håpe på at de blir linke mange og like godt plassert som Teslas superladestasjoner, men selv tviler jeg. Uansett blir det mye dyrere. Prisen man må betale for hydrogen vil antagelig også bli svært nært hva man betaler for fossiler, noe som tar bort den økonomiske fordelen elbiler har ved fylling. 

Husk at selv om det finnes en del mennesker som ikke kan lade bilen sin hjemme, så blir det garantert ingen som kan fylle hydrogenbilen hjemme. Mao - rekkevidden på en elbil forteller hvor langt man kan kjøre hjemmefra uten å måtte finne en ladestasjon. Rekkevidden på en hydrogenbil forteller - i likhet med fossilbiler - hvor langt man kan kjøre mellom hver gang man er innom fyllestasjonen. Men altså, i motsettning til fossilene kan du ikke bare droppe innom første og beste stasjon for å få hydrogen... Og heller ikke låne en stikkontakt langs veien ;)
Model S 85D

Oreo

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:59
For øvrig overrasker det meg stort at 60% av Norges befolkning har enebolig. Men selv der har ikke alle mulighet til å lade bilen sin. Igjen er det ladebegrensinger som gjør at hydrogenbiler kan skvise ut batteribiler.
Det vil overraske meg stort om ikke samtlige med egen bolig også har innlagt strøm, samt at de kan kjøre om ikke inntil husveggen ganske så nærme. Altså ingen ladebegrensning (jeg lader bl.a. med 5A på campingplassen).
Jeg er forøvrig enig med deg at folks vaner kan være vanskelig å vende, spesielt dem de er trygge på (bruk av bensin/diesel).
Som et eksempel skulle min egen bror kjøpe seg ny bil forrige uke. Han ville ikke ha diesel fordi de kjørte så lite, noen få km daglig bare. Da skulle en tro en elbil var midt i blinken, noe jeg foreslo. Det endte med kjøp av ny bensinbil i Golf-størrelsen. Det ironiske var at det var nettop han som foreslo elbil for meg før jeg kjøpte Leaf i slutten av 2011. (Min) Konklusjon: når det kommer til stykket vil ikke folk kjøpe elbil som eneste bil før de har erfaring hvordan den er i daglig bruk.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

M@Do

Sigurdi skrev stikkordene. Anlegget på Lillestrøm produserer nok hydrogen til 5 busser i døgnet. Dette demo anlegget er på 50 kW. Ett tilsvarende anlegg på 400 kW har en kostnad på 80-100 mill og bygge. Allerede her kan man se at det ikke vil være lukrativt å bygge ut mange slike anlegg. Det hadde også vært interessant å vita hva DSB tenker om at det bygges ut store lagrings tanker med hydrogen rundt det ganske land. Det er også en begrensning på frakt av gass på lastebil i Europa, her kan man  maksimalt frakte 3000 liter. (Tilsvarer fylling av 10 busser). Det vil si at det må kjøres mye gass rundt på veiene hvis set skal være  sentrale produksjons steder.

En typisk SC lokasjon koster typisk mellom 0,6-1 million å bygge.
Det med skjev belastning på nettet har allerede Tesla tenkt på ved å sette opp batterier tilknyttet ladestasjoner. På denne måten vil man ikke få de høye effekt toppene i strøm nettet.

stor66

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:59
Mitt viktigste argument for at hydrogenbiler er levedyktige og en konkurrent er at de krever ingen tilpassing. Har du fossilbil kan du ha hydrogenbil. Det gjelder ikke for batteribiler. Da må du ha en lademulighet, noe mange ikke har.
Hvordan får du det til å gå opp? En hydrogenbasert bilpark mye mer tilpasning enn en elektrifisert bilpark.

Du kan ikke bruke eksisterende bensinstasjoner som hydrogenfyllestasjoner uten betydelig ombygning. I praksis må du bygge et helt nytt nett med stasjoner.

Det må lages et nettverk for hydrogendistribusjon til stasjonene. En eksisterende bensintanker kan ikke frakte hydrogen, dermed må det investeres i flere (og dyrere) hydrogentankbiler for å frakte hydrogen ut til stasjonene.

Alle hydrogenbilene må bygges og selges for å erstatte dagens bilpark.

En elektrifisering av bilparken er betydelig enklere å få til. Det er strøm overalt i et moderne samfunn og det er enkelt å bygge hurtigladere selv på relativt øde steder som Gol og Dombås i løpet av under et år!

Har du fossilbil kan du ha elbil. Det er vel det Tesla har demonstrert høyt og tydelig i det året som er gått siden de kom med Model S på det norske markedet.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

eDooku

#830
Enig der. Hydrogen er ikke levedyktig som teknologi fordi den rett og slett ikke er miljøvennlig, ei heller kostnadseffektivt på noen måte. En utbygging av ladestasjoner er langt mer kostnadseffektivt.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

sigurdi

Den stasjonen jeg linket til blir Hydrogen produsert med elektrolyse, regner med kilden er vann.
Krever desverre mye mer energi en det som blir frigjort, men transport av Hydrogen til fyllestasjonen trengst ikke kun innlagt vann. :-)

Den dagen hydrogen kan produseres fra vann i små anlegg og mer energi kan frigjøres, en det som går med. Altså energi positiv reaksjon, da og først da har hydrogen biler noe for seg.
Blir vannstasjoner som en kan fylke litt vann for å komne seg videre. :-)
Ikke behov for lagring av hydrogen siden en produserer fortløpende det en forbruker. :-)
sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. juni 2014, klokken 16:43
Den dagen hydrogen kan produseres fra vann i små anlegg og mer energi kan frigjøres, en det som går med. Altså energi positiv reaksjon, da og først da har hydrogen biler noe for seg.
Blir vannstasjoner som en kan fylke litt vann for å komne seg videre. :-)
Ikke behov for lagring av hydrogen siden en produserer fortløpende det en forbruker. :-)
sigurdi

Beklager, men det vil ikke la seg gjøre. Det vil alltid gå med mer energi til å bryte bindingen mellom H2 og O enn det man får tilbake ved å forbrenne H.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH


Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 17. juni 2014, klokken 17:08
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. juni 2014, klokken 16:43
Den dagen hydrogen kan produseres fra vann i små anlegg og mer energi kan frigjøres, en det som går med. Altså energi positiv reaksjon, da og først da har hydrogen biler noe for seg.
Blir vannstasjoner som en kan fylke litt vann for å komne seg videre. :-)
Ikke behov for lagring av hydrogen siden en produserer fortløpende det en forbruker. :-)
sigurdi

Beklager, men det vil ikke la seg gjøre. Det vil alltid gå med mer energi til å bryte bindingen mellom H2 og O enn det man får tilbake ved å forbrenne H.

Det vel ironi der sigurdi? Jeg leste følgende: hydrogen kan kun bli et godt alternativ i en fantasiverlden. Jeg er enig.

sigurdi

#834
Jepp, liker ironi.

Men samtidig er det jo ikke sikkert at vår kunskap og fysiske regler, slik vi kjenner dem i dag, er den riktige om 10-20-30 år. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

kdid

Angående borettslags garasjer og elbil-lading.

I en slik fellesgarasje måtte det jo være forholdsvis enkelt å sette opp ett intelligente Type2 lade system som fordeler en felles kurs på. la oss si, 3x63A / 400V fra hovedtavlen i blokka ut til la oss si 25 elbiler.
Ved å la det gå gjennom en kontrollenhet som balanserer tilgjengelig kapasitet til hvert enkelt Type2 uttak, så kan alle koble til bilene sine og få opptil 3x32A / 400V via sin Type2 tilkobling. Hvis det skulle skje at alle 25 kom hjem samtidig med tilnærmet tomt batteri, så vil det jo bare ta noe lenger tid å lade. Normalt vil de fleste bilene være oppladet i løpet av kort tid, men i verste fall, hvis alle trenger lading, så vil hver bil kun få 1.7 KW inntil de første bilene er oppladet. Er det kun 6 biler som trenger lading, så får de 7 KW hver. 12 biler vil få 3,5 KW hver.

De fleste elbiler har jo ikke større batteripakker enn 20-25 KWh, så over natta (12 timer) lading vil selv med alle tilkoplinger i bruk, fremdeles kunne lade en Leaf eller lignende bil full.

Nå vet jeg ikke om det har vært laget noen tilsvarende anlegg noe sted, men jeg tror ikke det skulle være noen heksekunst å lage.

Ett slikt anlegg burde heller ikke bli så dyrt per lade plass.
Model S85 - grå, pano, std 19", tekstil, piano, dobbellader, tech, luft, park, lyd, hylle, Nokian R2.
Ekstra: Komplett gummimatter, Whispbar takstativ, JKirkebø adaptersett, Ditec lakkbeskyttelse.
Bestilt: 30. November 13; Bekreftet: 16. Februar 14; I produksjon: 24. April 14; Ferdig produsert: 25. April 14; Estimert levering: Mai/Juni; Levert: 20. Juni 14!
Kjørt: 18500 km fram til 13. Februar 15 (Kommer aldri til å holde med 20000 km i året på denne.)
Bosted: Egersund

JohanH


Sitat fra: sigurdi på tirsdag 17. juni 2014, klokken 17:25
Jepp, liker ironi.

Men samtidig er det jo ikke sikkert at vår kunskap og fysiske regler, slik vi kjenner dem i dag, er den riktige om 10-20-30 år. ;-)

sigurdi

Vel vel den som lever får se. Men klart får man lagd et eller annet som skaper energi fra ingenting blir jo energiproduksjon et ikke-problem og da putter du jo en slik dings som spytter ut elektrisitet gratis i hver bil og slipper både hydrogentank eller batteri for lagring.

Sjøhyene

Er kun politiske grunner til at vi i det hele tatt snakker om hydrogenbil.
Da har jeg mye mer tro på å bruke thorium eller antimaterie som drivstoff. Det har ihvertfall noe for seg i teorien, i motsetning til hydrogen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jkirkebo

Sitat fra: kdid på tirsdag 17. juni 2014, klokken 17:26
Angående borettslags garasjer og elbil-lading.

I en slik fellesgarasje måtte det jo være forholdsvis enkelt å sette opp ett intelligente Type2 lade system som fordeler en felles kurs på. la oss si, 3x63A / 400V fra hovedtavlen i blokka ut til la oss si 25 elbiler.
Ved å la det gå gjennom en kontrollenhet som balanserer tilgjengelig kapasitet til hvert enkelt Type2 uttak, så kan alle koble til bilene sine og få opptil 3x32A / 400V via sin Type2 tilkobling. Hvis det skulle skje at alle 25 kom hjem samtidig med tilnærmet tomt batteri, så vil det jo bare ta noe lenger tid å lade. Normalt vil de fleste bilene være oppladet i løpet av kort tid, men i verste fall, hvis alle trenger lading, så vil hver bil kun få 1.7 KW inntil de første bilene er oppladet. Er det kun 6 biler som trenger lading, så får de 7 KW hver. 12 biler vil få 3,5 KW hver.

De fleste elbiler har jo ikke større batteripakker enn 20-25 KWh, så over natta (12 timer) lading vil selv med alle tilkoplinger i bruk, fremdeles kunne lade en Leaf eller lignende bil full.

Nå vet jeg ikke om det har vært laget noen tilsvarende anlegg noe sted, men jeg tror ikke det skulle være noen heksekunst å lage.

Nei, det bør være forholdsvis enkelt å lage et slikt anlegg, forutsatt at man går for 1-fase lading. Med 3-fase lading blir det mye mer komplekst å styre det og man må inn med måletrafoer for å måle strømmen osv. Med 1-fase lading er det rett og slett bare å regne sammen hvor mange biler som aktivt lader.

Gitt 3x63A 400V inntak gir det 3 enfase kurser til lading. Siden minimum ladestrøm i følge protokollen er 6A betyr det at anlegget kan forsyne 10 ladestolper per kurs. Logikken blir som følger:

I starten signaliseres 32A via pilotsignalet. Bil nr. 1 og 2 som kobler seg på hver "kurs" for 10 biler vil få 7,4kW lading.
Når bil 3 kobles på droppes pilotsignalet ned til 21A. Og så videre:
Bil 4 = 15A
Bil 5 = 12A
Bil 6 = 10A
Bil 7 = 9A
Bil 8 = 7A
Bil 9 = 7A
Bil 10 = 6A

Etterhvert som biler blir ferdigladet og kontaktoren kobler ut er det bare å justere pilotsignalet opp igjen. Elektronikken som trengs er meget enkel. Hver ladestasjon må ha en enkelt ledning mot sentralen som er koblet sammen med styringen til kontaktoren. Når kontaktoren er "inne" vil denne ledningen ha 230V mot sentralen og signalisere at ladestasjonen er i bruk. Sentralen må telle antall aktive ladesesjoner og signalisere tilbake et korrekt pilotsignal som videresendes til bilene.

Har man bare 230V IT nett vil en 3x63A kunne forsyne 3*6 biler (36A per kurs).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Det er nøyaktig en sånn løsning vi venter på tilbud på her i borettslaget.
Men det har lite med konkurrentene å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA