Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

sigurdi

Hydrogen er blindspor for personbiler.
Busser, lastebiler, ferger osv kan det mer diskuteres.
Det er ekstremt dyrt å sette opp stasjoner, kan bygge ladere over hele landet for kostnaden til et par fyllestasjoner.
Hjelper ikke med 60 mil rekevidde om en må kjøre mange ekstra mil for å få fyllt tanken.
Kommer ikke fylle mulighet på alle bensinstasjoner pgalokasjon og eksplosjons fare.
Når batteri priser går nedover blir hydrogen bilene dyrere å produsere, pga sikkerhets aspektet med oppbevaring av den lettflyktige hydrogen gassen, mer fordyrende komponenter en ren elbil.
Krever store mengder energi for å produsere hydrogen, om det ikke blir produsert fra gassproduksjon.
Et par bilbranner/eksplosjoner fra hydrogen biler, så er nok kapittelet over siden dette fort blir en skikkelig brann og ikke en liten minibrann som vi har sett på noen batteri biler. Utviklingen på batteri vil øke fremover og når prisene går ned og kapasiteten går opp, blir det bare tids og pris spørsmål før rekevidden er høy nok til å dekke de aller fleste personbiler sitt kjøremønster.

At hydrogen skal dekke kjøring i gressgrente strøk er vel heller lite sansynlig, siden det ikke er økonomisk forsvarlig å bygge ut en stasjon med hydrogen fylling der det ikke er sannsynlig med høy tetthet av hydrogen biler.

Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 17. juni 2014, klokken 07:48
Jeg er helt enig i at konseptet er lettere å innføre. Hybridbiler er lettere å forholde seg til. Man kan bruke dem som en vanlig bensinbil (hydrogenpumpen er riktignok ikke helt lik) og den går raskere å fylle.
For de som ikke lever med en langdistanse elbil er antakelig konseptet interessant.
Men for oss som allerede har langdistanse elbil faller hydrogen igjennom på mange områder. Og mtp. utvikling i batterienes pris/kapasitet kan det se ut til at hydrogenbilene kommer for sent.
Selvfølgelig veldig bra for personer med helt ekstreme kjørebehov, og i bybusser er hydrogen genialt! Men i personbil? Nei takk.


Bybussers energibehov kan allerede dekkes av nåværende batteriteknologi.

Jeg tror nok at det er langt lettere å innføre elbiler (med batteri) enn hydrogenbiler, for sikkerhetsforanstaltningene med hydrogen er så store. Det betyr også at det blir LANGT mellom hydrogenfyllestasjoner, og derfor uaktuelt for de fleste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tho

Hydrogensamfunnet er nok dessverre bare fornuftig for journalister og politikere. Som ingeniør finner jeg hele greia rimelig latterlig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#Theoretical_maximum_efficiency

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Rio

The best Bang since the last one, for å feilsitere Douglas Adams! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tai

Uavhengig av virkningsgraden er det et system som passer bedre inn slik transport er bygget opp for tiden. Batterier må lades og det tar tid. Ikke veldig mye tid avhengig av hvor du lader men mer enn å fylle på bensin/diesel/hydrogen. Man kan diskutere fremtidig lading og batteristørrelse/effekt men det blir uansett teori. Venter man lenge nok vil man få bittesmå batterier med 1000 km rekkevidde.

Et annet hensyn å ta er belastningen på eksisterende ledningsnettene. Hvis alle skifter til ren elektrisk bil vil vi få et problem. Det lar seg ikke gjennomføre uten store endringer som vil koste skjorten, en fot og en arm. Jeg tror de fleste land vil vegre seg for å ta den kostnaden hvis alternativet er en hydrogen bil som kjører like rent som en batteribil. Ja, det vil koste å sette opp fyllingsstasjoner. Men det er lettere å innføre enn å 5 doble strømkapasiteten i Norge/verden.

Nå kan det skje veldig mye med batteriteknologien og hydrogenbil teknologien fremover. Men hvis hydrogenbilene blir tilgjengelig for en anstendig penge kan jeg garantere at en familie vil velge en slik bil over en batteribil. Man slipper å skifte vaner. Om man kunne klart seg med en batteribil er dessverre noe mange ikke tenker på.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

tho

5 doble kapasiteten?  :o

I TU sto det at hvis all personbiltransport blir elektrifisert ville strømbruken i Norge øke med ca 5% som er godt innafor overkapasiteten i dag.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Øyvind.h

Femdobler strømkapasiteten? Jeg trodde total elektrifisering av den norske bilparken ville medføre ca 5% økning i strømforbruket?
I følge SSB tilbakela norske personbiler 43,9 milliarder kilometer på norske og utenlandske veier i 2013. Med snittforbruk 200wH/km. Dvs 8,78 milliarder kWh.
Totalforbruket i Norge i fjor var vel rundt 130tWh. En økning på 8,78tWh burde vel ikke medføre katastrofe?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tai

Beklager, 5%, ikke 5 ganger.

Var under den oppfatning at nettet per dags dato ikke hadde kapasitet til å dekke behovet for en fullelektrisk bilpark.

Uansett, jeg står fast ved at hydrogenbiler lettere kan implementeres i dagens bilbruk. Det er for mange ting som må endres hvis alle skulle kjørt batteribil.  Tenk på alle de som måtte ha trukket opp nye kabler til parkeringsplassen sin i fellesgarasje. Eller alle de som ikke har garasje.

Et godt eksempel er borettslaget mitt. Vi har et parkeringsanlegg med plass til 25 biler. Når borettslaget nå skal legge opp til lading for elbil får vi 4 nye kurser på 16 A. Da kan 4 biler lade samtidig. Det er rett og slett ikke kapasitet til å lade flere biler, da må sikringsskapet byttes og grep taes i trafokiosken som allerede leverer maks kapasitet. Slik er det garantert hos veldig mange. Det er ikke alle som bor i enebolig, de fleste av oss bor i blokk eller rekkehus.

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

M@Do

Hadde vært interessant å regnet på hvor mye Norges energiforbruk hadde økt med hvis alle biler i Norge skulle gå på hydrogen. Fremstilling av hydrogen er meget energikrevende, samt at virkningsgraden på brenselcellene ikke er spesielt høy.
Når hydrogen fremstilles fra elektrisitet eller natur-/biogass, går ca. 30- 40 prosent av energien tapt i prosessen. Brenselcellene har en virkningrad på ca. 60%. Og det kreves også endel energi for fylling da tankene i bilen holder 700 bar. Og antar også at man vil miste endel hydrogen på veien fra well-to-wheel.

Amoss

Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 10:44
Nå kan det skje veldig mye med batteriteknologien og hydrogenbil teknologien fremover. Men hvis hydrogenbilene blir tilgjengelig for en anstendig penge kan jeg garantere at en familie vil velge en slik bil over en batteribil. Man slipper å skifte vaner. Om man kunne klart seg med en batteribil er dessverre noe mange ikke tenker på.

Jeg tror du må vente lenge til hydrogenstasjoner blir like vanlige som Teslas superladerstasjoner... Og de kommer aldri til å bli noe i nærheten av like vanlige som stikkontakter eller bensinstasjoner. Om folk snakker om rekkeviddeangst alt med elbiler, hva blir det ikke da med hydrogenbiler? Dette på tross av en i utgangspunktet lengre rekkevidde enn selv en Tesla....
Model S 85D

M@Do

#820


Denne figuren viser vel ganske klart at det totale energi forbruket blir mye høyere ved bruk av hydrogen vs elekriske biler.

SitatOnly 20%–25% of the source energy needed to synthesized hydrogen from natural compounds can be recovered for end use by efficient fuel cells. Because of the high energy losses within a hydrogen economy the synthetic energy carrier cannot compete with electricity. As the fundamental laws of physics cannot be chanced by research, politics or investments, a hydrogen economy will never make sense.

Ref. http://www.biowasserstoff.org/fileadmin/Quellen/Unser_Kommentar/Wasserstoff_loest_keine_Energieprobleme/Does_a_Hydrogen_Economy_Make_Sense.pdf

Så da legger vi hydrogen dødt!

jkirkebo

#821
Sitat fra: Tai på tirsdag 17. juni 2014, klokken 11:30
Det er ikke alle som bor i enebolig, de fleste av oss bor i blokk eller rekkehus.

En del, men ikke de fleste. Ca. 60% bor i enebolig i følge SSB.

Andre boformer:

Tomannsbolig 10%
Rekkehus 11%
Blokk 17%
Andre 2% (bofellesskap og lignende)

Mao. er det kun en av seks som bor i blokk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eDooku

#822
Enig i at hydrogen er et blindspor. Hydrogen passer best for oljeselskapene og alle som har aksjer hos dem, siden de allerede sitter på logistikk og infrastruktur som relativt lett kan bygges om til å distribuere hydrogen. Men miljøvennlig er det ikke, selv om forbruket av hydrogen skjer uten lokal forurensning.

De investeringene det er å oppgradere noen strømplugger i hytt og gevær er nok temmelig bagatellmessige. For et borettslag å investere noen hundretusen i oppgraderinger er lite i forhold til de millionene det koster å oppgradere alle bad, skifte vinduer, etc.

Selv investerte jeg i 9.000 for å få 400V/16A i min garasje. Og jeg er en av de 60%...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

sigurdi

Hydrogen fyllestasjon i Oslo:

http://chic-project.eu/cities/phase-1-cities/oslo/oslo-refuelling/oslo-hydrogen-refueling-station

Denne stasjonen har kapasitet på 250kg hydrogen og da nok til å fylle 5 busser pr dag. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

tho

Himla mye styr for å fylle 5 busser om dagen gitt. Et par 110kW superladere hadde gjort samme nytten.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA