Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

no_way

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:39
De vil nok definere en ny kontakt som tåler 400 kW. Enten det eller fryktelig mange Schuko i parallell! :D
Husk bare å sette alle rett vei i uttaket... ;)
S85 med blå metallic lakk, dobbeltladar og stereoanlegg - utlevert sommaren 2014
VIN 396xx

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 29. mai 2014, klokken 23:27Men selv om f.eks. Audi eller BMW i dag hadde kommet med en slik bil, så ville Tesla alt ha noen konkurransefordeler:
- SC nettet - undervurder ikke dette!
Dette kan nok ikke understrekes nok.

Jeg har ved flere anledninger lest artikler om potensielle fremtidige elbiler fra BMW, Audi, mf, som jeg i utgangspunktet tenkte at var veldig lovende og kunne tenke meg å kjøpe. Men så tenker jeg meg om en gang til, og kommer på at de ikke har supercharging eller noe tilsvarende, og så vidt jeg vet har de ingen planer om å komme med noe tilsvarende. Da går tankegangen min veldig raskt fra "dette kunne jeg tenke meg å kjøpe" til "dette er fullstendig uinteressant". Det er rett og slett ikke aktuelt for min del å bruke 500.000+ kroner på en bil som ikke kan brukes som bil nr 1.

Før slutten av 2015 vil supercharger-nettverket i Norge være godt nok utbygd til å være ett fullgodt alternativ til bensin/diesel. Når kan det samme sies om CCS (med *minimum* 80 kW)? 2025? 2035? Inntil de andre selskapene kommer på banen med god hurtiglading, så er min konklusjon at de sover godt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pberg

Bare en liten sak i forhold til det med at det er vanskelig å lage biler med mye høyere egenvekt enn det de har i dag. Alle premiumprodusentene leverer jo pansrede biler som veier i området dobbelt så mye som standardversjonen (opp mot 4 tonn), og bruker mye av standard rammeverk i bilen, men med diverse forsterkninger. Så i teorien kunne du lastet inn to tonn batterier i en S-klasse, A8 eller 7-serie med allerede eksisterende deler i produksjon til disse bilene....

:)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Porsgrunn

Sitat fra: pberg på mandag 02. juni 2014, klokken 08:43
Bare en liten sak i forhold til det med at det er vanskelig å lage biler med mye høyere egenvekt enn det de har i dag. Alle premiumprodusentene leverer jo pansrede biler som veier i området dobbelt så mye som standardversjonen (opp mot 4 tonn), og bruker mye av standard rammeverk i bilen, men med diverse forsterkninger. Så i teorien kunne du lastet inn to tonn batterier i en S-klasse, A8 eller 7-serie med allerede eksisterende deler i produksjon til disse bilene....

:)

Jeg har ikke sagt det er vanskelig som i ikke lar seg gjøre eller ikke finnes kjente måter å gjøre det på.

Det gir imidlertid en bil som er tyngre (eller mer eksotisk i matrialvalg og produksjon) og mer komplisert dvs dyrere å produsere.

Starter du med en småbil kan det fort ende med at den blir en toseter eller må lages større. S-klasse, A8 eller 7-serie er vel ikke småbiler. Disse pansrede bilene trenger heller ikke å ta spesielt mye hennsyn til pris.

Dersom det diskuteres kun hva som er mulig å bygge fra et enginerings synspunkt så er jeg enig i at det er relativt enkelt. Dette er et nyttig og viktig perspektiv for å flytte grensene videre.

Dersom diskusjonen er hva som er salgbart blir det vanskeligere. Dersom du må ta kompromier på feks nyttelast, passasjerer eller bagasjeplass. Ender du raskt med at det går ut over salgbarheten. Dersom du får en utsalgspris mye høyere enn konkurentene så har du ikke noe produkt for massemarkede.

Konkurrentene er kanskje litt feige og konservative. Men de er nok ikke så langt unna hva som er praktisk (ikke teknisk) mulig med det de har tilgjengelig per i dag.




Oreo

Synes det er slående at det blir diskutert hva konkurrentene potensielt kunne ha gjort/evt kan gjøre, istedenfor å sammenligne produkter ute i markedet. Det har jo som kjent sin naturlige forklaring. Interessant er det likevel å høre hva folk tenker.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

RunarBT

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:28
For Tesla sin del avhenger det meste av at de klarer å lage Model E billig og bra nok. Får de dette til, kombinert med de vanvittige planen for hurtigladere i USA/Europa(som over 20 bare i Norge) de neste årene har produsenter sittet på gjerdet for lenge.

2017 er ikke langt fram. Med stor sansynlighet har Tesla da suverent best tilgang på batterier. Kombiner dette med et ferdig utbygget hurtigladernett og du har en vinner.

Det har du veldig rett i.:-)

Ladenettverket til Tesla blir jo enormt bra, bare fra neste år. Det er vel nesten fullt utbygd da i midteuropa, i hvert fall på antall lasdeplasser, så må disse jo utvides med ladere basert å behov.

Så har Tesla to år på å utvide i Kina, østeuropa og Canada m.fl. frem mot lansering av Gen III. :-D

RE

Hadde tenkt å bestille meg en E-Golf som en nummer 2 bil (Teslaen er seff. nr. 1 :D ), men de kunne ikke levere før tidligst i januar 2015 (dette gjelder hele norge). Når man så ser på videoer som
http://www.youtube.com/watch?v=pDDGN7PGVHU hvor man produserer e-golf inline med vanlige golfer er det tydelig at de er enten production-constrained eller at de tjener såpass lite på en e-golf at de heller vil selge fossilbiler. Uansett er dette et tegn på at 'konkurrentene sover' i mine øyne.
(Ikke at e-golf egentlig er en direkte konkurrent til Tesla, men VW/Golf er jo et mer 'Trygt alternativ' for mange enn et 'ukjent' amerikansk merke)...
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

OddB

Denne  "konkurransen" minner litt om "kampen" om å få OL i 2022.  Ikke sikkert at det er så mange som ønsker å være med....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toS

Kanskje EU bare skulle forby Tesla?:-) Så slipper de andre å utvikle noen nye elbiler. Problem solved.

Griffel

Sitat fra: toS på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:13
Kanskje EU bare skulle forby Tesla?:-) Så slipper de andre å utvikle noen nye elbiler. Problem solved.
Forutsetter selvfølgelig at Europiske produsenter ikke er interesert i USA markede.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

satheesh.net

#775
Kanskje de nå kommer til å "gi bort" noen hemmeligheter til andre selskaper fremover? For å få fortgang i elbilparken til flere aktører? ::)

Sjefen selv kom jo med en "sjokkerende" uttalse på shareholder møtet igår, onsdag. :P

Elon Musk hints at surprise move on Tesla patents
http://www.usatoday.com/story/money/cars/2014/06/03/musk-tesla-patents/9920215/

"Tesla CEO Elon Musk, in expressing surprise other automakers haven't made big commitments to electric cars, said Tuesday he's thinking of doing something "fairly controversial" regarding the company's patents."

OddB

Skulle ikke forundre meg at han slipper taket på noen patenter for å få igang konkurransen :D
http://www.teslamotors.com/2014shareholdermeeting
etter ca 45 minutter.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:09
Skulle ikke forundre meg at han slipper taket på noen patenter for å få igang konkurransen :D
http://www.teslamotors.com/2014shareholdermeeting
etter ca 45 minutter.

En annen interessant ting som kom frem her var at etter GIII så kommer de til å utvikle flere modeller parallelt. Antagelig truck'en og neste roadster i første omgang?
Model S 85D

OddB

Ikke tvil.  Ingen amerikansk bilprodusent kommer utenom pick-up trucken :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Sjøhyene

Sitat fra: OddB på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:09
Skulle ikke forundre meg at han slipper taket på noen patenter for å få igang konkurransen :D
http://www.teslamotors.com/2014shareholdermeeting
etter ca 45 minutter.

Kan ikke tro at han virkelig kommer til å gjøre det. I hvertfall ikke enda..

Ville jo også garantert påvirke aksje kursen og verdien av selskapet ganske kraftig i negativ retning. Som igjen ikke er spesielt bra for fremtidig funding.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA