Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

sigurdi

@Rio her er en start på å sette seg litt in i CE merkingen som produsentene må utføre selv på endel produkter.
http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/CE-merking/

At markedet er så utrolig lite i Europa så er det litt rart at vw har levering av E-golf våren 2015 om du bestiller nå.
Markedet begynner å voksne mer og mer, men det blir ikke produsert nok biler.
De lager elbiler for å vise at de har produkter men ønsker egentlig ikke å selge dem. :-)
De ser nok og at de spiser av eget segment, men dog med mindre fortjeneste på elbilene.
Så små nybiler er det marked for og flott at det kommer flere å flere å velge blandet.

Så vil tiden vise hva som kommer om noen år, men uansett så vil det bli en større endring i drivlinjene på biler og nåværende vil falle i pris og popularitet etter som biler med mindre og mindre forbruk, høyere sikkerhets krav osv.
Her i landet er det allerede for mye bruktbiler på markedet, så blir kjøpers marked i dette segmentet i mange år fremover. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:59
Det har ingenting med om det er offentlig grunn, eller støttet av det offentlige. Det gjøres ved at de bestemmer at kun hurtigladere med XXX type konnektor er godkjent for å få CE-merke, og uten CE-merke kan ikke hurtigladere selges i EU/EØS.

Det tror jeg ikke hadde holdt i en rettsak mhp. frihandel så lenge det ikke var en teknisk begrunnelse bak. Det blir som om man skulle forbudt all brus som ikke var gul og smakte appelsin. Eller TVer som ikke er basert på LED-teknologi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 13:47
Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:59
Det har ingenting med om det er offentlig grunn, eller støttet av det offentlige. Det gjøres ved at de bestemmer at kun hurtigladere med XXX type konnektor er godkjent for å få CE-merke, og uten CE-merke kan ikke hurtigladere selges i EU/EØS.

Det tror jeg ikke hadde holdt i en rettsak mhp. frihandel så lenge det ikke var en teknisk begrunnelse bak. Det blir som om man skulle forbudt all brus som ikke var gul og smakte appelsin. Eller TVer som ikke er basert på LED-teknologi.

Det er da ikke forskjellig fra å vedta at alle mobiltelefoner skal bruke en bestemt ladekonnektor?

Igjen, jeg sier ikke at det vil skje (jeg tror heller ikke at det vil skje), men det er en teknisk og juridisk mulighet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

christian1986

Alle har jo sett hvor bra kravet om felles lader på mobilene har gått for EU :P...

http://www.digi.no/817374/endelig-samme-lader-til-alle-mobiler

Dette ble jo som kjent svaret på problemet for Apple:

http://store.apple.com/us/product/MD820ZM/A/lightning-to-micro-usb-adapter

Rio

Sitat fra: christian1986 på torsdag 29. mai 2014, klokken 17:42
Alle har jo sett hvor bra kravet om felles lader på mobilene har gått for EU :P...

http://www.digi.no/817374/endelig-samme-lader-til-alle-mobiler

Dette ble jo som kjent svaret på problemet for Apple:

http://store.apple.com/us/product/MD820ZM/A/lightning-to-micro-usb-adapter

Ja, og det viser jo nettopp hvor viktig det er å lage vanntette standarder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på torsdag 29. mai 2014, klokken 13:05
@Rio her er en start på å sette seg litt in i CE merkingen som produsentene må utføre selv på endel produkter.
http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/CE-merking/

At markedet er så utrolig lite i Europa så er det litt rart at vw har levering av E-golf våren 2015 om du bestiller nå.
Markedet begynner å voksne mer og mer, men det blir ikke produsert nok biler.
De lager elbiler for å vise at de har produkter men ønsker egentlig ikke å selge dem. :-)
De ser nok og at de spiser av eget segment, men dog med mindre fortjeneste på elbilene.
Så små nybiler er det marked for og flott at det kommer flere å flere å velge blandet.

Så vil tiden vise hva som kommer om noen år, men uansett så vil det bli en større endring i drivlinjene på biler og nåværende vil falle i pris og popularitet etter som biler med mindre og mindre forbruk, høyere sikkerhets krav osv.
Her i landet er det allerede for mye bruktbiler på markedet, så blir kjøpers marked i dette segmentet i mange år fremover. :-)

sigurdi: det finnes produkter i Norge med min signatur på at CE-merkingen er i orden! ;)
Jeg har til og med standarden for ladekladder/lading liggende her et sted! :)

Jeg tror ikke det er noen spesiell grunn til at marginene for elbiler (et nytt produkt) nødvendigvis skal være lavere enn et modent produkt, hvor det er langt mer og hardere konkurranse.

Derimot er det nok interne maktkamper, mellom fossildivisjonen og elbildivisjonen i firmaer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 17:36
Det er da ikke forskjellig fra å vedta at alle mobiltelefoner skal bruke en bestemt ladekonnektor?

Det eneste EU kan pålegge Apple er at telefonene skal kunne lades med Micro-USB plugg. Det kan fikses med inkludert overgang eller egen micro-USB inngang. Lightning-pluggen tilbyr mye funksjonalitet som ikke støttes av USB og kan ikke forbys.

http://www.tu.no/it/2014/03/12/eu-vil-tvinge-apple-over-pa-usb

TMS kan allerede lades direkte med Type 2 standarden. Å pålegge at alle elbiler også skal kunne lades med CCS blir vanskelig, det blir det samme som å påby hurtiglademulighet. Da blir det fort slutt på Focus EV for eksempel. Tesla kan uansett løse et evt. påbud om det med en enkel adapter, evt. en ekstra inngang et annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

De kunne, og igjen, jeg sier ikke at de vil, kreve en bestemt plugg for selve hurtigladeren. Man kan kreve at bestemt utstyr skal følge en bestemt standard, dersom man ønsker det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

@Rio
Siden du har signert på CE merking på produkt, vet du at det er en standard der produsenten garanterer at produktet følger sikkerhets krav osv for visse produkter solgt til personer i EU.

Har du sett CE merking på bensinstasjonen du fyller? Bensinpumpens? Bilen du kjører?
EU kan sette retningslinjer for sikkerhets aspekter som skal følges osv og produsenten må passe på å følge dette før de kan CE merke produktet.

Sier faktisk ikke så mye om kvaliteten, kan følge sikkerhets forskriftene og være ræva kvalitet.

Og en ting til som er viktig å huske med EU og det er at medlems landene faktisk kan nekte å legge inn EUs noenganger tragiske direktiv.
Norge som faktisk ikke er medlem har vært kjent for å være rask med å få implementert direktivene i lovverket vårt, men faktisk ikke alle. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: sigurdi på torsdag 29. mai 2014, klokken 19:50
@Rio
Siden du har signert på CE merking på produkt, vet du at det er en standard der produsenten garanterer at produktet følger sikkerhets krav osv for visse produkter solgt til personer i EU.

Har du sett CE merking på bensinstasjonen du fyller? Bensinpumpens? Bilen du kjører?
EU kan sette retningslinjer for sikkerhets aspekter som skal følges osv og produsenten må passe på å følge dette før de kan CE merke produktet.

Sier faktisk ikke så mye om kvaliteten, kan følge sikkerhets forskriftene og være ræva kvalitet.

Og en ting til som er viktig å huske med EU og det er at medlems landene faktisk kan nekte å legge inn EUs noenganger tragiske direktiv.
Norge som faktisk ikke er medlem har vært kjent for å være rask med å få implementert direktivene i lovverket vårt, men faktisk ikke alle. :-)


Jeg sier ikke at det sier noe om kvaliteten.

Jeg påpeker at man kunne (uten at jeg tror det skjer) risikere at man fikk en standard som sa at man ikke kunne CE-merke "hurtigladere for elbil" med mindre XXX kontakt ble brukt. Da kunne man ikke selge hurtigladere med andre kontakter i EU/EØS.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

@Rio
Det jeg lurer på om du har sett at SC er CE merket?
Selges Superladerene til privatpersoner?
Kreves det faktisk merking på produkter som ikke selges til privatpersoner?

Men nå er vi langt utenfor, dette er jo absolutt ikke relevant, siden slike direktiver tar lang tid å innføre og er svært lette å tilpasses.
Tar lang tid før alle EU og EØS land får implementert direktivene, og da har en tid til å tilpasse produktene.

Kan jo like godt si at hva om EU forbyr kjøring diesel og bensinbiler i byer over X antall innbyggere pga lokal forurensning. :-)
Eller salg av biler som slipper ut mer CO2 en 200g/km.
Eller setter krav til at Elbiler skal ha avgifts fritak i EU?

Hva skal BMW, VW osv gjøre da siden de sover i timen og ikke får tak i batterier til å sette inn i bilene de kunne solgt.
(Er jo så "teknisk enkelt å lage" men hjelper lite, når det ikke finnes batterier og tar faktisk mange år å bygge nye fabrikker i størrelses orden som trengst.)

Etter vert som elbilmarkedet skrider frem kan det bli max priser for lading på samme måte som Max priser for mobilbruk, men først må infrastrukturen bygges opp og selskapene bak faktisk begynne å tjene penger. :-)

Synse om hva som kan komme er ikke mye vits, verden kan gå under i morgen også og du kan vinne i Lotto.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 18:45
De kunne, og igjen, jeg sier ikke at de vil, kreve en bestemt plugg for selve hurtigladeren. Man kan kreve at bestemt utstyr skal følge en bestemt standard, dersom man ønsker det.

Hurtigladeren til Tesla har da alt Type 2 plug. Å kreve de to pinnene under vil være merkelig all den tid DC-Mid standarden ikke bruker de.

Men igjen, hvordan skal man da kunne hurtiglade f.eks en buss med 400kW?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 22:32
Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 18:45
De kunne, og igjen, jeg sier ikke at de vil, kreve en bestemt plugg for selve hurtigladeren. Man kan kreve at bestemt utstyr skal følge en bestemt standard, dersom man ønsker det.

Hurtigladeren til Tesla har da alt Type 2 plug. Å kreve de to pinnene under vil være merkelig all den tid DC-Mid standarden ikke bruker de.

Men igjen, hvordan skal man da kunne hurtiglade f.eks en buss med 400kW?

Bare for å ha det klart: jeg tror ikke at et slikt pålegg kommer, eller at det er ønskelig. Jeg påpekte bare at det var en risiko/mulighet når man bruker en proprietær kontakt.

De vil nok definere en ny kontakt som tåler 400 kW. Enten det eller fryktelig mange Schuko i parallell! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 20:07
Jeg påpeker at man kunne (uten at jeg tror det skjer) risikere at man fikk en standard som sa at man ikke kunne CE-merke "hurtigladere for elbil" med mindre XXX kontakt ble brukt. Da kunne man ikke selge hurtigladere med andre kontakter i EU/EØS.

Og jeg tror som sagt ikke det er juridisk holdbart å forby hurtiglading over ~80kW. Det kan nemlig virke konkurransevridende å forby produsenter av elbiler med stort batterier å hurtiglade bilene sine på like kort tid som produsenter av elbiler med små batterier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Oreo på torsdag 29. mai 2014, klokken 11:32
Om et etablert merke hadde lansert noe som var i nærheten av TMS, hadde de nok stjelt en del av Tesla's marked. Mange har nok kviet seg for å bruke mye penger på et hittil ukjent merke. Selv uten tilbud med en Superlademulighet. De kunne derfor lett ha tatt livet av Tesla ved fødselen. Derfor (tenker jeg) er tiden for Tesla sårbar mtp. Konkurrentene, men har potensialet for å lykkes om de utnyttet momentumet de har/er i ferd (forhåpentligvis) med å få.

Det er klart at ett etablert merke som hadde lansert en elbil med ca tilsvarende spesifikasjoner som MS (eller MX) ville tatt en del av salget som Tesla har nå - selv uten SC. Men tviler på at de hadde "tatt livet av" Tesla nå. Hadde de hatt den klar på markedet omtrent samtidig eller før MS kom, så ja.

Men selv om f.eks. Audi eller BMW i dag hadde kommet med en slik bil, så ville Tesla alt ha noen konkurransefordeler:
- SC nettet - undervurder ikke dette!
- De ER etablert som "elbil-produsenten".  Ingen kan være i tvil om at Tesla satser seriøst på elbil markedet. Men man har alt erfaring med hvor "seriøst" satsingen til enkelte etablerte merker kan være (jfr "EV1").
- Elon Musk. Jeg har ikke lett for å falle for "selgerprat", men jeg tror på Elon når han sier at han gjør dette fordi han vil elektrifisere bilparken for å "redde verden" fra miljøkatastrofer. Om en etablert produsent nå skulle begynne å satse seriøst på elbiler så vil de ha store problemer med å overbevise i alle fall meg om at de gjør dette "for å redde verden". Det eneste jeg ville trodd på at de ønsket å redde var sin egen lønnsutbetaling :p Man må ikke undervurdere det å ha en slik person i toppen av selskapet (men heller ikke overvurdere det så klart).

Men jo, for Tesla som produsent så er det bare bra at konkurrentene fortsetter å sove. Men for verden hadde det vært best om de klarte å få opp øynene snart. Det skal jo ikke være så vanskelig for dem å levere noe tilsvarende i følge enkelte her på forumet ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA