Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:46
Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:42
Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler.

Så gjenstår det bare å se hvor mye de vil fortsette å selge når Tesla begynner å selge GIII bilene til ca samme pris og med betydelig bedre rekkevidde.

Nei, påstår ikke at de overhode ikke vil selge noe - behovene er forskjellige. Og det kan se ut som om Leaf vil øke rekkevidden en del i alle fall (men uten SC og fortsatt med lavere rekkevidde enn grunnmodellene til Tesla). Men tror nok mange av disse bilene vil oppleve ett sterkt fall i salget.

Uten "SC" - som om Tesla var unike der???

Leaf har da hurtiglading. e-Golf også. Standarden støtter opptil 86 kW, som er mer enn nok.

Det som begrenser er størrelsen på batteriet etterhvert som det blir mer og mer ladet.
At standarden støtter inntil 86kW er ikke så interessant, når det som settes opp ikke støtter mer enn 50kW. Når det som settes opp i tillegg er med ute av drift enn i drift, og befengt med håpløse pris/betalingsløsninger er farsen komplett. Tesla gjør det andre teoretisk muligens kan få til....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sigurdi

#736
Type 2 var eneste godkjente EU standarden da Tesla begynte å utvikle ledekontakten for Europa.
SC er utvidet Type2 mode 3 som også støtter DC, men endel lavere kW en det Tesla har oppgradert den til.

Det er ikke noe problemer, dersom viljen er der, pengene på bordet og hardware i andre biler til å motta DC mid på Type2, Max 500v og 140A (som er standard)
Kreve at andre også skal gå utenfor godkjent EU standard kan nok ikke kreves, så Max 50kW for konkurrentene på Tesla SC. :-)


CCS er Type2
Tesla lader gratis, de andre kan lade men til xx kr pr min og Max 50kW i hastighet.
At EU setter Max pris på lading av EL bil kan skje, men minimums pris er heller lite sansynlig. :-)

At andre leverandører har en tendens til å sette opp 1-2 uttak pr lokasjon på hurtigladerene CCS og Chademo og tar blodpriser med like mange betalings løsninger som det finnes leverandører så hjelper det lite.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 19:02

Forsåvidt sant. Men så er det ett utall forskjellige ladenett, så man må ha en "haug" med forskjellige kort eller sende forskjellige SMS'er etc etc.

[...]



Nettopp, og akkurat dette er etter min mening beviset på at de faktisk sover - de har ikke *forstått* dette med lang el-rekkevidde - eller om de har forstått det, så håper de å slippe å konkurrere med sine egne fossile produkter, uten å forstå at toget kan ha forlatt perrongen når de endelig prøver å hoppe på.

[...]

Hvorfor er dette høyrisiko?  Hva for ett EU-krav er det du har i tankene? "All lading skal skje med AC"? "Det skal være forbudt å bruke andre DC koblinger enn CCS"? Så lenge bilene KAN lade fra standardladerene så ser ikke jeg noen "høyrisiko" her.

1)
Dette er et problem som vil bli løst, på samme måte som for bensinstasjoner.

2)
Eller kansje de bare vurderer det dithen at markedet er størst for de batteristørrelsene de har. Det er jo ikke noen heksekunst å sette inn en større batteripakke, hvis de trenger det.

3)
En mulighet er at europeiske bilfabrikanter presser EU til å vedta at kun CCS skal brukes til hurtiglading. Det kan skje. CHAdeMO må jo fases ut etter 2017, hørte jeg (?).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:21
1)
Dette er et problem som vil bli løst, på samme måte som for bensinstasjoner.

Meget mulig, men frem til det er løst - på en standard måte for hele EU/EØS regionen, så har altså Tesla også denne fordelen av ladenettverket sitt.

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:21
2)
Eller kansje de bare vurderer det dithen at markedet er størst for de batteristørrelsene de har. Det er jo ikke noen heksekunst å sette inn en større batteripakke, hvis de trenger det.

Meget mulig de vurderer det slikt, men da sover de altså i timen etter min mening.

Ang. "heksekunsten" så har vi diskutert dette før, og ser ikke helt ut til å bli enige om hvor enkelt/vanskelig dette er - ikke minst å få produsert nok batterier til å dekke en masseproduksjon av en slik bil. Så jeg sier som en gammel tv-serie sa det "Jeg tror det ikke før jeg ser det!"

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:21
3)
En mulighet er at europeiske bilfabrikanter presser EU til å vedta at kun CCS skal brukes til hurtiglading. Det kan skje. CHAdeMO må jo fases ut etter 2017, hørte jeg (?).

Vistnok en mulig teoretisk mulighet dette - men jeg kan ikke se helt hvordan de kan gjøre dette for annet enn ladestasjoner med offentlig støtte (noe Teslas ladere så vidt jeg vet ikke har hverken her eller i noe annet land). Jeg har også hørt ryktene om dette med at Chademo skal bort, men ser samtidig at de fortsatt installeres med offentlig støtte her til lands, og ikke hørt noe om at det skal være noe krav å fjerne de som alt står her. Er det noen her som kan bekrefte at de har begynt å demontere Chademo ladere i EU? 

Var forsåvidt så vidt innom tidligere her i tråden dette med at noen tyske bilprodusenter sammarbeider om å skulle installere noen hurtigladere i tyskland. Disse skulle så vidt jeg forstå bestå av CCS, Chademo og Type 2.

Vel, la oss nå bare krisemaksimere litt bare for å leke litt med tanken - hva skjer dersom EU forbyr all lading av elektriske biler som ikke bruker Type 2 for AC eller CCS for DC?  Tela vil da bygge om alle SC'ene til CCS og redusere effekten så mye som de må for å komme inn i standarden (og kan da kanskje øke fra 2 til 4 ladplugger pr. superlader?), og utstyrer alle Teslaeiere med CCS adapter + ladekort som fungerer på disse stasjonene (siden CCS så vidt jeg vet ikke diskriminerer på biltyper må det altså settes opp betalingsløsning på disse, men teslaeiere har jo alt forhåndsbetalt). Big deal?  Verre blir det da for alle som lader i fra vanlige stikkkontakter hjemme +++

Så jeg kan ikke helt se denne krisen selv ved en krisemaksimering av scenarioet.
Model S 85D

Porsgrunn

Tesla har laget et produkt de fleste mente ikke kunne lages. De har vist at det finnes et marked de fleste forstå seg påere mente ikke eksisterte. Bob Lutz tidligere toppsjef i GM har uttalt at uten MS hadde det ikke vært noen Chevrolet Volt.

Jeg tror Tesla har/er i ferd med å starte en overgang til elektrisk transport, men ikke engang Elon kan gå på vannet. JB Straubel uttalte i et intervju jeg leste for noen dager siden at mellom tesla Roadster og MS hadde energi tettheten øket ca 40% evnen til å ta hurtiglading og forventet levetid blitt forbedrett og batteripakken blitt betydelig billgere. Eller sagt på en annen måte, med Roadster teknologi kunne ikke model S blitt bygd. De ca 5 årene med batteri evolusjon mellom disse er en forutsetning for MS.

Gen 3, biler i golfklassen eller enda mindre biler kan ikke uten videre bygges med de batteriene (den energitettheten) som brukes i MS, i3, eup, Leaf osv dersom målet er en 300+km bil.

Det blir for dyrt og det blir for tungt. Pris er jo en av to hovedgrunner for å bygge Teslas nye batterifabrikk.(den andre er volum)

F.eks E-golf har en lastekapasitet på 450kg. Jeg har ikke tallene for kWh per kg i hodet men om jeg tipper 160 Wh per kilo på modulene vil 25 kWh mer batteri bli 25/0.16 ca 156 kg pluss litt kabler og annet for å montere i bilen. Da er det fort bare drøye 250 kg nyttelast igjen, det er litt lite for en femseter.

Det er en grunn til at MS er en stor og tung bil, ikke engang tesla kan bygge en golfklasse med MS kjørelengde basert på MS batteriteknologi.

Når det er sagt litt mer er selvfølgelig fullt mulig med den teknologi som brukes i dag (til prisen av høyere vekt og kostnad).

Dette har imidlertid Tesla kontroll på, det er gått noen år siden MS ble designet og det er noen år til gigafabrikken skal kjøre for fullt. De kommer til å ta et nytt hopp i evulusjonen fra de 3100 mAh batteriene jeg har forstått det som at de brukes i dag. Noen som har sett noen uttalelser om til hva? (4000 mAh er min råtipp helt uten noe grunnlag).

At Nissan har begynt å hinte om en Leaf med større rekkevidde tyder på at de også jobber med neste sprang i batterier

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 29. mai 2014, klokken 00:37
Dette har imidlertid Tesla kontroll på, det er gått noen år siden MS ble designet og det er noen år til gigafabrikken skal kjøre for fullt. De kommer til å ta et nytt hopp i evulusjonen fra de 3100 mAh batteriene jeg har forstått det som at de brukes i dag. Noen som har sett noen uttalelser om til hva? (4000 mAh er min råtipp helt uten noe grunnlag).

Nei, overhode ingen uttalelser, og knapt nok noen som har turt å gjette som jeg har sett...  Men før man roter seg alt for langt inn i gjetteleken så bør man ha i bakhodet at det ikke er noen selvfølge at de beholder samme format på cellene i GIII. Ikke at formatet har så veldig mye å si, men om de velger større (eller mindre) celler (i volum) så blir våre gjettinger på antall mAh pr. celle litt meningsløse. JBS stresset nå sist under energilagre konferansen at man overhode ikke måtte henge seg opp i formatet.

http://www.youtube.com/watch?v=zWSox7mLbyE

Men med det sagt, og under forutsettning av at man holder seg til samme format, så mener jeg det ble diskutert i fjor om hvorvidt 3700 mAh eller 4000 mAh celler var det som på det tidspunktet var modent nok til å kunne vært satt i produksjon som en oppgradert MS. Håper da de har kommet lengre enn 4000 mAh innen GIII går i produksjon.

Som du nevner så økte kapasiteten med 40% på 5 år mellom Roadster og MS. Mellom MS og GIII er det 5 nye år ++. Så nye 40% er nok ikke helt utenkelig, om enn kanskje litt i overkant. Det vil tilsi ca 4300 mAh. Da jeg tviler på at dette går helt lineært (selv om jeg håper det), så tipper jeg 4100 mAh celler forutsatt fortsatt samme format.

De kan også velge å istedet øke energi/vekt ratioen vs energi/volum. Dvs at man f.eks. holder seg til "trygge" 3700 mAh celler som kanskje heller veier en del mindre enn dagens.

Sitter ellers med en svak følelse av at de vil velge ett litt annet format på cellene når de produserer dem på GF. Litt lavere så man ikke "stjeler" så mye av beinplassen/høyden av bilen og litt tykkere. Men dette er altså kun ren spekulasjon fra min side...
Model S 85D

Porsgrunn

Enig i det.

Oppfatter tesla som et ekstremt pragmatisk firma. Det som virker, er tilgjengelig og totalt sett oppfyller kriteriene best brukes. Hva andre gjør og hva som er inn er ganske uviktig. Har hørt han si det før også at ideelt sett kunne ønske et noe tykkere batteri, men ikke for enhver pris(bokstavlig talt) og ikke på bekostning av fremdrift og prod. kapasitet. Jeg oppfatter det derfor som at det heller ikke er noe mål i seg selv å bytte til de ca 21-22 mm jeg mener han sa antagelig var ideelt kompromi mellom størrelse og temp styring.

Poenget som kanskje ble litt borte var at det er ikke bare å hive inn større batteripakke selv om det kanskje er mulig å finne plass. Det har en kostnad både på pris og vekt.

Det er jo dette som er Elons berømte tre trinns plan. Først noe litt spesielt i begrenset volum(Roadster), så noe i middels volum i den dyrere klassen(model s), for at disse skal hjelpe til å utvikle og finansiere introduksjonen av det endelige målet volum bilen Gen III.

Heller ikke tesla kan lage småbilen til langkjøring før de nødvendige batterier er tilgjengelig. Du kan fort ende opp med å måte redesigne bilen til en større og tyngre for å få nok nyttelast til å ha med passasjerer pluss litt bagasje. Dessuten jo mindre bil jo viktigere er også forholdet energi volum.

Disse bilene kommer, men det har ikke vært grunnlag for å lage dem frem til nå. Rent teknisk kunne de kanskje vært laget, men du måtte gått til det ekstreme for å spare nok vekt. Pluss prosentvis veldig høy batteripris på bilen. I praksis ville du da hatt et så dyrt produkt at det ikke hadde noe volum marked.

Har sagt det før å kan gjenta det nå. Personlig tror jeg vi er ganske nærme. De kommende årene ville det overaske meg om ikke fler av produsentene kom med nye modeler og nye utgaver med betydelig mer rekkevide. Er det ikke det som er mye av bakgrunnen for de norske og andre lands insentiver å sørge for at denne utviklingen kan fortsette?


jkirkebo

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:21
Eller kansje de bare vurderer det dithen at markedet er størst for de batteristørrelsene de har. Det er jo ikke noen heksekunst å sette inn en større batteripakke, hvis de trenger det.

3)
En mulighet er at europeiske bilfabrikanter presser EU til å vedta at kun CCS skal brukes til hurtiglading. Det kan skje. CHAdeMO må jo fases ut etter 2017, hørte jeg (?).

Jo, det er litt av en heksekunst å få satt inn stor nok batteripakke samtidig som bilen ikke blir for tung eller for dyr. En Leaf med 48kWh batteripakke basert på dagens Leaf-batteri ville veid rundt 1900kg og hatt ca. null bagasjeplass...

Ang. hva EU bestemmer så gjelder vel det kun ladere som settes opp med offentlig støtte så vidt jeg vet? Ingen innvirkning på Tesla altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 09:02
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 23:21
Eller kansje de bare vurderer det dithen at markedet er størst for de batteristørrelsene de har. Det er jo ikke noen heksekunst å sette inn en større batteripakke, hvis de trenger det.

3)
En mulighet er at europeiske bilfabrikanter presser EU til å vedta at kun CCS skal brukes til hurtiglading. Det kan skje. CHAdeMO må jo fases ut etter 2017, hørte jeg (?).

Jo, det er litt av en heksekunst å få satt inn stor nok batteripakke samtidig som bilen ikke blir for tung eller for dyr. En Leaf med 48kWh batteripakke basert på dagens Leaf-batteri ville veid rundt 1900kg og hatt ca. null bagasjeplass...

Ang. hva EU bestemmer så gjelder vel det kun ladere som settes opp med offentlig støtte så vidt jeg vet? Ingen innvirkning på Tesla altså.

Nissan behøver jo ikke doble batterikapasiteten, men om så var, så er det vel mer et spørsmål om å forsterke understellet litt.

EU kan, teoretisk, vedta at XXX type konnektor skal brukes i hurtigladere for at de skal bli godkjent, på samme måte som de har vedtatt hvilken type ladekontakt brukes i mobiltelefoner i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 29. mai 2014, klokken 00:37
Tesla har laget et produkt de fleste mente ikke kunne lages. De har vist at det finnes et marked de fleste forstå seg påere mente ikke eksisterte. Bob Lutz tidligere toppsjef i GM har uttalt at uten MS hadde det ikke vært noen Chevrolet Volt.

Jeg tror Tesla har/er i ferd med å starte en overgang til elektrisk transport, men ikke engang Elon kan gå på vannet. JB Straubel uttalte i et intervju jeg leste for noen dager siden at mellom tesla Roadster og MS hadde energi tettheten øket ca 40% evnen til å ta hurtiglading og forventet levetid blitt forbedrett og batteripakken blitt betydelig billgere. Eller sagt på en annen måte, med Roadster teknologi kunne ikke model S blitt bygd. De ca 5 årene med batteri evolusjon mellom disse er en forutsetning for MS.

Gen 3, biler i golfklassen eller enda mindre biler kan ikke uten videre bygges med de batteriene (den energitettheten) som brukes i MS, i3, eup, Leaf osv dersom målet er en 300+km bil.

Det blir for dyrt og det blir for tungt. Pris er jo en av to hovedgrunner for å bygge Teslas nye batterifabrikk.(den andre er volum)

F.eks E-golf har en lastekapasitet på 450kg. Jeg har ikke tallene for kWh per kg i hodet men om jeg tipper 160 Wh per kilo på modulene vil 25 kWh mer batteri bli 25/0.16 ca 156 kg pluss litt kabler og annet for å montere i bilen. Da er det fort bare drøye 250 kg nyttelast igjen, det er litt lite for en femseter.

Det er en grunn til at MS er en stor og tung bil, ikke engang tesla kan bygge en golfklasse med MS kjørelengde basert på MS batteriteknologi.

Når det er sagt litt mer er selvfølgelig fullt mulig med den teknologi som brukes i dag (til prisen av høyere vekt og kostnad).

Dette har imidlertid Tesla kontroll på, det er gått noen år siden MS ble designet og det er noen år til gigafabrikken skal kjøre for fullt. De kommer til å ta et nytt hopp i evulusjonen fra de 3100 mAh batteriene jeg har forstått det som at de brukes i dag. Noen som har sett noen uttalelser om til hva? (4000 mAh er min råtipp helt uten noe grunnlag).

At Nissan har begynt å hinte om en Leaf med større rekkevidde tyder på at de også jobber med neste sprang i batterier

Og ryktene vil ha det til at VW har/arbeider på batterier med 4 ganger nåværende kapasitet.

Poenget mitt her er ikke å "snakke ned" Tesla. Det de har gjort er fantastisk, og jeg ønsker dem selvsagt alt godt.

Derimot så er det farlig å tro at "konkurrentene sover", begrunnet i at de ikke gjør det samme som Tesla. Det gjør de neppe (dvs. noen gjør det nok).

Husk også at elbilsalget har ikke akkurat "tatt av" utenfor Norge. VW ser nok ting i et litt annet perspektiv enn bare Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:11
EU kan, teoretisk, vedta at XXX type konnektor skal brukes i hurtigladere for at de skal bli godkjent, på samme måte som de har vedtatt hvilken type ladekontakt brukes i mobiltelefoner i fremtiden.

Nei, det tror jeg ikke lar seg gjøre juridisk. Det betyr jo i praksis at man forbyr hurtiglading over ~80kW. Å dessuten detaljregulere hva som kan bygges ut av ikke-offentlige ladere plassert på privat grunn, bygget uten støtte?  ikke gjennomførbart, og vil garantert føre til rettssaker om man prøver.

Hva om man vil hurtiglade elektriske busser? 80kW er jo en vits da.

De har jo ikke engang klart å pålegge Frankrike å bruke Type 2 kontakten fremfor Type 3C...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:23
Og ryktene vil ha det til at VW har/arbeider på batterier med 4 ganger nåværende kapasitet.

Poenget mitt her er ikke å "snakke ned" Tesla. Det de har gjort er fantastisk, og jeg ønsker dem selvsagt alt godt.

Derimot så er det farlig å tro at "konkurrentene sover", begrunnet i at de ikke gjør det samme som Tesla. Det gjør de neppe (dvs. noen gjør det nok).

Husk også at elbilsalget har ikke akkurat "tatt av" utenfor Norge. VW ser nok ting i et litt annet perspektiv enn bare Norge.

Det er overhode ikke farlig om VI tror at konkurrentene sover, kun dersom Tesla legger seg til å sove i denne troen. Ja, jeg *tror* faktisk de fleste bilfabrikantene "sover i timen" nå. Ikke fordi jeg går i fornektelse, men fordi jeg - på tross av at jeg har prøvd å følge med og lete etter tegn på at de vil komme med noe, så langt har sett få tegn på dette. Og ja, jeg har sett etter dette siden lenge før Tesla, og Tesla var altså den første og hittil eneste som har klart å levere en bil med en for meg akseptabel rekkevidde. Jeg ville blitt glad dersom f.eks. VW skulle komme i morgen og slippe en egolf (eller annen modell) med en 30-50++ mils rekkevidde. Konkurranse her er sunt.

Jeg er derfor svært interessert i å høre mer om disse batteriene som VW skal ha. Er dette bare løse rykter, eller ligger det noe bak?  Har du noen referanser på dette? Antar i så fall - om det skulle vise seg å være noe hold i dette - at det er disse batteriene Audi ser for seg å bruke når de skal komme med MS/MX konkurrenter i 2017.

Og joda, jeg vet at EL-bil salget ikke har tatt av like mye andre steder som det har gjort her, takket være de gunstige elbilfordelene vi har. Men at det har tatt av slik her som det har gjort er tross alt ett bevis på at det faktisk finnes ett godt marked for denne type biler bare man får prisen ned på samme - eller lavere - nivå enn tilsvarende fossiler. Så selv om jeg godt forstår at VW - eller BMW for den sak skyld - ikke slipper egne "norge modeller" så har de all grunn til å posisjonere seg til å "ta" markedet når elbiler tar av i større markeder enn Norge.

Dersom ryktene du har hørt om at VW har batterier med 4 ganger kapasitet stemmer (og de ikke fortsatt bare er i utvikling), og de ikke er mer enn dobbelt så dyre som dagens batterier (i volum), så er de egentlig "i mål". Da kan de lansere langtrekkende elbiler til en konkurransedyktig pris (men mangler fortsatt SC nettverket da....)
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 29. mai 2014, klokken 03:25
Har hørt han si det før også at ideelt sett kunne ønske et noe tykkere batteri, men ikke for enhver pris(bokstavlig talt) og ikke på bekostning av fremdrift og prod. kapasitet. Jeg oppfatter det derfor som at det heller ikke er noe mål i seg selv å bytte til de ca 21-22 mm jeg mener han sa antagelig var ideelt kompromi mellom størrelse og temp styring.

Var dette jeg også har bitt meg merke i at de har sagt (uten at jeg husket eller la merke til at det ble nevnt 21-22 mm). Var det som var bakgrunnen for at jeg spekulerte i at de ville bli tykkere.


Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 29. mai 2014, klokken 03:25
Har sagt det før å kan gjenta det nå. Personlig tror jeg vi er ganske nærme. De kommende årene ville det overaske meg om ikke fler av produsentene kom med nye modeler og nye utgaver med betydelig mer rekkevide. Er det ikke det som er mye av bakgrunnen for de norske og andre lands insentiver å sørge for at denne utviklingen kan fortsette?

Jo, er helt klart det som er hensikten med intensivene både her og i andre land. Håper som deg at det vil komme flere langtrekkende modeller i tiden fremover, men holder ikke akkurat pusten i påvente av dette :p  Noen papir-lanseringer vil vi nok sikkert se (som de fra Audi), men tviler på at det blir mange modeller med 30+ mils rekkevidde på markedet før etter 2020.
Model S 85D

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Rio på torsdag 29. mai 2014, klokken 10:11
EU kan, teoretisk, vedta at XXX type konnektor skal brukes i hurtigladere for at de skal bli godkjent, på samme måte som de har vedtatt hvilken type ladekontakt brukes i mobiltelefoner i fremtiden.

Nei, det tror jeg ikke lar seg gjøre juridisk. Det betyr jo i praksis at man forbyr hurtiglading over ~80kW. Å dessuten detaljregulere hva som kan bygges ut av ikke-offentlige ladere plassert på privat grunn, bygget uten støtte?  ikke gjennomførbart, og vil garantert føre til rettssaker om man prøver.

Hva om man vil hurtiglade elektriske busser? 80kW er jo en vits da.

De har jo ikke engang klart å pålegge Frankrike å bruke Type 2 kontakten fremfor Type 3C...

Jeg sier ikke det kommer til å skje, men de har, rent juridisk, mandat til å gjennomføre det.

Det har ingenting med om det er offentlig grunn, eller støttet av det offentlige. Det gjøres ved at de bestemmer at kun hurtigladere med XXX type konnektor er godkjent for å få CE-merke, og uten CE-merke kan ikke hurtigladere selges i EU/EØS.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oreo

Om et etablert merke hadde lansert noe som var i nærheten av TMS, hadde de nok stjelt en del av Tesla's marked. Mange har nok kviet seg for å bruke mye penger på et hittil ukjent merke. Selv uten tilbud med en Superlademulighet. De kunne derfor lett ha tatt livet av Tesla ved fødselen. Derfor (tenker jeg) er tiden for Tesla sårbar mtp. Konkurrentene, men har potensialet for å lykkes om de utnyttet momentumet de har/er i ferd (forhåpentligvis) med å få.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA