Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

pberg

Det er jo forbundet med en del risiko og kostnad for å lage en produksjonslinje med en viss kapasitet. Det begrenser jo også muligheten for å lage flere biler. Men de store produsentene kan jo rampe opp produksjonen dersom de ser at de får avsetning for varene, noe som BMW nå har gjort med i3en. Der har de tredoblet kapasiteten siden oppstart. Dette hang jo også sammen med økt produksjon i karbonfiberfabrikken i USA, så det ser ut som om det er mer det som begrenser produksjonen enn tilgang på batterier.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

timingbeltkiller

Sitat fra: pberg på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:46
Det er jo forbundet med en del risiko og kostnad for å lage en produksjonslinje med en viss kapasitet. Det begrenser jo også muligheten for å lage flere biler.
VW har ikke dette problemet. De monterer Golf på samme bånd uansett om drivlinjen er el, bensin, diesel, hybrid, gass, ...., .....

Da betyr prosentandelen av de ulike drivlinjeme like lite et problem som andelen av ymse farger og utstyrsgrad.
Med andre ord kan de øke eller minke antallet av alle mulige bilkombinasjoner  i samsvar med faktisk etterspørsel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:42
Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler.

Så gjenstår det bare å se hvor mye de vil fortsette å selge når Tesla begynner å selge GIII bilene til ca samme pris og med betydelig bedre rekkevidde.

Nei, påstår ikke at de overhode ikke vil selge noe - behovene er forskjellige. Og det kan se ut som om Leaf vil øke rekkevidden en del i alle fall (men uten SC og fortsatt med lavere rekkevidde enn grunnmodellene til Tesla). Men tror nok mange av disse bilene vil oppleve ett sterkt fall i salget.

Uten "SC" - som om Tesla var unike der???

Leaf har da hurtiglading. e-Golf også. Standarden støtter opptil 86 kW, som er mer enn nok.

Det som begrenser er størrelsen på batteriet etterhvert som det blir mer og mer ladet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fonberg

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:46
Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:42
Og legg merke til at selv om Tesla eksisterer så selges både Leaf, e-UP og andre biler.

Så gjenstår det bare å se hvor mye de vil fortsette å selge når Tesla begynner å selge GIII bilene til ca samme pris og med betydelig bedre rekkevidde.

Nei, påstår ikke at de overhode ikke vil selge noe - behovene er forskjellige. Og det kan se ut som om Leaf vil øke rekkevidden en del i alle fall (men uten SC og fortsatt med lavere rekkevidde enn grunnmodellene til Tesla). Men tror nok mange av disse bilene vil oppleve ett sterkt fall i salget.

Uten "SC" - som om Tesla var unike der???

Leaf har da hurtiglading. e-Golf også. Standarden støtter opptil 86 kW, som er mer enn nok.

Det som begrenser er størrelsen på batteriet etterhvert som det blir mer og mer ladet.

Litt begrepsblanding her. SC (Super Charger) er Teslas proprietære hurtigladekonsept, og kan pr. i dag kun benyttes av  Tesla Model S.

Leaf, eGolf og alle andre elbiler bruker andre hurtigladesystemer enn SC.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: pwb på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:26
GIII kommer vel ikke før i 2017/18

Det er helt sant, og har ikke sagt noe annet. Får bare håpe det ikke blir noen forsinkelser så de faktisk kommer da...

Sitat fra: pwb på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:26
og da har eksisterende merker kommet med sine nye elbiler som går minst like langt til samme pris eller billigere.

Vel,  det er vel akkurat det denne tråden er ment for å prøve å følge med på?  Og så langt er det eneste signalet jeg har sett at Audi satser på noen Model S/X konkurrenter fra 2017. Altså på den tiden GIII kommer. Disse vil altså ikke konkurrere i billigsegmentet vi her snakker om. Leaf hinter om å øke rekkevidden til 150 miles - det hjelper, men er fortsatt godt under det minste batteriet Tesla har eller ser ut til å få. Ingen andre har så langt jeg har fått med meg signalisert at de jobber mot lang batterirekkevidde i overskuelig fremtid. Men klart, mye kan skje. Men da bør de "få ut fingern" litt kjapt.

Sitat fra: pwb på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:26
Blir dumt å sammeligne GIII bilene til Tesla som vel ikke har kommet noe lenger enn en .txt fil på en pc en med dagens elbiler som har eksistert i en del år allerede, tror du virkelig at det ikke vil komme nye modeller fra andre?

Joda, kommer helt sikkert nye modeller i fra andre produsenter fremover. Men disse kjenner oftest markedet i det minste litt til i noen år før de kommer til salgs. Og som alt nevnt, ser ikke ut til at noen kjenner til noen slike planer så langt (bortsett fra Audi - og selv det er det lite data om). Så jeg vil snu dette litt på hodet jeg, og si at det er dumt å sammenligne GIII bilene som Tesla har annonsert i flere år at kommer til å komme med elbiler som ingen enda ser ut til å vurdere seriøst å lage. GIII kommer - så fremt ikke Tesla går konk. Kan du garantere det samme for VW?  BMW?  Mercedes? Toyota? Ford? GM?

Det er som andre her alt har nevnt den bittelille detaljen med å ha tilgang til nok batterier. Hjelper ingen ting om f.eks. VW kommer med en "GIII killer" med dobbelt rekkevidde og eget SC nett dersom de ikke kan produsere mer enn 10 000 i året...
Model S 85D

Rio

Sitat fra: fonberg på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:56

Litt begrepsblanding her. SC (Super Charger) er Teslas proprietære hurtigladekonsept, og kan pr. i dag kun benyttes av  Tesla Model S.

Leaf, eGolf og alle andre elbiler bruker andre hurtigladesystemer enn SC.

Joda, men det er jo det samme som CHAdeMO, CSS, osv. Det er likestrømslading til batteriet, hvor laderen sitter i veikanten. Det er ikke noe spesielt forskjellig enn CHAdeMO, bortsett fra høyere effekt - hvilket batteripakker slik som  Leaf, e-Golf, osv. har uansett ikke kunne benytte seg av.

Ulempen med SC er at den er proprietær, og at det er langt færre av dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:46
Uten "SC" - som om Tesla var unike der???

Ja, det er de. Dette er gratis - dvs inkludert i prisen - for levetiden til bilen. Det er ikke så vidt jeg vet ladingen noen andre produsenter tilbyr.
Teslas SC er for tiden på opp til 135kW - og muligens med muligheter for å økes ytterligere. Det andre tilbyr leverer i dag opp til 50 kW, med mulighet for å oppgraderes til 86 kW på sikt. Ytterligere økning vil kreve en utvidet standard, som jo tar litt tid å få på plass som kjent...

Teslas nettverk er/blir planlagt sentralt så den sørger for å dekke de viktigste trafikkårene. Øvrige nett bygges (slik jeg ser det) litt mer på "lykke og fromme". Dels av kommersielle aktører som ser hvor de kan tjene penger på å tilby dette, dels av kommuner som vil flagge "grønt" eller tiltrekke seg reisende. Eller enkelte idealister som setter det opp der de selv er, ikke nødvendigvis der de trengs. Joda, noe av dette er/blir også bygget av idealister som ser litt større sammenhenger, som f.eks. dette eroute 71 prosjektet, eller ladefondet til TOC.

Merk at jeg ikke sier det er prefekt eller at andre ikke kan klare det samme eller bedre, men så langt ser jeg ikke mye tegn til det. Er noe snakk om at de skal igang med ett ladenett i Tyskland som ett samarbeidsprosjekt fra en del "tesla konkurrenter" som ser litt lovende ut. Men har ikke hørt noe om at det er snakk om å bygge noe utenfor Tyskland, og dette baserer seg altså på en "dårligere" (altså tregere) teknikk enn Teslas SC.

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:14
... hvilket batteripakker slik som  Leaf, e-Golf, osv. har uansett ikke kunne benytte seg av.

... og da er vi altså tilbake til at de ikke leverer store nok batterier - lang nok rekkevidde, som jo er det man diskutere :)

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:14
Ulempen med SC er at den er proprietær, og at det er langt færre av dem.

Er enig med deg at det at den er proorietær er en ulempe, men ikke en ubetinget ulempe. Dette betyr at Tesla står fritt til å utvide "standarden" etter som de ser behovet for det. De har også sagt at andre godt kan benytte seg av disse laderene (antagelig mot en betaling). Dette er altså ikke en teknologi de kjemper med nebb og klør for å holde andre borte i fra.

At de er færre av dem kan nok stemme, men dels trengs det færre rett og slett fordi de settes opp på gjennomtenkte plasser etter en sentral vurdering. Og dels fordi det trengs færre av dem da de baserer seg på en lengre rekkevidde på bilene som skal betjenes.
Model S 85D

christian1986

Hvorfor er det at SC til Tesla er proprietær en ulempe? Generelt er jeg enig i at proprietært er dumt, men ikke i dette tilfellet.

For det første slipper vi at andre bilmerker skal benytte seg av disse. Videre får vi høyere ladehastighet enn vi ellers kunne drømt om, samtidig som vi kan benytte oss av det som skal være standard i EU. Blir på en måte ja takk begge deler.

Videre skaffer Tesla som merke seg en konkurransefordel ved å gjøre dette, noe investorene nok setter pris på. Legger en til konkurransefortrinnet de vil få med et ferdig utbygget nettverk den dagen Model E er klar, så klarer jeg ikke så se hvorfor de ikke skulle gjøre dette.

Hvis noen taper på dette er det alle de som kjøper noe annet enn Tesla.

Amoss

Sitat fra: christian1986 på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:47
Hvorfor er det at SC til Tesla er proprietær en ulempe? Generelt er jeg enig i at proprietært er dumt, men ikke i dette tilfellet.

Det var vel omtrent akkurat det jeg prøvde å si - at det generelt er en ulempe, men altså ikke mer ulempe enn at fordelene i dette tilfellet mer enn oppveier ulempene.
Model S 85D

cyber


Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:25
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:46
Uten "SC" - som om Tesla var unike der???

Ja, det er de. Dette er gratis - dvs inkludert i prisen - for levetiden til bilen. Det er ikke så vidt jeg vet ladingen noen andre produsenter tilbyr.
Teslas SC er for tiden på opp til 135kW - og muligens med muligheter for å økes ytterligere. Det andre tilbyr leverer i dag opp til 50 kW, med mulighet for å oppgraderes til 86 kW på sikt. Ytterligere økning vil kreve en utvidet standard, som jo tar litt tid å få på plass som kjent...

Teslas nettverk er/blir planlagt sentralt så den sørger for å dekke de viktigste trafikkårene. Øvrige nett bygges (slik jeg ser det) litt mer på "lykke og fromme". Dels av kommersielle aktører som ser hvor de kan tjene penger på å tilby dette, dels av kommuner som vil flagge "grønt" eller tiltrekke seg reisende. Eller enkelte idealister som setter det opp der de selv er, ikke nødvendigvis der de trengs. Joda, noe av dette er/blir også bygget av idealister som ser litt større sammenhenger, som f.eks. dette eroute 71 prosjektet, eller ladefondet til TOC.

Merk at jeg ikke sier det er prefekt eller at andre ikke kan klare det samme eller bedre, men så langt ser jeg ikke mye tegn til det. Er noe snakk om at de skal igang med ett ladenett i Tyskland som ett samarbeidsprosjekt fra en del "tesla konkurrenter" som ser litt lovende ut. Men har ikke hørt noe om at det er snakk om å bygge noe utenfor Tyskland, og dette baserer seg altså på en "dårligere" (altså tregere) teknikk enn Teslas SC.



Om det er inkludert i prisen når man kjøper, eller om man betaler når man bruker det er vel ikke så vesentlig for de aller fleste. Andre har jo også "betal fastbeløp og lad så mye du vil".

De andre bygges ut av diverse aktører, i et langt større antall enn det Tesla gjør. Dette vil også gjelde nedover i Europa, hvor det er langt mindre Tesla-tetthet enn i Norge.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:30
Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:14
... hvilket batteripakker slik som  Leaf, e-Golf, osv. har uansett ikke kunne benytte seg av.

... og da er vi altså tilbake til at de ikke leverer store nok batterier - lang nok rekkevidde, som jo er det man diskutere :)

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:14
Ulempen med SC er at den er proprietær, og at det er langt færre av dem.

Er enig med deg at det at den er proorietær er en ulempe, men ikke en ubetinget ulempe. Dette betyr at Tesla står fritt til å utvide "standarden" etter som de ser behovet for det. De har også sagt at andre godt kan benytte seg av disse laderene (antagelig mot en betaling). Dette er altså ikke en teknologi de kjemper med nebb og klør for å holde andre borte i fra.

At de er færre av dem kan nok stemme, men dels trengs det færre rett og slett fordi de settes opp på gjennomtenkte plasser etter en sentral vurdering. Og dels fordi det trengs færre av dem da de baserer seg på en lengre rekkevidde på bilene som skal betjenes.


De leverer ikke biler med så store batterier, fordi de ikke regner med det er særlig stort marked for det. Så kan man diskutere om det er rett eller galt, sett i europeisk (og ikke bare norsk) sammenheng.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: christian1986 på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:47
Hvorfor er det at SC til Tesla er proprietær en ulempe? Generelt er jeg enig i at proprietært er dumt, men ikke i dette tilfellet.

For det første slipper vi at andre bilmerker skal benytte seg av disse. Videre får vi høyere ladehastighet enn vi ellers kunne drømt om, samtidig som vi kan benytte oss av det som skal være standard i EU. Blir på en måte ja takk begge deler.

Videre skaffer Tesla som merke seg en konkurransefordel ved å gjøre dette, noe investorene nok setter pris på. Legger en til konkurransefortrinnet de vil få med et ferdig utbygget nettverk den dagen Model E er klar, så klarer jeg ikke så se hvorfor de ikke skulle gjøre dette.

Hvis noen taper på dette er det alle de som kjøper noe annet enn Tesla.

Det er en ulempe på samme måte som det er en ulempe for biler som kjører på LPG at det er så få bensinstasjoner som har LPG.

Det er også høyrisiko, fordi det kan komme EU-krav til ladetilkobling på fremtidige biler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:30
Om det er inkludert i prisen når man kjøper, eller om man betaler når man bruker det er vel ikke så vesentlig for de aller fleste. Andre har jo også "betal fastbeløp og lad så mye du vil".

Forsåvidt sant. Men så er det ett utall forskjellige ladenett, så man må ha en "haug" med forskjellige kort eller sende forskjellige SMS'er etc etc.


Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:30
De andre bygges ut av diverse aktører, i et langt større antall enn det Tesla gjør. Dette vil også gjelde nedover i Europa, hvor det er langt mindre Tesla-tetthet enn i Norge.

Selv om det enkelte steder er mange ladepunkter å velge mellom, så er andre dårlig eller overhode ikke utbygget. For SC nettverket så vet man at de alltid er fritt og "gratis" tilgjengelig, og utbyggingen skjer planmessig for å dekke de mest relevante strekninger så fort som mulig.

Vi kan lett lese her hvor mye folk plages med å få god lading steder der SC enda ikke er bygget ut. Bare scenen fra Bjørns video #2 fra Nordkapp-turen når han endelig kommer "hjem" til SC nettet på Dombås sier det meste :p

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:32
De leverer ikke biler med så store batterier, fordi de ikke regner med det er særlig stort marked for det. Så kan man diskutere om det er rett eller galt, sett i europeisk (og ikke bare norsk) sammenheng.

Nettopp, og akkurat dette er etter min mening beviset på at de faktisk sover - de har ikke *forstått* dette med lang el-rekkevidde - eller om de har forstått det, så håper de å slippe å konkurrere med sine egne fossile produkter, uten å forstå at toget kan ha forlatt perrongen når de endelig prøver å hoppe på.

Joda, det hjelper med initiativene her i Norge, men tror du behovet for langtrekkende el-biler er noe mindre nedover i Europa? Med GIII så vil også Tesla levere biler i en mer akseptabel prisklasse for land uten våre initiativer.

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:34
Det er en ulempe på samme måte som det er en ulempe for biler som kjører på LPG at det er så få bensinstasjoner som har LPG.

Forsåvidt, bortsett fra at Tesla OGSÅ kan bruke standarden for AC lading. Regner også med at de kommer med adapter for standarden for DC lading etterhvert - dersom det fortsatt er ett behov for det.

Sitat fra: Rio på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:34
Det er også høyrisiko, fordi det kan komme EU-krav til ladetilkobling på fremtidige biler.

Hvorfor er dette høyrisiko?  Hva for ett EU-krav er det du har i tankene? "All lading skal skje med AC"? "Det skal være forbudt å bruke andre DC koblinger enn CCS"? Så lenge bilene KAN lade fra standardladerene så ser ikke jeg noen "høyrisiko" her.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA