Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

toS

#645
Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 22:23
Sitat fra: chal på fredag 16. mai 2014, klokken 19:22

La meg si det slik: Det Tesla har gjort er ikke enkelt, det er vanskelig - det er genialt! Masse Innovasjon og mot i tillegg!
Hvis man i BMW hadde sagt "Lag en stor elbil" hadde svaret vært "Ich verstehe nicht".
(er lei av denne nedsnakkingen av kreative folks bedrifter)
fredagshilsen
chal


Enda en gang: Problemet er at ingen sier "la oss lage en 100% sexy elbil". Det er der problemet ligger.

Når det først er bestemt at de skal lage en "i8", så er det teknisk sett ikke den store problemstillingen - teknologien er velkjent.

Du har egentlig bare to alternativer:
1. BMW lager den beste elbilen de evner, og den heter i3. i8 er ikke en elbil. Alle objektive vurderinger må konkludere med at de ikke har evne til å lage en stor, rask og attraktiv elbil på det nåværende tidspunkt.

2. BMW velger å lage en dårligere elbil enn de har kunnskap og evne til. De KUNNE laget verdens beste elbil men det gidder de ikke. Ikke ennå ihvertfall...

Man skal være bra anti-Tesla eller pro-BMW for å lande på 2). Vi andre må nesten konkludere med at BMW sover eller i det minste slapper kraftig av

RunarBT

#646
Sitat fra: toS på mandag 19. mai 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 22:23
Sitat fra: chal på fredag 16. mai 2014, klokken 19:22

La meg si det slik: Det Tesla har gjort er ikke enkelt, det er vanskelig - det er genialt! Masse Innovasjon og mot i tillegg!
Hvis man i BMW hadde sagt "Lag en stor elbil" hadde svaret vært "Ich verstehe nicht".
(er lei av denne nedsnakkingen av kreative folks bedrifter)
fredagshilsen
chal


Enda en gang: Problemet er at ingen sier "la oss lage en 100% sexy elbil". Det er der problemet ligger.

Når det først er bestemt at de skal lage en "i8", så er det teknisk sett ikke den store problemstillingen - teknologien er velkjent.

Du har egentlig bare to alternativer:
1. BMW lager den beste elbilen de evner, og den heter i3. i8 er ikke en elbil. Alle objektive vurderinger må konkludere med at de ikke har evne til å lage en stor, rask og attraktiv elbil på det nåværende tidspunkt.

2. BMW velger å lage en dårligere elbil enn de har kunnskap og evne til. De KUNNE laget verdens beste elbil men det gidder de ikke. Ikke ennå ihvertfall...

Man skal være bra anti-Tesla eller pro-BMW for å lande på 2). Vi andre må nesten konkludere med at BMW sover eller i det minste slapper kraftig av

Tja. Eg er Ganske så pro-Tesla. :-) men trur da faktisk at BMW kunne klart bedre enn i3 på rekkevidde, om dei hadde ønska. i8 er som du seie ikkje ein elbil, og diskvalifiserer seg sjølv.

Trur dei er på samme stadiet som Toyota - fornektelse - . Dei evner nok å lage bedre elbil, men da må dei og innsjå at elbiler på sikt vil kunne utkonkurere den fossile drivrekka deira, og det er et "ikke-tema" og totalt uakseptabelt.

Derfor blir det noken halvhjerta forsøk, som og "beviser" at elbiler enda ikkje duger for anna enn som bybil. Dette er nok langt meir komfortabelt for direktørene i selskapet.

Toyota går andre veier men mot same mål, å unngå elbiler. Dei tviholder på hybrid, samt løfter fram Hydrogen som unnskyldning for å ikkje å få for elbiler med batteri. (Hydrogenbiler er jo elbiler)

scoot

#647
Jeg står fortsatt fast på at de ikke gidder fordi elbiler utgjør så liten margin av salget. Jeg mener, Tesla har jo en ambisjon om å _bare_ selge Elbiler. Og det sier seg jo selv at på verdensbasis er salgstallene små når Norge er en av landene den har solgt desidert best.

Som jeg nevnte før, i USA koster TMS og M-B S550 ca det samme. Det er relativt heftige utstyrsforskjeller og luksusfølelse på en S-klasse og en Tesla MS, eller er det bare jeg som syns det?

Point beeing; En Elbil med rekkevidde som TMS er per dags dato ikke gjennomførbart å produsere slik at mannen i gata har råd til en. 700k er ganske mye for en bil selv i Norge, og det er ikke noe mannen i gata bare kan gå å kjøpe seg helt uten videre. Med det i bakhodet, i Norge er TMS billig kontra andre land. Derfor tror jeg de store bilprodusentene venter til det kommer en fornuftig batteriteknologi og at prisen blir god nok til å kunne produsere en f.eks konkurrent til prisen av en Golf, men med 40-50mil rekkevidde.
2009 Revai

sigurdi

#648
Konklusjon de andre sover og vil ikke bruke egne midler til å utvikle teknokogien, men vente til andre gjør dette for dem. :-)

Bilprodusentene vil ikke konkurere med egne produkter i det øvre pris sjiktet. :-)

PS Model S 60kW begynner under 500 som har dobbel effektiv rekevidde av alle konkurenter.
S85 med det meste av utstyrt havner på ca 650.
Horten
Model X90D (18.03.17)

toS

Sitat fra: scoot på mandag 19. mai 2014, klokken 12:53
Jeg står fortsatt fast på at de ikke gidder fordi elbiler utgjør så liten margin av salget. Jeg mener, Tesla har jo en ambisjon om å _bare_ selge Elbiler. Og det sier seg jo selv at på verdensbasis er salgstallene små når Norge er en av landene den har solgt desidert best.

Som jeg nevnte før, i USA koster TMS og M-B S550 ca det samme. Det er relativt heftige utstyrsforskjeller og luksusfølelse på en S-klasse og en Tesla MS, eller er det bare jeg som syns det?

Point beeing; En Elbil med rekkevidde som TMS er per dags dato ikke gjennomførbart å produsere slik at mannen i gata har råd til en. 700k er ganske mye for en bil selv i Norge, og det er ikke noe mannen i gata bare kan gå å kjøpe seg helt uten videre. Med det i bakhodet, i Norge er TMS billig kontra andre land. Derfor tror jeg de store bilprodusentene venter til det kommer en fornuftig batteriteknologi og at prisen blir god nok til å kunne produsere en f.eks konkurrent til prisen av en Golf, men med 40-50mil rekkevidde.
I USA er det mange som velger Tesla før de andre bilene du nevner, og er overbevist om at Tesla Model S er en langt mer heftig totalpakke. I Norge er det jo ikke snakk om saken gitt prisfordelen (etter min mening). Så det er ihvertfall delte meninger om saken, alle er uansett ikke enige hele tiden. Håper egentlig ikke "alle" ender opp med Tesla Model S heller. Men de store bilfabrikantene kan ikke VENTE på noenting. Hvem er det som skal produsere disse batteripakkene som kan puttes inn i deres biler, hvis de ikke gjør det selv? Og de fleste store bilfabrikantene produserer jo biler i hele pris-rangen idag. Forstår ikke hvorfor prisen på Golf skulle være magisk. Om ikke de er bekymret for å miste de norske kundene sine ville ihvertfall jeg vært bekymret for de kinesiske, tror ikke de har til hensikt å puste inn smog de neste hundre årene..
Personlig mener jeg de etablerte går i den klassiske fella som stort sett ALLE store dominerende selskaper før eller siden går i, nemlig at de undervurderer den nye oppkomlingen, enten den heter Apple, Google, Samsung eller Tesla. Ting skjer noen ganger veldig fort, og da blir det tungt å skulle ta igjen det tapte.

Cobos

Sitat fra: RunarBT på mandag 19. mai 2014, klokken 12:42
Sitat fra: toS på mandag 19. mai 2014, klokken 12:27
Du har egentlig bare to alternativer:
1. BMW lager den beste elbilen de evner, og den heter i3. i8 er ikke en elbil. Alle objektive vurderinger må konkludere med at de ikke har evne til å lage en stor, rask og attraktiv elbil på det nåværende tidspunkt.

2. BMW velger å lage en dårligere elbil enn de har kunnskap og evne til. De KUNNE laget verdens beste elbil men det gidder de ikke. Ikke ennå ihvertfall...

Man skal være bra anti-Tesla eller pro-BMW for å lande på 2). Vi andre må nesten konkludere med at BMW sover eller i det minste slapper kraftig av

Tja. Eg er Ganske så pro-Tesla. :-) men trur da faktisk at BMW kunne klart bedre enn i3 på rekkevidde, om dei hadde ønska. i8 er som du seie ikkje ein elbil, og diskvalifiserer seg sjølv.

Trur dei er på samme stadiet som Toyota - fornektelse - . Dei evner nok å lage bedre elbil, men da må dei og innsjå at elbiler på sikt vil kunne utkonkurere den fossile drivrekka deira, og det er et "ikke-tema" og totalt uakseptabelt.
Når BMW (og Toyota) er i fornektelse KAN de faktisk ikke lage elbiler med rekkevidde. De kan bruke akkurat den unnskyldningen de vil men inntil de faktisk viser at de kan så sier jeg at de ikke er kompetente nok til å gjøre det. Hjelper ikke at det kanskje finnes ingeniører der som kan når sjefen deres sier nei. Hva BMW faktisk kan lage er et produkt av sjefen OG ingeniøren.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

drFloyd

Sitat fra: turfsurf på lørdag 17. mai 2014, klokken 06:45
Sitat fra: Car-El på lørdag 17. mai 2014, klokken 00:53
Etter å sett litt på ALLE de patenterte som Tesla har søkt så er det på tide med en ny tråd: Tesla sover IKKE!

Det var interessant lesing, f.eks GPS kontrollert luftfjæring og forberedelse av batteriet til lading når man nærmer seg en superlader. Gir en fin peker på ting som kan komme i fremtidige oppdateringer.

Hm, morsomt å se at Tesla har søkt patent på et forslag jeg sendte til software-teamet i USA 5. november i fjor:
http://www.faqs.org/patents/app/20140095023

De hører tydeligvis på tilbakemeldingene fra kundene sine...

Amoss

Sitat fra: RunarBT på mandag 19. mai 2014, klokken 12:42
Toyota går andre veier men mot same mål, å unngå elbiler. Dei tviholder på hybrid, samt løfter fram Hydrogen som unnskyldning for å ikkje å få for elbiler med batteri. (Hydrogenbiler er jo elbiler)
(min uthevning)


Nja, er de nå det da?  Joda, greit nok, her i Norge vil jeg nok tro de genererer hydrogen fra vann ved bruk av elektrisitet, og derved er å regne som eldrevne biler. Men etter som jeg har forstått ser man vist på det som mer lønnsomt å utvinne hydrogenet i fra naturgass "over dammen". Og da blir det etter min mening fortsatt en fossilhybrid. Men klart, jeg kan være feilinformert her... :)
Model S 85D

pberg

Sitat
BMW AG

Production output    1,861,826 Automobiles (2012)
125,284 Motorcycles (2012)
Revenue    €76.84 billion (2012)[2]
Operating income    €8.30 billion (2012)[2]
Profit    €5.12 billion (2012)[2]
Total assets    €131.85 billion (2012)[2]
Total equity    €30.40 billion (2012)[2]
Employees    105,876 (2012)[2]

Det er vel ikke noen som seriøst mener at BMW ikke vet hva de driver med? De tjente €5.2 milliarder i 2012 og har €30 milliarder på bok. Dette er beinharde forretningsfolk vi snakker om her.

Hvis de ikke tror at deres beste strategi er å begynne med å lage en rimelig elbil med nok rekkevidde for ca 95% av folks transportbehov, så ville de ikke gjort det. Og så lager de i8 for å ha et utstillingsvindu for teknologien sin. Når de så har fintunet produksjonsprosessene for karbonfiberkarroserier osv, så vil de komme med flere modeller etterhvert. De har jo registrert fra i1 til i9 som varemerker. Og disse vil komme i en rekkefølge som gir mest penger i kassen, eller mest reklameeffekt, for å få mer penger i kassen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

toS

Sitat fra: pberg på mandag 19. mai 2014, klokken 14:21
Sitat
BMW AG

Production output    1,861,826 Automobiles (2012)
125,284 Motorcycles (2012)
Revenue    €76.84 billion (2012)[2]
Operating income    €8.30 billion (2012)[2]
Profit    €5.12 billion (2012)[2]
Total assets    €131.85 billion (2012)[2]
Total equity    €30.40 billion (2012)[2]
Employees    105,876 (2012)[2]

Det er vel ikke noen som seriøst mener at BMW ikke vet hva de driver med? De tjente €5.2 milliarder i 2012 og har €30 milliarder på bok. Dette er beinharde forretningsfolk vi snakker om her.

Hvis de ikke tror at deres beste strategi er å begynne med å lage en rimelig elbil med nok rekkevidde for ca 95% av folks transportbehov, så ville de ikke gjort det. Og så lager de i8 for å ha et utstillingsvindu for teknologien sin. Når de så har fintunet produksjonsprosessene for karbonfiberkarroserier osv, så vil de komme med flere modeller etterhvert. De har jo registrert fra i1 til i9 som varemerker. Og disse vil komme i en rekkefølge som gir mest penger i kassen, eller mest reklameeffekt, for å få mer penger i kassen.
De vet utvilsomt hva de holder på med. Men de holder i liten grad på med elbiler, ihvertfall ennå. DET er poenget.
Patent på merkebetegnelse som begynner på i er kanskje en start :-) 

pberg

Nå har de økt kapasiteten til 30000 i3 pr år. Nissan solgte 50000 leaf i 2013, og Tesla har vel også en kapasitet på ca 30K?  Høres på meg ut som om BMW har tro på prosjektet sitt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Amoss

Sitat fra: pberg på mandag 19. mai 2014, klokken 14:21
Hvis de ikke tror at deres beste strategi er å begynne med å lage en rimelig elbil med nok rekkevidde for ca 95% av folks transportbehov, så ville de ikke gjort det.

Jeg tror at de mener deres beste strategi er å utsette dette "elbiltullet" så lenge som overhode mulig. Nå har de tydelig vis sett at det ikke lengre er mulig, men mener at det fortsatt er mulig å nøye seg med en liten stygg bybil med kort rekkevidde. Det er i alle fall det man kan tolke ut i fra hva de har levert eller sagt de skal levere den nærmeste tiden.

Hva deres strategi er, og hva de anser som det mest lønnsomme er en ting, det som var debattert her var vel om de "enkelt og kjapt ville kunne komme med en reell Tesla-konkurrent dersom de ville. Joda, de vil helt sikkert klare å lage en - før eller siden. Hva som holder dem igjen nå, eller i de neste årene, kan vi bare spekulere i. Men inntil de har vist at de kan, så kan heller ingen dokumentere at de kan. Man kan vise til tall og statistikk i hue og ræva så mye man vil, men det eneste som kan motbevise påstanden om at de ikke kan er at de leverer. Så langt har de ikke en gang hintet om at de tror at de kan komme til å levere noe...
Model S 85D

sigurdi

#657
Dersom de ikke har øket mer siste måned er det årsproduksjon på 20000 i3 som gjelder (100pr arbeidsdag) og det er supert for de som trenger bybil/ekstra bil.

http://www.bloomberg.com/news/2014-04-15/bmw-lifts-i3-electric-car-production-43-on-higher-demand.html

Fabrikken som i3 produserer bilene får strøm fra vindmøller som BMW har satt opp.

Håper bare de kommer med en i5 som kan erstatte hovedbilen også for langkjøring. :-)

Men regner med at vi ser en iX5 i 2017, men da forhåpentligvis ikke en X5 med elektrisk drivlinje.
At 95% av kjøringen er under 10 mil, hjelper ikke når en trenger bilen til 100% av turene dersom en ikke skal ha to biler. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

ghsdevel

At de store bilprodusentene ikke klarer å lage el-biler med lang rekkevidde er vel heller tvilsomt. Spørsmålet er heller om det er fornuftig. Selv om vi ser mange el-biler rundt de store byene her i Norge, er vel el-bilsalget på verdensbasis så å si heller ubetydelig.

Det som er helt sikkert er at de store produsentene ikke ønsker å «kannibalisere» sitt et produkt og marked. De har fabrikker som lager bensin og diesel motorer ikke batterier og elektriske motorer. Til produksjon av hver modell er det knyttet en verdikjede. Denne er innarbeidet og det er her de tjener penger.

Hvis man tar Ford som eksempel. Focus ble verdens mest solgte bil i 2013. For hver elbil(Focus) de hadde solgt i stedet for bensin/diesel, hadde de på nåværende tidspunkt mest sannsynligvis tapt penger. Elektrisk Focus er vel mer en etterlevelse om utslippskrav enn noe annet. Hvis ikke hadde de kanskje markedsført denne. Ford har drevet med elbiler i større om mindre skala lenger enn de fleste (uten at så mange vet noe om det).

Er det noen som har sett den siste el-bilen til GM? Som vinner alle tester «over dammen». Hvis dette hadde vært attraktivt å selge hadde vi garantert fått den presentert som ett eller annet merke i Europa også.

BMW håndterer dette på en annen måte. De lager to modeller som er så langt fra de øvrige modellene som mulig. Hvem hadde sett for seg en BMW i mini/microbil klassen for 5 år siden. 8 serien har vel ikke noen gang vært en volumselger. Hvorfor satset de ikke på ActiveE. De som hadde den var jo fornøyde.

Nissan, hvilket marked hadde de i størrelsesklassen til Leaf? Dessuten er ikke dette en storselger på verdensbasis.

VAG er ganske ferske på el-biler. Det blir spennende å se på hvilken dedikasjon de har på elbiler fremover. Hybrider virker de å ha blitt veldig gode på.

Tesla er unike, fordi de startet fra null. At de velger å lage batterifabrikker er vel ikke noen bombe. De lager biler som skal konkurrere med veletablerte produkter på bensin og diesel.

Personlig hadde jeg sett at vi hadde hatt MB GL elektrisk med 100 mils rekkevidde, eller en bil som BMW X5 på strøm. Men for at det skal skje må det komme nok krav fra myndigheter på høyt hold som er villige til å ta konsekvensene av det.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

pberg

http://www.torquenews.com/2250/bmw-i3-increases-production-meet-high-demand-will-double-2014-projections

SitatAlthough BMW previously planned to build only 10,000 units of the i3 in 2014, it now appears production will be closer to 20,000 this year.

The full capacity of the advanced assembly plant in Leipzig, Germany is about 30,000 units annually. The rest of this year will see the plant running at close to full capacity, and 2015 will be the first year to see the maximum number of 30,000 i3s built and sold.

SitatJeg tror at de mener deres beste strategi er å utsette dette "elbiltullet" så lenge som overhode mulig. Nå har de tydelig vis sett at det ikke lengre er mulig, men mener at det fortsatt er mulig å nøye seg med en liten stygg bybil med kort rekkevidde. Det er i alle fall det man kan tolke ut i fra hva de har levert eller sagt de skal levere den nærmeste tiden.

De har jo satset minst en milliard euro på dette tullet, så kan du jo selv vurdere om det er seriøst eller ei. Av en eller annen grunn tror jeg at markedfolkene i BMW vet hva de driver med.

Det som holder andre produsenter igjen er at det for dem ikke er akkurat det segmentet som Tesla innehar som er det mest lønnsomme. De tror på at andre segmenter gir bedre tilbakebetaling på investeringene.

Se f.eks. på salgstall fra frankrike:



Sånn sett bort fra at de hater tyskere og amerikanere  :o , så er det jo tydelig at det er de billige bilene som selger mest.

I tyskland ser det slik ut:

1. BMW i3 – 435
2. Smart ED – 298
3. Tesla Model S – 239
4. Nissan Leaf – 226
5. Renault ZOE – 205

Til sammenlikning solgte Mercedes 2000 S-klasse, Audi 911 A/S8 og BMW 549 7-serie, og 2700 X5. Volkswagen solgte 50000 Golf i første kvartal.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA