Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

laumb

Kan jeg endre tittel på tråden snart? Stryke "ikke". ;)

Bjoris

Jeg studerte med en kar som alltid fikk middels karakterer, men det var ikke så farlig for han KUNNE fått gode karakterer hvis han hadde giddet! Vel, hvem vet? Kanskje KUNNE BMW laget er bra elbil, men isåfall er det synd at de ikke gidder...

cyber

Sitat fra: laumb på fredag 16. mai 2014, klokken 19:33
Kan jeg endre tittel på tråden snart? Stryke "ikke". ;)
Hvorfor ikke " Konkurrentene er bevisstløse i det norske markedet " ?

Konkurrentene er våkne, men de har en annen agenda enn Tesla - Norge er et lite land.

VW satser i de kommende årene på hybrider og elbiler, men de tilpasser sine biler til markedene de skal selges - på hjemmemarkedet er ikke elektrisitet noe spesielt mer attraktivt drivstoff enn fossilt brensel.

I Kina derimot, hvor VW-konsernet omsetter tre millioner biler årlig, satser VW på hybrider og elbiler - fortrinnsvis produsert i deres kinesiske fabrikker.

For Tesla er det nok i Kina konkurransen ( fra " konkurrentene som ikke sover " )  blir avgjørende - hvis Tesla skal virkeliggjøre Elon Musks visjoner ser vi nok snart en Tesla fabrikk i Kina. :D

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:19
Jeg sier heller ikke at Tesla ikke har gjort noen tekniske nyvinninger - selvsagt har de det.

Sånn, da er du i alle fall på gli. En 4/5 sider til her så går det kanskje ett lite lys opp for deg også ;)
Model S 85D

Rio

Sitat fra: chal på fredag 16. mai 2014, klokken 19:22

La meg si det slik: Det Tesla har gjort er ikke enkelt, det er vanskelig - det er genialt! Masse Innovasjon og mot i tillegg!
Hvis man i BMW hadde sagt "Lag en stor elbil" hadde svaret vært "Ich verstehe nicht".
(er lei av denne nedsnakkingen av kreative folks bedrifter)
fredagshilsen
chal


Enda en gang: Problemet er at ingen sier "la oss lage en 100% sexy elbil". Det er der problemet ligger.

Når det først er bestemt at de skal lage en "i8", så er det teknisk sett ikke den store problemstillingen - teknologien er velkjent.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: bjoris på fredag 16. mai 2014, klokken 19:36
Jeg studerte med en kar som alltid fikk middels karakterer, men det var ikke så farlig for han KUNNE fått gode karakterer hvis han hadde giddet! Vel, hvem vet? Kanskje KUNNE BMW laget er bra elbil, men isåfall er det synd at de ikke gidder...

Det er jo synd at ikke en haug med firma gjør mye rart, men BMW regner nok på det og har bestemt seg (feilaktig eller ei) for at det ikke er lønnsomt for dem nå. Det er klart at hvis de trodde de kunne tjene milliarder på det så hadde de laget elbiler, rosa sykler, eller va som helst annet.

Så som jeg har påpekt ørten ganger: innovasjonen og geniet til Tesla ligger i å finne en plan for å tjene penger på det. Det har ikke BMW klart. Det er der innovasjonen osv ligger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 16. mai 2014, klokken 20:40
Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:19
Jeg sier heller ikke at Tesla ikke har gjort noen tekniske nyvinninger - selvsagt har de det.

Sånn, da er du i alle fall på gli. En 4/5 sider til her så går det kanskje ett lite lys opp for deg også ;)

På gli fra hva til hvor?

Det er veldig fint hvis du forholder deg til det jeg faktisk har skrevet. Alle bilmodeller har tekniske nyvinninger (eller de fleste har det), men grunnen til at Tesla (og Apple) selger er ikke på grunn av kvantesprang innen teknikken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Cobos på fredag 16. mai 2014, klokken 18:46
Dermed lurer jeg fortsatt på hvorfor BMW/Nissan har laget det som fremstår for meg som middelmådige motorer. Gitt prisen på i3 kan de ikke være SÅ billige det de har valgt.
Er ikke disse motoren i i3 mer effektiv (dvs mindre tap til varme) enn motoren i Model S? Vil tro BMW har tenkt igjennom de valgene de har gjort :)

At konkurrentene sover er jeg for øvrig helt enig i (i langtur-segmentet). Ville ikke tatt i en fossilbil med ildtang nå i 2014! De er blitt gammeldagse. Kreftbørsene kan produsentene holde for seg selv. Men de blir interessante når de finner opp skikkelige biler :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 22:32
På gli fra hva til hvor?

Det er veldig fint hvis du forholder deg til det jeg faktisk har skrevet. Alle bilmodeller har tekniske nyvinninger (eller de fleste har det), men grunnen til at Tesla (og Apple) selger er ikke på grunn av kvantesprang innen teknikken.

Javel?

Bare ett lite knippe av sitater - beklager at jeg ikke gadd å grave enda lengre bakover ;)

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:34
Ikke fordi de ikke hadde teknisk kompetanse (noen her tror visstnok at Tesla er teknisk nytt, i stedet for en massivt hopp markeds og salgsmessig), ...

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:24
Store batteripakker, derimot, handler i bunn og grunn bare om å få plass til å ha batteriene i bilen. Man må selvsagt se på vekten, og hvor vekten havner, men rent elektroteknisk er det overhodet ikke noe problem.

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:02
Det jeg derimot påpeker at rent teknisk (altså, hva angår det ingeniørmessige) så er det faktisk ikke store TEKNISKE innovasjonen sammenlignet med 20 år gamle elbiler. De har fremdeles de samme 4 hovedkomponentene, og de gjør de samme. Forbedret, selvsagt.

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:15
Det er ikke på det tekniske (motor, lader, BMS, batterier) at innovasjonen er, ...

I rest my case ;)
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på fredag 16. mai 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 22:32
På gli fra hva til hvor?

Det er veldig fint hvis du forholder deg til det jeg faktisk har skrevet. Alle bilmodeller har tekniske nyvinninger (eller de fleste har det), men grunnen til at Tesla (og Apple) selger er ikke på grunn av kvantesprang innen teknikken.

Javel?

Bare ett lite knippe av sitater - beklager at jeg ikke gadd å grave enda lengre bakover ;)

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 18:34
Ikke fordi de ikke hadde teknisk kompetanse (noen her tror visstnok at Tesla er teknisk nytt, i stedet for en massivt hopp markeds og salgsmessig), ...

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:24
Store batteripakker, derimot, handler i bunn og grunn bare om å få plass til å ha batteriene i bilen. Man må selvsagt se på vekten, og hvor vekten havner, men rent elektroteknisk er det overhodet ikke noe problem.

Sitat fra: Rio på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:02
Det jeg derimot påpeker at rent teknisk (altså, hva angår det ingeniørmessige) så er det faktisk ikke store TEKNISKE innovasjonen sammenlignet med 20 år gamle elbiler. De har fremdeles de samme 4 hovedkomponentene, og de gjør de samme. Forbedret, selvsagt.

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:15
Det er ikke på det tekniske (motor, lader, BMS, batterier) at innovasjonen er, ...

I rest my case ;)

Ja, de har selvsagt gjort nyvinninger (det benektes da ikke), men det er neppe poenget her. Innovasjonen og nyvinningen ligger et helt annet sted enn det tekniske. Det er ikke tekniske nyvinninger som "gjør" Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Legger bar med en link til Tesla Motors, Inc Patenter fra 2010 til 2014. :-)
(En patent søknad sier ikke så mye alene, men å se hva firma prøver å beskytte av tekniske løsninger, nyvinninger, eller viderutvikling gir en pekepinn på hva de setter som sitt hovedfokus og ønsker å beskytte mest mulig fra andre).

http://www.faqs.org/patents/assignee/tesla-motors-inc/

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Car-El

Etter å sett litt på ALLE de patenterte som Tesla har søkt så er det på tide med en ny tråd: Tesla sover IKKE!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

turfsurf

Sitat fra: Car-El på lørdag 17. mai 2014, klokken 00:53
Etter å sett litt på ALLE de patenterte som Tesla har søkt så er det på tide med en ny tråd: Tesla sover IKKE!

Det var interessant lesing, f.eks GPS kontrollert luftfjæring og forberedelse av batteriet til lading når man nærmer seg en superlader. Gir en fin peker på ting som kan komme i fremtidige oppdateringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sigurdi

Men en må og lese litt med sil, ikke uvanlig av amerikanske selskap søker om patenter de aldri har tenkt å benytte seg av men bruker det litt mot konkurenter.
Hvorfor - skjule litt hva de egentlig utvikler (forsvinner i antallet, blir bare en av mange)
- får konkurenter til å bruke tid å utvikle konkurrerende produkter som kanskje ikke blir noe av. :-)

Men fant en god rød tråd i patent søknadene som viser stor fordypning i batteri og optimalisert elektrisk drivlinje med fokus på teknologi og bruk av denne. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Havebigfun

Ser ut til at fremtidige konkurrenter utvikles i Kina:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/elektroautos-deutsche-hersteller-entwickeln-in-china-neue-e-modelle-a-968484.html
Kinas insentivpolitikk forutsetter både produksjon og utvikling av elbiler i Kina. Mercedes har et joint venture med BYD og utvikler en bil parallelt med B-klassen (-men med lengre rekkevidde) men uten de mest fancy løsningene for å unngå at man mister kontrollen over sine utviklinger. Det samme gjelder BMW som utvikler en kinesisk X1 parallelt med I3. Synd at kineserne får dårligere teknologi en det som er mulig men det kan skape en betydelig dynamikk- og muligens et marked hvor de av oss som synes TMS/TMX er for store kan skaffe seg mindre biler som har brukbar rekkevidde allikevel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA