Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: OleT på torsdag 15. mai 2014, klokken 13:14
Hva skal de med så mange knapper? :D

Tja, det er ikke sikkert Mercedes har fått kobla til iPad-en de har stabla på toppen av dasboardet, så da er man jo hensatt til å måtte fortsette å bruke de gamle knappene  8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

scoot

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:50
Sitat fra: OddB på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:41
Så trangt og rotete ut :D
Helt enig, og langt fra premium  ;)
Men det er TMS, går jeg ut i fra?

Jeg forventet ikke noen enighet fra noen her inne egentlig, så reaksjonene var som forventet sånn sett.
2009 Revai

teslaz

#618
Sitat fra: scoot på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:26
Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 15. mai 2014, klokken 16:50
Sitat fra: OddB på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:41
Så trangt og rotete ut :D
Helt enig, og langt fra premium  ;)
Men det er TMS, går jeg ut i fra?

Jeg forventet ikke noen enighet fra noen her inne egentlig, så reaksjonene var som forventet sånn sett.
Syns det lukter litt brent her ett sted....
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Nordtroms

Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Rio

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:21
Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".

Som en generell betraktning: en slik holdning er meget farlig for alle firma/produsenter. Å undervurdere konkurrentene ender ofte ille - spesielt når det man selger (som i Teslas tilfelle) relativt enkelt kan gjøres av andre dersom de ønsker det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Philip Marlowe

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:24
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:21
Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".

Som en generell betraktning: en slik holdning er meget farlig for alle firma/produsenter. Å undervurdere konkurrentene ender ofte ille - spesielt når det man selger (som i Teslas tilfelle) relativt enkelt kan gjøres av andre dersom de ønsker det.

Ja, men vi er ikke ansatt i Tesla, vi er kunder.  ;)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Tai

Jeg har aldri eid en Premium bil tidligere, kun arbeidshester og enkle transportmidler. Og selv om Model S er et stoooort skritt opp for meg føler jeg ikke at interiøret er spesielt premium.

Jeg mener ikke at det er dårlig, men jeg har ingen tro på at Mercedes Benz og BMW har like "dårlig" interiør som Model S. Mange liker å sammenligne bilen med Mercedes S klasse og det tviler jeg at Model S kan leve opp til.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

toS

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:24
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:21
Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".

Som en generell betraktning: en slik holdning er meget farlig for alle firma/produsenter. Å undervurdere konkurrentene ender ofte ille - spesielt når det man selger (som i Teslas tilfelle) relativt enkelt kan gjøres av andre dersom de ønsker det.
Det eneste som er farlig her er å tro at det er "enkelt" å gjøre det Tesla gjør. Du må slutte med den der :-) Slik sett kan jo "alle" lage verdens beste biler hvis de bare vil. Forbausende mange som "velger" å lage middelmådige greier egentlig. Merkelig...

flux

Sitat fra: Rio på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:24
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:21
Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".

Som en generell betraktning: en slik holdning er meget farlig for alle firma/produsenter. Å undervurdere konkurrentene ender ofte ille - spesielt når det man selger (som i Teslas tilfelle) relativt enkelt kan gjøres av andre dersom de ønsker det.
At det var enkelt var det mange som sa når de så den første ipoden fra Apple i 2001. God innovasjon er ikke å bruke de mest avanserte løsningene, det er å få frem den beste totalpakken til rett tid, og det er langt fra enkelt.

24.10.01 "Felix Havemann" <blackandwh...@felixthecat.de> wrote in message
news:9r4fuh$vvd$1@nntp.hamburg.pop.de...

> iPod is a joke... and a bad one! I was expecting something REALLY new...

Are you kidding? It's worse than a joke, it's Insanely Lame! Just what the
world needed, another MP3 player. Man, now that's what I call innovation!

We've got to get Jobs off whatever it is he's addicted to, or we're going to
lose Apple.

Elton


https://groups.google.com/forum/#!msg/comp.sys.mac.misc/_X37d26ShMY/q4uqQoWGFKAJ



Cobos

Jeg er også litt skeptisk til denne holdningen om at alt Tesla har gjort er enkelt.
På samme måte som oljen er en klart begrenset ressurs er også magneter basert på sjeldne jordarter (gjerne Nd) det, og hvis vi mener at 100% av bilene skal drives av en elmotor trenger vi motorer som ikke bruker sjeldne jordarter.
La oss sammenligne motorene i de tre store elbilprodusentene de fleste vil mene er mest kompetente.
Nissan Leaf har en 58kg 80kW synkron permanent magnet motor
BMW i3 har en 50kg 125kW Synkron permanent magnet motor (i all hovedsak synkron permanent magnet motor, i praksis er det en hybrid løsning etter hva jeg har forstått)
Model S har en 70kg 310kW firepolers, asynkron, induksjonsmotor.

Sammenlignet med både Leaf og i3 er det helt klart at Tesla har ekstremt mye bedre kraft til vekt ratio enn de to andre. Volum til kraft messig mistenker jeg også Tesla har en enorm fordel, men her har jeg ikke funnet data.

De to første bruker sjeldne jordarter, mens Tesla bruker ingen sjeldne jordarter. Designet på motoren er såvidt jeg har forstått hos Tesla en liten forbedring fra Nikola Tesla sin design, så noe de andre absolutt kunne ha valgt. Det er motorkontrollenhetene som er det spesielle hos Tesla.

Hvis det å kopiere Tesla er så enkelt hvorfor velger de andre motorer som har dårligere vekt/ytelse ratio og pga materialinnhold mest sannsynlig er dyrere eller blir det hvis de faktisk skal lage mange av de?

Jeg mistenker man finner mange slike løsninger som ikke er en revolusjon men bare bedre.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rio

Sitat fra: toS på fredag 16. mai 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Rio på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:24
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 15. mai 2014, klokken 23:21
Jeg foreslår at navnet på tråden endres til. "Konkurrentene sover forsatt".

Som en generell betraktning: en slik holdning er meget farlig for alle firma/produsenter. Å undervurdere konkurrentene ender ofte ille - spesielt når det man selger (som i Teslas tilfelle) relativt enkelt kan gjøres av andre dersom de ønsker det.
Det eneste som er farlig her er å tro at det er "enkelt" å gjøre det Tesla gjør. Du må slutte med den der :-) Slik sett kan jo "alle" lage verdens beste biler hvis de bare vil. Forbausende mange som "velger" å lage middelmådige greier egentlig. Merkelig...

Igjen, les hva jeg faktisk skriver.

Det er ikke på det tekniske (motor, lader, BMS, batterier) at innovasjonen er, men på at man satser på 100% elbil, salgskonseptet osv.

Det betyr at f. eks. BMWs ingeniører ikke vil ha noen videre store problemer med å lage en "i8" (større versjon av i3), med lengre rekkevidde. Det er ikke innovasjon å sette et større batteri i en bil.

Apples forté er ikke at deres maskiner er teknisk bedre (raskere, osv.) enn konkurrentene. mp3-spilleren deres har ikke bedre lys, større kapasitet, osv. Derimot selger både Apple og Tesla et "konsept". Der ligger innovasjonen.

Men det betyr også at det er relativt enkelt for konkurrenter (f. eks. Samsung) å lage lignende tekniske løsninger.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Cobos på fredag 16. mai 2014, klokken 18:10
Hvis det å kopiere Tesla er så enkelt hvorfor velger de andre motorer som har dårligere vekt/ytelse ratio og pga materialinnhold mest sannsynlig er dyrere eller blir det hvis de faktisk skal lage mange av de?

Jeg mistenker man finner mange slike løsninger som ikke er en revolusjon men bare bedre.

Cobos


Sannsynligvis fordi det er relativt liten vits i det når man har mindre motorer, samt at de kan bruke masseprodusert teknikk.

Husk at elmotorer er produsert i meget stort antall allerede (driver vannpumper, og mye annet), så det er billig hvis man velger å bruke en som er standard.

Jeg sier heller ikke at Tesla ikke har gjort noen tekniske nyvinninger - selvsagt har de det. Derimot så påpeker jeg at det rent teknisk (dersom management i BMW skulle si til teknisk direktør: "Lag en stor elbil") ikke er så vanskelig. En i3 med større chassis, større motor og større batteripakke.

Men BMW må nok jobbe hardt for å få entusiasmen og "religionfølelsen" som følger med Tesla.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cobos

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:19
Sitat fra: Cobos på fredag 16. mai 2014, klokken 18:10
Hvis det å kopiere Tesla er så enkelt hvorfor velger de andre motorer som har dårligere vekt/ytelse ratio og pga materialinnhold mest sannsynlig er dyrere eller blir det hvis de faktisk skal lage mange av de?

Jeg mistenker man finner mange slike løsninger som ikke er en revolusjon men bare bedre.

Cobos


Sannsynligvis fordi det er relativt liten vits i det når man har mindre motorer, samt at de kan bruke masseprodusert teknikk.

Husk at elmotorer er produsert i meget stort antall allerede (driver vannpumper, og mye annet), så det er billig hvis man velger å bruke en som er standard.

Jeg er ikke tvil om at det lages milliarder av elmotorer, de fleste ICE biler bruker jo 4 til vindusheiser, startmotor, automatnøkler osv osv. Elmotorer som yter over 100 hester derimot mistenker jeg brukes til store installasjoner slik at vi fort snakker om drastisk mye færre. Og er Nissan eller BMW seriøse med elbilsatningen sin er det naturlig at motoren må være god. Dermed lurer jeg fortsatt på hvorfor BMW/Nissan har laget det som fremstår for meg som middelmådige motorer. Gitt prisen på i3 kan de ikke være SÅ billige det de har valgt.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

chal

Sitat fra: Rio på fredag 16. mai 2014, klokken 18:19
Sitat fra: Cobos på fredag 16. mai 2014, klokken 18:10
Hvis det å kopiere Tesla er så enkelt hvorfor velger de andre motorer som har dårligere vekt/ytelse ratio og pga materialinnhold mest sannsynlig er dyrere eller blir det hvis de faktisk skal lage mange av de?

Jeg mistenker man finner mange slike løsninger som ikke er en revolusjon men bare bedre.

Cobos


Sannsynligvis fordi det er relativt liten vits i det når man har mindre motorer, samt at de kan bruke masseprodusert teknikk.

Husk at elmotorer er produsert i meget stort antall allerede (driver vannpumper, og mye annet), så det er billig hvis man velger å bruke en som er standard.

Jeg sier heller ikke at Tesla ikke har gjort noen tekniske nyvinninger - selvsagt har de det. Derimot så påpeker jeg at det rent teknisk (dersom management i BMW skulle si til teknisk direktør: "Lag en stor elbil") ikke er så vanskelig. En i3 med større chassis, større motor og større batteripakke.

Men BMW må nok jobbe hardt for å få entusiasmen og "religionfølelsen" som følger med Tesla.

La meg si det slik: Det Tesla har gjort er ikke enkelt, det er vanskelig - det er genialt! Masse Innovasjon og mot i tillegg!
Hvis man i BMW hadde sagt "Lag en stor elbil" hadde svaret vært "Ich verstehe nicht".
(er lei av denne nedsnakkingen av kreative folks bedrifter)
fredagshilsen
chal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA