Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cobos

Sitat fra: 02jan på mandag 12. mai 2014, klokken 23:06
Historien viser at BMW har i flere 10 år holdt liv i forskning og utvikling av el biler.

http://www.businessinsider.com/bmw-history-of-electric-cars-2012-12?op=1

Ikke sikker på om det hadde vært rett timing å tilby el- bil i 1984.

Idag med I3 , så har de kommet et godt stykke på vei med innovativ tenkning rundt konstruksjon av lettvekt karroseri
Folk skryter alltid av lettvektkarosseriet til i3. Jeg klarer ikke helt å se at det er så fantastisk ?
Sammenligner man i3 og e-UP som ikke har fått mye ros for lettvektkarosseri framstår de som veldig like.
Spesifikasjoner
Vekt e-Up: 1139kg, i3: 1195kg
Batteristørrelse: e-Up: 18,7kWh, i3: 18,8 brukbart (22kWh)
Bagasjerom e-Up: 250L, i3: 260L
Rekkevidde NEFZ: e-Up:160km, i3: 190km
Dører: e-Up: 4,  i3: 2+2
Lengde: e-Up: 3540 i3: 3999mm
Bredde (med speil): e-Up: 1910mm i3: 2039mm

Jeg er fullt klar over at i3 er både raskere og mer lukseriøs enn e-Up. i3 har også et større fotavtrykk enn det e-Up har. Samtidig på tross av nesten 40cm kortere bil har e-Up 4 separate dører og et bagasjerom som bare er 10L mindre.

Det som virker teknisk bra med i3 er at de får mer rekkevidde enn e-up når bilen er både større og tyngre, så antagelig har de en mer effektiv drivlinje. Spesielt mye lettere derimot kan jeg ikke se at den er. E-up er vel bygget i tradisjonell stål også.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

pberg

Mener du kvalitetsklasse, rekkeviddeklasse, størrelsesklasse eller prisklasse (internasjonale priser)?

Og rettelse, det var ikke opp til 20000 i3 pr år, men til 30000 . Og de tredobler karbonproduksjonen:

http://ecomento.com/2014/05/12/bmw-drives-down-carbon-fiber-cost-for-electric-cars-with-mammoth-investment/

De har laget 5000 biler fra start i september, og har 6000 i backlog til nå i år, nå som USA-salget nettopp har startet.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Har du sittet i en i3 og en E-up! ?

Sistnevnte er en økonomi-blikkboks i sammenlikning. Første bilen siden 70-tallet jeg har sittet i som ikke har dørtrekk som dekker hele dørene, den har bart metall øverst. Den er liten, trang og veldig kjip i sammenlikning. Halve motoreffekten har den også.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

flux


Sitat fra: OddB på mandag 12. mai 2014, klokken 21:21
Hadde de hatt ambisjoner om å selge elbiler i millionantall hadde de nok vært i gang med batterifabrikkbygging de og...
Nissan bygger batteriene og motorene sine selv, de har nå tre fabrikker som bygger batterier der de og bygger Leaf i Japan, England og USA.

Gohsn tuller ikke når han sier de satser på elbiler.

Dersom salgs utviklingen på elbiler fortsetter i samme tempo vil Nissan  få et større og større fortrinn, ingen andre har samme produksjonskapasitet, og det tar tid å skalere opp. VW har høy kapasitet på billinjen men jeg er usikker på hvordan batteri produksjonen deres kan holde følge. BMW har avanserte og egne linjer for i3 og vil trenge tid for å skalere opp flere linjer. Tesla sliter også med vekst, det tar tid å skalere ut til flere linjer og flere fabrikker.

Cobos

Sitat fra: pberg på tirsdag 13. mai 2014, klokken 00:19
Har du sittet i en i3 og en E-up! ?

Sistnevnte er en økonomi-blikkboks i sammenlikning. Første bilen siden 70-tallet jeg har sittet i som ikke har dørtrekk som dekker hele dørene, den har bart metall øverst. Den er liten, trang og veldig kjip i sammenlikning. Halve motoreffekten har den også.
Nope. Ser ikke behovet siden jeg har en Tesla S60. Men det var heller ikke poenget mitt. Folk berømmer alltid i3 for å være en lett bil, jeg er skeptisk til det. Samtidig som liten bybil som BMW selv sier er ikke en halvmeter kortere bil å forakte når man skal finne parkering. DET er nemlig ikke greit med en Model S.

e-Up er helt klart billigere laget enn i3 og til 30% høyere startpris ville noe annet vært rart. Samtidig ser man på EuroNCAP testen for voksne er den markant høyere for e-up enn for i3 (men 2 år forskjell så vet ikke helt detaljene i forskjellene der).
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Rio

Sitat fra: Amoss på mandag 12. mai 2014, klokken 23:23
Sitat fra: Rio på mandag 12. mai 2014, klokken 20:31
Sitat fra: OddB på mandag 12. mai 2014, klokken 08:09
Det er nok både evnen og viljen det står på. .
[...]
De lager elbiler fordi de må, ikke fordi de har lyst.

Men her motsier din første setning din siste. :) Og din siste er den korrekte.


Helt uenig. Den siste settingen viser til at det de lager, det lager de fordi de må, ikke vil. Altså underbygger "... og viljen det står på. . ". Den siste setningen sier ingen ting om evnen til å lage en skikkelig elbil (beklager til alle som liker i3, men dette er i alle fall min mening om det BMW har produsert).

Det kan sikkert lages mange gode argumenter som underbygger at BMW kan lage en god elbil dersom de vil, men til dags dato har i alle fall ikke jeg sett noe bevis på dette.


Jeg snakker om vilje (altså, om de ønsker/er tvunget til) vs. om de har teknisk evne/kunnskap til å produsere en helelektrisk i8.

Det er ikke noe spesielt vanskelig å produsere en elbil - det er faktisk langt enklere enn en fossilbil, og kan ettersom BWM kan lage en i3 (som er en god elbil) så er det ingen problemer med å sette inn litt flere batterier i et størr chassis. Med andre ord, det er ingen tvil om de har (teknisk) evne til å lage en god elbil av "i8"-typen.

Dersom de bestemte seg for det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 12. mai 2014, klokken 23:43

Sitat fra: pberg på mandag 12. mai 2014, klokken 23:29


Definer god elbil.

En bil som konkurrerer like godt eller bedre med fossilbil som Tesla gjør i sin klasse.

Det avhenger jo av hva man vektlegger (altså, om en bestemt bil gjør det eller ei), og prisen på avgifter/bensin/strøm.

Både e-Golf, Leaf, i3 og andre er gode elbiler. Tesla også, selvsagt. 90% av befolkningens kjørebehov dekkes av de 3 første bilene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Jeg ville aldri valgt en av de tre første som min eneste bil. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leif1

Ingen av de har det som virkelig skiller Tesla fra resten.
Superladertilgang. Med noen få ladere til nå, kan vi kjøre fullstendig bekymringsløst omtrent hvor vi vil. Noen av de andre fabrikantene må gjerne komme med en bra bil, men de er snart helt frakjørt på infrastruktur.
Konvertitt fra S til X

19quiz76

Jeg mener en god elbil er en bil du ikke velger bort *fordi* det er en elbil. Ofte vil det handle om for dårlig rekkevidde (faktisk eller innbilt, ref 90% av behov etc), noe tesla har eliminert med superladerne.
De mindre bilene vil måtte komme med vesentlig større batterier for å være et alternativ for mange fossilbrukere, særlig de uten fast ladeopplegg hjemme. 
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

Og det er Teslas største genistrek :-) Vi er med på å bygge ut det som kommer til å bli Gen III s største konkurransefortrinn.  Når jeg følger med på den statlig støttede utbyggingen av hurtigladere priser jeg meg lykkelig over valget av bil.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 00:43
Jeg snakker om vilje (altså, om de ønsker/er tvunget til) vs. om de har teknisk evne/kunnskap til å produsere en helelektrisk i8.

Som sagt, han motsa ikke seg selv på temaet "vilje". Ellers har jeg litt problemer med å forstå hva du prøver å si her? Sier du at de vil lage en god elbil (men klarer det ikke), eller at de hadde kunnet dersom de hadde villet?

Sitat fra: Rio på tirsdag 13. mai 2014, klokken 00:43
Det er ikke noe spesielt vanskelig å produsere en elbil - det er faktisk langt enklere enn en fossilbil, og kan ettersom BWM kan lage en i3 (som er en god elbil) så er det ingen problemer med å sette inn litt flere batterier i et størr chassis. Med andre ord, det er ingen tvil om de har (teknisk) evne til å lage en god elbil av "i8"-typen.

Dersom de bestemte seg for det.

Vel, har ventet i mange år på  en skikkelig elbil med tilstrekkelig rekkevidde for å kunne kalles brukbar til noe annet en mer eller mindre en ren bybil. Mye lenger enn Tesla har eksistert som firma :p

I alle år var var tonen den at for å lage en elbil med tilstrekkelig rekkevidde så ville batteriene veie for mye og ta for mye plass og være for dyre til at det ville være mulig å kunne selge dette. Og dessuten ville batteriene ha for dårlig levetid og ta for lang tid å lade. Og dette var sikkert sant en gang, men Tesla har bevist at det ikke er sant lengre. Så nå er det mange her på dette forumet som selv kjører rundt i beviset om at det er mulig å produsere en batterielektrisk bil med tilstrekkelig rekkevidde uten at bilen blir for tung eller dyr og med tilstrekkelig plass innvendig. Denne bilen kan lades (relativt) raskt på egne ladere og Tesla bygger ut ett stort ladenettverk for å støtte opp om bilen. Alt tyder så langt også på at de har løst koden med levetid på batteriene. Og bilen er god nok til at den ikke bare selger til noen få ihuga entusiaster.

Så, nå som det er bevist at batteriet ikke behøver å veie for mye (joda, det veier fortsatt mye), ta for mye plass (joda, det tar fortsatt mer plass enn bensintanken) eller bli for dyr (joda, den er fortsatt dyrere enn den hadde vært med fossilmotor (med unntak av Norge)), hvor blir det så av alle de andre bilfabrikantene? Ser ikke noe fra verken BMW eller noen annen som tar opp hansken. Om noen kan eller vil så har de fortsatt tilgode å bevise det. Audi snakker om å komme med en Model S og X konkurrent i 2017, omtrent når Tesla GIII skal slippes. Hvor seriøst dette blir gjenstår det å se. Nissan vurderer vist å øke batterikapasiteten i Leaf, men om de øker den tilstrekkelig vet ingen enda. Men det kan bli litt spennende å se. Men ellers? BMW tar som kjent noen hybride sovetabletter ;)

Bare for å presisere - det som teller mest for meg er altså rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde - og ett godt ladenettverk som støtte de gangene rekkevidden ikke er god nok. Bilen må kunne klare å kjøre de daglige reisene jeg tar uten å måtte stoppe å lade på veien. Jeg driter i 0-100, pent utseende eller duppeditter av div. slag (selv om ingen ting av dette er negativt om det følger med). Om noen kunne solgt meg en 70 talls Lada med eldrift og samme rekkevidde, ladenettverk og batteriholdbarhet som Tesla hadde jeg antagelig slått til (om jeg hadde fått den til 70 talls Ladapris vel og merke ;) )
Model S 85D

pberg

Men når all forskning viser at rekkevidde utover 100-200 km er helt irrelevant for 90% av bilkjøperene, bør du da satse pengene dine der, eller kan du lage en bil til halve prisen med nok rekkevidde for disse 90%ene? Det finnes jo mye billigere biler enn en elbil med kjempebatteri for slikt i verdens bilmarkeder (der Norge står for nesten ingen ting).

Dersom det er rekkevidde som er viktig, får du i dag for eksempel en BMW 5-serie diesel i Tysland for €40000 med en rekkevidde på 1500km på en tank diesel. Det er rett over halvparten av en S85 i Tyskland. Da kan du kjøpe diesel for €35000, som vel er ca 20000l For disse kan du så kjøre ca 500 000km. Alt dette er vel å merke i Tyskland, i anderledeslandet Norge er tallene noe helt annet. Men de fleste bilkjøperene bor ikke i Norge, de bor i Utlandet. Og det er de bilfabrikkene lager biler for.

F.eks koster en
BMW M550d xDrive Limousine
280 kW [381 PS]
6,2 l/100km [1]

ca €81000 mens en S85 koster  €76000 helt ribbet.

Dette er alternativene i utlandet.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Rio

Sitat fra: OddB på tirsdag 13. mai 2014, klokken 00:55
Jeg ville aldri valgt en av de tre første som min eneste bil. 

Nei, men det er fordi vi i Norge er så rike at vi må ha "alt" og kunne "alt". Jeg har kun elektriske biler.
En elbil blir billigere enn en fossilbil (med volum), og faktum er at disse tre har mer enn nok kjørelengde for 90% av Europas befolknings daglige distanse.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA