Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:53
I EUs øyne har den 0g/km. Skal man nå kravet om 85g/km for nybilparken i snitt innen 2020 er man nesten nødt til å ha en god andel nullutslippsbiler. Alternativet er å f.eks forby biler med over 120g/km i utslipp. Tror nok det svir værre for Tyskerne enn å produsere en god andel el-biler.

Europeisk kraftproduksjon er nok dessverre en skitten affære  :D

Mitt tall på TMS er det som brukes i tester og 134 g/km angis som et meget godt tall for en stor bil med 416 hk.

Den tyske bilindustrien og EU inngikk vel et kompromiss i fjor som bilindustrien kunne leve med.

scoot

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:53
Sitat fra: cyber på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:41
Det som tvinger de store bilprodusentene til CO2-reduserende tiltak er krav fra myndighetene ( i Europa les EU ). Tesla Model S P85 har i tyske øyne et utslipp på 134 g/km, tilsvarende en god hybrid eller en middels diesel- / bensinbil.

I EUs øyne har den 0g/km. Skal man nå kravet om 85g/km for nybilparken i snitt innen 2020 er man nesten nødt til å ha en god andel nullutslippsbiler. Alternativet er å f.eks forby biler med over 120g/km i utslipp. Tror nok det svir værre for Tyskerne enn å produsere en god andel el-biler.

Du kan godt si at i Norge har den 0g/km siden vi har typ 98% kraft fra vannkraft ( jada vet vi importerer på vinteren, men det går litt opp i opp med at vi eksporterer kraft om sommeren ) - men det er det vel bare Norge som kan si. Å kjøre en TMS i Tyskland blir annerledes, ja - bilen slipper ut 0g. Men den kraften du dytter inn i bilen er ikke ren.
2009 Revai

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

#393
Tyskland BMW osv drev lobby virksomhet, men det gav de kun 1 år ekstra.
Men også krav om å produsere El biler.

Denne artikkelen er fra Oktober 2013, og Tysklands lobby.

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/co2-krav-til-biler-er-storpolitisk-eu-thriller/

Denne er fra november etter at EU parlamentet spikret de nye reglene.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2726885.ece

Når det gjelder Tesla så har den 0g CO2 i EU s øyne pga den potensielt kan gi 0g dersom strømmen er ren.
De har samtidig lagt inn krav til El. produksjonen og utbygginger fremover.

Snittet av alle nybiler solgt skal være under 95g og her er heller ikke CO2 avtrykket fra produksjon og distribusjon tatt med.

Samtidig blir det ny norm på måling av forbruk, dette vil svi mye mer og gi høyere utslipp på bensin biler. Normen brukt i dag er ikke sammenlignbar med normal bruk.
Hybrid lider nok mest av de nye måle kravene, husker ikke i farten når de skal innføres.
Horten
Model X90D (18.03.17)


Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Havebigfun

http://www.hegnar.no/motor/article756580.ece
Toyota jobber iallefall med å raffinere lading- hadde vært kjekt med induksjonslading med 3kW- er det noe som vet noe om effektiviteten?

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

cyber

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:24
Mazda men tesla s design :


http://mazdaspirit.no/fra-kork-til-kodo/?utm_source=vg_tablet&utm_medium=plugg&utm_content=VG_tablet_Fra%20kork%20til%20KODO%20opprinnelig&utm_campaign=MazdaSpirit_Q1_2014

Det som blir interessant er hvordan neste Model S, eventuelt faceliften, blir - nåværende Model S har jo ikke akkurat et banebrytende design. Med inspirasjon fra Aston Martin, Jaguar og elementer fra de tre store er Model S en bil som skal tekkes alle - noe som verken er særlig spennende eller innovativt.

Cobos

Sitat fra: cyber på søndag 16. februar 2014, klokken 11:31
Det som blir interessant er hvordan neste Model S, eventuelt faceliften, blir - nåværende Model S har jo ikke akkurat et banebrytende design. Med inspirasjon fra Aston Martin, Jaguar og elementer fra de tre store er Model S en bil som skal tekkes alle - noe som verken er særlig spennende eller innovativt.
Model S er den første bilen jeg har sett hvor alle er enige om at den ser bra ut. Og gitt at den har ekstremt lav luftsmotstand er den jo milevis unna både Prius og MB CLA i mine øyne ihvertfall. Kan ikke tenke meg noe særlig bedre kompromiss mellom funksjon og utseende på en sedan/hatchback.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

TS

#400
Sitat fra: Cobos på søndag 16. februar 2014, klokken 15:29
Sitat fra: cyber på søndag 16. februar 2014, klokken 11:31
Det som blir interessant er hvordan neste Model S, eventuelt faceliften, blir - nåværende Model S har jo ikke akkurat et banebrytende design. Med inspirasjon fra Aston Martin, Jaguar og elementer fra de tre store er Model S en bil som skal tekkes alle - noe som verken er særlig spennende eller innovativt.
Model S er den første bilen jeg har sett hvor alle er enige om at den ser bra ut. Og gitt at den har ekstremt lav luftsmotstand er den jo milevis unna både Prius og MB CLA i mine øyne ihvertfall. Kan ikke tenke meg noe særlig bedre kompromiss mellom funksjon og utseende på en sedan/hatchback.

Cobos

+1

Man kan si at det ikke er et banebrytende design, men jeg innrømmer at jeg ikke synes noe andre Premium biler er fine lenger. Biler jeg tidligere syntes var flotte, ser bare feil ut med en Model S ved siden av.

De har muligens lånt litt fra Jaguar, Aston med fler, men de har i så fall tatt det beste fra hver.

I høst fikk en eier kommentar fra en gammel dame som kom bort til bilen.
Hun hadde aldri brydd seg noe om biler, men det var den flotteste bilen hun hadde sett.
Ikke at det er en god referanse, men det sier litt.

Tesla har vært smarte nok til å designe en attraktiv bil uten at den er for banebrytende.
En Fisker f.eks er banebrytende og vulgær...

Tesla er vel en av de få produsentene som lager en bedre serieprodusert bil enn prototypen de viser frem noen år tidligere..

Jeg tror den største utfordringen med Model E vil være bagasjeplass.
Det er den som vil avgjøre hvor mye de kommer til å selge i Norge spesielt.
Dette er stasjonsvognfolket ..
Model S har veldig bra bagasjeromsplass, den slår endel stasjonsvogner i praksis. ( Jeg hadde ikke kjøpt den som 4x4 ... )

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

#401
Sitat fra: Amoss på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:24
Mazda men tesla s design :


http://mazdaspirit.no/fra-kork-til-kodo/?utm_source=vg_tablet&utm_medium=plugg&utm_content=VG_tablet_Fra%20kork%20til%20KODO%20opprinnelig&utm_campaign=MazdaSpirit_Q1_2014

Designeren av Model S kom i fra Mazda, så kanskje ikke så overraskende ;)

Fra Teslamotors.com:

Som sjefsdesigner er Franz ansvarlig for å drive den generelle designretningen til Tesla, og har i oppdrag å etablere en designkompetanse i verdensklasse for alle fremtidige Tesla-designkonsepter og produksjonskjøretøy.


Før han begynte hos Tesla var Franz designdirektør hos Mazda North American Design Center. Hos Mazda satte Franz i gang filosofien bak Nagare-overflatespråkdesignen. Hos Mazda satte Franz i gang filosofien bak Nagare-overflatespråkdesignen. Selve ordet Nagare er kun en av 150 ulike måter å beskrive bevegelse på i det japanske språket.

Nagare- og Furai-konseptene var forgjengerne for den visuelle tolkningen av det som har blitt det nye designspråket for Mazda. Disse to innledende begrepene førte til utviklingen av Ryuga, Hakaze og Taiki i tillegg til Kazemai - det nyeste konseptet avduket i Moskva. Franz ledet også designen av ansiktsløftningen for Mazda RX-8, Tribute og Mazda5, og var sentral i designutviklingen av 2009-versjonene av Mazda6 og Mazda3.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Teslanewbie

#402
Sitat fra: TS på søndag 16. februar 2014, klokken 16:37
Sitat fra: Amoss på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 15. februar 2014, klokken 23:24
Mazda men tesla s design :


http://mazdaspirit.no/fra-kork-til-kodo/?utm_source=vg_tablet&utm_medium=plugg&utm_content=VG_tablet_Fra%20kork%20til%20KODO%20opprinnelig&utm_campaign=MazdaSpirit_Q1_2014

Designeren av Model S kom i fra Mazda, så kanskje ikke så overraskende ;)

Fra Teslamotors.com:

Som sjefsdesigner er Franz ansvarlig for å drive den generelle designretningen til Tesla, og har i oppdrag å etablere en designkompetanse i verdensklasse for alle fremtidige Tesla-designkonsepter og produksjonskjøretøy.


Før han begynte hos Tesla var Franz designdirektør hos Mazda North American Design Center. Hos Mazda satte Franz i gang filosofien bak Nagare-overflatespråkdesignen. Hos Mazda satte Franz i gang filosofien bak Nagare-overflatespråkdesignen. Selve ordet Nagare er kun en av 150 ulike måter å beskrive bevegelse på i det japanske språket.

Nagare- og Furai-konseptene var forgjengerne for den visuelle tolkningen av det som har blitt det nye designspråket for Mazda. Disse to innledende begrepene førte til utviklingen av Ryuga, Hakaze og Taiki i tillegg til Kazemai - det nyeste konseptet avduket i Moskva. Franz ledet også designen av ansiktsløftningen for Mazda RX-8, Tribute og Mazda5, og var sentral i designutviklingen av 2009-versjonene av Mazda6 og Mazda3.


Den er grei , at sjefsdesigneren kom fra Mazda er kjent sak, det jeg antydet er at designen er lik, mazda fortsetter på den samme linjen.

Forøvrig er den seneste designen KODO:

Fra årtusenskiftet og frem til i dag har Mazda fortsatt å produsere prisvinnende bilmodeller. Vårt nye designspråk heter KODO og er inspirert av de store kattedyrene. Her er det bevegelse som gjelder, og ved å kombinere animalsk råskap med teknologisk innovasjon, gjør vi bilglade mennesker enda gladere.

.......................
Jeg har vært tilhenger med design tilegnet fysisk attributer , vann ild etc i tillegg synes at fronten på  biler bør leses slik som ansikten. Der lyktene bør leses slik som øyne, bmw har et typisk "sint rovdyr øye" mens toyota har kjørt dådyrøyne som  ikke appelerer til sportslighet. Panser og luftinntak bør også utstråle kraft og aggressivitet, det bør ikke være nedatt gående linjer som gir assosiasjon til nedovermunn.
Ferrari tegnet sine biler til en siluette av en liggende kvinne der hoften var bakre hjulbuedekking..
Pagini har tegnet sine sidespeil etter kvinneøyne..

Design skall vekke følelser og gi assosiasjoner knyttet det bilens egenskaper..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pberg

Model S har jo et veldig konservativt utseende, og jeg er litt skuffet over at de ikke benyttet mulighetenen den elektriske drivlinjen gir for å lage et mer innovativt design. Det er tydelig at de ikke vil ta noen sjanser i forhold til den meget konservative kjøpergruppen bilen er laget for. (Nei, den ble ikke laget for norsk middelklasse, men relativt velstående amerikanere).
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Havebigfun

Vi må ikke glemme at TMS er den første bilen og at man derfor ville kjøre safe ved å tekke flest mennesker- således svært vellykked design. De må få solgt litt biler før de kan drive med eksperimentell design. Det ka man tillate seg når man har en etablert markedsposisjon og påregnelige inntekter.
I denne konteksten synes jeg det er rart at man satser på måkevingene i TMX- kanskje Elon vurderer markedsposisjonen nå som etablert 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA