Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Maartensommer på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:53Forstår ikke hvorfor de ikke bare kan lage elbiler som ser ut som biler.  Romskipsaktige elbiler har jeg liten tiltro til.
Man må jo lage elbiler som ingen har lyst på, slik at man kan vise til at det er ingen etterspørsel for elbilene man tilbyr og gå tilbake til å lage bensinbiler...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Tai på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:51
Leste en artikkel om den hydrogen bilen til Toyota. Helt siden jeg så et innslag på Top Ger for mange år siden om Honda Clarity var jeg solgt på ideen om hydrogen biler. Den kan uten problemer erstatte dagens fossilbiler uten å gi noen ulemper. Men bilen som Toyota presenterer har etpar ulemper.
Den første er prisen. Hvem er villig til å betale 600 000 for en Toyota Corolla som går på hydrogen? Og siden det koster ca 9 kroner per mil er det jo nesten 4 ganger så dyrt å kjøre som en elbil.

For ikke å snakke om kostnaden til fylleanleggene. Sjekk denne artikkelen:

http://e24.no/bil/toyota-sikre-paa-hydrogensuksess/22699366

200 millioner dollar for 40 fyllestasjoner i California. Til sammenligning er 200 mill. dollar nok til å ferdigstille SuperCharger-nettverket i hel USA og Vest-Europa (~1000 stasjoner med 4-10 uttak).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. januar 2014, klokken 14:52
Sitat fra: Tai på torsdag 09. januar 2014, klokken 13:51
Leste en artikkel om den hydrogen bilen til Toyota. Helt siden jeg så et innslag på Top Ger for mange år siden om Honda Clarity var jeg solgt på ideen om hydrogen biler. Den kan uten problemer erstatte dagens fossilbiler uten å gi noen ulemper. Men bilen som Toyota presenterer har etpar ulemper.
Den første er prisen. Hvem er villig til å betale 600 000 for en Toyota Corolla som går på hydrogen? Og siden det koster ca 9 kroner per mil er det jo nesten 4 ganger så dyrt å kjøre som en elbil.

For ikke å snakke om kostnaden til fylleanleggene. Sjekk denne artikkelen:

http://e24.no/bil/toyota-sikre-paa-hydrogensuksess/22699366

200 millioner dollar for 40 fyllestasjoner i California. Til sammenligning er 200 mill. dollar nok til å ferdigstille SuperCharger-nettverket i hel USA og Vest-Europa (~1000 stasjoner med 4-10 uttak).
For ikke å glemme at de superladerne kan behandle MYE flere biler enn det hydrogen fyllestasjonene kan. Les deg opp på hvor mange biler eller hvor mange km en slik fyllestasjon klarer å levere i løpet av et døgn. Mistenker mange får seg en overraskelse.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Leif1

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor de baler så fælt med dette hydrogenet.
Summa summarum med produksjon, frakt og til sist virkningsgraden i bilen tilsier total
virkningsgrad under 50%. Da er vi snart nede på samme virkningsgrad som en ordinær fossilbil.

Riktignok kan hydrogen produseres av strøm, som kan være "grønn", men der stopper det.
Hinsides kostbart ser det ut til å være også. En helt ny infrastruktur trengs. Strømmen er der
jo fra før på på de fleste plasser.

Men i nisselandet vi bor i tar vel staten halve regninga for nok et mislykket infrastrukturprosjekt...
Konvertitt fra S til X

Thomas Parsli

Kanskje fordi hydrogenbiler er så like fossilbiler at "frykten for det nye" blir mindre?

* Man kan fylle på en tank, fra en stasjon som er dyr og plasseres der hverken bilen eller brukeren av bilen oppholder seg
* Man kan late som om fyllingstiden er så kort at rekkevidden er "uendelig"
* Fyllestasjonene kan sentraliseres og kommersialliseres
* Det er noe stort, fint og dyrt å administrere/bestemme over.

Alternativet er jo så enkelt at det ikke er morsomt:

* 10, 16 eller 32A lading hjemme eller på jobb (der bilen og bruker befinner seg)
* Hurtiglading på langtur, gjerne et sted bilfører ønsker å være (ikke en bensinstasjon)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Oreo

Ok, noen dager gamle nyheter, men får gå likevel:

Synes TT tar etter Tesla når det gjelder instrumentpanelet bak rattet
http://www.teknikensvarld.se/2014/01/08/45472/nya-audi-tt-visar-upp-insidan/

Mulig noen høyt oppe i Shell systemet har kjøpt seg Tesla?
http://e24.no/naeringsliv/shell-legger-ut-bensinstasjonene-for-salg/22715399
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Sjøhyene

Sitat fra: Oreo på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:27

Mulig noen høyt oppe i Shell systemet har kjøpt seg Tesla?
http://e24.no/naeringsliv/shell-legger-ut-bensinstasjonene-for-salg/22715399

Bensinstasjoner har jo ingen annen funksjon enn å være reklame plakater for de store oljeselskapene. Statoil også solgte vel sine for lenge siden men så får de beholde logoen sin da det er win/win for begge parter. Blir nok samme for shell.
Sikkert ikke lenge før alle de store er helt ute av bensinstasjon businessen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

valvolainen

Audi satser (igjen)
Blåser liv i R8 e-tron prosjektet:
http://www.automobilemag.com/features/news/1401-audi-r8-e-tron-revived/

Om 'ny' utgave fortsatt har 313hk fordelt på 4 motorer / 53kW batteripakke blir spennende å se.
De regner høyere pris enn R8 fossil som er priset på ~80.000 euro.

Mer spennende er derimot Q8 e-tron:
http://ecomento.com/2014/01/17/electric-audi-q8-e-tron-poised-challenge-tesla-model-x-2015-430-mile-range/
70mils rekkevidde! riktignok til en pris av 130.000 euro. Det blir spennende å se om dette blir en helelektrisk bil.

Philip Marlowe

Sitat fra: valvolainen på mandag 20. januar 2014, klokken 22:19
Audi satser (igjen)
Blåser liv i R8 e-tron prosjektet:
http://www.automobilemag.com/features/news/1401-audi-r8-e-tron-revived/

Om 'ny' utgave fortsatt har 313hk fordelt på 4 motorer / 53kW batteripakke blir spennende å se.
De regner høyere pris enn R8 fossil som er priset på ~80.000 euro.

Mer spennende er derimot Q8 e-tron:
http://ecomento.com/2014/01/17/electric-audi-q8-e-tron-poised-challenge-tesla-model-x-2015-430-mile-range/
70mils rekkevidde! riktignok til en pris av 130.000 euro. Det blir spennende å se om dette blir en helelektrisk bil.

Heftig pris, selv uten toll og moms, men artig å se at de har kopiert dørhåndtakene til Tesla.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

LA-Thing

Autobild har satt Audifront på et bilde av en Model S, simpel photoshop-jobb
Drammen, Tesla Model S #2510

Oreo

Sitat fra: LA-Thing på mandag 20. januar 2014, klokken 22:50
Autobild har satt Audifront på et bilde av en Model S, simpel photoshop-jobb
Panser, dører, tak og ikke minst seter likt med TMS. Som du sier LA, en TMS i bunn. De har tatt seg bryet med å photoshoppe inn speilene fra TMX da. Skjønner ikke helt poenget når den skal være basert på A6 designet. Tydlig da at Audi innser feilen de gjorde ved å gå bort fra el-bil satsingen sin. De har sikkert satt ned en gruppe til å studere Tesla, slik som GM gjorde  :P Med BMW i3 og VW e-Up allerede i produksjon og MB like om hjørnet med sin el-bil, var det vel bare snakk om tid før Audi måtte snu seg rundt.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

educk

lurer på hvis BMW kan leverere mer biler eller hvis de bare tatt biler fra andre marked

http://www.dinside.no/926634/leveringskrisen-avblaast
S85 Multi-coat red

cyber

Sitat fra: Oreo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 08:13
Sitat fra: LA-Thing på mandag 20. januar 2014, klokken 22:50
Autobild har satt Audifront på et bilde av en Model S, simpel photoshop-jobb
Panser, dører, tak og ikke minst seter likt med TMS. Som du sier LA, en TMS i bunn. De har tatt seg bryet med å photoshoppe inn speilene fra TMX da. Skjønner ikke helt poenget når den skal være basert på A6 designet. Tydlig da at Audi innser feilen de gjorde ved å gå bort fra el-bil satsingen sin. De har sikkert satt ned en gruppe til å studere Tesla, slik som GM gjorde  :P Med BMW i3 og VW e-Up allerede i produksjon og MB like om hjørnet med sin el-bil, var det vel bare snakk om tid før Audi måtte snu seg rundt.

Audi er kjent for å kopiere amerikanske biler  - RS-seteformen fra 1990-tallet er nok en Teslakopi  ;D

Vi får håpe de ikke kopierer vindusviskerne.   :D

LA-Thing

Ikke akkurat konkurrent, men det var mye kjent med form, fasong og design på denne: http://www.autoguide.com/manufacturer/maserati/2014-maserati-ghibli-s-q4-review-3629.html. Alle data er nesten like med Model S, kun toppfarten er 'bedre'. Men så var det dette med påfylling av dyr, brennbar væske da. Nå er det gått 3 måneder siden jeg gjorde det sist.

Dessuten blir vel ikke prisen helt sammenliknbar i Norge, selv om den er det i resten av verden.
Drammen, Tesla Model S #2510

Oreo

Ifølge AMS Sverige tar NEVS/SAAB en (norsk?) Tesla:

SitatOfficiell produktionsstart blir "om några veckor
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140207/snart-kommer-saab-9-3-med-eldrift
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA