Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: TEK på fredag 01. november 2013, klokken 13:59
Enkelt svar, de må også selge sine fossilbiler.....

Hører mange sier dette, men skjønner ikke logikken bak. BMW og Nissan ++ er så vidt jeg vet interessert i å selge biler.
Da burde de bry seg om antall biler solgt og profit per bil, uavhengig om hva slags drivstoff den går på. Med mindre de er i lomma til de som pumper opp og selger olje da...
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cobos

Jeg tror ikke det er så mye at BMW er i lomma til de som pumper olje, men en intern "forståelse" av at en elbil er noe "annet". Da er det også på plass at den ser ut som noe "annet". I tillegg skal det sies at skal man lage en praktisk bybil er det ikke å komme utenom at bilen blir kort og høy. Bare se på MB A-serie (den gamle) og Polo, osv. Mistenker at det er andre designere som jobber med konseptbiler og de mer vanlige modellene, og poenget her er vel at veldig mye av konseptbilen er blitt med i produksjonsmodellen. Dermed det rare utseendet og fargevalget.
Når det skal sies ligner ikke egentlig en Leaf ganske mye på en av utgavene av Renault Megane? Bortsett fra frontlysene som var en vindstøygreie.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Bjoris

#272
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 01. november 2013, klokken 15:48
Sitat fra: TEK på fredag 01. november 2013, klokken 13:59
Enkelt svar, de må også selge sine fossilbiler.....

Hører mange sier dette, men skjønner ikke logikken bak. BMW og Nissan ++ er så vidt jeg vet interessert i å selge biler.
Da burde de bry seg om antall biler solgt og profit per bil, uavhengig om hva slags drivstoff den går på. Med mindre de er i lomma til de som pumper opp og selger olje da...

Dette er diskutert 1000 ganger på nettet, det er vel lett å tenke seg at de som har ett produktspekter å ta vare på og ved å gjøre små endringer på dette med facelifter og nye modeller basert på samme teknologi holder interessen oppe hos den gemene hop ikke ser seg tjent med å komme med noe helt nytt som gjør at hele produktvalget ditt samtidig blir gamledags? Ved å lansere en elbil som kan ta over for ditt øvrige produktvalg så sier du samtidig at vi har ikke noe fremtidstro på disse bilene. Før Tesla kom å beviste at det gikk ann så var det jo ingen risiko ved å velge denne taktikken. Nissan og andre har lansert kortdistansebiler og hybrider for å fremstå som miljøvennlige samtidig som de sakte og forsiktig får forberedt seg på overgangen de nok har sett lenge at vil komme før eller senere...

I tillegg ville jo en brå overgang til elbiler blitt som at Statoil informerte alle sine ansatte at innen 1-2 år skulle det omtrendt kun satse på solenergi... Ørlite motstand internt ville nok oppstå:)

Men det er jo derfor det er så fantastisk med Tesla, måtte de bare lykkes med alt de prøver på. Elon Musk blir en av historien største menn...

Sjøhyene

Sitat fra: Cobos på fredag 01. november 2013, klokken 16:00
Jeg tror ikke det er så mye at BMW er i lomma til de som pumper olje, men en intern "forståelse" av at en elbil er noe "annet". Da er det også på plass at den ser ut som noe "annet". I tillegg skal det sies at skal man lage en praktisk bybil er det ikke å komme utenom at bilen blir kort og høy. Bare se på MB A-serie (den gamle) og Polo, osv. Mistenker at det er andre designere som jobber med konseptbiler og de mer vanlige modellene, og poenget her er vel at veldig mye av konseptbilen er blitt med i produksjonsmodellen. Dermed det rare utseendet og fargevalget.
Når det skal sies ligner ikke egentlig en Leaf ganske mye på en av utgavene av Renault Megane? Bortsett fra frontlysene som var en vindstøygreie.

Cobos
dette er nok helt riktig


Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 16:53Ved å lansere en elbil som kan ta over for ditt øvrige produktvalg så sier du samtidig at vi har ikke noe fremtidstro på disse bilene.

I tillegg ville jo en brå overgang til elbiler blitt som at Statoil informerte alle sine ansatte at innen 1-2 år skulle det omtrendt kun satse på solenergi... Ørlite motstand internt ville nok oppstå:)

Er dette som blir helt feil for meg. Du mener at de unngår å lage fine elbiler som kan konkurrere med nåværende fossilbiler fordi de er redd for at det skal gå utover salget av andre biler de lager? Virker jo som en helt idiotisk strategi. De kunne jo lett lagt seg på en nivå tett oppunder dagens fossile nybiler, hvis de var så innmari redd for å miste fotfeste i teknologi som tilhører fortiden.

Og statoil eksempelet blir helt feil. Er jo ikke sånn at de må si hele arbeidstyrken for å begynne å lage større mengder elbil. Og selv om de måtte det tror jeg neppe BMW konsernet hadde latt være å gå den veien hvis de mente at det hadde stort potensiale i fremtiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Bent

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 01. november 2013, klokken 19:15
Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 16:53Ved å lansere en elbil som kan ta over for ditt øvrige produktvalg så sier du samtidig at vi har ikke noe fremtidstro på disse bilene.

I tillegg ville jo en brå overgang til elbiler blitt som at Statoil informerte alle sine ansatte at innen 1-2 år skulle det omtrendt kun satse på solenergi... Ørlite motstand internt ville nok oppstå:)

Er dette som blir helt feil for meg. Du mener at de unngår å lage fine elbiler som kan konkurrere med nåværende fossilbiler fordi de er redd for at det skal gå utover salget av andre biler de lager? Virker jo som en helt idiotisk strategi. De kunne jo lett lagt seg på en nivå tett oppunder dagens fossile nybiler, hvis de var så innmari redd for å miste fotfeste i teknologi som tilhører fortiden.
Godt etablerte industrier har en tendens til å gå i denne fellen, hvor tullete det nå enn måtte virke. En ofte anbefalt bok om emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Innovator%27s_Dilemma

Og så er det nok veldig vanskelig å lage en elbil som både er "ordentlig" (dvs god rekkevidde og ellers en grei bil) uten at den samtidig er åpenbart bedre enn sammenlignbare fossilbiler. Hva måtte man gjort med Model S for at den skulle bli mindre attraktiv enn fossilbilene i samme markedssegment?
Tesla Roadster, 25Mm

a72

Hvorfor skulle BMW ha noe problem med å lage en konkurrent til Tesla? Det er jo ikke noe mer komplisert å lage en Tesla enn en i3, det er jo bare å lage en større bil med like stort batteri som Tesla.

Dersom de har tro på at ligger penger i å lage en Tesla konkurrent jobber de sikkert allerede med det uten at vi nødvendigvis vet det.

toppi

Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 15:11
Jeg tror ikke det kommer noe langdistanseelbil fra de store produsentene før det finnes en batteriteknologi med betydelig forbedret energitetthet enn i dag. Kan ikke se hvordan VW og BWM skal få f.eks Passat og 5-serie som er betydelig mindre bilene enn TMS til å gå like langt. Å komme med en ePassat som f.eks går 300 km har jeg svært liten tro på at blir noen hit, spes siden det kommer til å ta tid før det blir offentlige ladestasjoner i huttaheit som ville vært enda viktigere på en slik bil enn på en TMS og som vi vet er det avgjørende med SC for å kunne få brukt en TMS som en langdistansebil og dermed som en nr. 1 bil!

Spørsmålet er bare når kommer god nok batteriteknologi til at en kan laste en Passat med batterier til 500 km rekkevidde og fortsatt ha en fornuftig totalvekt på bilen... Det er rett og slett fysisk umulig i dg

Når det gjelder Model X er jeg også redd dette ikke er en modell som passer like godt i Norge som Model S, det er i grunnen derfor jeg droppet å vente på denne. Samtidig tror jeg de vil bli tvunget til å lage andre dører på den, før eller siden. Innen det skjer tror jeg rett og slett det ikke går ann å bruke MX i fjellheimen slik mange med slik bil gjør... Rekkevidden er ett annet problem på denne med større luftmotstand, tyngre bil med 4*4 etc. Misforstå meg rett, jeg håper jo virkelig de lykkes med denne også, men jeg ser ikke helt det samme geniale med MX som med MS enda. Med kraftigere batterier og normale dører kan den bli en hit

Jeg tror model x passer bedre i Norge enn S. Nordmenn elsker jo SUV, 4x4 og hengerfeste. Jeg ser også på interessen på mitt arbeidssted. Veldig mange som sikker på Tesla, men venter på X en.
Dørene løser seg. Musk har jo sagt det blir løsning for skiboks.

7 seters SUV med 4x4, hengerfeste og 0-100 på 5 sek til 700 lapper. Nei det vil nok ingen i Norge ha  ;)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

timingbeltkiller

Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 15:11
Spørsmålet er bare når kommer god nok batteriteknologi til at en kan laste en Passat med batterier til 500 km rekkevidde og fortsatt ha en fornuftig totalvekt på bilen... Det er rett og slett fysisk umulig i dg
Dagens batterier kan plasseres i en liten bagasjehenger.
Enten en litt større utgave av de moderne motorsykkelhengerne.
Eller enda bedre med 2 hengerfester og ett hjul isf omvendt.
Med aksedreibart hjul vil en slik henger følge bilen automatisk også ved rygging.

Ellers er det muligens nettopp problemet du nevner,
som er hovedårsaken til at TM stadig skyver på fabrikasjonsår for G3.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

d386yv

Altså, eneste grunnen til at elbiler gjør det bra i Norge nå er jo insetivene som avgiftsfritak, lavere veiavgift, gratis bom etc.  Det eneste som skal til for å gjøre Model S mindre attraktiv enn fossibiler i samme markedssegment er jo å lempe på samme mengder avgifter. Bare entusiaster som ville kjøpt da, vanlige folk bruker ikke 1.2+ mill på bil. Det samme gjelder e-up, i3, leaf etc. e-up basis koster 182k UTEN avgifter, vanlig up start på 126k for eksempel. Ingen kommer til å betale dobbel pris for elbil. Tror nå jeg i hvert fall :)

Det fine med det tror jeg er at staten ikke kan fjerne avgiftsfritaket på leeeeenge. Da dør alt salg av elbiler umiddelbart. Andre insentiver som bomring, billig veiavgift og kollektivfelt forsvinner nok snart.

timingbeltkiller

#279
Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 16:53
Tesla kom å beviste at det gikk ann
TM har strengt tatt foreløbig bare bevist det er mulig å selge store luksusbiler drevet med el.
I den volumfattige luksusklassen er det i prinsippet mulig å selge nesten hva som helst.
Kjøperne her ser mindre på penger og mer på om et produkt faller i smak.

Volumklassen for folk flest er noe helt annet.
Her er det særs få som kjøper biler som ikke kan konkurrere på pris.

Sagt på en annen måte:
Det er alltid et visst marked for diamantbesatte armbåndsur.
Men ikke for diamantbesatte kulepenner.

Eller på en tredje måte:
TM har bestått svenneprøven når de produserer og selger
noen hundre tusen G3 i året.
Og i alle versjoner:
- sedan
- kombi
- stv
- suv
- ....
- ....

BTW
TM tenker altfor mye US og mye for lite hvert land de eksporterer til.
Et typisk eksempel er: De  har ikke engang oppdaget garantien 80K km/4 år
(på selve bilen) er omtrent Norges dårligste.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jsu224

Ikke akkurat en konkurrent, men dæven det er fler som kan lage pene elbiler!!  ;D

Fant en artikkel fra Finansavisen Motor på jobb her om dagen...

http://www.rimac-automobili.com/

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMOaZlywr0L1RNrB3lkJfoIS2eKrzJTTg7uPyU4xqsrDAvqjt37g

Bjoris

#281
Nå var det nok ikke slik at Nokia ikke hadde hørt om Smarttelfoner heller, så ledende selskaper har tatt feil før:) Jeg har ikke klokketro på at de store selskapene vet best og gjør alt riktig. Uten Tesla tror jeg utviklingen mot mer miljøvennlige biler ville gått mye saktere, nå fremover blir det spennende å se.

Det snakkes om at det ikke er etterspørsel etter elbiler og at bilene er altfor kostbare uten subsidier, ja slik har det vært, men slik var det jo med smartelefonene også, men når momente i utvikling først kom i gang så gikk det ekstremt fort og nye aktører kom på banen, jeg tror ikke dette er noe usannsynlig senario i bilbransjen heller og at historien kan gjenta seg fordi de går i den klassiske fellen å beskytte sine investeringer og produkter

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/trendforsker-elbilen-overtar-allerede-fra-2016/#.UmazirKeGD4.facebook

Denne er jo litt kul:)

Ang MX så må de få andre dører og så er jeg spent på rekkevidden på denne bilen, ellers har den mye fantastik ved seg som MS så jeg mener ikke at det ikke er marked for bilen, bare at den bommer ørlite akkurat slik den fremstår nå...









Bjoris

#282
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. november 2013, klokken 21:28
Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 16:53
Tesla kom å beviste at det gikk ann
TM har strengt tatt foreløbig bare bevist det er mulig å selge store luksusbiler drevet med el.
I den volumfattige luksusklassen er det i prinsippet mulig å selge nesten hva som helst.
Kjøperne her ser mindre på penger og mer på om et produkt faller i smak.

Volumklassen for folk flest er noe helt annet.
Her er det særs få som kjøper biler som ikke kan konkurrere på pris.

Sagt på en annen måte:
Det er alltid et visst marked for diamantbesatte armbåndsur.
Men ikke for diamantbesatte kulepenner.

Eller på en tredje måte:
TM har bestått svenneprøven når de produserer og selger
noen hundre tusen G3 i året.
Og i alle versjoner:
- sedan
- kombi
- stv
- suv
- ....
- ....

Det står og faller på tempoet i utviklingen av batteriteknologien, kommer det kvantesprang så er det over og ut for fossilbilene på veldig kort tid. Det er rart at ikke folk ser dette, en elmotor er jo totalt overlegen en diesel- bensinmotor som er ekstremt komplisert, tenk så ekstremt mye penger som er brukt for å få det vi har i dg og likevel er den totalt underlegen en elmotor på alle områder. Får vi et kvantesprang i batteriteknologien så er det kroken på døren og det kan skje fort!

Når det er sagt så tror jeg også at det er litt tidlig å legge 600 lapper på bordet for en elbil, så slik sett kan det være manglende impulskontroll å kjøpe en TMS nå, men tenkte alle slik ville jo ikke verden gått videre. Mange tenker vel slik at TMS dekker behovene mer eller mindre fult ut, slik tenker jeg og da trenger jeg ikke vente selv om jeg vet at ting blir mye bedre fremover. Jeg drømmer jo om at jeg skal ha Teslaen lenge og at jeg kan få en mye bedre og mye lettere batteri om 5-8 år, men da er det vel kommet så mye mer fancy at en ønsker heller å bytte ut hele bilen, men det blir også gøy med TMS å se hvor godt den kan holde seg mot nye biler, med oppgradering av SW.

timingbeltkiller

Sitat fra: bjoris på fredag 01. november 2013, klokken 21:51
en elmotor er jo totalt overlegen en diesel- bensinmotor som er ekstremt komplisert, tenk så ekstremt mye penger som er brukt for å få det vi har i dg og likevel er den totalt underlegen en elmotor på alle områder. Får vi et kvantesprang i batteriteknologien så er det kroken på døren og det kan skje fort!
Et kvantesprang er ikke nok.
Forspranget i teknikk må omsettes i ditto driftsikkerhet.

JA, en bil med forbrenningsmotor er mer komplisert enn elbilen.
OG en hybrid er mer komplisert enn begge disse.

Til tross for dette er Auris Hybrid eneste bilen på 50 år
som har gått gjennom 100K km langtest hos AutoMotorSport feilfritt.
Eller rettere sagt 99,9% feilfritt. En pære til et parkeringslys måtte skiftes.

Og det er lite som tyder på noen av dagens elbiler klarer å gjenta bedriften.
Neppe heller noen fossilbil.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

#284
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 01. november 2013, klokken 22:40
Og det er lite som tyder på noen av dagens elbiler klarer å gjenta bedriften.
Neppe heller noen fossilbil.
Jeg tror svært mange Toyota Rav4 EV, bygget fra -98 til -03, har gått lengre enn 100k uten feil.
Min er 13 år gammel og har gått omlag 75'km. Ingen feil i det hele
tatt og ingen komponenter er byttet (bortsett fra en bremsekalliper som hang pga veisalt og at frontruta måtte byttes pga eksterne årsaker). Perfekt teknisk design på første forsøk :)

Man bør altså kunne forvente at rene elbiler i framtiden blir 99,9% feilfrie - vel og merke så fremt fabrikkene ønsker det selv da ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA