Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

OddB

#150
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 18. august 2013, klokken 18:23
I den usubsidierte framtida er S og X store og dyre luksusbiler for rikfolk.
GIII må bli bilen for menigmanns lommebok.
Og det blir den bare dersom den har en merpris relativt til tilsvarende fossilbil
som blir innkjørt med sparte drivstoffutgifter etter et lavt km-tall. Eksempelvis 15-20K.

Noen som tør spå rekkevidde og pris på GIII med og uten dagens subsidier?
Jeg tror at GIII blir litt dyrere enn Leaf, men med uteseende og funksjoner inspirert av Model S og med en rekkevidde på minst 30 mil.
Rekkevidden må være lang nok til at bilen kan brukes uten problemer i Superladernettverket. (Tilgang til dette vil nok bli som en opsjon som med 60kWh versjonen av Model S) Konseptet med flatskjerm og minimalistisk interiør vil nok også være med videre.
Å spå pris i Norge uten "subsidier" (egentlig avgiftsfritak vel ??) er vel ganske umulig ? Det er vel ingen politiske partier som har sendt signaler om ønske om noen vesentlige endringer med det første ?
Hvordan avgiftsstrukturen vil utvikle seg for biler over tid er det vanskelig å ha noen formening om, men jeg tror at elbiler vil komme mest gunstig ut i av dette regnestykket så lenge det finnes fossilbiler til salgs selv om avgiftene økes gradvis.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Leaf_2014

Leaf 2014

Cowboystrekk

Gen III er vell lovet å koste max 40 000 og ha 200 miles rekkevidde så muligens nesten som 60 kW har idag. Om vi ser på prisene Tesla opererer med i USA på model s så koster en ribba 60 kW 380 000 (etter skattereduksjon, men 40k er nok regna ut ifra det og), i Norge er den ca 70 000 dyrere, dvs nesten 20% mer. Om G3 ender på 40k så vil norsk pris for en ribba utgave koste såvidt under 300 000, ikke superbillig, men til å være en bil med i praksis dobbelt så lang rekkevidde som Leaf, sannsynligvis større plass, bedre utseende (kan vell garantere det) og muligens tilgang til SCene så tror jeg mange gladelig slenger på 50-100k for å velge den over Leaf :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sveinal

Siden jeg har blitt mer og mer usikker på når jeg kan få Teslaen, har jeg begynt å titte på andre.

I går prøvekjørte jeg Ford Focus Electric. De kan levere om 14 dager.
Fin bil, prisen var vel 300K ferdig på veien pluss 31k i tap av forskuddbetaling til Tesla. Så den koster noe over halvparten av Teslaen.

Viktigste forskjell for meg er rekkevidden. Jeg får også litt bedre plass i min garasje med Forden enn med Teslaen.  Andre forskjeller som ikke betyr så mye for meg, er forhjulsdrift, hurtiglading og bagasjeplass.

Jeg får tenke meg om noen dager til.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Cowboystrekk

Sitat fra: Sveinal på torsdag 22. august 2013, klokken 20:07
Siden jeg har blitt mer og mer usikker på når jeg kan få Teslaen, har jeg begynt å titte på andre.

I går prøvekjørte jeg Ford Focus Electric. De kan levere om 14 dager.
Fin bil, prisen var vel 300K ferdig på veien pluss 31k i tap av forskuddbetaling til Tesla. Så den koster noe over halvparten av Teslaen.

Viktigste forskjell for meg er rekkevidden. Jeg får også litt bedre plass i min garasje med Forden enn med Teslaen.  Andre forskjeller som ikke betyr så mye for meg, er forhjulsdrift, hurtiglading og bagasjeplass.

Jeg får tenke meg om noen dager til.
Du burde kanskje selge reservasjonen din? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Gjermund

Sitat fra: taraquin på torsdag 22. august 2013, klokken 19:53
bedre utseende (kan vell garantere det)

Det skal litt til å ikke klare det, men smaken er som baken  ;)

TS

Fra stormakten som ikke følger internasjonale spilleregler eller bryr seg om merkevarebeskyttelse, kan man kanskje få kjøpt en mer sporty Coupe versjon av Tesla ??
http://www.teslamotors.com.cn/

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

laumb

Fantastislk! De klarte å putte en Tesla logo på en dårlig design Peugeot RCZ kopi!

Oreo

TS, ikke lett å si hva en kunne få bestille på den websida.

Mente forøvrig å lese i en liten notis i sist lørdags MOTOR magasin som følger Finansavisen at Fiat-Chrysler sjefen hadde uttalt at de skulle ikke satse på kjøretøy med el-drivlinje.

Da er vel Fiat 500e historie om dette stemmer. Synd, jeg hadde antagelig kjøpt en Fiat 500e eller en e-Mini om de hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte Leafen.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

OleJA

Sitat fra: TS på lørdag 24. august 2013, klokken 00:01
Fra stormakten som ikke følger internasjonale spilleregler eller bryr seg om merkevarebeskyttelse, kan man kanskje få kjøpt en mer sporty Coupe versjon av Tesla ??
http://www.teslamotors.com.cn/
Fantastisk,  har tom. 'TM' merket Tesla logoen som er stjålet.

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 00:24
Mente forøvrig å lese i en liten notis i sist lørdags MOTOR magasin som følger Finansavisen at Fiat-Chrysler sjefen hadde uttalt at de skulle ikke satse på kjøretøy med el-drivlinje.

Da er vel Fiat 500e historie om dette stemmer. Synd, jeg hadde antagelig kjøpt en Fiat 500e eller en e-Mini om de hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte Leafen.
Helt riktig. Fiat ser på elektriske biler som compliance cars, så de vil ikke lage flere av dem enn nødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HABEL

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. august 2013, klokken 06:52
Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 00:24
Mente forøvrig å lese i en liten notis i sist lørdags MOTOR magasin som følger Finansavisen at Fiat-Chrysler sjefen hadde uttalt at de skulle ikke satse på kjøretøy med el-drivlinje.

Da er vel Fiat 500e historie om dette stemmer. Synd, jeg hadde antagelig kjøpt en Fiat 500e eller en e-Mini om de hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte Leafen.
Helt riktig. Fiat ser på elektriske biler som compliance cars, så de vil ikke lage flere av dem enn nødvendig.

Så langt ser det ut til at "De Gamle" (Les BMW, Mercedes, Audi/VW m.fl.) primært lager sine el-biler pga. Compliance. Disse selskapene sover ikke - de snorker høylytt!   8)

Og gir derved TESLA muligheten til å vinne hele krigen...
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 24. august 2013, klokken 06:52
Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 00:24
Mente forøvrig å lese i en liten notis i sist lørdags MOTOR magasin som følger Finansavisen at Fiat-Chrysler sjefen hadde uttalt at de skulle ikke satse på kjøretøy med el-drivlinje.

Da er vel Fiat 500e historie om dette stemmer. Synd, jeg hadde antagelig kjøpt en Fiat 500e eller en e-Mini om de hadde vært tilgjengelig da jeg kjøpte Leafen.
Helt riktig. Fiat ser på elektriske biler som compliance cars, så de vil ikke lage flere av dem enn nødvendig.

Toyota sjefen har vel og sagt at reine elbiler ikkje er noke, og tatt opp igjen hydrogen tråden?

Tydelig dei ønsker å beholde meir komplekse biler, og utsetter overgangen til elbiler alt dei kan. Hydrogen er tiår fram i tid, og passer utmerket som unnskyldning for ikkje å satse på reine elbiler.:-/

Eg trur ikkje dei er så trege egentlig, men dei ser at det er umulig for dei å omlegge organisasjonen kjapt til å lage gode elbiler, uten at eget eksisterende salg lider for mykje... Dei kjem med alle mulige unnskyldninger og kjipe små elbiler for å utsette overgangen nok til at dei får gjort det over mange nok tiår..(om dei i det heile tatt er i stand til det).

Havebigfun

#164
Sitat fra: RunarBT på lørdag 24. august 2013, klokken 09:58
Tydelig dei ønsker å beholde meir komplekse biler, og utsetter overgangen til elbiler alt dei kan. Hydrogen er tiår fram i tid, og passer utmerket som unnskyldning for ikkje å satse på reine elbiler.:-/
Hydrogenproduksjon ved hydrolyse er svært inneffektiv, virkningsgrad rundt 30%- før dette er løst blir det ikke et reellt alternativ- spørs om det er lengre frem en 10 år-
Evt kan det tenkes at man setter hydrogenstasjoner opp ved vindkraftanlegg der man ikke blir kvitt toppstrømmen som det ikke er plass for i nettet og som således ikke ville blitt produsert. I såfall får man en distribusjonsproblematikk på linje med fossil brensel- bare farligere :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA