Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Bent på onsdag 14. august 2013, klokken 10:40
Dette er et viktig poeng. En av de tradisjonelle måtene en etablert markedsaktør kan møte en disruptiv utvikling på er ved å opprette et helt nytt selskap som omfavner den nye teknologien, mens det gamle selskapet fortsetter med sitt. Så har de en fot innenfor, eller kan tilogmed bli en leder i nyutviklingen. Etter min mening er det noe i den retningen Toyota og MB går, med Tesla som "sin" nysatsingsbedrift. (Så kamuflerer de det kanskje som en spekulativ investering, for ikke å få for mye motbør fra egne rekker.)
Godt skrevet, og meget bra poeng :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Mener å erindre jeg akkkurat leste at Toyota hadde 10% og Daimler 4,7% eierinteresser i Tesla.
Tallene er ikke så viktige da, og jeg kan ta feil. Finnes vel offesielle oversikter på dette?
En Mercedes selger påstod i desember at Mercedes hadde trukket seg ut av Tesla, fordi de nå hadde kunnskap nok om batteriteknologien. Underlig hva disse selgerne får seg til å si?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Havebigfun

Jeg har en slektning relativt høyt i Mercedes-utviklings avdeling- Spesialist på CDI motorene- han hadde ikke hørt en pip om Tesla da jeg snakket med ham i våres. Dette er åpenbart ikke et diskusjonstema i utviklingen hos MB- ihvertfall ikke hos de som driver med fossilmotorene.
Jeg snakket også med flere i toppledelsen hos Møller som hadde betydelige tvil mtp batteriteknologien- jeg tror de mener at batteriene er for mange og for små :o :o :o -til å være en elbil verdig 8)

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 14. august 2013, klokken 12:13
Jeg snakket også med flere i toppledelsen hos Møller som hadde betydelige tvil mtp batteriteknologien- jeg tror de mener at batteriene er for mange og for små :o :o :o -til å være en elbil verdig 8)
Bare vent til første elektriske VW Golf står på tunet utenfor butikken. Da skal du se ledelsen plutselig har ombestemt seg  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 14. august 2013, klokken 12:13
Jeg snakket også med flere i toppledelsen hos Møller som hadde betydelige tvil mtp batteriteknologien- jeg tror de mener at batteriene er for mange og for små :o :o :o -til å være en elbil verdig 8)
Bare vent til første elektriske VW Golf står på tunet utenfor butikken. Da skal du se ledelsen plutselig har ombestemt seg  ;D
Den Golfen kommer vel til neste år.... med de sedvanlige 15 mil rekkevidde ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

RunarBT

Her er ein meget god artikkel på temaet! Viser dilemma til dei andre bilprodusentene..

http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428

HABEL

Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 15:25
Her er ein meget god artikkel på temaet! Viser dilemma til dei andre bilprodusentene..

http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428

+1

Glimrende artikkel. Konkurrentene er egentlig ikke på banen. Tesla leverer ikke bare en bil - men langt på vei en totalløsning, som også inkluderer drivstoffsiden (SuperChargers, Battery Swap).

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Oreo

Sitat fra: Callaway på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:26
Selv om det er en lang artikkel, har den en del gode poenger på hvorfor Tesla ikke får noen konkurrenter med det første:

http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428
Deja vu
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

RunarBT

Sitat fra: Oreo på torsdag 15. august 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Callaway på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:26
Selv om det er en lang artikkel, har den en del gode poenger på hvorfor Tesla ikke får noen konkurrenter med det første:

http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428
Deja vu

Hehe.. oups. Men ein god ting kan ikkje sies for ofte.. ;-)

Thomas Parsli

Jeg har bare skumlest bloggen, men jeg mener han overser både Volkswagen og PSA.
Nå er jo ikke de så store i USA (franske biler selges vel ikke i det hele tatt), men det var jo heller ikke Tesla for noe år siden :)

Volkswagen har produsert to generasjoner CityStromer (riktignok bare noen hundretalls biler tror jeg), og PSA har produsert flere tusen biler og en rekke forskjellige modeller.

Men jeg tror det står mer på viljen enn evnen blandt de store bilprodusentene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Nordtroms

Vet ikke om dette er noen umiddelbar konkurrent men det viser hvilke muligheter som ligger i eldrift. Er det begynnelsen på slutten av ICE epoken?

http://m.youtube.com/watch?v=IElqf-FCMs8
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

TS

#147
Sitat fra: Nordtroms på søndag 18. august 2013, klokken 12:55
Vet ikke om dette er noen umiddelbar konkurrent men det viser hvilke muligheter som ligger i eldrift. Er det begynnelsen på slutten av ICE epoken?

http://m.youtube.com/watch?v=IElqf-FCMs8

En bekjent kjøpte SLS 55AMG og vil nok beholde den som samleobjekt så lenge han lever, ikke som daglig bruksbil .  Lyden er noe av det har forsket seg frem på for å gjøre den ekstra interessant og prisen på EV versjonen blir vel omtrent det samme som bensinversjon i Norge inkl alle avgifter. Jeg tror ikke dagens versjon har livets rett noe sted i verden ..

Men, for all del. Morsomt som konseptbil og bevis på at Elbil er fremtiden.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Denne bilen er ingen konkurrent, den koster j odet hvite ut av øya.
Men håper de setter igang og tar kunnskap herfra og elektrifiserer e-klasse.
Stor bil = stort batteri!

timingbeltkiller

I den usubsidierte framtida er S og X store og dyre luksusbiler for rikfolk.
GIII må bli bilen for menigmanns lommebok.
Og det blir den bare dersom den har en merpris relativt til tilsvarende fossilbil
som blir innkjørt med sparte drivstoffutgifter etter et lavt km-tall. Eksempelvis 15-20K.

Noen som tør spå rekkevidde og pris på GIII med og uten dagens subsidier?


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA