Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

timingbeltkiller

Sitat fra: Cato76 på onsdag 31. juli 2013, klokken 20:38
BMW i3 VS Tesla Model S

http://m.seekingalpha.com/article/1587462
"BMW's I3 Electric Car Is No Threat To Tesla's Model S"

And never was intended to.

It is not even a tough competitor in the 100 mile range compact-EV category.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TS

Det virker som gutta i Stuttgart har sett lyset ..
De blir helt mo i knærne av sin egen PanameraE Hybrid.
http://www.youtube.com/watch?v=atKkDbgZN50&feature=youtube_gdata_player

Stillheten , den raske responsen og dreimomentet på elmotoren.

Denne koster fra 1.024.000 i Norge. Dvs ganske lik nettopris som en Model S 85p+.
(Ikke hadde jeg valgt den om de kostet det samme, vil ha Frunk..)

Blir spennende å se hvem som selger best i USA fremover.
Jeg tipper de også har begynt å jobbe med en "ModelS killer", ren EV.
De har jo også sine konkurrenter i Bayer'n som holder på med sin I serie..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Havebigfun

Nettopp sett en praksistest: forbruk 0,47l/mil-tatt andre utgaver av denne modellen i betraktning er det veldig lite- om enn ikke 0,3 som lovet- kan hende det blir en direkte konkurrent i de landene som ikke har slike store avgiftsforskjeller som Norge...

SimenT

Ingen som har annonsert noe som kan bli en teslakiller enda.

Jeg hadde ikke hatt noe imot en PorschE med 300km rekkevidde og prislapp fra 460 000 NOK
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

el-fanboy

En svenske er tydeligvis i gang med å utvikle "fremtidens elbil". Mulig konkurrent?  ;D

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11168101

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Oreo

http://e24.no/bil/lanserer-ny-billig-elbil-i-norge/21111619
Så ikke denne postet noen sted (i Tesla delen), selv om artikkelen er noen dager allerede.
Konkurent kan vel diskuteres, men iallefall en annen elbil.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Elmo

Sitat fra: Oreo på lørdag 10. august 2013, klokken 13:24
http://e24.no/bil/lanserer-ny-billig-elbil-i-norge/21111619
Konkurent kan vel diskuteres, men iallefall en annen elbil.

Med bly-batterier konkurrerer ikke denne med noen nyere elbiler.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Callaway

Selv om det er en lang artikkel, har den en del gode poenger på hvorfor Tesla ikke får noen konkurrenter med det første:

http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428

Balrog

Meget lesverdig ja. Hvor er liker-knappen?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Nordtroms

Akkurat hva jeg har tenkt om denne saken. De etablerte selskapene vil fortsette med å gjøre det de alltid har gjort. Det er ingen kultur eller ønske om noe annet og aksjeeierne Vil ha årlig avkasting på investert kapital. Dermed er det lite ønskelig å bruke mye penger på den omstillingen som er nødvendig. Antar at de nermeste 10 - 15 årene vil bety game over for endel selskaper.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Elmo

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:41
De etablerte selskapene vil fortsette med å gjøre det de alltid har gjort . . . .
Antar at de nermeste 10 - 15 årene vil bety game over for endel selskaper.
En liten analogi:
Kodak var først, eller iallefall veldig tidlig ute med digitalkamera-teknologien.
Men ledelsen/aksjonærene bestemte at de ikke skulle satse på digitalt fordi det konkurrerte med vanlig film hvor de var størst. To bad.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Øyvind.h

#132
Sitat fra: Elmo på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:25
En liten analogi:
Kodak var først, eller iallefall veldig tidlig ute med digitalkamera-teknologien.
Men ledelsen/aksjonærene bestemte at de ikke skulle satse på digitalt fordi det konkurrerte med vanlig film hvor de var størst. To bad.
Og en liten kommentar til: inntjeningen på film var ekstremt god. Inntjeningen på digitalkamera ville til sammenligning være dårlig (mener jeg leste 85% margin på film, 5% på digitalkamera, men kan ikke datofeste tallene). Det handler i all hovedsak om hva som er kjernebusiness og hvor pengene ligger.

Intet poeng for de store bilprodusentene å satse stort på elbil? Det er jo elendige salgstall, dårlige marginer, usikker fremtid (ikke i mine øyne), krever store investeringer og de undergraver eksisterende modellpalett og til og med motorproduksjon! (Har nylig brukt tre år på å studere haugevis av case a la Kodak, så jeg var aldri i tvil om jeg skulle putte litt penger i Tesla aksjer i fjor sommer når jeg oppdaget selskapet....)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Selv om det er fristende å tenke i disse analogiene idag må dere ikke glemme at både Toyota og MB er med på festen i Tesla som aksjeeiere- MB har 10% (om jeg husker rett) og har hatt en verdiøkning på flere mrd allerede.
Når de etablerte ser hvordan Tesla løser problemene, at de får solgt bilene i store kvanta og at testene er bra samt at brukerne er tilfredse snur de seg på skillingen (som muligens tar noen år).
Jeg tror slettes ikke at alle store går Kodaks skjebne imøte.
I Norge er insentivene slik at en TMS for 600 k virker "billig" og det preger vår oppfattning av hvor bra elbilismen er- slik er det ikke i andre land. Selv om TMS er iferd med å gi et gjemmombrudd for elbilen i Norge er det mulig langt unna i land som Tyskland- jeg tror de store kalkulerer nokså kald og ser an utviklingen- om "det" skjer nå kommer de med tilsvarende elbiler ila noen år. Sålenge har Tesla markedet for seg selv 8)

Bent

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 14. august 2013, klokken 09:05
Selv om det er fristende å tenke i disse analogiene idag må dere ikke glemme at både Toyota og MB er med på festen i Tesla som aksjeeiere- MB har 10% (om jeg husker rett) og har hatt en verdiøkning på flere mrd allerede.
Dette er et viktig poeng. En av de tradisjonelle måtene en etablert markedsaktør kan møte en disruptiv utvikling på er ved å opprette et helt nytt selskap som omfavner den nye teknologien, mens det gamle selskapet fortsetter med sitt. Så har de en fot innenfor, eller kan tilogmed bli en leder i nyutviklingen. Etter min mening er det noe i den retningen Toyota og MB går, med Tesla som "sin" nysatsingsbedrift. (Så kamuflerer de det kanskje som en spekulativ investering, for ikke å få for mye motbør fra egne rekker.)
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA