Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

el-fanboy

Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 18:53
Liker specen på denne, men ikke designet. Mange likheter til Tesla.

http://www.engadget.com/2013/07/26/spark-ev-test-drive/?utm_source=Iphone_Featured_Stories_RSS&utm_medium=feed&utm_campaign=Engadget
Hvilke likheter med Tesla har den? Den er elektrisk, ja. Ser ut som en litt cheapo Leaf-etterligning spør du meg :-)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

petersv

Sitat fra: el-fanboy på lørdag 27. juli 2013, klokken 19:11
Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 18:53
Liker specen på denne, men ikke designet. Mange likheter til Tesla.

http://www.engadget.com/2013/07/26/spark-ev-test-drive/?utm_source=Iphone_Featured_Stories_RSS&utm_medium=feed&utm_campaign=Engadget
Hvilke likheter med Tesla har den? Den er elektrisk, ja. Ser ut som en litt cheapo Leaf-etterligning spør du meg :-)

For å nevne noe:
-Effekt pr. Kg
-aks.
-batteriplassering
-motorplassering

Nesten kopi av skateboarddesignet.

toppi

Sitat fra: petersv på lørdag 27. juli 2013, klokken 18:53
Liker specen på denne, men ikke designet. Mange likheter til Tesla.

http://www.engadget.com/2013/07/26/spark-ev-test-drive/?utm_source=Iphone_Featured_Stories_RSS&utm_medium=feed&utm_campaign=Engadget

Nok en minibil uten rekkevidde. Disse har verden sett mye av de siste årene, men suksessen uteblir.

Problemet med disse bilene er at de er perfekte for bruk i storbyene, men folk som bor i store byer rundt om i verden ikke har lett tilgang til lading.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

petersv

132km på en slik bil er jo helt kurant.

Nuvolari

Problemet er vel prisen. Du får sikkert ganske flotte fossilbiler i USA for den samme prisen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Balrog

Alle disse bittesmåbilene med plass til 4 voksne under 180cm og med <normal BMI samt 1 stk kabinbagasje er bilene det stort sett selges mest av sørover i Europa og minst av her oppe i griserike Norge. At elbilmarkedet som Norge representerer derfor virker lite ellers i Europa og prismessig faller svakt ut i USA må være grunnen til at alle produsenter slåss om å levere hver sin elektriske versjon av VW Up. Ingen angriper "Passat stv"++ markedet som er "normalbilen" for oss nordboere. For å være litt konspirasjonsteoretiker tror jeg bilprodusentene er så livredde for sitt eget ettermarked (service/vedlikehold) og har for mye felles interesser med oljeselskapene at de ikke ønsker elbil som noe mer enn bil nr 2, evt. bybil for dekke de markedene som myndighetene (heldigvis) etterhvert legger miljørestriksjoner på. Jeg bor litt utenfor Oslo og ser forurensningslokket som ligger over byen spesielt på vindstille dager om vinteren. I andre byer er dettte atskillig værre.

At Tesla Model S ikke har konkurrenter vil unektelig være en stor fordel for oss som har bilen, men det er mildt sagt utrolig at ingen i en enorm bransje ønsker å levere til dette markedet, der Tesla har ettertrykkelig bevist at elbilkonseptet faktisk er best.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Obba

Sitat fra: petersv på søndag 28. juli 2013, klokken 12:58
Sitat fra: el-fanboy på lørdag 27. juli 2013, klokken 19:11
Hvilke likheter med Tesla har den? Den er elektrisk, ja. Ser ut som en litt cheapo Leaf-etterligning spør du meg :-)

For å nevne noe:
-Effekt pr. Kg
-aks.
-batteriplassering
-motorplassering

Nesten kopi av skateboarddesignet.
Det er i utgangspunktet en "fossilbil" som er modifisert for El-drift. I motsetning til f.eks. Tesla og Leaf som er bygget som elbil fra grunnen av.

Kallagtunet

Sitat fra: Balrog på søndag 28. juli 2013, klokken 15:17
At Tesla Model S ikke har konkurrenter vil unektelig være en stor fordel for oss som har bilen, men det er mildt sagt utrolig at ingen i en enorm bransje ønsker å levere til dette markedet, der Tesla har ettertrykkelig bevist at elbilkonseptet faktisk er best.

Det vil være ganske unikt tilfelle at en som forbruker har fordel av en "monopolist" i så fall....

Når det er sagt så er jeg enig i at det er rart at ikke andre kommer etter, om ikke i Passat klassen men i den mer luksuriøse delen av markedet der marginene er større og batteriene utgjør en mindre del av totalen. (man BMW med sin i8 er vel på vei i den retningen)

toppi

Det er riktig at det selges mye av disse minibilene (med fossilt drivstoff) sørover i Europa, og gjerne til folk som bor og ferdes i de store byene.

Sikkert mange som vil bytte til mini elbil, men hvor skal du lade når du bor i leilighet og gateparkerer?

Tesla har skjønt det, lag elbiler til folk med hus og garasje  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Balrog

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 28. juli 2013, klokken 15:29

Det vil være ganske unikt tilfelle at en som forbruker har fordel av en "monopolist" i så fall....


...ift annenhåndsverdi. Så lenge TMS er uten konkurranse vil det være rift om brukte TMS, og etterspørselen vil derfor dra opp prisen. På alle andre områder en bruktverdi har du selvsagt rett i at vi forbrukere er de store taperne på et marked fritt for konkurranse.

Når det er sagt skal Tesla VIRKELIG ha skryt for ikke å utnytte sin enerådende markedsposisjon i Norge til å "skumme fløte", men tvert i mot levere biler til riktige priser. Dette i sterk kontrast til Nissan som virkelig tar seg fett betalt og overpriser "norske" modeller.

Med dette bakteppet er jeg Teslafan, fordi de gjør så mye innovativt og riktig, uten å hele veien tenke på hva som gir maksimal kortsiktig profitt, slik dessverre de aller fleste selskaper bruker som ledesnor.

Så får det stå sin prøve at en del detaljer lider av skjønnhetsfeil, at distribusjonsnettet kunne være mer kompetent, informasjonen bedre og individuell tilpasning er langt unna ideell. Grunnideen og produktet totalt sett er så jævli bra at det skal bli tøft for neste selskap inn i denne nisjen. Med utbygging av SC-nettet blir det heller ikke enklere.

Skulle bruktprisene på Tesla MS mot all formodning bli lave skaffer jeg meg raskt en TMS til som bil nr. 2 og selger unna gjedda (Nissan Leaf).
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Oreo

En gammel klassiker Buick Riviera, dog en concept hybrid så kanskje heller de strekker seg etter Fisker? Mao. Ingen TMS killer.
http://m.youtube.com/watch?v=1hdo1_BkO0c&feature=relmfu
(sitter kun med tlf nå så dette er vel en tablet versjon)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

D.O

Jeg tror dette er en reel konkurrent til både Leaf og Tesla. Men da særlig Leaf, med en pris på 230 000,- er BMW ett klart valg for mange. Den er også mer fremtidsrettet med nye løsninger, carbon, laserlys osv. Men synes også interiøret(ikke designet, men kvaliteten) ser bedre ut på BMW enn Tesla. Helt annen klasse på skinn og sømmer. Man kan nok si at den har for lite kapasitet ang. rekkevidde, men tror prisen og faktisk behov for rekkevidde gjør at mange vil velge denne fremfor Tesla som er 2-3 ganger så dyr. Hadde ikke prisen på BMW`n vært anntydet til 3-400k når jeg bestilte Model s, hadde jeg ventet med å bestille til jeg fikk prøvd BMW`n. Har med denne dekket 90% av bilbehovet og hatt 450000,- til overs for å løse bilbehovet som er 10%... Nesten som jeg angrer litt nå  :-\
http://www.dagbladet.no/2013/07/29/tema/bil/klikk/motor/28431452/
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

leafster

Tipper det er en smal sak å selge S'en for selvkost eller mer på finn når du har hentet den. Men det kan nok bli vanskelig å gi slipp på den ;)

Bjoris

#104
Flott at BMW kommer med en skikkelig EV, men 4 seters? Skjønner ikke hvorfor det skal bli pop når nesten ingen fossibiler er 4 seters... Det geniale med LEAF er at den har samme egenskapene som en vanlig bil, minus rekkevidden. Blir spennende å se om BMW klarer å selge flere enn Leaf, det er jo en veldig billig BMW og det irriterer meg at Audi ikke klarer å hoste opp en skikkelig EV, vi får håpe de slår til snart...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA