Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Car-El

Det va to ting æ beit mæ merke i.
1. Det tar 5 minutter å fylle den opp. Og da har man 480km rekkevidde. Bra sett i forhold til elektriskebiler, elendig i forhold til fossilbiler.
2. NiMH-batteri? NIKKEL? Trodde ingen nye moderne utviklinger brukte NiMH lengere.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

JohanH


Sitat fra: P85TMS på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:06
Mest overrasket over salgsmålene jeg. 200 biler 1 halvår 2015 og 3000 biler i 2017.

Det tallet endrer seg kun om CARB endrer reglene sine... (CARB = Clean Air Resoorces Board i California).

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil


Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

kos

Hei - og når var det dette skulle skje .....2020 eller seinere. det er 5-7 år til. Vi få se bilen og Tesla har helt sikkert ikke noe nytt på gang.

Car-El

Æ glede mæ te den 4. Generasjon Tesla kommer. Håper på at den blir så liten, så billig og har så kort rekkevidde at noen kan holde kjæften lukket!  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

kos


Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 17. desember 2014, klokken 00:06
Æ glede mæ te den 4. Generasjon Tesla kommer. Håper på at den blir så liten, så billig og har så kort rekkevidde at noen kan holde kjæften lukket!  ;D

Tviler på om Tesla noen gang kommer til å levere en bil med så kort rekkevidde. Håper de holder "200 miles" - eller mer - som en minimums rekkevidde.
Model S 85D

F_P

Tror vi kjører et ironi-varsel på Car-El sitt siste innlegg  ;D
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Thomas Parsli

Sitat fra: F_P på onsdag 17. desember 2014, klokken 08:33
Tror vi kjører et ironi-varsel på Car-El sitt siste innlegg  ;D

Ja, han kan jo umulig mene at det ville være bra med en elbil de fleste hadde råd til -dette er tross alt et Tesla-forum!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ofn

BMW fortsetter klagingen over strengere utslippskrav i Europa:

http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/bmw-calls-better-consultation-emissions-regs

De har altså først avslått tilbud fra Tesla om å samarbeide/være med på deres Supercharger-nettverk med begrunnelsen av at Tesla ikke har noe å tilby, så går de ut og klager på at det offentlige ikke bygger ut infrastruktur for lading, sitat:

"To reach the 95g/km target we need pure electric vehicles, but to sell pure electric vehicles we need governments to provide the infrastructure and to incentivise the technology"

Hvorfor avviser de da Tesla sitt ladenettverk? Eller er den manglende infrastrukturen de klager over bare et skalkeskjul for å kunne utsette en mer omfattende satsing på rene elbiler?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

NegativeElectrode

Det er ihvertfall behagelig for en bilprodusent å kunne rekke fingeren tilbake mot de som stiller utslippskrav istedet for å ta investeringer og risiko (og samtidig gripe en mulighet til å komme konkurrentene i forkjøpet). Det er kanskje også et litt typisk forskjell på Europa og USA. I USA fikser du ting selv om du vil ha ting gjort, mens Europa er langt mer byråkratisk anlagt.

Akkurat i dette tilfellet så mener jeg amerikansk/Teslas modell er svært effektiv. Kundene investerer direkte i infrastruktur ved kjøp av bilen. I Europa er det tradisjon for at slikt går via statlige inntekter og støtteordninger.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: ofn på onsdag 17. desember 2014, klokken 11:51
Hvorfor avviser de da Tesla sitt ladenettverk? Eller er den manglende infrastrukturen de klager over bare et skalkeskjul for å kunne utsette en mer omfattende satsing på rene elbiler?

"Not invented here" er helt sikkert en faktor, tyske ingeniører møter amerikanske cowboyer som "tror de kan noe om biler bare fordi de har produsert to modeller i noen tusen eksemplarer"...

Og hvis de klarer å utsette utslippskrav til fossilbiler samtidig som de velter investeringskostnader over på skattebetalerene slår de to fluer i et smekk!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kos

Hei - det er litt klassisk over dette. Det vell etablerte og selvopphøyede treffer ny kunnskap og vilje.
Det er ikke til å tro, hvor mye energi man kan etablere for å møte denne nye måten å løse utfordringer på. Ser ikke bort fra at det ender slik det alltid har endt. Enten knekker man oppkomlingen ellers så knekker oppkomlingen det etablerte. Verdenshistorien er full av slike eksempler og fallene fra den høye hest like så. Er redd at fossil bilene ikke forstår at denne utviklingen kommer til å gå fort. Så fort at de dør like fort ut som dinosaurene som laget oljen de kjører på. Med store konsekvenser for mange mennesker som jobber i næringen.

JO

Denne utviklingen kommer ikke til å gå spesielt fort, faktisk ganske sakte. Norge er ett bobleland i resten av verden er elbiler irrelevante i stor grad. Om det selges 1 million elbiler i året om noen år så er det fortsatt ganske så lite.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

cyber

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:03
Enten knekker man oppkomlingen ellers så knekker oppkomlingen det etablerte. Verdenshistorien er full av slike eksempler og fallene fra den høye hest like så. Er redd at fossil bilene ikke forstår at denne utviklingen kommer til å gå fort. Så fort at de dør like fort ut som dinosaurene som laget oljen de kjører på. Med store konsekvenser for mange mennesker som jobber i næringen.
I denne tråden virker det som de som rir de høyeste hestene kjører Tesla.  :D
Det er kanskje vel optimistisk å tro at den bilindustrien som produserer 99 % av verdens biler skal legge seg flate for Elon Musks visjon, genial eller ikke...  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA