Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, man 17. des 2012, kl. 14:36

« forrige - neste »

toppi

Sitat fra: toppi på man 27. okt 2014, kl. 00:13
E-up koster fra 26 900 Euro i Tyskland.
Eksosutgaven får du fra 9 975 Euro.
Sorry, men folk flest i Europa verken kan eller vil betale 26 900 Euro for en e-up.

Tesla har rekkevidden, ladestrukturen (plassen for de som trenger den), men ikke prisen.
Prisen har de planer om å sidestille med tilsvarende eksosbil om 3 år.
De andre har så langt ingen av delene, og jeg leter fortsatt etter om de har konkrete planer på alle områdene.

Jeg må bare få korrigere meg selv:
Tesla leverer faktisk en bil (model s) som nå også konkurrerer godt på pris i segmentet for store, raske sedaner. Og nå snakker jeg om resten av Europa.
Nye P85D med Autopilot, 690 hester og 0-100 på 3.4 sek, koster det samme som for eksempel BMW M5, som er sekundet tregere fra 0-100.
% vis har de tatt en ganske stor del av dette segmentet.

Hvilken annen elbil kan matche pris i sitt segment?

Tesla model X vil bli konkurransedyktig på pris mot andre store SUVer.
Så skal de om kun 3 år levere Model 3 som skal prises likt som konkurrerende eksosbiler i melomklassen.
(BMW 3 serie, Audi A4 er nevnt)

E-up er som nevnt tidligere nesten 3 ganger så dyr som tilsvarende modeller (uten å ha rekkevidde eller ladestruktur til å kjøre når du vil og hvor du vil) og dras frem som det billige alternativet til folk flest i Europa?

Tesla tjener gode penger på sine elbiler allerede, noe jeg ikke klarer å finne at noen andre gjør.
Eller?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Så løsningen på at en vanlig eksosbil koster EUR 15000 og en liten elbil er for dyr fordi den koster EUR 25000 er altså en bil til nesten EUR 100 000?

Ja?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

#1712
Sitat fra: Rio på man 27. okt 2014, kl. 12:41
Så løsningen på at en vanlig eksosbil koster EUR 15000 og en liten elbil er for dyr fordi den koster EUR 25000 er altså en bil til nesten EUR 100 000?

Ja?

Det er vel ikke Teslas problem/feil at ingen andre plukker opp ballen? Tesla trenger kapital for å kunne masseprodusere ELbiler. Selv om de hadde lansert en mindre modell nå ville det ikke være nok kapasitet på batteriproduksjon, og prisen per kWt er fortsatt for høy for den rekkevidde/pris som Tesla planlegger for M3. Jeg oppfatter det som at de er uinteressert i å lage biler som ikke kan erstatte en eksosbil. Å gjøre det halvveis medfører enten at folk ikke kjøper elbil eller at de må ha 2 biler tross behovet kun er 1 bil.
Derfor må TMS og TMX komme først, deretter Gigafactory, så M3.

Edit: Premissene for pris/rekkevidde må være salgbart utenfor Norge på lengre sikt. TMS konkurrerer med biler med tilsvarende størrelse/ytelse/utstyr men uten forskjell i avgiftsnivå er den et klart nisjeprodukt. Det samme gjelder mindre elbiler vs mindre eksosbiler. Hvilket segment en liten produsent som Tesla velger å konkurerre i kan de vel neppe kritiseres for, ihvertfall ikke mer enn hvorfor VW og andre ikke konkurrerer i samme segment som Tesla. De andre produsentene kunne angrepet Tesla i alle segmenter om de ville. Men de gjør det ikke.

Tesla er langt foran de andre med batteriteknologi for massemarkedet (når pris/energitetthet prioriteres), og har satt igang med fabrikken som vil øke forspranget, og som vil gjøre det du etterspør. Hvorfor du fortsetter kritisere strategien, når de er den eneste som faktisk forsøker å komme frem til en elbil som har en grei pris, rekkevidde, ladeinfrastruktur og praktiske egenskaper i et volum som kan få betydning får meg til å tro at du egentlig ikke så interessert i svarene du får her.

At de store produsentene velger å sitte på gjerdet istedet for å ta utfordringene med å lage billige batterier med høy nok energitetthet kan man jo lure på. Å si som Ford (USA) at de kunne laget en konkurrent til TMS er lett å si, men så lenge de ikke gjør det er det uinteressant. Ord reduserer ikke klimautslipp. Å produsere nisjeprodukter som gir dem klimaalibi ser kanskje fint ut for politikere og kan brukes som argument i diskusjonsforum på nett. Men noen særlig praktisk betydning har det ikke.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Det er vel ingen som forventer at bilprodusentene skal komme med elbiler som skal være like billige som sine konkurrenter i lavprissegmentet. Men det de kunne gjøre er å komme med dyre elbiler som konkurrer mot tilsvarende fossilbiler.

Noen muligheter:

- Sportsbil (helelektrisk i8, kanskje?)
- SUV (elektrisk Q7, X6, GL, escalade, osv)
- Stasjonsvogn

I stedet for å satse på muligheter der elbilen kan være mer attraktiv enn fossilbiler, så satser de på småbiler der elbilen er helt utkonkurrert på pris, og det er kun spesielt interesserte som kjøper de. Da blir det ikke volum å snakke om, og de har et miljøalibi å peke på.

Om de faktsik fokuserte på de modellene der elbilen kan være konkurransedyktig på pris, så kunne de vært med på oppskaleringen av batteriproduksjonen. I stedet står de på sidelinjen og ser på at Tesla drar lasset.

Dette er i mitt syn en stor feil. Når de om 5-10 år trenger noen gigafactories, så står de der på bar bakke, og må enten tigge LG, Samsung, Panasonic, osv om å få en del av deres produksjon (noe de kanskje ikke vil få, om selskapene er bundet opp i langsiktige kontrakter med andre, mer fremsynte, bilselskaper), eller så må de bygge sine egne fabrikker, og vente ~5 år før de er i drift. Fem år uten god tilgang på batterier vil fint kunne ødelegge ett selskap.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjørn Tore Vibeto

#1714
Nå er det på tide å få av skylappene, merket Tesla. Nå må vi ikke tro at alle andre bilprodusenter er idioter og sitter handlingslammet på sidelinjen. Det er mange megastore selskaper, med meget kompetente ingeniører ansatt.
De har har helt sikkert sine planer, og har det ikke travelt. De har sine fossile biler å støtte seg på, mens de gjør sine saker i tempo, som tilsier at de kan levere et produkt, med en kvalitet de mener de er kjent for.
Har de en høy "standing" i dag ang. kvalitet, så har de ingen ønsker om å få forandret på det. Ta f.eks. Toyota, hva hadde det gjort med deres rykte, hvis de skulle slite med alle "barnesykdomene" Tesla har hatt.
Jeg venter selv på en Tesla, men nekter å tro at de andre sitter handlingslammede. De er store og med økonomiske muskler, de vil la høre fra seg. Om det er EL, brenselcelle eller thoruim, det vil tiden vise.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Bjørn Tore Vibeto

Angående infrastruktur, vi ser jo at Tesla har planlagt en hærskare med superchargers. Hvem vet? De friga jo patentene sine, slik at andre kunne gjøre på samme måte, med forbehold. Sett mengden ladere som er planlagt, er det andre produsenter som er med på spleiselaget for utbygging tro?
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

toppi

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:09
Nå er det på tide å få skylappene, merket Tesla. Nå må vi ikke tro at alle andre bilprodusenter er idioter og sitter handlingslammet på sidelinjen. Det er mange megastore selskaper, med meget kompetente ingeniører ansatt.
De har har helt sikkert sine planer, og har det ikke travelt. De har sine fossile biler å støtte seg på, mens de gjør sine saker i tempo, som tilsier at de kan levere et produkt, med en kvalitet de mener de er kjent for.
Har de en høy "standing" i dag ang. kvalitet, så har de ingen ønsker om å få forandret på det. Ta f.eks. Toyota, hva hadde det gjort med deres rykte, hvis de skulle slite med alle "barnesykdomene" Tesla har hatt.
Jeg venter selv på en Tesla, men nekter å tro at de andre sitter handlingslammede. De er store og med økonomiske muskler, de vil la høre fra seg. Om det er EL, brenselcelle eller thoruim, det vil tiden vise.

Tro og håp er selvfølgelig lov  :)
De har helt sikkert sine, planer. Alle firmaer har selvfølgelig det.
Hvor gode planene er, er jo en annen sak.. Nokia hadde sikkert også sine planer  :o

Imens må vi forholde oss til fakta (og rykter).
Og skal du ha en stor, sprek el familiebil som du kan kjøre når du vil og hvor du vil som en eksosbil, kan vi fortsatt bare velge mellom ehhh, Tesla model s..
Og det kan man nok også bare velge mellom om 2 år  :o


Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:09
Nå er det på tide å få av skylappene, merket Tesla. Nå må vi ikke tro at alle andre bilprodusenter er idioter og sitter handlingslammet på sidelinjen. Det er mange megastore selskaper, med meget kompetente ingeniører ansatt.
De har har helt sikkert sine planer, og har det ikke travelt. De har sine fossile biler å støtte seg på, mens de gjør sine saker i tempo, som tilsier at de kan levere et produkt, med en kvalitet de mener de er kjent for.
Har de en høy "standing" i dag ang. kvalitet, så har de ingen ønsker om å få forandret på det. Ta f.eks. Toyota, hva hadde det gjort med deres rykte, hvis de skulle slite med alle "barnesykdomene" Tesla har hatt.
Jeg venter selv på en Tesla, men nekter å tro at de andre sitter handlingslammede. De er store og med økonomiske muskler, de vil la høre fra seg. Om det er EL, brenselcelle eller thoruim, det vil tiden vise.
Nå må vi ikke ha for mye tiltro til de større bilselskapene. De større selskapene har alltid veldig mange flinke folk som ansatte. Men det som kan hende er at disse selskapene som organisasjon feiler helt fullstendig på å justere seg inn mot en endret virkelighet. Eksemplene på slike selskaper som feiler fullstendig er mange; Nokia, Kodak, IBM, Norsk Data, osv.

I bilindustrien har det vært tilnærmet null behov for å tilpasse seg endringer i markedet i de siste hundre årene. Da kan man ikke forvente at de takler omstillinger veldig lett...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:14
Angående infrastruktur, vi ser jo at Tesla har planlagt en hærskare med superchargers. Hvem vet? De friga jo patentene sine, slik at andre kunne gjøre på samme måte, med forbehold. Sett mengden ladere som er planlagt, er det andre produsenter som er med på spleiselaget for utbygging tro?
Neppe. Tesla vil trenge alle de planlagte hurtigladerne og mange flere for sine egne biler alene i de neste årene. Om flere bilprodusenter skulle bli med på laget vil de måtte skalere opp utrullingen yttligere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjørn Tore Vibeto

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 27. okt 2014, kl. 14:30
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:09
Nå er det på tide å få av skylappene, merket Tesla. Nå må vi ikke tro at alle andre bilprodusenter er idioter og sitter handlingslammet på sidelinjen. Det er mange megastore selskaper, med meget kompetente ingeniører ansatt.
De har har helt sikkert sine planer, og har det ikke travelt. De har sine fossile biler å støtte seg på, mens de gjør sine saker i tempo, som tilsier at de kan levere et produkt, med en kvalitet de mener de er kjent for.
Har de en høy "standing" i dag ang. kvalitet, så har de ingen ønsker om å få forandret på det. Ta f.eks. Toyota, hva hadde det gjort med deres rykte, hvis de skulle slite med alle "barnesykdomene" Tesla har hatt.
Jeg venter selv på en Tesla, men nekter å tro at de andre sitter handlingslammede. De er store og med økonomiske muskler, de vil la høre fra seg. Om det er EL, brenselcelle eller thoruim, det vil tiden vise.
Nå må vi ikke ha for mye tiltro til de større bilselskapene. De større selskapene har alltid veldig mange flinke folk som ansatte. Men det som kan hende er at disse selskapene som organisasjon feiler helt fullstendig på å justere seg inn mot en endret virkelighet. Eksemplene på slike selskaper som feiler fullstendig er mange; Nokia, Kodak, IBM, Norsk Data, osv.

I bilindustrien har det vært tilnærmet null behov for å tilpasse seg endringer i markedet i de siste hundre årene. Da kan man ikke forvente at de takler omstillinger veldig lett...

Ja, at noen av de kan gjøre det, er mulig. Men ikke hele hurven, det skjer bare ikke.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

NegativeElectrode

#1720
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:14
Angående infrastruktur, vi ser jo at Tesla har planlagt en hærskare med superchargers. Hvem vet? De friga jo patentene sine, slik at andre kunne gjøre på samme måte, med forbehold. Sett mengden ladere som er planlagt, er det andre produsenter som er med på spleiselaget for utbygging tro?

BMW har diskutert lading med Tesla (sensommer i år?), og det spekuleres i om det blir konkret samarbeid nå som Daimler og Toyota er ute. http://www.valuewalk.com/2014/10/bmw-said-buy-stake-tesla-motors-inc/

Betingelsen for å benytte Teslas patenter er at tilgang til laderne inkluderes i prisen på bilen. For en tradisjonell bilprodusent er nok det litt fremmed, men for rask utbygging av ladenettverk er det en god strategi. Lite byråkrati ikke avhengig av det enkeltes lands politiske myndigheter.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Bjørn Tore Vibeto

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på man 27. okt 2014, kl. 14:34
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:14
Angående infrastruktur, vi ser jo at Tesla har planlagt en hærskare med superchargers. Hvem vet? De friga jo patentene sine, slik at andre kunne gjøre på samme måte, med forbehold. Sett mengden ladere som er planlagt, er det andre produsenter som er med på spleiselaget for utbygging tro?
Neppe. Tesla vil trenge alle de planlagte hurtigladerne og mange flere for sine egne biler alene i de neste årene. Om flere bilprodusenter skulle bli med på laget vil de måtte skalere opp utrullingen yttligere.

Når en ser på planene for i løpet av 2016, så er vest-europa teppebombet med ladestasjoner. Det ser jo ganske imponerende ut, med tanke på antall Teslaer i resten av Europa. Det er ikke flust av de, bortsett i fra nord-europa.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:34Ja, at noen av de kan gjøre det, er mulig. Men ikke hele hurven, det skjer bare ikke.
Noen vil overleve. Helt klart.

Av de tyske selskapene er det VW/Audi jeg har mest tiltro til for øyeblikket, fulgt av BMW. I Asia er Kia, Nissan, Mitsubishi og BYD lyspunkter. I USA kan kanskje GM komme inn på rett spor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#1723
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på man 27. okt 2014, kl. 14:38Når en ser på planene for i løpet av 2016, så er vest-europa teppebombet med ladestasjoner. Det ser jo ganske imponerende ut, med tanke på antall Teslaer i resten av Europa. Det er ikke flust av de, bortsett i fra nord-europa.
Model 3 kommer raskere enn man innser. Utbyggingen vil ligge litt i forkant i enkelte områder av Europa i noen år, men så plutselig vil de ligge langt bak der de bør være. Det vil ikke være den geografiske utbredelsen som vil være ett problem, men heller antall punkter per lokasjon. Om man antar 1 hurtigladepunkt per 100 biler trenger Tesla 500 hurtigladepunkter nå. Men når de produserer 500.000 elbiler i året vil de behøve å bygge ut 5.000 hurtigladepunkter per år.

I dag har de vel i området 1500 hurtigladepunkter globalt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

#1724
Noe optimistisk (på vegne av tysk bilindustri) tror jeg, men er en analytikers syn:
Tesla should be able to hold onto its one-of-a-kind label for a few years yet. When the Germans finally get their electrics out the door, Tesla might have the least expensive all-electric car on the market.

http://247wallst.com/autos/2014/10/26/tesla-faces-challenges-from-mercedes-porsche-and-audi/

Grunnen til at jeg tror det er for optimistisk er som flere har vært inne på i dag tilgang til batterier med nødvendig energitetthet, volum og til en rimelig pris. Det er den største flaskehalsen. Batteri design og egenskaper er viktig for design av plattformen.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA