Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Rio

TS: og likevel, på tross av alt det du mener, så selges altså langt flere Leaf, e-Golf, osv. enn Tesla, og mange av disse brukes som eneste bil.

Helt utrolig!

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TS

#1456
Sitat fra: petersv på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:41
Klima/vaner tilsier at man trenger mer plass her i nord enn i Sentral-Europa. Ikke så mange turer på hytta i Paris med ski, snowboard, kjeledress +++ ;) Hehe. Men selvsagt, det er et luksusproblem, men likefullt er helt reelt problem for maaaaange småbarnfamilier. Det er ikke uten grunn at Norge er stasjonsvognlandet.

+1

Her er eksempel fra sist påske. 
Vi leide en firmahytte i Støten som vi ikke klarte å få ladeinformasjon om på forhånd.
Heldigvis var det et 10A uttak for parkeringsvarmer, som uheldigvis måtte startes på nytt hver 3.time. Ellers ingen annen lite belastet kurs å hente noe fra ..
Ingen Superlader da mellom Støten og Oslo. (Nå kommer det snart på Elverum.)
Vi skulle sikkert funnet et sted å snylte strøm fra en rød 400v kontakt, men slik ønsker ikke folk å gjøre på ferie.

Ellers ble bilen rigget med proppfull og overbelastet skiboks, en Nordic cab kombinert "offroad trillevogn" og pulk for to små barn, Ladebag, slalomstøvler, Alpinklær, babyusttyr inkludert et tårn av bleier,  en vanlig 4 hjuls sammenleggbar trillevogn i frunken. Og sikkert mye mer.
Denne turen hadde ikke vært mulig å gjennomføre slik med noen som helst annen elbil som finnes eller kommer de neste to årene .. (Unntatt Modell X)


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Og likevel så overlever de over 85% av elbilistene i Norge som har andre elbiler enn Tesla.

Hvem skulle trodd det!

;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TS

#1458
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:18
TS: og likevel, på tross av alt det du mener, så selges altså langt flere Leaf, e-Golf, osv. enn Tesla, og mange av disse brukes som eneste bil.

Helt utrolig!

;)

Hvor mange brukes som nummer1 365 dager i året?

1% av bilene i Norge I er elbiler.... Ingen av de ca 80 familiene jeg refererte til har elbil. Noen har vurderte det, men ikke valgt det. Ennå..

Det handler om FRIHET ..  Muligheten til å pakke bilen med det man trenger og reise utenbys, på hytta, på bilferie, besøke familie..Det kunne være vanskelig nok med en Model S før Superladerne ble utbygd.
Dette handler ikke om deg som har hatt elbil siden 90`tallet og trodde revolusjonen startet da.  Du trenger ikke avvenning fra fossil drivstoff... Du har sikkert alle mulige løsninger ..




rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Sitat fra: TS på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:44
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:18
TS: og likevel, på tross av alt det du mener, så selges altså langt flere Leaf, e-Golf, osv. enn Tesla, og mange av disse brukes som eneste bil.

Helt utrolig!

;)

Hvor mange brukes som nummer1 365 dager i året?

1% av bilene i Norge I er elbiler.... Ingen av de ca 80 familiene jeg refererte til har elbil. Noen har vurderte det, men ikke valgt det. Ennå..




Flere ikke-Teslaer brukes som eneste bil enn det finnes Teslaer totalt.


Du må nok revurdere verdensbildet ditt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og vedr. "frihet":

Joda, det er flott, men i den virkelige verden (altså, for de som ikke har en halv million kroner til bruk på bil) så holder som oftest en e-Golf eller lignene lenge.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TS

#1461
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:52
Og vedr. "frihet":

Joda, det er flott, men i den virkelige verden (altså, for de som ikke har en halv million kroner til bruk på bil) så holder som oftest en e-Golf eller lignene lenge.

Vel, mange familier har råd til 2 fossibiler til en halv million totalt med de utgiftene det medfører.
Vi har klart oss med én bil til 600.000 uten merkbare driftskostnader. Hadde det ikke vært for Tesla, hadde det garantert vært en Diesel Stv til 200-400.000.
Slik er det nok for flertallet av Teslakundene. Bruker man bilen mye, blir det et pent regnestykke.


Hvorfor inkluderer Nissan fossil leiebil i prisen dersom 95% av kundene aldri trenger det?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

hgs

Sitat fra: TS på søndag 05. oktober 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:52
Og vedr. "frihet":

Joda, det er flott, men i den virkelige verden (altså, for de som ikke har en halv million kroner til bruk på bil) så holder som oftest en e-Golf eller lignene lenge.

Vel, mange familier har råd til 2 fossibiler til en halv million totalt med de utgiftene det medfører.
Vi har klart oss med én bil til 600.000 uten merkbare driftskostnader. Hadde det ikke vært for Tesla, hadde det garantert vært en Diesel Stv til 200-400.000.
Slik er det nok for flertallet av Teslakundene. Bruker man bilen mye, blir det et pent regnestykke.

+1

Fant noen tall her fra 2011, og kjøpekraften har ikke blitt mindre siden den gang:
http://www.klikk.no/motor/bil/article755622.ece

Jeg kjenner mange med normale inntekter som ikke har betenkeligheter med å bruke 300-400k på en fossilbil, og som samtid kommenterer at Tesla er for dyr. Det er ofte pussig hvor lite disse vet om bilen, mange tror av en eller annen grunn at strømmen koster noe tilnæmert det samme som bensin, og steiler når man forteller at man kjører 400 km på 80 kr. Gratis superladere er det forbausende få som har hørt om engang. I en hypotetisk situasjon der Tesla ikke hadde eksistert og jeg hadde blitt tilbudt en ny fossil til 350k med opsjon på gratis drivstoff i hele bilens levetid mot å betale en engangssum på 600k tror jeg faktisk jeg hadde slått til. Bare drivstoffet i seg selv forsvarer det aller meste av mellomlegget mellom Tesla og en standard familiefrakter.

Poenget er ikke å si at mange ikke klarer seg med eGolf, Leaf osv. Men veldig mange har råd til Tesla om man setter seg ned og regner litt og ikke hiver på alt som finnes av ekstrautstyr.
       
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kallagtunet

Sitat fra: TS på søndag 05. oktober 2014, klokken 00:03

Hvorfor inkluderer Nissan fossil leiebil i prisen dersom 95% av kundene aldri trenger det?

Du har gitt svaret selv, de inkluderer noe som få vil bruke og som derfor ikke koster Nissan noe...

Rio

Sitat fra: TS på søndag 05. oktober 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:52
Og vedr. "frihet":

Joda, det er flott, men i den virkelige verden (altså, for de som ikke har en halv million kroner til bruk på bil) så holder som oftest en e-Golf eller lignene lenge.

Vel, mange familier har råd til 2 fossibiler til en halv million totalt med de utgiftene det medfører.
Vi har klart oss med én bil til 600.000 uten merkbare driftskostnader. Hadde det ikke vært for Tesla, hadde det garantert vært en Diesel Stv til 200-400.000.
Slik er det nok for flertallet av Teslakundene. Bruker man bilen mye, blir det et pent regnestykke.


Hvorfor inkluderer Nissan fossil leiebil i prisen dersom 95% av kundene aldri trenger det?

Folk som har to eksosbiler har det vanligvis fordi det er to stykker som trenger bil til jobb, eller lignende. Da kan de ikke erstattes med én bil, uansett størrelse og om den hadde 2000 km rekkevidde.

Omvendt, hvis dere klarer dere med én elbil, hadde dere klart dere med én fossilbil.

Og "folk flest" bruker ikke bilen mye - de bruker den ca 12000 km i året.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: hgs på søndag 05. oktober 2014, klokken 00:19
Poenget er ikke å si at mange ikke klarer seg med eGolf, Leaf osv. Men veldig mange har råd til Tesla om man setter seg ned og regner litt og ikke hiver på alt som finnes av ekstrautstyr.

Jeg er klar over at mange kan bruke penger på en Tesla, og det er selvsagt fint.

Det jeg opponerer mot er den (heller arrogante) holdningen hos enkelte at bare en elbil til en halv million er "god nok", og hvis ikke kan man like gjerne la være.

Over 85% av elbiler er noe annet enn Tesla, og for de som ikke har en halv million tilgjengelig er selv en brukt iMiev ofte mer enn godt nok.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:38
Jeg diskutere gjerne emnet men ikke prøv å avvæpne meg ved å kalle bevist statistikk løgn og komme med ekstreme eksempler som man ikke kan forholde seg til. Da trekker jeg meg ut fra diskusjonen for jeg har andre ting å bruke energien min på.

Jeg tar dette først. Altså, jeg påsto ikke at bevist statistikk er løgn. Jeg kom med ett mye brukt sitat (og nei, jeg vet ikke hvem som sa disse ordene først, så kan ikke tilordne sitatet noen bestemt person).

Bakgrunnen er, som jeg prøvde å vise, at selv om tallgrunnlaget er korrekt nok - og kan bevises som du er inne på - så blir det en "løgn" dersom tallene missbrukes i feil sammenheng. Som f.eks. å koble ett (antar jeg, har ikke selv ettergått tallene) beviselig tall for gjennomsnitts kjørelengde med "de fleste klarer seg med denne kjørelengden i praksis".

... og får å ta det også med det samme, nei, jeg beskylder ikke deg for å fare med løgn. Tror du på konklusjonen så lyver du ikke, selv om konklusjonen er usann.


Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:38
Du bringer opp et eksempel som er helt utroverdig, virkeligheten er ikke slik du beskriver det. Siden det ikke har rot i virkeligheten blir det veldig vanskelig å ha en sakelig diskusjon. Hodet i fryseren og bena i ovnen? Tror du det er slik at man kun har to ekstreme sider og ingenting i midten? Beklager, når man skal diskutere disse emnene har man ikke annet å bruke enn statistikk.

Korrekt nok at tallene/eksemplene jeg kom  med ikke var realistiske, men de var egnet til å vise - på en kanskje overdreven måte - hvordan statistikk kan missbrukes. Men greit, om du ikke forstår eksmeplet med beina i ovnen og hode i fryseren, så kan jeg komme med ett selvopplevd eksempel. Hadde for mange år siden ett gammelt vrak av en bil med defekt varmeapparat. Det fungerte slik at den blåste kald uteluft rett på beina mine (dette var midtvinters og svært kalt ute), og varmluft ut av defroster til frontruta. Dette medførte altså at jeg frøs omtrent neglebitt på tærne mens jeg kunne svette i panna. Ikke helt fryser og ikke helt ovn, men nært nok. I snitt (tenk deg at noen målte temperatur på beina, ved magen og i hodehøyde og delte på 3) holdt jeg sikkert behagelige 18-20 grader, men kan ikke si at jeg "i snitt" var så veldig fornøyd.


Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:38
Bakgrunnen for min kommentar om at mange klarer seg med 15 mil rekkevidde var at TS ment mange familier da måtte ha en fossilbil i tillegg. Det er ikke tilfelle og jeg backet mitt argument med statistikk. Det er ikke løgn, det er fakta. Jeg har kun en i hele min omgangskrets som ikke kunne klart seg med 15 mil for dagen. Veldig mange familier har også klart seg med bil i golfklassen. Også et fakta

Du har så klart helt rett i at mange kan klare seg med en slik rekkevidde. Mange kan sikkert også klare seg med enda mindre. Men andre her missbruker statistikken og påstår at de fleste klarer seg med det, basert på nettopp slike statistikker som du trakk frem. Når man kommer med slike påstander har man enten missforstått eller bedriver bevisst feilinformasjon. Det var for å forebygge dette, og sette ting litt mer i sitt rette perspektiv, at jeg svarte, da det stadig er folk som nettopp bedriver slik feilinformasjon som nevnt over. Som kjent, om man gjentar en løgn (eller "løgn") ofte nok, så fester det seg i folks bevissthet som ett "fakta".

Hvilke behov for transport du har, eller de i din omgangkrets har, kan jeg så klart ikke uttale meg om. Men tipper at du bor i eller rett utenfor en litt stor by basert på det du forteller her. Ingen jeg kjenner i min omgangskrets - det jeg vet - kunne greid seg med så lav kjørelengde i hverdagen - med ett mulig unntak av bror min som bor i Oslo (om vi ser bort i fra behovet hans for å komme til hytta eller besøke familie :p ).


Jeg valgte helt bevisst å ikke blande meg borti den delen av meningsutvekslingen som gikk på bilens fysiske størrelse og tok derfor ikke med i siteringen jeg valgte å kommentere.

Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:38
Så klart finns der folk som har behov som går utenpå dette og da må de finne seg alternativer. Enn så lenge er Model S det eneste og kan/vil du ikke ha den er fossilt eneste alternativ. Fakta.

Helt sant, og jeg har da overhode ikke sagt noe annet (bortsett fra altså at jeg mener disse er i flertall, og ikke noe unntak). Tvert i mot!  Har heller ett troll etter meg som nærmest påstår at jeg er "religiøs teslafanboy" når jeg påpeker det samme du sa her (altså at for det flertallet som ikke kan ha en kortrekkende elbil, så er Tesla i dag det eneste alternativet), etterfulgt av nettopp denne statistikkløgnen som debatten over dreier seg om. (ja, i dette tilfellet med trollet så bruker jeg IKKE gåseøyne rundt!)
Model S 85D

Tai

Synes Rio har et veldig godt poeng her. De fleste av oss kan statistisk sett klare seg veldig godt med de flest elbiler på markedet. At vi ønsker oss en sexy bil med nesten 400 hester er en annen sko.

@TS
Folk ville byttet en VW sharan med en Leaf/golf. Fordi den er billigere å kjøre og vedlikeholde. Beklager mister, men veldig mange ville klart seg med en leaf eller bil med tilsvarende rekkevidde. At vi ønsker oss en sexy stor bil er noe helt annet.
Du trekker konstant frem befolkningen i Oslo. Rett nok, der bor veldig mange mennesker i og rundt Oslo. Men å bruke alle argumenter i elbil diskusjonen å omhandle oslofolk blir helt feil. Dessuten tro jeg og at  de fleste Oslo beboere ville klart seg flott med 15  mils rekkevidde

Slik det er nå har 55% av norges befolkning enebolig, og hurtigladenettverket blir bare bedre og bedre. Skal man på hyttetur er det som oftest hurtiglade mulighet om man må over 15 mil.
Bil er frihet men man kan gjøre friheten enda bedre ved å tilpasse seg litt.
Kan man ikke nå hytten med hurtiglader og takboks er ikke elbil noe for deg. Men de fleste klarer seg fint med 15 mils rekkevidde.
En Model S gir enda mer frihet fordi man har rekkevidde på over 40  mil. Hvor langt unna er hytta di egentlig?? Mulig det er en elbilboble i Norge men det kan utnyttes istedet for å klage over det. I de neste årene vildet uansett være billigeere å kjøre elektrisk enn å kjøre fossilt!
Hvis du mener du kan få en bedre deal ved å importere en MB med ytelser og utstyr bedre enn TMS gjør  det men da bør du trekke deg som styremedlem av TOCN. Etter min mening er ikke pris det som teller men påvirkningen som biler har på dagens miljø.
Billigste fossil golf er 253 000 mens en Egolf koster 244 000,-. Det er Norske priser og det er det som teller. SKal vi diskutere verdien av biler i andre land? Da kan vi gjøre det på tyske Tesla forum!

I skrivende stund er Tesla Model S den eneste bilen med nevneverdig rekkevidde. Når det gjelder konkurentene? Vi får se!
Men jeg finner dine innlegg bombastiske og lite forenelig med din stilling som styremedlem i TocN

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Øyvind.h

#1468
Før jeg oppdaget Tesla prøvekjørte jeg en Leaf et par dager. Jeg ønsket av hele mitt hjerte at den skulle fungere som familiebil, fordi jeg likte elbiler og fordi den var rimelig i drift. Den var også rimelig i innkjøp. Jeg er også enig i at man ikke trenger kjøpe en Caravelle bare fordi man har ett barn....Men når man bare såvidt får inn barnevogna i Leafen er det ikke helt liv laga. Hundeburet måtte stå i baksetet, og skulle vi hatt noe som helst bagasjeplass måtte vi hatt en diger takboks.

Foreldrene mine som plassmessig kunne klart seg med en Leaf (de har Leaf nå) vurderer sterkt å kjøpe Tesla. De er drittlei av hurtigladerne, og ingen andre biler enn Tesla tar dem til hytta 14 mil unna uten problemer (forutsetter naturligvis at man følger fartsgrensen, og at man kommer frem selv om det ikke er 25+ ute). Den typen kjøp er jo i utgangspunktet ikke ønskelig, for de kjøper da en bil som bommer på deres behov annet enn rekkevidde og hurtiglader-nettverk. De ønsker seg en Golf med Tesla-rekkevidde og Tesla hurtiglader-nettverk. Det finnes ikke, og det er ingen indikasjoner på at konkurrenter vil komme med dette i nærmeste fremtid.


Sitat fra: Tai på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:31
Synes Rio har et veldig godt poeng her. De fleste av oss kan statistisk sett klare seg veldig godt med de flest elbiler på markedet.
Statistisk sett kjører vår Model S 55km hver dag. Men som Amoss påpeker - ligger bena i komfyren og hodet i fryseren så er snittet innafor  ;D Vi kunne ikke klart oss med Leaf pga plass, rekkevidde og umodent lade-nettverk.

Sitat fra: Tai på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:31
Du trekker konstant frem befolkningen i Oslo. Rett nok, der bor veldig mange mennesker i og rundt Oslo. Men å bruke alle argumenter i elbil diskusjonen å omhandle oslofolk blir helt feil. Dessuten tro jeg og at  de fleste Oslo beboere ville klart seg flott med 15  mils rekkevidde
1. 15 mil rekkevidde er det ikke ene enste elbil på markedet utenom Tesla som kan garantere i motorvei-hastighet i all slags vær. Du kommer ikke langt utenfor Oslo før fartsgrensen er 100 eller 110. Prøv å kjøre en hvilken som helst elbil i 110km/t i et par minusgrader og fortell meg hvor langt du kom. Tipper du er nede på kanskje 10 mil, og da snakker vi 100% til 0% SOC, ikke noe som er bra for hverken stressnivå eller batterislitasje. Entusiaster synes sikkert det er OK å kjøre i 80km/t i 110-sonen, eller stole på dagens hurtiglader-nettverk. Men du må være akkurat det - entusiast. Det passer ikke for folk flest.

Sitat fra: Tai på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:31
og hurtigladenettverket blir bare bedre og bedre.
Jeg kjørte Leaf mye på langtur i 2013, blant annet til Gøteborg. Hurtiglader-nettverket er blitt dårligere på E6 sydover enn det var! I 2013 opplevde jeg sjeldent at ladere var ute av drift, og mange var gratis. Nå oppleves det ofte at de er ute av drift, og om de er i drift kan man støte på drøye betalingsløsninger eller ladekø. Ikke kult å kjøre batteriet ned (som man gjerne må med en kortrekkevidde-elbil) for å oppdage nedetid/horribel pris/ladekø når du endelig kommer frem. "Kjør videre til neste" er et vanlig argument da, men det er ikke kult å kjøre i 50km/t i 110-sonen i motsatt retning av hva man egentlig skulle, fordi laderen ikke fungerte.

Sitat fra: Tai på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:31
En Model S gir enda mer frihet fordi man har rekkevidde på over 40  mil. Hvor langt unna er hytta di egentlig?
Vi har 14 mil til hytta. Se på Trysil, Norefjell, Hvaler, Tjøme etc. Svært mange hytte-destinasjoner ligger i denne avstanden eller lenger fra hovedstaden. Tro meg - å være avhengig av å hurtiglade for å komme seg på hytta oppleves over tid som slitsomt. Og ikke minst - det er ikke bærekraftig at absolutt alle MÅ hurtiglade når de skal på hytta. Da blir det ladekøer for å si det mildt.
En annen fordel med Teslaen er at jeg kan kjøre tur/retur hytta ved behov. Dvs om vi må ned for å hente noe, fikse noe etc, så kan jeg snu på direkten når oppdraget er utført. I en kortrekkevidde-elbil kan du glemme det.
Og skulle du være så heldig at du kommer helt frem til hytta uten å hurtiglade har du antakelig ladet batteriet til 100% og nesten helt ut. Det er som kjent ikke sunt for batteriet. Mye bedre med et batteri som kan behandles penere, enn å pushe grensene bare for å dekke et vanlig behov.

Sitat fra: Tai på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:31
Hvis du mener du kan få en bedre deal ved å importere en MB med ytelser og utstyr bedre enn TMS gjør  det men da bør du trekke deg som styremedlem av TOCN.
Å kjøpe bensin/dieselbil nå i 2014 er for meg helt umulig etter å ha kjørt Tesla. Å gå tilbake til forurensende, kreftfremkallende utslipp er så uaktuelt som det kan få blitt. Selv om det i kroner og øre målt over X år kan komme likt ut som en elbil.

(Beklager at jeg bare siterte deg Tai, det er flere som mener det samme som deg. Men ditt innlegg var det siste og lettest å sitere fra :) )

Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:18
TS: og likevel, på tross av alt det du mener, så selges altså langt flere Leaf, e-Golf, osv. enn Tesla, og mange av disse brukes som eneste bil.

Helt utrolig!

;)
Iht. TØIs undersøkelse nylig er det 30% som har elbil som eneste bil. Dvs. ca 3 av 10. Hvor mange av disse 30% som har Tesla og hvor mange som har Leaf er jeg usikker på om de har publisert.


Som nevnt før: Tesla er den eneste som dekker både plassbehov og rekkeviddebehov for oss. Vi var ved kjøp en helt vanlig ettbarns-familie med hund. I løpet av året som eiere har vi gått fra ett barn til fire barn, så nå har vi bestilt X :) Det finnes ingen konkurrenter, og det finnes ingen andre som leverer noe i nærheten av det vi har behov for. Ettbarns-familier, familier uten langtur-behov, par uten barn, enslige etc. trenger ikke Tesla. Og salgstallene dempes naturligvis også av pris (ser ofte folk skriver at de ønsker seg Tesla, men ikke har råd). Men totalpakken? Ingen er i nærheten eller kommer til å være i nærheten i all overskuelig fremtid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. oktober 2014, klokken 08:29

Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 23:18
TS: og likevel, på tross av alt det du mener, så selges altså langt flere Leaf, e-Golf, osv. enn Tesla, og mange av disse brukes som eneste bil.

Helt utrolig!

;)
Iht. TØIs undersøkelse nylig er det 30% som har elbil som eneste bil. Dvs. ca 3 av 10. Hvor mange av disse 30% som har Tesla og hvor mange som har Leaf er jeg usikker på om de har publisert.


Som nevnt før: Tesla er den eneste som dekker både plassbehov og rekkeviddebehov for oss. Vi var ved kjøp en helt vanlig ettbarns-familie med hund. I løpet av året som eiere har vi gått fra ett barn til fire barn, så nå har vi bestilt X :) Det finnes ingen konkurrenter, og det finnes ingen andre som leverer noe i nærheten av det vi har behov for. Ettbarns-familier, familier uten langtur-behov, par uten barn, enslige etc. trenger ikke Tesla. Og salgstallene dempes naturligvis også av pris (ser ofte folk skriver at de ønsker seg Tesla, men ikke har råd). Men totalpakken? Ingen er i nærheten eller kommer til å være i nærheten i all overskuelig fremtid.


30% har elbil som eneste bil. 14,9% av elbiler i Norge er Tesla, per dags dato.

Hvilket vil si at selv om alle Teslaer var "eneste bil" er det fremdeles flere ikke-Teslaer som er "eneste bil".

Tilsynelatende lever de også. ;)

====

Ingen benekter det er familier/personer som trenger en stor bil (det har jeg også skrevet). Alle er enige i det, og du sparker inn åpne dører.

Poenget er at de fleste overlever fint med en e-Golf eller Leaf eller lignende, selv om de må hurtiglade av og til. Det er, som sagt, ikke alle som er så utrolig heldige at de har 500000 å bruke på en bil. Selv om det er en fin bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA