Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, man 17. des 2012, kl. 14:36

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Rio på ons 20. aug 2014, kl. 18:15
Jeg er helt enig i at jeg synes de satser for lite på elbil, og at det kan ta dem for lang tid.
Dette er vel kjernen av problemet- de satser for lite. Enhver bedriftseier står fritt til å ta verdibaserte valg uavhengig av hvordan det slår ut på bunnlinjen (eks Google, Stormberg m.fl.). Det er disse verdibaserte valgene jeg savner. Disse bedrifene er så store at de kan "sløse" litt penger på utviklingen av elbiler/batterier uten at det truer dem økonomisk. Gevinsten ville være bærekraftig transport for alle noen år tidligere. Det som skjer istedet er at man etter beste evne holder seg fast i produksjonen av fossilbilene som om ingenting hadde skjedd- og påvirker politikerne via mafiaaktige nettverk til å ikke foreta seg noe som truer omsetningen av gammel teknikk med god gevinst- og stort tap av fremtidig livskvalitet for de som blir hardt rammet av klimaendringer.
Det som skjer i bilindustrien i Tyskland minner om hylekoret av den norske oljeindustrien når Jonas nå prøver å tegne et fremtidsbilde tilpasset den godt dokumenterte erkjennelsen av at man ikke kan fortsette å brenne fossil karbon i fremtiden uten at det har betydelige konsekvenser.

Car-El

Ble sittende å tenke på hvor lang tid det vil ta for jeg er brutt ned til råolje. Slik som dinosaurene ble for noen år siden. Og om jeg blir raffinert til godt eller noe CO2 greier som ødelegger jorden.  :-\
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

chal

Sitat fra: Kjell Leaf på tir 19. aug 2014, kl. 21:12
Sitat fra: chal på tir 19. aug 2014, kl. 20:27
Det som jo er hovedforskjellen mellom Tesla og de etablerte er jo at Tesla ledes av en visjonær idealist som er modig og satser på å etablere noe helt nytt!
De etablerte er ikke idealister, men mer opptatt av å tjene penger og å unngå risiko. Slik blir det ikke revolusjon av. Inntil de skjønner at, jøss - elbilen er fremtiden, kundene foretrekker elbil fremfor fossil, inntil de skjønner det synes jeg godt man kan si at de sover (i overført betydning).
Noen bør gå inn i styrerommet til BMW eller noen av de andre og skrike: Våkn opp! Ser dere ikke skriften på veggen?? Våre dager er talte...
Hvor lang tid tar det?
- før de våkner?
Max 5 år tipper jeg.
Hadde jeg vært storaksjonær i BMW hadde jeg ikke villet sette igang med en langtrekkende el-bil enda, det er ikke økonomisk riktig før om kanskje 4-6 år etter min mening. Siden BMW satte ny salgsrekord 2 kvartal 2014 viser at man skal være ganske korka for å løpe inn på styrerommet å skrike om det er økonomien man er opptatt av. Audi kommer jo med to biler de neste årene, først en el. R8 og en Q8 etterpå ca 2017, Q8 er jeg spent på.

Mon det.
Jeg er ikke økonom, men er blitt meg fortalt at det er uhyre viktig for en bedrift og prognostisere fremtidig utvikling.
Jeg ser følgende viktige trender fremover:
1) Klimakrisen vil fremtvinge ytterligere satsing på fornybar energi, spesielt sol som vil bli billigere.
2) Tesla har vist at en elbil kan fungere som bil nr 1
3) Batterier vil bli bedre, ha høyere energitetthet.
4) En elbil er bedre og billigere å kjøre enn en fossil.

En bedrift bør planlegge idag for det som skal skje 5. - 10 år fremover. Derfor er det også av rent økonomiske grunner på tide å våkne. Elbil toget går nå.

ofn

Sitat fra: Havebigfun på ons 20. aug 2014, kl. 19:07
... og påvirker politikerne via mafiaaktige nettverk til å ikke foreta seg noe som truer omsetningen av gammel teknikk med god gevinst ...
...
Det som skjer i bilindustrien i Tyskland minner om hylekoret av den norske oljeindustrien ...
Et interessant innlegg av Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet om nettopp BMWs lobbyvirksomhet for å motarbeide strengere europeiske utslippskrav:

http://blog.svd.se/frobergsbilar/2014/08/15/historien-bakom-eus-koldioxidkrav/

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

19quiz76

Sitat fra: ofn på ons 20. aug 2014, kl. 20:44
Et interessant innlegg av Jonas Fröberg i Svenska Dagbladet om nettopp BMWs lobbyvirksomhet for å motarbeide strengere europeiske utslippskrav:

Faktisk ekstremt interessant, og ganske talende for hvorfor tyskerne trenerer tematikken. Skummelt hvor stor innflytelse de har på europeisk politikk hvis disse antagelsene stemmer..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

GeirHM

Artikkelen viser ikke bare hvilken makt tysk bilindustri har over Europeisk klimapolitikk. Den viser også hvordan bilindustrien bruker denne makten til å ødelegge sin egen posisjon. Fordi ved å uthule klimapolitikken beholder de sin nåværende framfor å utvikle ny klimatilpasset teknologi. Og det er denne som vil etterspørres i fremtiden i verdens største bilmarked, det kinesiske. De gjør altså som Norske Skog som satset på produksjon av avispapir mens verden ventet på IPad, eller som norsk industri som satser på oljeteknologi når verden ønsker fornybar energi. Det er mange som ikke har tatt lærdom av Kodak. Men vi støtter altså Elon Musk og kjøper TMS. Så han i fremtiden kan lage bilene vanlige kinesere vil (få lov til å) kjøpe.

Amoss

Sitat fra: GeirHM på ons 20. aug 2014, kl. 22:37
Den viser også hvordan bilindustrien bruker denne makten til å ødelegge sin egen posisjon. Fordi ved å uthule klimapolitikken beholder de sin nåværende framfor å utvikle ny klimatilpasset teknologi. Og det er denne som vil etterspørres i fremtiden i verdens største bilmarked, det kinesiske.

Med andre ord: De sover ;)
Model S 85D

Muffinman

Det slår meg at bilindustrien i denne artikkelen fremstår som Kodak`s onde tvillingbror. Kodak betalte prisen ved å bli desimert på kort tid for senere å forsvinne helt. Det er en pris som deler av bilindustrien også vil måtte betale om de ikke evner å omstille seg. Tilganen på fossilt drivstoff vil reduseres i årene som kommer, og det er ikke noe man kan "bestikke" seg ut av ved å hindre at strengere utslippskrav innføres.

Havebigfun

Ja, det virker som en selvadministrert rus i troen på egen fortreffelighet og i den villfarelsen at verdenen venter på de nå rusen er avsluttet og de er klare til å brette opp ermene- det er vel slik Kodak og Nokia holdt på.
Vi får fortsette å heie på Elon...

ofn

Sitat fra: cyber på ons 20. aug 2014, kl. 17:30
Som Teslaeier er det selvfølgelig ønskelig å se etter tyske konkurrenter i toppskjiktet.
Ved å bortse fra at det eneste Tesla Model S har felles med Audi, BMW og Mercedes sine toppmodeller er prisen, ser noen ut til å tro at ett eller flere av disse merkene vil produsere en Model S-kopi for å dekke en tvilsom etterspørsel ( andre steder enn i Norge ).
Tyskernes salgsmodell med strenge krav til offisiell importør, salgsapparat og serviceapparat har Tesla på en glimrende måte hoppet bukk over - deres salgsmodell er å la kunden selge bilen til seg selv, akseptere at man kjøper en betamodell, ha tidkrevende tilgang til et begrenset servicetilbud osv. - man kan sammenligne det med å handle på IKEA i stedet for den i den lokale møbelbutikken ( IKEA er en i likhet med Tesla en suksessbedrift  :D ).

Jeg tror man skal se etter sovende konkurrenter andre steder enn i Tyskland.
Du cyber burde vel snart bli utnevnt til forumets hoff-troll. Andre skal få svare på trollingen din, men uansett så har TMS i lang tid solgt flere biler i USA enn konkurrerende modeller fra BMW, MB, Audi, Jaguar og Porsche i samme prissegment. Den reine fossilbilens dager som premiumbil tikker nok jevnt mot slutten, uansett kvalitet på skinn og treverk.

Ellers greit å avlive myten om at det er bare i Norge og California at TMS selger godt.

Kinesiske myndigheter har i det siste kommet med en rekke insentiver for å få fart på elbilsalget. Kineserne ligger milevis bak målene de har satt seg for elbiler og kommer til å gå drastisk til verks for å nå disse. Det siste er at de fra 1. september 2014 fjerner moms på elbiler. Dette gjelder også for importerte elbiler som TMS.

Samtidig har utenlandske bilprodusenter i mange år solgt dyre biler i Kina med langt høyere fortjeneste enn de har i Europa og USA. Tesla opererer i utganspunktet med samme pris i alle markeder, så kommer fraktkostnader og nasjonale avgifter i tillegg. Dette gjør at TMS er svært prisgunstig sammenliknet med konkurrerende biler i Kina.

I kommentarer fra Tesla sin ledelse har det klart skint igjennom at mottagelsen i Kina har vært over all forventning. Faktisk har responsen og interessen for bilen vært så stor at Tesla prøver å unngå å selge flere biler enn de kan levere innen en rimelig tid. En kinesisk kunde knuste sogar bilen sin under overlevering for å gi uttrykk for misnøyen over alle forsinkelsene.

Enkelte tror at Norge er et ekstremt viktig marked for Tesla. Ja, frem til i dag har Norge vært et veldig viktig marked, men fremover vil Norge bli et mer og mer marginalt marked for Tesla.

Tesla går nå all-in i Kina. I dag har Tesla cirka 85 service sentre globalt, blant annet 5 i Norge og 7 i Kina. På kvartalsfremleggelsen nylig fortalte Musk at Tesla i løpet av 2015 regner med å har rundt 100 service sentre i Kina og cirka 300 globalt. Kina vil altså ha i minst 10 ganger flere service sentre enn Norge ved utgangen av 2015.

Hvis vi antar at dette reflekterer noe av salget Tesla forventer i ulike deler av verden, så skjønner man raskt at Norge vil utgjøre et mindre og mindre marked relativt sett for Tesla.

1/3 av service sentrene globalt vil altså være i Kina ved utgangen av 2015. Gir nok ikke store oddsen å tippe at Musk bygger sin første bilfabrikk utenfor Fremont i Kina, og så snart som det overhodet er mulig, kanskje rundt 2016?
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Rio

Sitat fra: ofn på ons 20. aug 2014, kl. 20:44
Sitat fra: Havebigfun på ons 20. aug 2014, kl. 19:07
... og påvirker politikerne via mafiaaktige nettverk til å ikke foreta seg noe som truer omsetningen av gammel teknikk med god gevinst ...
...
Det som skjer i bilindustrien i Tyskland minner om hylekoret av den norske oljeindustrien ...

Det beviser, om ikke annet, at de gjør alt annet enn å sove.

At det de gjør er meget kritikkverdig, er så en annen sak.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Jepp - å aktivt motarbeide står ikke som definisjon under "å sove" i min ordbok.
1-0 til Rio :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på ons 20. aug 2014, kl. 23:22
Jepp - å aktivt motarbeide står ikke som definisjon under "å sove" i min ordbok.
1-0 til Rio :D

;)

(Jeg sa bare at de ikke sov; jeg sa ikke at de brukte tiden til noe fornuftig! :) )
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Må forresten si at din utrettelige presisering av nettopp dette faktum, har gjort at det endelig har sunket inn for meg også. Med mindre markedet aksepterer en 2000 kg tung Passat med prislapp tilsvarende BMW M5, vil ikke tyskerne satse på det segmentet.
Men for tankespillets skyld; la oss si at Teslas Gen 3 nå er lansert med de spesifikasjonene som er antydet at den vil få, hvor lang tid tror du tyskerne vil (/har "råd til" å) vente med å lansere noe tilsvarende?

Amoss

Sitat fra: 19quiz76 på ons 20. aug 2014, kl. 23:22

Vel, det gjør det i min. For de må bare "sove" dersom de tror de kan komme unna med å prøve å feie problemene under teppet. Joda, de kan sikkert gjøre det en stund, men til slutt kommer de til å snuble i det teppet. 

Desuten viser det svært tydelig at de må ha sovet svært tungt, når de ikke en gang vil prøve å nå disse målene med så mange års forvarsel. De burde, dersom de ikke sov, ha vært i gang lenge før disse målene ble lagt på bordet.
Model S 85D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA