Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil og trygt bilhold : maskinskadeforsikring, gode verksteder

Startet av IK, søndag 18. august 2024, klokken 23:05

« forrige - neste »

IK

Hei

Nybilgarantien skal løpe ut om ett år. Er det noen måter å sikre seg en tryggere bilhold?

Hvordan er deres erfaringer med maskinskadeforsikring for elbiler? Funker det?
Tenker hovedsakelig på elbil-deler som ladeport, ombordlader, elmotor, varmepumpe. Batteri også selvfølgelig :)

Finnes det gode el bilverksteder hvor man kan reparere elbildeler istedenfor å bestille helt nytt?

Elbil uten nybilgaranti - er det for risikabelt?

edyrli

Jeg fikk byttet varmepumpe på Renault Zoe hos Tryg forsikring på maskinskade. Det var en jobb som kom på ca 25.000.
Elbil uten garanti er jo greit så lenge man er forberedt på at feil kan forekomme men det er likt som på alle andre biler. Så har vi jo enkelte modeller man skal være litt forsiktig med. Et eksempel er eldre Tesla Modell S der det ryker mange batterier på grunn av paraplyventiler som lekker. På Zoe og Golf ryker varmepumpene og Tidlige Soul har problemer med batterikjøling som gjør at man får batterihavari.
Om man orienterer seg litt rundt slike ting vil en brukt elbil ikke være værre enn andre bruktbiler.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Moas

Hyundai Kona mkv 1 (2018-2020) må vel være den mest håpløse modellen å eie etter at garantien er ute?
Av kjente feil (de større, mange "små" kommer i tillegg) er: motor, girkasse, hovedbatteri, lakk, ac osv.

Vi snakker i tillegg om ekstremt dyre delepriser på slikt og opp til 1 års ventetid på en del. Jeg tror TB hadde en video hvor han testet en havarert Kona (motor/girkasse) og snakket litt om hva det kostet å fikse ting utenom garanti med et verksted. Stakkars bileiere..

Jeg eide forøvrig engang en egolf (tidlig utgave uten VP). Det var tilnærmet feilfri i flere år. Fantastisk bil å eie.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:44Hyundai Kona mkv 1 (2018-2020) må vel være den mest håpløse modellen å eie etter at garantien er ute?
Av kjente feil (de større, mange "små" kommer i tillegg) er: motor, girkasse, hovedbatteri, lakk, ac osv.

Vi snakker i tillegg om ekstremt dyre delepriser på slikt og opp til 1 års ventetid på en del. Jeg tror TB hadde en video hvor han testet en havarert Kona (motor/girkasse) og snakket litt om hva det kostet å fikse ting utenom garanti med et verksted. Stakkars bileiere..

Jeg eide forøvrig engang en egolf (tidlig utgave uten VP). Det var tilnærmet feilfri i flere år. Fantastisk bil å eie.
De fleste feilene du nevner, er jo alle tatt på garanti. Er det noe indikasjoner på at disse dukker opp igjen, når det allerede er fikset?

Men jeg lurer også på om du faktisk har eid en Kona utenfor garanti? For slik jeg oppfatter det, så har du ikke eid din så veldig lenge! Eller om det bare er du som er overkant negativ pga dårlig behandling fra din forhandler(kjede)/importør?

Da jeg kjøpte min, så var det med en garanti som i utgangspunktet var 5 år, og 8 år på batteri/drivlinje! Men samtidig så hadde de en oversikt over forlenget garanti dersom man hadde kjørt under et visst antall km, så i realiteten vil flere ha en garanti som går ut over de 5 årene!

Har ikke dette foran meg nå, men burde ikke være vanskelig å finne via Waybackmachine f.eks.

Jeg er nå på vei mot å ha eid min Kona i 6 år, oppnås i mars 2025. Jeg har absolutt ingen følelse av at det er noe mer skummelt enn å eie en god del andre modeller der ute.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. august 2024, klokken 16:48De fleste feilene du nevner, er jo alle tatt på garanti. Er det noe indikasjoner på at disse dukker opp igjen, når det allerede er fikset?
Til eksempel så dukket AC feilen opp igjen hver 6 mnd. Med kun 15k km servicefrekvens (dyrt i seg selv) og alle feilene som oppstod, så var jeg på i praksis på verksted hver mnd. Da ga jeg opp å drifte slikt koreansk søppel. Kommer nok aldri igjen til å kjøpe Hyundai.

Hvordan var det nye batteriet de gamle Kona fikk? Er det samme type som de nye og må bytte kjølevæske hver 60k km?
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på onsdag 21. august 2024, klokken 09:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. august 2024, klokken 16:48De fleste feilene du nevner, er jo alle tatt på garanti. Er det noe indikasjoner på at disse dukker opp igjen, når det allerede er fikset?
Til eksempel så dukket AC feilen opp igjen hver 6 mnd. Med kun 15k km servicefrekvens (dyrt i seg selv) og alle feilene som oppstod, så var jeg på i praksis på verksted hver mnd. Da ga jeg opp å drifte slikt koreansk søppel. Kommer nok aldri igjen til å kjøpe Hyundai.

Hvordan var det nye batteriet de gamle Kona fikk? Er det samme type som de nye og må bytte kjølevæske hver 60k km?
Min 2019 skal ikke byttes kjølevæske på så vidt meg bekjent. Ikke fått beskjed om noe endring på dette etter batteribytte.

Dette gjaldt vel bare 2020 og nyere! Altså god grunn for IKKE å bytte ut den gamle, men da har man heller ikke app-løsning eller støtte for å dra liten og lett tilhenger. 2024 har visstnok ikke bytte av kjølevæske, den heller!

Ja, om det var gjenvendende problemer så regelmessig, så begynner man å snakke om det er krav til heving. Men jeg tror dette nok er et lokalt problem på din bil, og ikke noe de fleste har problemer med!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

#6
Jo, Kona 2024 skal bytte kjølevæske. Sjekket ut det før jeg avsto å kjøpe 24-Kona.Den har både rosa væske (den billige) og blå (den dyre)
Men jeg har lest rykter om at 25-modeller av Ioniq 5 ikke skal bytte kjølevæske. Dessverre har ikke selgere mer peiling på svaret på dette, som med mye annet teknisk på bilene de selger.
Det minst unnvikende svaret jeg har fått om dette er at serviceintervallene skal koste det samme som før enten den dyre væsken skal byttes eller ei. Dette var info fra Mobile.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA