Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødåpner for bakdører

Startet av Stjerneglis, søndag 18. august 2024, klokken 15:35

« forrige - neste »

Stjerneglis

Visste dere at det finnes en nødåpner for bakdørene i modell Y? Det er en godt bevart hemmelighet, men under en luke dørlomma ligger det en kort wire med løkke på som man kan dra i for å åpne bakdøra...

Jeg kjøpte denne og tenkte dette var en elegant løsning på noe som burde ha vært standard fra fabrikken:
https://a.aliexpress.com/_EyGbC1j

Skuffelsen var stor da jeg fant ut at løsningen på min Shanghai 2021 modell er annerledes enn på videoen... Bl.a er utformingen på åpning og lokk i bilen ulik settet.

Etter å ha ligget i bilen i flere måneder fikk jeg endelig ånden over meg igjen og fikk installert ferdig etter litt modifikasjoner: Jeg brukte kun reima fra pakken og festet den med strips til wiren inni døra. Original dekslet ble brukt i stedet for det som fulgte med i pakken. Testet og fungert utmerket!


2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Det var jeg ikke klar over sorry. Dette må ha blitt oppdatert i nyere tid da min bil ikke har dette synlige dekslet.

Hvor mange her med 2021 modell visste om dette?
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

kaistian

Jeg tok vare på manualen som var når jeg fikk bilen i september 22 og den inneholder dette, så fra Fremount august 2022, men står ikke noe om Shanghai.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Stjerneglis

Her er 2021 versjonen jeg har studert:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Jeg har Y 2021 produsert i juli i Shanghai og "Åpning av en dør bak uten strøm" er beskrevet i manualen i appen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på søndag 18. august 2024, klokken 15:59Det er ganske drøyt å påstå at det er en godt bevart hemmelighet når det er beskrevet grundig i manualen:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html#:~:text=%C3%85pning%20av%20en%20d%C3%B8r%20bak%20uten%20str%C3%B8m

Men hvor mange har satt seg inn i dette? Hvor mange husker i en nødsituasjon hvordan det skal gjøres? Hvor mange av baksetepassasjerene vet hvordan det skal gjøres? Akkurat dette med nødåpning av strømløse dører er en helt ufattelig sikkerhetsbommert fra Tesla.

Samme også, og kanskje til og med verre, med vingedørene til Model X:
Nødåpning av Model X Falcon Wing doors

Stjerneglis

#7
Nemlig, derfor er det kjekt med en godt synlig stropp som man kan bare dra i for å åpne døra i stedet for å fikle nedi et mørkt hull for finne vaieren. Ei solid og synlig snor hadde sikkert gjort samme nytten også.

Resten av familien min er i hvertfall orientert om dette.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 10:24
Sitat fra: Handyman på søndag 18. august 2024, klokken 15:59Det er ganske drøyt å påstå at det er en godt bevart hemmelighet når det er beskrevet grundig i manualen:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html#:~:text=%C3%85pning%20av%20en%20d%C3%B8r%20bak%20uten%20str%C3%B8m

Men hvor mange har satt seg inn i dette? Hvor mange husker i en nødsituasjon hvordan det skal gjøres? Hvor mange av baksetepassasjerene vet hvordan det skal gjøres? Akkurat dette med nødåpning av strømløse dører er en helt ufattelig sikkerhetsbommert fra Tesla.

Samme også, og kanskje til og med verre, med vingedørene til Model X:
Nødåpning av Model X Falcon Wing doors
Det er gode spørsmål.
Selv leser jeg bruksanvisninger med glede, men vet at mange aldri gjør det.
Du skriver at det er en "ufattelig sikkerhetsbommert". Kjenner du til hendelser der dette har medført stor skade eller tap av liv? Jeg spør ikke fordi jeg ikke tror at det kan være et problem, men fordi det godt kan være at jeg ikke har fått det med meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2024, klokken 11:03
Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 10:24Men hvor mange har satt seg inn i dette? Hvor mange husker i en nødsituasjon hvordan det skal gjøres? Hvor mange av baksetepassasjerene vet hvordan det skal gjøres? Akkurat dette med nødåpning av strømløse dører er en helt ufattelig sikkerhetsbommert fra Tesla.

Samme også, og kanskje til og med verre, med vingedørene til Model X:
Nødåpning av Model X Falcon Wing doors
Det er gode spørsmål.
Selv leser jeg bruksanvisninger med glede, men vet at mange aldri gjør det.
Du skriver at det er en "ufattelig sikkerhetsbommert". Kjenner du til hendelser der dette har medført stor skade eller tap av liv? Jeg spør ikke fordi jeg ikke tror at det kan være et problem, men fordi det godt kan være at jeg ikke har fått det med meg.


Slik som her?
https://abc7chicago.com/tesla-y-model-stuck-in-car-hot-battery/13582249/

Ja, det er en ufattelig sikkerhetsbommert. Det skjer ikke ofte, heldigvis. Men når det først skjer så er det kritisk. I en nødsituasjon handler du på instinkt. Det instinktet forteller deg at du skal komme deg ut av døren på den vanlige måten. Slik du har lært deg selv å komme deg ut. Du klikker deg ikke inn på skjermen i bilen (som for øvrig er død som resten av bilen) for å finne manualen. Du tar ikke frem mobilen og googler "how to manually open the rear door of Model Y". Det er ingen verdens ting i instinktet ditt som forteller deg at du må se i bunnen av dørlommen helt nederst på døra. Løfte av dekselet. Finne en stropp, og dra i den. Eller på Model X at du må dra av høyttaler-dekselet.

Når sekundene teller er det fryktelig unødvendig at man må bruke tid på å finne ut av slike særdeles klønete løsninger.

ToWalkOrDrive

Det er litt synd at nødsnoren er plassert forskjellig på de forskjellige Teslaene.
Men det viktigste er å ha en ruteknuser og bilbeltekutter bra plassert. Dersom døren er deformert, eller om du flyter på havet, så er det best å komme seg ut vinduet. Eventuelt komme seg ut foran, der det er vanlig nødåpner på dørhåndtaket.
Dersom en åpner døren utpå havet så synker du til havets bunn, om du i det hele tatt klarer å presse opp døren.

https://www.dagbladet.no/video/bil-i-oslofjorden-her-reddes-de/tAKHssSI
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 11:13
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2024, klokken 11:03
Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 10:24Men hvor mange har satt seg inn i dette? Hvor mange husker i en nødsituasjon hvordan det skal gjøres? Hvor mange av baksetepassasjerene vet hvordan det skal gjøres? Akkurat dette med nødåpning av strømløse dører er en helt ufattelig sikkerhetsbommert fra Tesla.

Samme også, og kanskje til og med verre, med vingedørene til Model X:
Nødåpning av Model X Falcon Wing doors
Det er gode spørsmål.
Selv leser jeg bruksanvisninger med glede, men vet at mange aldri gjør det.
Du skriver at det er en "ufattelig sikkerhetsbommert". Kjenner du til hendelser der dette har medført stor skade eller tap av liv? Jeg spør ikke fordi jeg ikke tror at det kan være et problem, men fordi det godt kan være at jeg ikke har fått det med meg.


Slik som her?
https://abc7chicago.com/tesla-y-model-stuck-in-car-hot-battery/13582249/

Ja, det er en ufattelig sikkerhetsbommert. Det skjer ikke ofte, heldigvis. Men når det først skjer så er det kritisk. I en nødsituasjon handler du på instinkt. Det instinktet forteller deg at du skal komme deg ut av døren på den vanlige måten. Slik du har lært deg selv å komme deg ut. Du klikker deg ikke inn på skjermen i bilen (som for øvrig er død som resten av bilen) for å finne manualen. Du tar ikke frem mobilen og googler "how to manually open the rear door of Model Y". Det er ingen verdens ting i instinktet ditt som forteller deg at du må se i bunnen av dørlommen helt nederst på døra. Løfte av dekselet. Finne en stropp, og dra i den. Eller på Model X at du må dra av høyttaler-dekselet.

Når sekundene teller er det fryktelig unødvendig at man må bruke tid på å finne ut av slike særdeles klønete løsninger.


Saken du linker til gjelder ikke baksetene, men en i førersetet. Der er det utløser på dørhåndtaket, men den er ikke merket, så skjønner at en i panikk ikke tenker at den gjør den jobben. Burde vært påbudt at det sto "emergency exit". Deretter kan fører hjelpe de andre ut.

PS: Om hovedbatteriet er ødelagt kan du ofte åpne dørene/vinduene likevel, siden det er 12V-batteriet som gjør den jobben.

Førerdør Model Y:
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

#12
Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 11:13
Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2024, klokken 11:03
Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. august 2024, klokken 10:24Men hvor mange har satt seg inn i dette? Hvor mange husker i en nødsituasjon hvordan det skal gjøres? Hvor mange av baksetepassasjerene vet hvordan det skal gjøres? Akkurat dette med nødåpning av strømløse dører er en helt ufattelig sikkerhetsbommert fra Tesla.

Samme også, og kanskje til og med verre, med vingedørene til Model X:
Nødåpning av Model X Falcon Wing doors
Det er gode spørsmål.
Selv leser jeg bruksanvisninger med glede, men vet at mange aldri gjør det.
Du skriver at det er en "ufattelig sikkerhetsbommert". Kjenner du til hendelser der dette har medført stor skade eller tap av liv? Jeg spør ikke fordi jeg ikke tror at det kan være et problem, men fordi det godt kan være at jeg ikke har fått det med meg.


Slik som her?
https://abc7chicago.com/tesla-y-model-stuck-in-car-hot-battery/13582249/

Ja, det er en ufattelig sikkerhetsbommert. Det skjer ikke ofte, heldigvis. Men når det først skjer så er det kritisk. I en nødsituasjon handler du på instinkt. Det instinktet forteller deg at du skal komme deg ut av døren på den vanlige måten. Slik du har lært deg selv å komme deg ut. Du klikker deg ikke inn på skjermen i bilen (som for øvrig er død som resten av bilen) for å finne manualen. Du tar ikke frem mobilen og googler "how to manually open the rear door of Model Y". Det er ingen verdens ting i instinktet ditt som forteller deg at du må se i bunnen av dørlommen helt nederst på døra. Løfte av dekselet. Finne en stropp, og dra i den. Eller på Model X at du må dra av høyttaler-dekselet.

Når sekundene teller er det fryktelig unødvendig at man må bruke tid på å finne ut av slike særdeles klønete løsninger.

Jeg tenkte på bakdørene (fremdørene åpnes jo som i en "vanlig" bil. Noe mange erfarer når de har passasjerer som ikke kjenner til knappen). Er det noen kjente saker som gjelder bakdørene?
Det blir vel forøvrig nokså lik risiko som når man har barnesikring aktivert på bakdørene. Dørene kan ikke åpnes fra innsiden (det finnes heller ingen snor å dra i, og er vindusheisen er nok også uten strøm, så man kan ikke åpne døra utenfra ved å strekke hånda ut vinduet). En nesten like "ufattelig" sikkerhetsrisiko ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2024, klokken 12:35Jeg tenkte på bakdørene (fremdørene åpnes jo som i en "vanlig" bil. Noe mange erfarer når de har passasjerer som ikke kjenner til knappen). Er det noen kjente saker som gjelder bakdørene?
Det blir vel forøvrig nokså lik risiko som når man har barnesikring aktivert på bakdørene. Dørene kan ikke åpnes fra innsiden (det finnes heller ingen snor å dra i, og er vindusheisen er nok også uten strøm, så man kan ikke åpne døra utenfra ved å strekke hånda ut vinduet). En nesten like "ufattelig" sikkerhetsrisiko ;-)

Behøver vel ikke være noe som er stort oppslag i media for å være sikkerhetsrisiko?

Men ja, barnesikringen er også en risiko. Men da skal i utgangspunktet døra være mulig å åpne fra utsiden. Og der har du også svakheten med Tesla sin løsning, ved at utvendig håndtak ei heller fungerer når strømmen går.

Handyman

#14
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 11:38Og der har du også svakheten med Tesla sin løsning, ved at utvendig håndtak ei heller fungerer når strømmen går.
Sammen med de andre bilmerkene som også har elektroniske dørhåndtak/åpning. Det begynner å bli en stund siden det bare var Tesla som hadde dette.

Litt info om andre biler. Ingen standardløsning, og de fleste gjelder vel fordører:
https://www.consumerreports.org/cars/car-safety/how-to-escape-your-car-if-the-electronic-door-release-fails-a8152892189/?srsltid=AfmBOooMaEJzwkkh7JDT3RJ6tIew9hNNc8J2zH7EfMQqmydJIjgZI5hD
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA