Passer bZ4X for mitt kjøremønster?

Startet av vinterdekk, onsdag 14. august 2024, klokken 18:03

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg har gått lei av VW forhandleren og småfeil på min ID.4. Vurdere å bytte fra VW ID.4 til Toyota bZ4X AWD. Toyota (forhandlere) har godt omdømme og det er mindre klaging blant eierene synes det som.

Mister 20% rekkevidde å bytte til bZ4X men lader uansett ID.4 til 80%. Regner ikke med at jeg vil merke så stor forskjell dersom jeg normallader bZ4X til 100% i perioder. Toyota ville ha maks 10% degradering i løpet av 10 år fra batteriprodusentene, så det bør nok gå bra å lade til 100%.

Ett par turer a 500 km i løpet av en dag, er vel typisk maks i løpet av vinteren, i mange blå og skistativ.

Neste sommer kjører vi en tur med maks 750 km i løpet av en dag.

Men ellers kan det ta måneder mellom hver gang jeg har behov for å bruke offentlige ladere. Jeg lader hjemme og på jobb.

Virker bZ4X som en god bil for mitt bruksmønster?

Blir det ikke Toyota bZ4X så må vi revurdere Tesla Model Y. Y'en falt ikke helt i smak på første prøvetur men den er veldig praktisk.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Boikott My Ass

Bmw 530i G30

peby

bZ4X var en sterk kandidat når jeg kjøpte bil. Overraskende gode seter til Toyota å være og jeg syntes den var veldig komfortabel å kjøre. Interiøret likte jeg også godt, minus all den sorte plasten man knapt kan unngå i dag. 10 års garanti var absolutt et pluss også.

Min dealbreaker var ladehastigheten vinterstid siden den mangler forvarming av batteriet. Selgeren prøvde seg med at dette så klart var på plass, men han snakket om forvarming av kupéen - to vidt forskjellige ting. Det er om vinteren jeg hurtiglader mest på grunn av redusert rekkevidde, så dette kjente jeg at var forholdsvis viktig for meg. Ellers kunne jeg godt rattet rundt i en.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

vinterdekk

Sitat fra: peby på onsdag 14. august 2024, klokken 20:06bZ4X var en sterk kandidat når jeg kjøpte bil. Overraskende gode seter til Toyota å være og jeg syntes den var veldig komfortabel å kjøre. Interiøret likte jeg også godt, minus all den sorte plasten man knapt kan unngå i dag. 10 års garanti var absolutt et pluss også.

Min dealbreaker var ladehastigheten vinterstid siden den mangler forvarming av batteriet. Selgeren prøvde seg med at dette så klart var på plass, men han snakket om forvarming av kupéen - to vidt forskjellige ting. Det er om vinteren jeg hurtiglader mest på grunn av redusert rekkevidde, så dette kjente jeg at var forholdsvis viktig for meg. Ellers kunne jeg godt rattet rundt i en.

Gode poeng. Toyota har lagt inn en ny varmeveksler som varmer batteriet raskere på 24 modell. Men forvarming før DC lading er ikke med på denne årsmodellen, men Toyota jobber med dette. Om forvarming kommer på 25 modellen så kan det hende jeg angrer litt.

Elektro12

Synes den har lite bagasjerom, litt kort rekkevidde, kun 750 kg på krok og nokså trist interiør. NCAP svakere enn ID.4/Enyaq/Model Y

Moas

Jeg slår et slag for tm3. Den har aldri vært billigere og nå med lav rente og billige vinterdekk. Forbruk og ladehastighet er bra. Med ingen faste serviceintervaller er du garantert billig eierskap i forhold til bilene du ellers har/vurderer.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Suverin

Sitat fra: Moas på onsdag 14. august 2024, klokken 22:23Jeg slår et slag for tm3. Den har aldri vært billigere og nå med lav rente og billige vinterdekk. Forbruk og ladehastighet er bra. Med ingen faste serviceintervaller er du garantert billig eierskap i forhold til bilene du ellers har/vurderer.

Jeg har en tm3 (ikke Highland) og en bz-tvilling (Solterra). For min del er årlig kost ca lik, faktisk er forsikring+service på Solterra billigere enn bare forsikring på tm3-en, selv om jeg har forsikret Solterra med mye høyere kjørelengde.

Bz-tvillingen oppleves som en mye bedre bil enn tm3. Større plass, baksete i 3-en er veldig trangt, bedre komfort, kamera/sensorer bedre lys- og lys- visker-automatikk, bedre autopilot/acc. Setter også veldig pris på de nydelige vinteregenskapene til Solterra.

3-en er bedre på lading (spesielt på vinter er den overlegen på hurtiglading) og har lengre rekkevidde, men den har likevel endt opp som en klar nummer to bil her i huset.

Jeg har ikke testet nye Highland, men har skjønt at den er flere hakk opp mtp på komfort vs den gamle jeg har. Men sammenlignet med den gamle 20 modellen min, så hadde jeg ikke vert i tvil hvilken jeg ville hatt om jeg skulle hatt bare en av de :)

TJV

Har faktisk aldri prøvd BZ4X eller Solterra, så skal ikke uttale meg om de.  Men må si meg enig i det suverin over her nevner (og du sikkert vet fra før). Tesla er dyr forsikring på. Greit nok Tesla ikke har fast serviceintervall, men det er ikke en hemmelighet at forsikre en Tesla er dyrt. Så når man summerer forsikring og service, så kommer ofte andre sammenlignbare bilmerker/modeller billigere ut. Verdifallet på Model Y og 3 har vært ganske greit såvidt jeg har forstått (hittil), så det kan tale for Tesla.
Uansett, mitt innlegg hjelper deg dessverre ikke, men vet av erfaring at Toyota sin kundebehandling er enormt bra. Toyota imøtekommer kunder så langt det lar seg gjøre, så misunner de med Toyota på det området. Møller har ikke litt å lære fra Toyota - de har ALT å lære fra de!

Såvidt du beskriver så tenker jeg en Toyota hadde passet deg bra. Jeg hadde lett ofret noen minutter ekstra noen få ganger i året på hurtiglading visst bilen passer deg perfekt de andre 360 dagene.
Lykke til  :)
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

turfsurf

Sitat fra: suverin på onsdag 14. august 2024, klokken 22:38Jeg har en tm3 (ikke Highland) og en bz-tvilling (Solterra). For min del er årlig kost ca lik, faktisk er forsikring+service på Solterra billigere enn bare forsikring på tm3-en, selv om jeg har forsikret Solterra med mye høyere kjørelengde.

Årlig kost er litt mere enn forsikring og service. Det er og verditap, strømforbruk og finansieringskostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: TJV på torsdag 15. august 2024, klokken 01:26[..]
Uansett, mitt innlegg hjelper deg dessverre ikke, men vet av erfaring at Toyota sin kundebehandling er enormt bra. Toyota imøtekommer kunder så langt det lar seg gjøre, så misunner de med Toyota på det området. Møller har ikke litt å lære fra Toyota - de har ALT å lære fra de!

Såvidt du beskriver så tenker jeg en Toyota hadde passet deg bra. Jeg hadde lett ofret noen minutter ekstra noen få ganger i året på hurtiglading visst bilen passer deg perfekt de andre 360 dagene.
Lykke til  :)

Takk.

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 14. august 2024, klokken 20:33Synes den har lite bagasjerom, litt kort rekkevidde, kun 750 kg på krok og nokså trist interiør. NCAP svakere enn ID.4/Enyaq/Model Y

Bagasjerom blir mindre enn på ID.4 dessverre. BZ4X har på den andre siden ladeport ved forhjulet så det blir enklere å få ladet selv med henger eller bagasjeboks på hengerfeste.

Vektlegger denne gang å få en A til B bil som bare skal virke 100%, eller få god ryggdekning fra forhandler om noe er galt. Toyota er blant de øverste på Autoindex, også for elbiler. Tesla har klatret mye på denne listen, og jeg har ikke noe imot dersom all kontakt med verksted foregår via Tesla-app, må sies.

https://www.toyota.no/elbil/alt-om-elbil/toyota-topper-arets-elbilrangering-i-autoindex

Men visst bZ4X ikke passer med mitt kjøremønster, da er det naturligvis ikke så aktuelt. Tror det skal gå men vil bare høre andres mening. :)

Moas

Tesla har ikke dynamisk prising av online appen slik konkurrentene har. Ingen gebyrer for å forvarme bilen om vinteren når den blir eldre:)
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Suverin

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 15. august 2024, klokken 07:08Men visst bZ4X ikke passer med mitt kjøremønster, da er det naturligvis ikke så aktuelt. Tror det skal gå men vil bare høre andres mening. :)

Du nevnte noen 50 mils-turer vinterstid i mange blå, her vil du nok bruke en god del lengre tid på ladestasjon, enn biler med forvarming. Har dog faktisk ikke sett noen skikkelig kald ladetest av oppgradert bil med den nye varmeveksleren enda, elbil24 testet vel en, men da var det 0 grader og det ble ingen skikkelig sammenligning. Så usikker på hvor mye det egentlig vil hjelpe? Langtur på vinteren har jeg ikke mange av, så lite erfaring. Det lengste jeg har kjørt i mange blå (-20) er rett over 20 mil, det gikk fint!

På sommeren kjører jeg 50 mils turer med en ladestopp (både med tilhenger og stor skiboks), en tur jeg kjører et par/tre ganger i året er ganske nøyaktig 50 mil med tre fjelloverganger. Denne kjørte jeg i sommer med fem personer, fullastet tilhenger, med en hurtiglading. Teslaen (M3 long range) min vil også ha et ladestopp på denne turen, så i praksis er det bare minutter som skiller disse bilene på en 50 mils tur på norske landeveier (typ 60 i snitt).

Sommerturen på 2000km med fem personer, fullastet henger, to sykler på draget og tre sykler på lokket (flatt) gav et snittforbruk på 18,8kWh/100km. Så ganske gjerrig bil i sommerhalvåret. Ladekurven etter 80% er også relativt grei nå, så bilen har som regel passert 90% før ungene har fått i seg maten og jeg får koblet den fra laderen. Og som du nevner, praktisk med ladeluke foran når man kjører med henger eller stort sykkelstativ/bakboks. Jeg har enda ikke opplevd å måtte koble fra hengeren for å få ladet.

Forhandlere og Toyota selv oppgir på sine nettsider at bilen kan lades til 100% på saktelading, så der får du jo litt ekstra hverdagsrekkevidde om du vil/tør, sammenlignet med de som anbefaler 80%.

Bagasjerommet er oppgitt med få liter, men jeg klarer å lure inni en hel del likevel, må ty til 500 liter ekstra på taket eller henger på lengre turer :) Har en kompis med Ev6, den har ifølge tabellene mange liter større bagasjerom, men det oppleves likevel mindre når vi skal ha inn saker. Men en nedgradering sammenlignet med ID4 som har mer stasjonsvogn-form!

Men, det er vinteren som blir avgjørende. Skal du mange lengre turer på vinteren, så hadde jeg tenkt meg godt om, eller ventet til de får testet vinterlading på nye modellen. Men du har kanskje ikke vert bortskjemt med voldsom vinterladefart på ID4 23- modell heller?

edit;
Sitat fra: vinterdekkNeste sommer kjører vi en tur med maks 750 km i løpet av en dag.
Om jeg husker rett fra 1000km challenge til Teslabjorn så var det vel etter 750-ish bz-en begynte å strupe ned noe på ladehastigheten. Så sommerdagstur på 750 bør gå helt fint uten ladeissues.

Øyvind.h

Sitat fra: Moas på torsdag 15. august 2024, klokken 08:58Tesla har ikke dynamisk prising av online appen slik konkurrentene har. Ingen gebyrer for å forvarme bilen om vinteren når den blir eldre:)
Men en må vel betale 129 i måneden hos Tesla om en skal ha trafikkdata i navigasjon, satelittkart osv`?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 15. august 2024, klokken 09:39
Sitat fra: Moas på torsdag 15. august 2024, klokken 08:58Tesla har ikke dynamisk prising av online appen slik konkurrentene har. Ingen gebyrer for å forvarme bilen om vinteren når den blir eldre:)
Men en må vel betale 129 i måneden hos Tesla om en skal ha trafikkdata i navigasjon, satelittkart osv`?

Jepp men vil ikke si det er en nødvendig feature, har klart meg 4 år uten men å ha tilgang via app er viktig syns nå jeg, fordel med tesla at du kan betale månedlig, må vel betale årlig på vw?
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

Har ikke sjekket prisen før i dag, men ser ut til at en kan betale for 1 eller 2 år. Betaler en for 2 år koster det 825,- per år.
Tipper jeg gjør det neste år.
Hvilke tjenester en setter pris på er individuelt. Hadde jeg kjøpt Tesla ville jeg nok helt sikkert tatt med premium connectivity for å ha trafikkdata i navigasjon samt satelittvisning. Mulig en må ha det for å få spotify på skjermen også? Spotify brukes en god del i bilen, i tillegg til Podme etter at jeg ble hekta på Henlagt podcasten.

Når det gjelder forvarming, ja det må en ha. Selv om det er uaktuelt å kjøre bil som ikke kan forvarme, var det faktisk hakket mer kritisk på Tesla der vindu/dør og dørhåntak kan fryse fast. Sånne problemer har jeg ikke på nåværende bil. Må jeg brått ut og kjøre, hente noe i bilen etc, er det ganske befriende å ikke ofre forvarming en tanke for dørene lar seg alltid åpne problemfritt. For oss som parkerer utendørs hjemme, og mye utendørs på fjellet, har det vært behagelig fravær av frustrasjon. Og forvarming har fungert omtrent like stabilt som det gjorde hos Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA