Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maintenance charge required - noen som fikser i Trondheim

Startet av Thor, søndag 16. desember 2012, klokken 21:28

« forrige - neste »

Thor

Hei!

Har lest litt inne på forumet og har kommet fram til at man IKKE bør levere inn Thinken sin til verksted for å få fikset denne feilmeldingen (Maintenance charge required).

Er det noen her inne som vet om noen dyktige som tar på seg en slik jobb i Trondheim ?

Mvh Thor.
Tidligere : Think City 2002 ca 46.000
Venter på : Nissan Leaf Tekna 2013 !:)

hens

Dette er ikke bare en feilmelding, det er et varsel om at det er alt for sent å fylle vann.
Batteriet er nå helt tørt, og det må fylles vann umiddelbart for å unngå enda større skade.
Erfaring tilsier at det må fylles vann ved halve distansen som bilen selv varsler, eller hver 2000-3000 kilometer for å unngå tørrkjøring. Når bilen varsler har den gått ca 4500 km.

Det er meget viktig at det benyttes riktig prosedyre ved vannfylling, og at medgått vannmengde blir målt for hver fyllerekke. Det gir en indikasjon på batteriets tilstand.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#2
Håper noen i Trondhjem kan hjelpe.

Av ganske mange Think Classic jeg server i Stavanger området spriker serviceintervallet mellom en bil som må komme innom hver 1500 km og en bil som bruker så lite vann at den kan kjøre helt til varselet kommer.

De aller fleste andre kjører 2500 km om vinteren og 3000 km om sommeren.

I slike tilfeller som dette bruker jeg følgende prosedyre:

- Nullstill servicemeldingen

- Sett bilen på normal lading og kjør en 15-30 km tur med forsiktig bruk av strøm, men med mye regenerering som er med å øke temperaturen på batteriet.

- Sett bilen på servicelading. Har bilen B116 program tas sikringen til kjøleviften ut.

- Følg med på spenning og temperatur. Når temperaturen er over ca 25C og spenningen synkende (etter at selve 7A / 10A fasen er i gang) stoppes ladingen og vann fylles.

På en del biler ser vi nå at indre motstand på batteriet er så stor at laderen ikke klarer å levere nok spenning. I slike tilfeller må en også følge med på strømmen, og når den er på vei opp igjen kan en stoppe laderen og fylle vann. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Arnie

Thor:

Har sendt deg en PM (personlig melding).

Planen var å få til et medlemsmøte i Trondheim Thinkers med fokus vedlikeholdslading av Think Classic i begynnelsen av desember, men førjuldtida ble litt for hektisk. Følg med på Trøndelag Elbilforening sitt delforum for kunngjøring av møte etter jul.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Torn

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. desember 2012, klokken 06:23
Hvor er Trondhjems gjengen?

Får denne karen hjelp?

Tja.....hvis man kikker på både gradestokk og kalender ser man vel litt av forklaringen til manglende respons.     

Selv så ser jeg frem til medlemsmøtet som Arnie snakket om.  Tror det er endel nye Think Classic eiere (inkl. meg) som er interessert i å lære litt om service på bilene.  Har selv bare tatt en vannservice, venter på varmere vær for neste vannservice......
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Lynet

Vi har bestilt vannfyllepatron som kommer i starten av januar (leverandøren var tom!), instrument har vi. Så da er det bare å bli med på kurset i januar.
Selve fyllingen er så enkel at selv ..r greier det  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA