Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sakte lading Model 3 HL LR?

Startet av Quintilian, torsdag 08. august 2024, klokken 19:28

« forrige - neste »

Quintilian

Ny bil i gården. Ladet for noen dager siden og var aldri overn 150 kW.

Kom frem til SC nå nettop med 7% batteri. Navigasjon til laderen var på og den kjørte precondition på batteriet.

Får 63 kW - ingenting mer.

Noen som vet hva som er greia? :)

Quintilian

Den siste laderen var visst gammel type. Flyttet bilen over på ny generasjon og da fikk jeg maks 160. Bedre, men hadde jo håpet på nærmere 250kW!

OlaM

Men da hadde du jo allerede kommet et stykke opp i %. Mulig stasjonen har strupet effekt litt, mulig batteriet ikke tar full gass når det er helt nytt? Du får oppunder 250, men alt må stemme klink, det faller jo fort etter det.
'21 3LR

Nihon

V2 lader (2 kabler) = 150kW max eller teoretisk 75kW hvis to biler deler en lader (f.eks.: 2A og 2B)
V3 og V4 lader (1 kabel) = 250kW max og ingen deling mellom bilene
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Rosstopher

Som Nihon sier, hvis du hadde halv effekt fordi du delte ladepar tyder det på at du sto på en V2-lader og derfor er 150kW maks uansett.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Hjortefot

#5
En sjelden gang kan man treffe på en V3-lader som har en dårlig dag, også. Har vært ute for rundt 60 kW da, selv om jeg forventet bortimot full fart en kort stund. Mener vagt å huske at lademodulene det deles på er på ca. 30 kW, så når en V3-lader er begrensingen får man en effekt som er delelig på ca. 30. Byttet til annen stolpe på samme område og fikk massevis av power sist på Elverum West i juli. De deler også på effekten, men ikke så enkelt og tydelig som V2 som deler på to, så man trenger som regel ikke å bekymre seg for det. Så om du av og til får 250 kW, er det stort sett bare å banne over laderen når det går tregt, det føles bedre siden du ikke eier den, selv om det går like tregt. Legg setet bak og ta en lur.  8)
Model 3 LR - 2019

Moas

Vanligvis har tm3 rwd veldig gode ladehastigheter, men i sommer oppdaget jeg også plutselig at jeg ikke fikk den over 30kW. Stedet var fullt, men det løste seg når det var ledig stolpe et annet sted. Da var hastigheten tilbake til 150kW+.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

What-a-watt

Sitat fra: Moas på fredag 09. august 2024, klokken 10:38Vanligvis har tm3 rwd veldig gode ladehastigheter, men i sommer oppdaget jeg også plutselig at jeg ikke fikk den over 30kW. Stedet var fullt, men det løste seg når det var ledig stolpe et annet sted. Da var hastigheten tilbake til 150kW+.
Akkurat det med 30kw skjer i halvparten av de gangene jeg lader på SuC. Lader stort sett på samme sted, og det varierer fra stolpe til stolpe. Går greit å bytte til en annen. Skjer med andre også, og er et samtaleemne.

Quintilian

Tusen takk for gode innspill alle sammen!  :-*

filtvet

Kjappeste jeg har fått noensinne om sommeren med forvarming av ca 200 kw og det holdt bare noen min før det gikk raskt ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA