Etron mistet aktuell rekkevidde over natta

Startet av NewbEmil, tor 01. aug 2024, kl. 11:54

« forrige - neste »

NewbEmil

Hei godtfolk! -Er helt ny her óg i elbilverden... har kjøpt en etron 2020. Som er gått 75.000. Alt virker bra og har vært bra de ukene vi har hatt den.
Var nå i helga en tur i uddevalla på hyttetur, og lada opp bilen 100 før vi kjørte hjemmefra. Med 353km rekkevidde vist i dæsjbordet.. kvelden før hjemreise plugget vi i laderen og våknet opp til 100% men med 200km rekkevidde. Helt krise, så på turen hjem at forbruket viste litt over 50kw/km måtte lade på tur hjem. Noen som har opplevd lignende? Hva kan dette være?

daktari

Det vanligste er at du har brukt ner strøm enn forrige tur, og bilen anslår hvor langt du vil komme med slikt forbruk hvis det vedvarer. Vanlig oppførsel for kjørecomputer altså. Har du hatt veldig høyt forbruk, f eks campingvogn eller høy fart, regn etc?

Hvis ikke, dvs. du har kjørt i fartgrensa, fint vær, ikke taklast eller henger, da kan det ha røket en battericelle kanskje.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

NewbEmil

Hei! Stemmer, sol, perfekt kjørevær, lå i 100 på cruisekontroll og kjørte egentlig helt innafor.. derfor jeg synes det er merkelig at det brått forsvant over natta.

daktari

Sitat fra: NewbEmil på tor 01. aug 2024, kl. 19:46Hei! Stemmer, sol, perfekt kjørevær, lå i 100 på cruisekontroll og kjørte egentlig helt innafor.. derfor jeg synes det er merkelig at det brått forsvant over natta.

Da ville jeg kontaktet verksted evnt tatt en tur innom i morgen for en kjapp batteri-status.
Mine I-Pace videoer

NewbEmil

Kontaktet audi connect teknisk support via ticket på nett. Og fikk tilsvar:
Har forsøkt å spørre hva de legger i ''modifiseringer'' på bilen. Uten hell..

Vi henvender oss til deg nå, da vi har mottatt en tilbakemelding fra vår tekniske avdeling vedrørende din sak. De informerer oss om at et verksted vil måtte ha fysisk tilgang til din Audi, da det må gjøres modifiseringer i kjøretøyet.

Vi vil derfor be deg være så vennlig å informere oss om hvem som er din foretrukne Audi Service Partner, dersom du gir oss ditt samtykke til at vi kan utveksle dine personopplysninger med dem.

Vi vil deretter kontakte deres verksted direkte med tilbakemeldingen fra våre teknikere.

Vi vil imidlertid takke deg for din forståelse, og ditt samarbeid i saken!   

daktari

Sikkert en sw-oppdatering på noen komponenter.
Mine I-Pace videoer

Orbit

Dersom jeg forstår trådstarters beskrivelse riktig, hadde bilen først normalt forbruk og estimert rekkevidde. Etter lading (og uten å ha kjørt noe mer) falt estimert rekkevidde til 200 km, og først deretter rapporterte bilen et uvanlig høyt forbruk (50 kWh/100 km, dvs ca dobbelt av normalt). Var dette forbruket gjennomsnittet for hele hjemturen? Rekkeviddeestimatet vil jo ikke falle før kjøreturen, så lenge du ikke legger inn en kjørerute med veldig høy fart/mye stigning - noe som ikke helt samsvarer med Uddevalla.

Beskjeden (fra digitalsupport?) om å settes i kontakt med verksted er standardsvar fra dem. Når du får verkstedtime vil de kunne fortelle deg litt mer om hva som skjer. Spekulativt, kan det være BMS som må byttes. Det har vært noen få tilfeller hvor denne gir veldig feil estimater for batterikapasitet. Det er en liten kontrollmodul som sitter ved siden av hanskerommet og som er en liten jobb å bytte.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Oppfører bilen seg fremdeles på samme måte? Jeg opplevde noe lignende en gang på langtur for flere år siden, men har ikke hatt problemet igjen siden.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Merkelig sak, definitivt grunn til å kontakte verksted. Virker som om bilen ikke får utnyttet hele batteriet, men tror den gjør det, ref forbruk på 50kWh/100km. Det er type stor campingvogn forbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

NewbEmil

Oppdatering..
Bilen er akkurat samme, med nedsatt rekkevidde. Venter på henv. Fra verkstedet. Har prøvd å kjøre veeeeeeldig pent/økonomisk over såpass lang avstand at jeg kom hjem med 9% strøm. Og ladet deretter opp sakte med 'nødladeren'. I håp om at bilen forsto reelt forbruk kontra rekkevidde. Men neeej.. 100% strøm, 199km rekkevidde.. blir spennende å se hva audi forhandler sier.

magsol56

Hei!

Hvordan gikk det med denne saken?

Jeg opplever det samme med min 2021 modell nå, 100% og 200km rekkevidde.

magsol56

Fra Møller Bil i Bergen:
...
Vi kontrollerte bilen din hos oss 19/2.

Feilsøket startet med utlesning av hendelseslageret i bilen, som ikke var oppført med noe relevant til problemstillingen.
Vi fortsatte med å opprette en batterioversikt i kontrollsystemet vårt for å få lest ut verdier og spenningen på modulene i batteriet.
Her ble det avdekket lav spenning på celle 33 og 43.

Denne informasjonen ble videreformidlet til teknisk avdeling i Oslo for bistand i hva løsningen vil være.
Konklusjonen fra teknisk er her at vi skal skifte batterimodul 11 og 15. Ved skift av moduler er det behov for å balansere modulene som er i dierkte sammenkobling med de som skal utskiftes.
Erfaringsmessig kan dette ta lang tid, kombinert med jobben å demontere batteriet og åpne dette - er det behov for å beholde bilen din hos oss 1 uke.

Dette skal ikke ha noe påvirkning av de andre modulene i batteriet, slik at bilen vil være brukbar frem til time for skift, men da med redusert rekkevidde som du har hatt frem til nå.
...

Jeg skal oppdatere når de har utført arbeidet i begynnelsen av mai.

Radial

Sitat fra: magsol56 på tir 24. feb 2026, kl. 16:21Fra Møller Bil i Bergen:
...
Vi kontrollerte bilen din hos oss 19/2.

Feilsøket startet med utlesning av hendelseslageret i bilen, som ikke var oppført med noe relevant til problemstillingen.
Vi fortsatte med å opprette en batterioversikt i kontrollsystemet vårt for å få lest ut verdier og spenningen på modulene i batteriet.
Her ble det avdekket lav spenning på celle 33 og 43.

Denne informasjonen ble videreformidlet til teknisk avdeling i Oslo for bistand i hva løsningen vil være.
Konklusjonen fra teknisk er her at vi skal skifte batterimodul 11 og 15. Ved skift av moduler er det behov for å balansere modulene som er i dierkte sammenkobling med de som skal utskiftes.
Erfaringsmessig kan dette ta lang tid, kombinert med jobben å demontere batteriet og åpne dette - er det behov for å beholde bilen din hos oss 1 uke.

Dette skal ikke ha noe påvirkning av de andre modulene i batteriet, slik at bilen vil være brukbar frem til time for skift, men da med redusert rekkevidde som du har hatt frem til nå.
...

Jeg skal oppdatere når de har utført arbeidet i begynnelsen av mai.

Oi, er dette 50 eller 55?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA