Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt bilkjøp, valgets kvaler

Startet av Håkon77, mandag 29. juli 2024, klokken 14:32

« forrige - neste »

Håkon77

Vi må ha to biler. Den ene skal gå lokalt og dekkes nå av en 2014 Leaf. Den skal få leve så lenge det går. Og så trenger vi en som også skal gå lokalt, men også ta med familien på 5 på tur. Må gå 30mil på langtur og ha hengerfeste til lokal småkjøring. Det er den bilen som mangler nå.  Jeg tenkte først kjøpe en brukt Toyota Corolla da den går billig og vil være problemfri i 10år. Ligger til rundt 200-260K brukt. Men så kommer dette EU ETS2 for fullt fra 2027 med skumle hint om 30-40kr literen. Så da kan man vel like godt hive seg på elbilkjøret for fullt. Jeg har sett og satt opp en liste. Som for "alle" andre Troner Model Y øverst. Men har også interesse for Renault Scenic, Kia Niro ev, Kia EV3, Hyundai Kona og kona vil ha MG ZE ev. Hennes beste argument er at MG er billig. Faktisk halve prisen hver måned nedbetalt på 5år. Jeg synes det blir feil å sammenligne en Y LR awd med En forhjulsdrevet MG, men for henne er en bil en bil. Og jeg greier heller ikke trumfe henne med noe som overgår pris og garanti. Noen andre som mener noe?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

#1
Jeg anbefaler også vurdere en tm3, enten ny eller brukt, hvis dere liker lave brukskostnader. Akkurat nå får du ny tm3 fra 325k kr med lav kampanjerente. Tesla tilbyr også rimelige vinterdekk.

Tm3 har aldri vært billigere å kjøpe enn akkurat nå.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Håkon77

Jeg har fått med meg prisen på tm3 og det så ut til å være ett knallkjøp. Jeg dro derfor for å se på den. Prøvekjørte ikke og det var ikke Highland, men må desverre si at den ikke passet helt. Jeg satte meg ned i den og følte jeg satt på gulvet. Mulig det bare var uvant. Og så har vi bagasjerommet. Jeg vet ikke helt hva jeg synes om det og hvor begrensende åpningen er. Før jeg bestemmer meg så får jeg vel høre med Tesla om en prøvekjøring av den likevel. Og ta meg kona så hun får sagt sitt
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

Ja, det kan være lurt å prøvekjøre før du kjøper.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Vaduz

Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall. Jeg ville ha sett litt på Peugeot e5008 som skal komme snart.

Eneste som funker er prøvekjøring. Det blir umiddelbart klart hvilke biler som ikke funker, og særlig om du er litt bilinteressert så klarer aldri litt lavere pris å lappe over en bil som du misliker. 

automat

Hvis kona er mottakelig for politiske begrunnelser, så kan man argumentere mot MG at den er en Kinabil.

Det vil jo delvis også gjelde TM3, som er produsert i Shanghai. Kommer an på hvor strengt man definerer Kinabil.

TMY er produsert i Berlin.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Quintilian

Sitat fra: Moas på mandag 29. juli 2024, klokken 15:14Jeg anbefaler også vurdere en tm3, enten ny eller brukt, hvis dere liker lave brukskostnader. Akkurat nå får du ny tm3 fra 325k kr med lav kampanjerente. Tesla tilbyr også rimelige vinterdekk.

Tm3 har aldri vært billigere å kjøpe enn akkurat nå.

"Akkurat nå".... Forventer man at prisen går opp igjen? Om de bruker kampanjerente for å pushe salg betyr det vel at etterspørselen ikke er hvor de ønsker den skal være, og da hjelper det jo ikke å sette opp prisen  akkurat.....

Litt relevant spørsmål for meg, da jeg har bestemt meg for en TM3 Highland men vil aller helst kjøpe neste år for å spare opp mer egenkapital først.... Men om den spretter opp 20k i pris er det jo litt... kontraproduktivt  :laugh:

Håkon77

Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2024, klokken 20:05Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall. Jeg ville ha sett litt på Peugeot e5008 som skal komme snart.

Eneste som funker er prøvekjøring. Det blir umiddelbart klart hvilke biler som ikke funker, og særlig om du er litt bilinteressert så klarer aldri litt lavere pris å lappe over en bil som du misliker. 
Gjenstår å se pris på peugeoten. Jeg synes egentlig at allt over 400 er for mye for en bil og driver å regner frem og tilbake på 5år gammel hybrid og skal også se på en 10år gammel dieselbil. Uten adblue og med manuell kasse. Regner da med å kaste den om 5år og se hva som er på markedet da.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Moas

#8
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2024, klokken 20:05Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall.. 
Vi er fem. Den har funket bra for oss i flere år.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Håkon77

Hvordan er det når dere skal ut og feks fly? Vi har alltid hatt eller lånt mpv/kassebil så har ikke tenkt over at det har vært noe problem med kofferter. Jeg ser for meg at sånne harde, firkantede objekter kan bli ett problem når man ikke får stablet fritt i høyden. Tm3 burde vært stasjonsvogn. Frunken var imponerende og bagasjeplassen også til å være en sedan, men det er altså en sedan.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Elektro12

#10
Sitat fra: Håkon77 på mandag 29. juli 2024, klokken 22:17
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2024, klokken 20:05Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall. Jeg ville ha sett litt på Peugeot e5008 som skal komme snart.

Eneste som funker er prøvekjøring. Det blir umiddelbart klart hvilke biler som ikke funker, og særlig om du er litt bilinteressert så klarer aldri litt lavere pris å lappe over en bil som du misliker. 
Gjenstår å se pris på peugeoten. Jeg synes egentlig at allt over 400 er for mye for en bil og driver å regner frem og tilbake på 5år gammel hybrid og skal også se på en 10år gammel dieselbil. Uten adblue og med manuell kasse. Regner da med å kaste den om 5år og se hva som er på markedet da.

Tar du matten i excel kan fort dieselbilen koste det samme som en ny over 5 år hvis du må ut med 150-200 tusen for en ok utgave - og det må du hvis den ikke er kjørt 150+ kkm. Nyere bil er også mer komfortabel (stillere, forvarming på vinter, bedre lyd og lys+++) og tryggere. Garanti, mulig rep på gammel bil, rust og så videre gjør at det er relativt lett å "regne hjem" en ny bil.

Jeg synes også mange brukte elbiler 2021-23 ligger for høyt i pris ift. nyprisene man får nå.


Håkon77

Høy nybilpris og usikker restverdi er det som ødelegger regnearket. Jeg kom frem til at med min nåværende jobbsituasjon vil besparelsen på drivstoff og bomring bli på rundt 70000kr over 5år. Fordelene med brukt er mye mindre lån og en Toyota kan man si er avskrevet og kan kastes etter 15år. En elbil er jeg usikker på hvordan er å eie etter garantiutløp. Noe penger kan man spare på feks Tesla sin service policy. En nabo som byttet fra Lexus til tesla, han kjører langt, sparer 15000kr i året bare på service og langt mer i drivstoff. Jo lenger man kjører pr år jo mer går det i favør av elbil. Da skal vi dra og se på MG. Er faktisk litt spent. Stikker innom en sjappe og ser på tm3 også så kona for sett. Men jeg tror manglende blinklys og brytere for varme er no go for henne.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Tourbillon

Hva med ladbar hybrid? Evt. Ariya på kampanje, finnes både takboks og bagasjeboks om bagasjerommet blir for lite. I tillegg er det på forhjulstrekkutgaven en ganske stor styrofoam-klump man kan ta ut og frigjøre plass under gulvet i bagasjerommet. Har sett både understell til barnevogn og reservehjul til bilen få plass i dette rommet.

Helt enig i at bruktbilprisene er oppblåste om dagen, men tror vel ikke det er noe bærekraftig over tid.

Håkon77

Da var prisene på Kia EV3 ute i england. 506000kr for 81,4kwt versjonen. Da snakker vi fort 550k for bilen ferdig med hengerfeste og vinterdekk. Da blir den for dyr. Vi fikk kjørt 3mil med MG ze i dag og både kone og barn likte den. Jeg satt veldig godt i den og hadde egentlig ikke noe å utsette på den. Utdatert interiør og mye plast og ikke det største bagasjerommet. Satt også i scenic og nye Kona. Følte ikke de var noe bedre på sittekomfort eller bagasjerom. Og alle er smale for tre i baksetet.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Vaduz

Sitat fra: Moas på mandag 29. juli 2024, klokken 22:40
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2024, klokken 20:05Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall.. 
Vi er fem. Den har funket bra for oss i flere år.


Ja det kommer vel litt an på bruken. For oss ville det vært umulig med mye langkjøring og bagasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA