FSD i Norge - samme som i junaiten? Endring i pris nylig?

Startet av Quintilian, torsdag 18. juli 2024, klokken 06:52

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Hadde FSD i første mod 3 når den ble lansert, og det var helt ræv. Foretrakk AP i konas gamle S med god margin. Vurderer nå kjøp av ny M3 og da blir spørsmålet FSD eller ikke?

Tenker å beholde bilen i ti år så det kan være greit å ha det på plass om det faktisk funker... erfaringer?

- har tesla nylig satt ned prisen på FSD? Den er vel ca. 60k nå, men ser på amerikanske forum at de nevner prisen 12k titt og ofte.
- en av hovedgrunnene til at jeg kan tenke meg FSD er å bli kvitt naggingen om å berøre rattet.. denne skal visstnok være borte i siste FSD (12.4?). Stemmer dette? Er vi på annen beta-build her i Norge?

Synes å huske at det var noen eu-reguleringer som gjorde at vi hadde annen versjon her...

turfsurf

FSD Supervised er ikke i Norge. FSD er i praksis det samme som EAP, som igjen kun er en liten utvidelse av AP som du får med bilen.

De kjører helt likt, eneste forskjellen er som beskrevet på Tesla sine sider. Når bilene kom med UL sensorer og dermed summon i tillegg til NoA og auto filskift synes jeg EAP kunne være verdt det, men ikke nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Quintilian

Takk for svar.

Forventer man lansering av FSD supervised her også eller er det blokkert i EU/EØS UFN?

SurSnasen

Sitat fra: Quintilian på torsdag 18. juli 2024, klokken 06:52Tenker å beholde bilen i ti år så det kan være greit å ha det på plass om det faktisk funker... erfaringer?

- har tesla nylig satt ned prisen på FSD? Den er vel ca. 60k nå, men ser på amerikanske forum at de nevner prisen 12k titt og ofte.

Prisene du nevner er i norske kroner her til lands, og USA-dollars der borte. 12k USD er godt over det doble i forhold til hva vi betaler her til lands. Men så skal det sies at amerikanerne i det minste får en eksperimentell FSD der borte, hvor den stort sett kjører bra, men hvor den plutselig finner på noe dumt slik at du likevel må følge med hele tiden.

Nå er det 5 år siden du hadde Model 3 med FSD første gang. Og funksjonaliteten er fremdeles fullstendig fraværende her på berget. Punger du ut 60 000 kroner nå for denne pakken, er det fremdeles en gambling opp mot fremtiden. Jeg ville heller sett an, og eventuelt kjøpt i ettertid når det faktisk ville blitt introdusert her (annet enn snake oil).

Quintilian

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 18. juli 2024, klokken 08:40
Sitat fra: Quintilian på torsdag 18. juli 2024, klokken 06:52Tenker å beholde bilen i ti år så det kan være greit å ha det på plass om det faktisk funker... erfaringer?

Prisene du nevner er i norske kroner her til lands, og USA-dollars der borte. 12k USD er godt over det doble i forhold til hva vi betaler her til lands. Men så skal det sies at amerikanerne i det minste får en eksperimentell FSD der borte, hvor den stort sett kjører bra, men hvor den plutselig finner på noe dumt slik at du likevel må følge med hele tiden.

Nå er det 5 år siden du hadde Model 3 med FSD første gang. Og funksjonaliteten er fremdeles fullstendig fraværende her på berget. Punger du ut 60 000 kroner nå for denne pakken, er det fremdeles en gambling opp mot fremtiden. Jeg ville heller sett an, og eventuelt kjøpt i ettertid når det faktisk ville blitt introdusert her (annet enn snake oil).

Som forventet og fryktet da altså. Takk. :)

Edit: relevant - https://www.notateslaapp.com/news/1953/tesla-gears-up-for-european-roads-fsd-beta-set-to-launch-following-new-unece-regulation

daktari

Bare spar pengene dine. Hvis dette noengang kommer til EU så kan man kjøpe. Men vi er nå straks på 8. året med brutte løfter. (Høst 2016)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

geirci2

@Quintilian

Tesla FSD vil kanskje dine barnebarn få oppleve til det fulle, men ikke du  :police:
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.3
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

CorsoDante

Sitat fra: Quintilian på torsdag 18. juli 2024, klokken 06:52Hei!

Hadde FSD i første mod 3 når den ble lansert, og det var helt ræv. Foretrakk AP i konas gamle S med god margin. Vurderer nå kjøp av ny M3 og da blir spørsmålet FSD eller ikke?

FSD har aldri vært aktivert i Norge, så det du har forsøkt er sannsynligvis AP.

Det finnes en egen tråd som ser nærmere på en plausibel tidslinje for lansering av FSD(S) i Norge og Europa; https://elbilforum.no/index.php?topic=64317.0

Med mindre du er veldig dårlig på å stoppe foran rødlys (foran politiet), så er det lite poeng i å kjøpe FSD fra start. Og som du sikkert vet; FSD kan du kjøpe via et par tastetrykk senere, siden alle biler fra fabrikk er utstyrt med kapasitet for FSD. Det du låser deg til nå er HW4, som har kapasitet til å bli en knallbra L2/L3-system, men som neppe blir L5-system.

Autopark har blitt knallbra, dog. Så EAP er kanskje det du bør vurdere?
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

I tillegg til Autopark, så får man også semiautomatisk filsskifte. Kjører mye på E18, og denne funksjonen for meg er verdt hele halve prisen på EAP.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA