Hvilken bil bør en velge

Startet av Uvitenkvinne, lør 13. jul 2024, kl. 20:12

« forrige - neste »

Uvitenkvinne

Hei!

Opprettet en konto her i håp om å få litt hjelp.
Vi er en familie på 4, to små barn som skal sitte bakovervendt i mange år til. Min samboer er nesten 2 meter høy, lang i beina, så trenger en bil med god bakseteplass.

Vi kan null om bil, har heller ingen rundt oss som sitter inne med nevneverdig kunnskap om elbil.
Men ønsket våres er en god og sikker bil, maks rundt 500.000kr. Helst en som har lave serviceutgifter/ vedlikeholdskostnader. Noe som ikke koster en formue å reparere om noe skulle oppstå.

Hva burde vi se etter?

Vi har så vidt sett på id.4 gtx. Denne får hele familien plass i. Også sett på Audi etron, men er så mange forskjellige og skjønner ikke forskjellen på de.. synes det er vanskelig å stå hos en bilselger å spørre om bil, for alt de har er jo best..

alle tips og råd tar vi til oss med stor takk!!

Rosstopher

Tesla Model Y er vel det opplagte valget for dere, slik det er for alle andre?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Vet ikke om Model Y er den rette for en på to meter. Har hørt om flere som sliter litt med takhøyde.

Sett opp må ha kriterier på utstyr, og sjekk TCO. Det er ikke bare kjøpspris, men og restverdi, rente, service og forsikring som spiller inn.

Men som alltid, prøve og prøve. Og hva med forhandlere i området, er de ok? Grei tilgang til service er viktig. Mye handler om følelser, trives dere i bilen? Selv liker jeg ikke ting som irriterer hver gang jeg setter meg i bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det var ikke takhøyden jeg reagerte på når jeg prøvekjørte TMY. Men setene. Jeg fikk det ikke langt nok bak, det var kort sittepute, uten tilstrekelig støtte til lårene. Jeg satt ikke godt.

Siden trådstarter har sett på etron og id.4, ville jeg også sett på konsernsøster Skoda Enyaq.

Av disse tre vil jeg tro at man generelt får minst igjen for pengene hos Audi. Side de retter seg mer mot et kundesegment som er opptatt av status og har større betalingsvilje.

Og så ville gått nøye gjenneom hva slags utstyr som er viktig for dere. Og prøvekjør lenge, med barneseter.

Ikke vær redd for plage selgeren. Det er kjøpers marked nå, så de bør være på tilbudssiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

daktari

Mye klokt nevnt over. Det blir 2-meteren som antagelig vil beslutte dette. ID.4 og Enyaq med rett utstyr har forlengbar sittepute.

Styr unna etron pga flere kvalitetsutfordringer.

Vurder EQB også, Merce har tradisjonelt vært gode for de lange. Praktisk og romslig.

Kanskje en brukt BMW iX40 kan være mulig.

ID.buzz er kanskje også for dyr.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på lør 13. jul 2024, kl. 22:14Vet ikke om Model Y er den rette for en på to meter på 2m. Har hørt om flere som sliter litt med takhøyde.

Jeg kjenner også en slik kar. Han syntes det var trangt da i TMY

Jeg sitter svært godt i TMY

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 14. jul 2024, kl. 10:40
Sitat fra: turfsurf på lør 13. jul 2024, kl. 22:14Vet ikke om Model Y er den rette for en på to meter på 2m. Har hørt om flere som sliter litt med takhøyde.

Jeg kjenner også en slik kar. Han syntes det var trangt da i TMY

Jeg sitter svært godt i TMY
Nå nevnte hun at "gubben" er lang i beina, så da er neppe høyden opp til taket et stort problem. Men kan jo hende det betyr dårlig plass for den som må sitte bak han!

PÅ TMY hjelper det nok godt at det er plass til å putte beina under setet for passasjerer bak. Og trenger man ikke det, er jo den plassen og OK får å putte andre ting, selv om det tildels blokkerer luftstrømmen som kommer ut der! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kristian O

Eg er 199cm, og sitt godt i både Y og 3. Ungane vår er blitt så stor at dei ikkje lenger bruker bilstol, så skal ikkje sei om det hadde gått bra.

Tips: ta med gubben og bilstol til forhandler og prøv. Evt ta med aktuelle biler til forhandler av bilstol og prøv ulike bilstola.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

egleh

Sitat fra: Uvitenkvinne på lør 13. jul 2024, kl. 20:12Men ønsket våres er en god og sikker bil, maks rundt 500.000kr. Helst en som har lave serviceutgifter/ vedlikeholdskostnader. Noe som ikke koster en formue å reparere om noe skulle oppstå.
id.4 er sannsynlig et godt valg, ville også kikket på mercedes eqb, den har de på kampanje nå til ca 500 000. jeg har den selv og den er veldig romslig under taket, har 2. seterad som kan kjøres frem og tilbake ca 15cm som gjør at du kan velge mellom plass i baksete og bagasjerom. blant de aller beste på nyttelast, og kan ha 7 seter. serviceutgifter på nye biler er kun noen tusenlapper per år i fem år så den er grei, etter 5 år koster de fleste nye biler nå en formue å reparere, så det er umulig å forutsi hvem som vil holde seg best i denne prisklassen - de fleste elbilmodeller på markedet nå er jo relativt nye - kun få år. personlig har jeg litt tro på id.4 og de andre i den "familien", en av de første delebyttene på moderne biler og spesielt elbiler, er bremseskiver og klosser bak pga rust, der har vw puttet på trommelbrems, dvs ingen risiko for rust på skiver. dette rustproblemet dukker gjerne opp rett før første eu kontroll...

daktari

Problemet med bakovervendt barnestol er at det tar latterlig mye plass i baksetet. Kombiner det med 2 meter person så kan det bli en utfordring. EQB kan være smart da.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Ja det er en kongebil også på god plass

Gadgetman

Berlingo...   

OK, nyeste har WLwhatever påstått opptil 341Km, så ikkje den lengste rekkevidden, men takhøyden må oppleves.
Og basismodellen sniker sg inn rett under 400K i pris.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

TJV

Lange/høye personer på 2 meter har gjerne lengre bein enn snittet. Der er vel tyske bilmerker best på sittepute som er lang og evt kan forlenges.
Enig som nevnt tidligere i tråden, ta den tiden dere trenger hos flere bilforhandlere. I disse dager med bilsalg som er myye tregere enn for 2-3 år siden så bør/må selgerne bruke mye mer tid på hver enkelt bilkunde for å få et salg i boks. Si at dere vil prøve en bil i 2 dager, teste bilen, bilstoler, seter og alt det andre. Undersøk om det er en fagforening, arbeidsplass etc dere har som har rabattavtale ved kjøp også (selger hjelper dere når dere spør om det).
Mitt beste tips, bruk tid, spør gjerne mer her på forumet og lykke til.

(ID.4 som du nevnte innledningsvis har service annethvert år, ubegrenset km.  Koster ca 8000kr hos forhandler, under halvparten hos NAF. Altså under 2000kr i året. Det er gjerne samme sum tilsvarende andre bilmerker koster ekstra i forsikring i året.) Bilhold/kostnad er så mye mer enn innkjøpspris, service og restverdien om en del år.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Eladdin - Elbilfareren

"Noe som ikke koster en formue å reparere om noe skulle oppstå."

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ja, finner'u den elbilen, som ikke er en fillebil fra 2012-2017 men nyere, som ikke koster en formue å reparere når én av flere ting som kan gå galt, går galt, ja da fortjener du og mannen din Nobels fredspris.

ENTEN har du en elbil med garanti, ELLER så har du ikke elbil, dersom risikoen for skyhøye reparasjonskostnader er uønsket.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

TB

Gjelder egentlig alle nye biler, både elektriske, bensin, diesel og hybrid biler. Om det skjer feil etter garantien er ute blir det kostbart. Spesielt på merkeverksted. En del feil løses ved å bytte større komponenter, i stedet for å reparere selve feilen.

Generelt kan det lønne seg med modeller som det finnes mange av. Da er det større sjanse for uavhengige verksteder kan gjøre reparasjoner, kjenner feilene som oppstår.

Kjedelig å måtte betale verksted for å finne ut hva som er årsaken først, deretter selve reparasjonen. Da blir det gjerne kostbart.

Til modeller med mange leverte biler er det ofte tilgang på uoriginale deler som gjerne er rimeligere, og like bra som fra produsenten. (Deler er noen ganger produsert på samme sted.)

Det kan også være bedre tilgang på brukte deler om det finnes mange av bilmodellen.

Nissan Leaf kan være et eksempel, over 80 tusen solgt i Norge?

Fisker Ocean kan være et eksempel på det motsatte. En modell med begrenset tilgang på orginale deler fra produsenten. Samtidig som det er levert få biler kan gi begrenset tilgang på uoriginale deler.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA