Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fremtiden for elbiler

Startet av kjølholdt, fredag 14. desember 2012, klokken 10:44

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Modelsn på søndag 16. desember 2012, klokken 12:46
Sitat fra: Aspiranten på lørdag 15. desember 2012, klokken 13:03
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 15. desember 2012, klokken 10:25
Normann mener altså elbiler er en blindvei og det er vel flere i verdenen som har samme oppfattning- Han har bestillt A4 quattro med 160 g CO2  ;)

Jeg misliker dumme folk, bare så det er sagt.


Elbilen kan derimot lades gratis livet ut fra solceller på taket - i Bergen. Med dagens lave boligrente kan man spare over 2.000.000,- gjennom et yrkesliv på å kjøre på solcellestrøm istedetfor dagens oljepriser. Men hey, i fremtiden skal oljeprisene gjerne dobles og tredobles. Det finnes en mengde spådommer på dette.


Ingen grunn til å mislike dumme folk. Så vidt meg bekjendt er det ikke forbudt å være dum i dette landet. Og hvor kjedelig hadde ikke diskusjonene blitt, hvis vi ikke hadde noen dumme opponenter.

Jeg mener og tror at jeg skulle hatt et temmelig stort tak på Leifen min hvis jeg skulle fått plass til nok solceller, slik at jeg kunne drevet elbilen min. I hvert fall her i Bergen. Eller er det meg som er dum og mistolker meningen din?

På taket av huset. Ikke bilen.
Energien kan lagres i batterier når den ikke er i bruk, eller puttes inn i det øvrige elnettet og hentes tilbake senere.

Hvis jeg putter 1 kwt solcellestrøm inn i elnettet og en annen bruker denne, for så å ta ut igjen en kwt som er produsert på kull senere, så har jeg likevel ladet bilen 1 kwt miljøvennlig. Siden i motsatt fall, at jeg ikke hadde solgt 1 kwt inn på nettet, så hadde vi egge brukt kullkraft.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Havebigfun

#31
På generell basis synes jeg man skal være svært tilbakeholdende med å kalle folk man er uenig med for dumme- det kaster først og fremst et dårlig lys på en selv ;).

Når det gjelder Kullbruk på kontinentet har det seg slik at både avgassene blåser hit (er den noen som husker forsuringen av skog og elver i Skandinavia på 80-tallet?
CO2 stopper heller ikke ved landegrensene og er et globalt problem. Vitenskaplig er det ikke tvil om at CO2-økningen i atmosfæren er menneskeskapt og at det igjen må relateres til den temperaturøkningen som har vært og som kommer til å skje videre. Således er det i høy grad relevant hva "naboene" gjør. Klimaforskerne er nokså enige om dette. Det er åpenbart vedvarende en del "klimaskeptikere" -de som påberoper seg kompetanse i emnet er stort sett betalt av oljeindustrien 8)

Tyskland kommer ila kanskje 10-15 år til å produsere så mye fornybar energi at det tildels er svære overskudd mens det ikke er nok strøm i kalde vindstille vinternetter.
Da kommer Norge med sin vannkraft inn. Strømlagring er kostbar og vannkraft er en av de mest effektive lagringsmulighheter i form av pumpekraftverk ,ca 80% mens den av smartgrid foreslåtte lagring i form av Hydrogen har en virkningsgrad på 30%. Strømlagringen er altså den størtse utfordringen pdd.
Tyskland kommer til å jobbe for betydelig kabelkapasitet til/fra Norge slik at "hullene" i forsyningen kan fylles opp med Norsk vannkraft.
For oss som samfunn er det bra for det genererer inntekter. For strømkunden er det mulig dårlig fordi prisen blir på gjennomsnittlig europeisk nivå som er vesentlig høyere enn det norske.
Kraftoverskuddet i 2020 på 40 TWH fordunster som dugg for solen når vi er knyttet til et europeisk marked med "tjukke" ledninger.
Smart elbilladning vil nettopp kunne nyttiggjøre seg den strømmen som er til overs. Forutsettningen er at batteriene har kapasitet nok til at man har nok strøm til daglig bruk men en del ladepasitet til overs når det er overkapasitet i nettet. Slike tanker har man odså gjort seg i Tyskland og derfor kan det bli en rosenrødt fremtid for elbiler på sikt fordi de supplerer regenerativ strømproduksjon. Det er også et godt argument for 85kWh- modellen- for å komme tilbake til den oprinnelige meningen med denne tråden.




Leaffen

Sitat fra: laumb på søndag 16. desember 2012, klokken 13:05

På taket av huset. Ikke bilen.
Energien kan lagres i batterier når den ikke er i bruk, eller puttes inn i det øvrige elnettet og hentes tilbake senere.

Hvis jeg putter 1 kwt solcellestrøm inn i elnettet og en annen bruker denne, for så å ta ut igjen en kwt som er produsert på kull senere, så har jeg likevel ladet bilen 1 kwt miljøvennlig. Siden i motsatt fall, at jeg ikke hadde solgt 1 kwt inn på nettet, så hadde vi egge brukt kullkraft.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

... Det er bare litt ordspill fra min side. Trodde du tok den.

Jeg skjønner selvsagt hva du mener, og jeg er helt enig i dine tanker om solcellestrøm på taket av huset mitt, eller for den saks skyld på veggene.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

laumb

Vettu hva, jeg kunne tatt den.
Men, på Internett vet man jaggu ikke alltid hva man skal tro. :o)
Da er det bedre å svare en gang for mye! ;-)

Kommer garantert en eller annen innom her i framtiden og genuint tenker det samme som du tøyset med. ;-)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Oreo

Sitat fra: Modelsn på søndag 16. desember 2012, klokken 13:46
... Det er bare litt ordspill fra min side. Trodde du tok den.
Ironi på et internett forum gjør seg særdeles dårlig.
Husk 90% av kommunikasjonen (ihverfall ganske mye), blir formidlet via kropsspråk. Når en her i tillegg kan utelukke toneleie etc. hjelper det ikke så mye.
Som Laumb sier er det sikkert andre også som leser innleggene og ikke er helt med i tankegangen og enkeltes form for humor/ironi.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

tomrh

Sitat fra: Modelsn på lørdag 15. desember 2012, klokken 14:04
Jeg skjønner meg ikke på samfunnsøkonomer som kun ser verden rett foran sin egen nesetipp.
Har inntrykk av at det gjelder økonomieksperter i det store og hele? Tidligere i år sa jeg opp abonnementet mitt på Dine Penger etter å ha hatt bladet i 11 år. Man gis tips om å spare et par tidels prosent i rente ved å bytte bank, eller å spare noen hundrelapper ekstra i året på strømmen etc. Men artikler om å spare STORE penger på elbil glimrer med sitt fravær. En gang begrunnet de det i bladet sitt, (fritt etter hukommelsen) med noe sånt som at siden elbilen er avhengig av avgiftslettelser fra staten for å være lønnsom, og staten vingler i sin avgiftspolitikk, vil de ikke gi råd om å kjøpe elbil. Når elbilkjøpet for oss har vært den mest lønnsomme investeringen på mange, mange år - så lønnsom at vi plutselig også kunne kjøpe hytte (uten tips fra DP :P ), så mistet jeg rett og slett respekten for dem.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Dine Penger i åresvis har anbefalt ovner og andre varmekilder på grunnlag av tilskudd -og skrevet artikler om hvordan man får tilskudd...

Kanskje økonomer er konservative?

Thomas
;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

#37
Sitat fra: Modelsn på søndag 16. desember 2012, klokken 12:46

Ingen grunn til å mislike dumme folk. Så vidt meg bekjendt er det ikke forbudt å være dum i dette landet. Og hvor kjedelig hadde ikke diskusjonene blitt, hvis vi ikke hadde noen dumme opponenter.

Jeg mener og tror at jeg skulle hatt et temmelig stort tak på Leifen min hvis jeg skulle fått plass til nok solceller, slik at jeg kunne drevet elbilen min. I hvert fall her i Bergen. Eller er det meg som er dum og mistolker meningen din?

Jo det er god grunn til å mislike dumme argumenter og opprinnelseskildene til disse.

Dieselbiler skader lokalsammfunnet Norge, og her kommer da altså en liten eplekjekk økonom og lyver om statistikk og fakta for å fremme sitt eget egoistiske syn basert på 2012 - og avrunder det hele med å kalle elbilen en blindvei.

Da drar jeg frem "dum" karakteristikken - nettopp fordi tjæresand og solcellesammenligningen er en nobrainer.

Det jeg hørte Normann sa, var at hest er best og bil er pest. Tallet var 1895, og folk rynket på nesa av privatbilen. Den kunne de nemling ingenting om, så da måtte det selvfølgelig finnes masse negativt med den, og folk elsker å snakke negativt om det ukjente.

Nøkken, underjordiske, tusser og troll. Guder, kjemper og spøkelser. Folk finner alltid en forklaring, og tror på den livet ut.

http://www.bkk.no/om_oss/media/Nyheter_og_pressemeldinger/article32661.ece

Les mer om solceller til elbil i Bergen her. Det funker dette, nå må bare prisene på solcellepanelen ned. Eller norske strømpriser opp til europeisk nivå :-)

Men jeg vedder 100kr på at Normann krever at du skal regne ut somalisisk CO2 utslipp på solcellepanelet ditt, mens hans bil selvfølgelig forbruker magisk diesel uten miljøavtrykk.

Det er sånn han argumenterer.


/frustrert over lavt nivå på argumenter.
Nissan Leaf

Havebigfun

Økonomene læres opp til å få troen på markedskreftene på refleksnivå. (Ennå) ikke målbare faktorer neglisjeres. Subsidering fremkaller allergisk utslett hos de fleste økonomene.
Derfor foreslår DP muligens ikke elbil.
Verdenen er kompleks- å prise inn alle kostnader bruk av fossil energi forårsaker er slett ikke mulig. Hvis klimaendringene medfører svært høye kostnader i fremtiden, noe man må regne med -sukker økonomene og sier "det kunne vi ikke regne med- det var ikke målbar".
Ser man det pålangs over noen hundre år foregår det en svær subsidering av fossil energi, men også kjernekraft hvor gevinstene idag privatiseres mens kostnaden i fremtiden i form av klima-, forurensning- eller sosiale problemer sosialiseres og fordeles på alle skuldre...
De fleste økonomer incl Normann er svært smale i sin virkelighetsoppfattning.
Deres personlige suksess i form av god betaling bidrar desverre heller ikke til ydmykhet av typen "hva kan jeg ha glemt i min modell??"
Verste eksempel er etter min mening Helge Lund som minner meg om Økonomer/holdninger jeg så i Tyskland på 70-tallet. Han har et absurd oljesand-opplegg. Synd at slike mennesker med så lite ydmykhet får så mye makt.
Analog til politikerne og eliten i Hellas idag slipper de å betale for de skadene de har forårsaket av sin ignorans. Tvert imot har de sikret seg og familiene sine for fremtiden i den grad det er mulig. 8)
Norge har i den sammenhengen en schizoid personlighet- på den ene siden pumpes opp enorme mengder olje på svært kort tid- på den andre siden later man som om man er en miljønasjon bla. ved å gi elbiler avgiftsfritak. ;)
Fossil energi i bakken er den beste måten av CO2- lagring. Hvorfor må vi ta opp så mye olje så fort?? De fleste ville hatt til salt i maten + litt til selv ved vesentlig lavere utvinning -samtidig hadde presset i økonomien vært lavere og konkurranseevnen internasjonalt litt høyere.
Grunnen er vel petroholismus- oljetåke på hovednerven -hos økonomene -incl Jens

Griffel

#39
Sitat fra: laumb på søndag 16. desember 2012, klokken 11:22
"Elsertifikat" = ett diplom på at produsenten/leverandøren har betalt ekstra avgifter til felleskassa?
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette faller etter 2020 - framtidig minister; "Denne ordningen med økende avgifter har fungert så bra at vi velger å videreføre den..."
Dette er faktisk ikke en avgift som går innom felleskassa, men noe de som leverer strøm til forbruker er pålagt å kjøpe av de som har fått sertifikatet gratis mot at de bygger ny kraft basert på fornybare kilder. Altså et skapt marked som økonomer er så glade i.

Ellers er det jo rart at Normann ikke har fått med seg at samtidig som elforbruket øker i Europa, øker også den andelen som kommer fra fornybare kilder. Da blir det rart å hevde at biler er de som bruker det som bli igjen av kullkraft.
Det motsatte er tilfelle for olje hvor energiforbruket til utvinning øker.

Sitat fra: Havebigfun på mandag 17. desember 2012, klokken 10:53
Derfor foreslår DP muligens ikke elbil.
Dine Penger har anbefalt elbil og vist regnestykker med hvor mye en sparer på å bruke elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på mandag 17. desember 2012, klokken 16:49
Ellers er det jo rart at Normann ikke har fått med seg at samtidig som elforbruket øker i Europa, øker også den andelen som kommer fra fornybare kilder. Da blir det rart å hevde at biler er de som bruker det som bli igjen av kullkraft.
Det motsatte er tilfelle for olje hvor energiforbruket til utvinning øker.
De som misliker elbiler elsker å poengtere at alle elbiler går på kullkraft, og at produksjonen av elbiler foregår med kullkraft.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

#41
Sitat fra: Griffel på mandag 17. desember 2012, klokken 16:49
Sitat fra: Havebigfun på mandag 17. desember 2012, klokken 10:53
Derfor foreslår DP muligens ikke elbil.
Dine Penger har anbefalt elbil og vist regnestykker med hvor mye en sparer på å bruke elbil.
Å? Må enten være lenge siden eller etter at jeg sluttet som abonnent? Det har vel kanskje blitt nevnt i en parentes et sted. Når noe annet virkelig lønner seg eller er komplisert å forstå, så har de temaartikler over flere sider. En gang for mange år siden var det en flersides artikkel om hvordan man lurer til seg velkomstbonusen hos spillselskaper, og en annen gang av litt nyere årgang hvordan man finner avvik i odds på tvers av bookmakere. Slike temaer kan de vie stor spalteplass, men kan ikke huske å ha sett noen temaartikkel på elbil f.eks.

Gikk en tur og bladde gjennom et tjuetalls blader fra 2010, 2011 og 2012 som jeg ennå ikke har arkivert i kjelleren. Skummet innholdsfortegnelsen. Ikke en eneste overskrift som omhandler elbil i de jeg så gjennom. Og i nr. 5/2012 er det tema om nybil over 13 sider. Men elbiler nevnes ikke i det hele tatt. Muligens overså jeg noe med liten skrift.. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. desember 2012, klokken 19:16
Gikk en tur og bladde gjennom et tjuetalls blader fra 2010, 2011 og 2012 som jeg ennå ikke har arkivert i kjelleren. Skummet innholdsfortegnelsen. Ikke en eneste overskrift som omhandler elbil i de jeg så gjennom. Og i nr. 5/2012 er det tema om nybil over 13 sider. Men elbiler nevnes ikke i det hele tatt. Muligens overså jeg noe med liten skrift.. :P
Jepp, er sikker på det ikke står noe om elbil med liten skrift. Denne artikkelen husker jeg provoserte meg til de grader, var vel den som fikk meg til å si opp abonnementet. Forsiden er prydet med "Kjøp nybil, prisene har falt". Elbiler nevnes overhodet ikke - de eksisterer liksom ikke. På side 54 diskuteres bensin vs. diesel, og konklusjonen er at om man bor i/nær by bør man velge bensin. Strøm som drivstoff er ikke nevnt med ett eneste ord. De kunne jo skrevet at "vi vil ikke behandle elbiler i denne artikkelen pga. manglende sammenligningsgrunnlag" eller noe. Men på arrogant vis blir elbilen bare rett og slett ignorert.  >:(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Griffel

#43
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 17. desember 2012, klokken 19:16

Å? Må enten være lenge siden eller etter at jeg sluttet som abonnent?
Den store artikklen er nok noen år siden. De senre år har det vært årevise innlegg om hvor gustig elbil er som firmabil:
"El bil er spesielt gunstig da det gir skatt på kun 50 prosent av ... Å velge en elbil som for eksempel Nissan Leaf er veldig gunstig for brukeren,"
ol."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. desember 2012, klokken 17:31
Sitat fra: Griffel på mandag 17. desember 2012, klokken 16:49
Ellers er det jo rart at Normann ikke har fått med seg at samtidig som elforbruket øker i Europa, øker også den andelen som kommer fra fornybare kilder. Da blir det rart å hevde at biler er de som bruker det som bli igjen av kullkraft.
Det motsatte er tilfelle for olje hvor energiforbruket til utvinning øker.
De som misliker elbiler elsker å poengtere at alle elbiler går på kullkraft, og at produksjonen av elbiler foregår med kullkraft.

.... selvsagt til forskjell fra bensin- og dieselbiler som produsert utelukkende av miljøvennlig strøm laget av regnbuer. Materialene til bensin og dieselbiler er selvsagt også kun kaninfjær, aloevera-olje og fikenblader, til forskjell fra de sterkt forurensende elbilene som utelukkende lages av forbudte radioaktive utrydningstruede tungmetaller som har måttet transoprteres et titalls ganger rundt jorda med fly. Og forresten lages de av barnearbeidere på Vågå som blir misbrukt av ordførere.

Nei elbiler er nok bare en sånn mote-greie, akkurat som internett.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA