Bo og leve i en Tesla?

Startet av JonM, fre 05. jul 2024, kl. 15:56

« forrige - neste »

What-a-watt

Ja, hvis han sikter etter en spesifikk 2013 modell så er det helt klart riktig.

JonM

Sitat fra: Electric cars in Norway på man 08. jul 2024, kl. 00:23Her bor hun :+1:
https://www.reddit.com/r/urbancarliving/comments/13377ej/living_in_a_tesla/

Har lest litt fra henne - problemet er bare at hun ikke sier noe om hvor ofte og hvor mye hun må ut med i reparasjonskostnader gjennom året. Det er nok helt mulig, så fremst man vil og ønsker det.

Sitat fra: Ellemelle på man 08. jul 2024, kl. 12:20Reklamasjon er 5 år, det vil si at på en 2013 må batteriet ha røket innen 2018 for å eventuelt utløse en teoretisk ny 5 års reklamasjonsrett.

Denne ville igjen ha utløpt i 2023.
Konklusjon: glem det. Finnes ingen mulighet for reklamasjon.

Noen får nytt batteri på Tesla-garanti og bytter batteri. Kan man få igjen et slikt på reklamasjon etter dette er byttet?

Sitat fra: What-a-watt på man 08. jul 2024, kl. 12:28Ja, hvis han sikter etter en spesifikk 2013 modell så er det helt klart riktig.
Etter gode råd om å gå for en senere modell, så kan jeg strekke meg til 2016-modelen (da med fortsatt gratis lading.)  Noen som vet om disse holder bedre enn de foregående modellene, og om det er noen modeller jeg burde holde meg unna?

What-a-watt

Du gir deg ikke :D. Jeg kommenterer ikke dette lenger nå. Hvis du ikke har tatt til deg det som de fleste har skrevet, så er det tydeligvis fåfengt for meg å fortsette  ;D Men lykke til, og det trenger du....

Ellemelle

Sitat fra: JonM på man 08. jul 2024, kl. 13:35Noen får nytt batteri på Tesla-garanti og bytter batteri. Kan man få igjen et slikt på reklamasjon etter dette er byttet?
Nei reklamasjonsretten opphører etter 5 år. At Tesla gir tre år ekstra garanti på batteriet betyr ikke at reklamasjonsretten er utvidet.

Rosstopher

Da skal i hvert fall se etter en bil med facelift. Du slipper vel unna problemet med vanninntrenging i batteriet, men mange av de store utgiftspostene er der ennå. Velg en bil uten luftfjæring så slipper du unna den utgiften i hvert fall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Electric cars in Norway

SitatEtter gode råd om å gå for en senere modell, så kan jeg strekke meg til 2016-modelen (da med fortsatt gratis lading.)  
Ja det tror jeg er det smarteste. De første årene var det mye dårlig. Ser mange av de står stille nå med defekt batteri. Ser de dumpes på auksjonen.no også. 

filtvet

Ville ikke valgt en elbil uten garanti på batteri uansett merke.

Kjøp en god brukt toyota/honda varebil eller suv. Den strømmen du sparer går bort i reparasjoner og forsikring/dekk.

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på fre 12. jul 2024, kl. 12:03Ville ikke valgt en elbil uten garanti på batteri uansett merke.

Kjøp en god brukt toyota/honda varebil eller suv. Den strømmen du sparer går bort i reparasjoner og forsikring/dekk.
Enig. Da ville jeg før det valgt å bo i en seilbåt eller noe slikt. Hadde en ved brygga som bodde i båten i nesten et år. Han trivdes han. Jeg ...not so much

En bil derimot kan man reise rundt i - fri som fuglen. Tror TMS uten feil rundt 16`ville vært en fin tur...og så kan man heller bo på et billig hospits når det er for kaldt utendørs. Bjørn Nyland har jo sovet i stort sett alle elbiler som rusler på veiene her i Norge. Ser bare comfy ut...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 12. jul 2024, kl. 15:40
Sitat fra: filtvet på fre 12. jul 2024, kl. 12:03Ville ikke valgt en elbil uten garanti på batteri uansett merke.

Enig. Da ville jeg før det valgt å bo i en seilbåt eller noe slikt. Hadde en ved brygga som bodde i båten i nesten et år. Han trivdes han. Jeg ...not so much

En bil derimot kan man reise rundt i - fri som fuglen. Tror TMS uten feil rundt 16`ville vært en fin tur...og så kan man heller bo på et billig hospits når det er for kaldt utendørs. Bjørn Nyland har jo sovet i stort sett alle elbiler som rusler på veiene her i Norge. Ser bare comfy ut...
Nå skulle han studere friluftsliv, så hvor aktuelt er det å bosette seg nært havet? Her er nok mye frliuftsliv i skogen, ergo må det nødvendigvis være noe som fungerer også lengre inn på land!

Selvsagt er friluftsliv og ved fjord og hav, men tror nok vedkommende må kunne bevege seg langs veinettet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JonM

Kan med en gang si at seilbåt ikke er aktuelt. Har lyst å dra på ski på ettermiddagene vinterstid, og for å gjøre det trenger jeg bil. Om jeg ender opp med å søke studentbolig, så blir det nok bilkjøp likevel.

De siste dagene har jeg lett høyt og lavt etter 2016-modeller med gratis ladning. Fikk også beskjed tidligere om å se etter S-modeller med facelift og uten luftfjæring. Det er et ganske snevert marked, og må oppimot 200.000 for å finne en sånn type bil i god stand. Går jeg for en tidligere modell (med lenger km og dårligere batteri), kan jeg nok få en for rundt 130-140.000.

Har også sett at det er gratis ladning på 2016-modell X, men har utelukket det litt pga. får ikke lagt ned baksetene og dørene forhindrer meg fra å ha takboks. Ellers er det mange elbiler i bruktmarkedet nå etter at Fleks gikk konkursAuksjonen.no selger de unna bilene og jeg blir fristet av å by meg opp på en nyere bil med nybilgaranti og som jeg vet er tatt bra vare på.

Samtidig så betyr en slik løsning at jeg må betale for strømutgiftene. Det vil være mer naturlig for meg å eie en bil med gratis strøm (som vil dekke samtlige av mine strømutgifter, i motsetninger til de som bor i en husholdning). Dette er grunnen til at det er en slik bil jeg er ute etter. Jeg vil ha mer igjen for en slik bil, heller enn de som nå eier en som løper ut av garantitiden sin. Derfor tenker jeg det er et godt valg for meg.
Eller er det slik at 2016-modellene bare burde vrakes så fort garantien løper ut, og at de ikke er lønnsomme for noen?

Har gjort litt utregninger på hvor mye de ulike bilene vil koste, om jeg har tenkt å bo i dem. Kom gjerne med tilbakemelding på om utregningene er realistiske!

Tesla Model S, 2016 ca. 200.000 km

VAN, VW Transporter, 2005 ca. 200.000 km (Kostnad uten oppvarming og elektronikk)

Kia E-Niro, 2022 25.000 km (lades for det meste med hurtiglader med forbruk på ca. 30 kwH/dagen. Dekker oppvarming elektronikk og noen KM)

Fortsatt usikker på hva jeg burde gå for.  :-\

daktari

Det finnes 2017 med fri lading også. Model S 75 rwd 2017, muligens og 2018, eller var det da de startet med fri lading kun for første eier? Mange av disse kan også hende er eksportert pga valuta.

30 kWh dagen er ca 11000 kWh årlig. Det er nok mer enn en hybel. Mye varmetap i rn dårlig isolert bil.
Vår husholdning med 5 stk, elbil og 150 kvm bruker 20-25000 kWh i året. Men vi får strømstøtte, vs hurtiglading til i beste fall 4,-/kWh.

Klassisk for studenter er en eu-godkjent, sliten Toyota til 30.000,- Den holder i 2 år og kan kanskje selges for 10k.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

automat

Regnestykkene er satt opp over 5år. Planlegger du å bo i bil i 5 år? Tror jeg ville satt opp et regnestykke for ett år også, slik at du har muligheten til å trekke deg.

Reparasjonskostnaden er satt til 150.000/5 år. Dette er kostnader som kan komme veldig ujevnt. Som student, har du cash til å ta en reparasjon til 30.000kr som kommer på et ugunstig tidspunkt?

Er en Kia e-Niro stor nok (lang nok) til å bo i?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JonM

Sitat fra: automat på lør 13. jul 2024, kl. 12:22Regnestykkene er satt opp over 5år. Planlegger du å bo i bil i 5 år? Tror jeg ville satt opp et regnestykke for ett år også, slik at du har muligheten til å trekke deg.

Reparasjonskostnaden er satt til 150.000/5 år. Dette er kostnader som kan komme veldig ujevnt. Som student, har du cash til å ta en reparasjon til 30.000kr som kommer på et ugunstig tidspunkt?

Er en Kia e-Niro stor nok (lang nok) til å bo i?

Jeg kommer nok ikke nødvendigvis til å bo i bil i 5 år, men det blir iallefall 1 år! Tror ikke regnestykket blir påvirket særlig om det er satt opp som 5 eller 1 år.
Jeg har cash, om det skulle komme større reperasjonskostnader uventet (inntil 100k)
Mulig jeg burde finne en annen bil. Har sett litt på Mercedes EQB eller Kia E-soul og. Er satt opp mer som et eksempel.

Sitat fra: daktari på lør 13. jul 2024, kl. 10:04Det finnes 2017 med fri lading også. Model S 75 rwd 2017, muligens og 2018, eller var det da de startet med fri lading kun for første eier? Mange av disse kan også hende er eksportert pga valuta.

30 kWh dagen er ca 11000 kWh årlig. Det er nok mer enn en hybel. Mye varmetap i rn dårlig isolert bil.
Vår husholdning med 5 stk, elbil og 150 kvm bruker 20-25000 kWh i året. Men vi får strømstøtte, vs hurtiglading til i beste fall 4,-/kWh.

Klassisk for studenter er en eu-godkjent, sliten Toyota til 30.000,- Den holder i 2 år og kan kanskje selges for 10k.

Ja, du har rett! Finnes noen 2017-modeller der ute med gratis ladning. Er de å anbefale over tidligere modeller? Hvor viktig er facelift for meg?

Synes energiregnskapet er vanskelig. Tror det er sparsommelig med 30kWh dagen, men de timene jeg er utenfor bilen lar jeg den ikke stå på varmgang. Enda den ikke er isolert, så er det ikke mange kvm å varme opp, og man avgir litt varme selv av å være i bilen. Men ja, 30kWh dagen er mulig for lite beregnet.

Jeg finner ikke mange slitne HiAcer til den prisen. Da er det fort noe som må gjøres, også må det brukes penger på innredning/isolering +++. Hvor mye har man egentlig lyst å investere i en sliten kassebil?

automat

Varmeapparatet på min TMX er på 6kW. Regner med at det er likt på TMS. 20-30min forvarming holder normalt lenge for å varme opp en vinterkald bil, selv om interiøret ikke nødvendigvis er gjennomvarmt. Tror man kommer langt med å regne 4kWh for varme opp en vinterkald bil. For å holde bilen varm tenker jeg man kan regne fra 1 kWh/time. Selvfølgelig avhengig av utetemperatur vind og soveromstemperatur. Stor forskjell på 16 og 22 grader. Varmeapparat er ikke lagd for å varme opp bagsjerommet. Dvs man risikerer å fryse på beina på kalde netter, hvis man ikke setter inn tiltak.

Matter på som festes på innsiden av vinduene med sugekopp e.l. hjelper mye på varmetap. Det hindrer også innsyn. For deg som skal bo i bilen ville jeg brukt endel tid og krefter på å lage en funksjonell løsning for å isolere vinduer.

Sett bilen i «range mode». Da aktiveres ikke batterivarme ved forvarming. I «camp mode» tror jeg ikke batterivarme aktiveres uansett. Husk å skru av «range mode» før du skal superlade. For da ønsker du varmest mulig batteri.

Lykke til med boprosjektet. Jeg ville ikke valgt det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

TMX 2017 syvester med gratis lading bor vel være perfekt bil for dette prosjektet. Romslig, og med varmeapparat foran og bak. Er det skikkelig kaldt trenger man nok 2kW for å holde varmen, om man ikke etterisolerer taket.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA