Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Internal SOC Too High! 800% 2010 Gul Think City

Startet av twirk, fredag 05. juli 2024, klokken 00:51

« forrige - neste »

twirk

Min gule Think har en alt for høj Internal SOC på omkring 800%

Hver gang jeg oplader bilen går internal SOC højere.

Den anden fejl jeg har er at End Of Charge ikke kan opnås.

Jeg har forsøgt flere kombinationer med at resette SOC og ladeprocedurer, men uden held.

Jeg har adgang til ZebraMonitor og har manualer til batteri.

Jeg har nemlig haft mægtig stor hjælp fra folkene i dette forum og det taler jeg for.

Nogen ideer til løsning?



Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

#1
Jeg kan se i batteri manualen at bilen kan oplades hvis der ikke er for mange defekte battericeller.

Hvordan kan jeg måle hvor mange defekte batteri celler der er i bilen?

I zebraMonitor står at failed cells = 0, men den kan jeg sætte manuelt, så jeg tænker jeg skal ind of fysisk måle på batteriet hvilke


Der er også denne error message som peger på mulige problemer med BMI system eller batteriet
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

twirk

Bare lige for at opdatere:

Jeg har kørt batteriet helt ned (PowerLimit lampe lyste, og Batteriet var begyndt at afkøle). Så har jeg sat SOC til 0% via ZebraMonitor og ladt bilen stå med opladning på.

Nu er opladning op på 80% og jeg vil lade bilen stå i mange dage med opladning for at se om jeg endelig kan opnå End Of Charge (EOC)

Jeg krydser fingre.
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Hei igjen Twirk. Det ser ut til at det er ingen som riktig forstår hva som skjer med ditt batteri. Kanskje du kan ta kontakt med et firma som heter batteryconsult i Sveits?
https://www.batteryconsult.ch/?page_id=140
Dette firma ble startet av produksjonsdirektør i Mes-Dea som produserte ditt Zebra batteri. Kanskje noen kan gi deg hjelp der?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Fint å se at du ikke gir opp din Zebra-Think. Dessverre er det få biler igjen, og kanskje ingen som har kunnskapen lengre. Slik Marsto skriver.

Jeg fant dette dokumentet fra 2004. Kanskje det gir mer kunnskap? "Advances in Zebra batteries".

Jeg kan ikke laste det opp her tror jeg, men det ligger her:
https://batteryconsult.ch/wp-content/uploads/2020/08/Advances-in-ZEBRA-Batteries.pdf

Advances in Zebra batteries
Think lithium

twirk

Tak i to. Jeg værdsætter jeres hjælp  ;D

Nu forsøger jeg mig lidt frem og deler så meget jeg kan selvom vi er lidt "no man's land" med hensyn til hvad der sker.

Den har stået til opladning i lang tid. Efter at have gået op til 80% er SOC på instrumentbrættet næsten 0% igen.

Jeg vil lade bilen weekenden over og håbe noget magisk sker.

Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Marsto

Twirk. Det kan vel godt være at elektronikk kontrollere for ladingen er smartere enn vi tror. På min lithium fortsatte lading i 48 timer før alle celler var balansert. Vi får håpe at når den har stått på lading lenge nok får du EOC. Vi krysser våre fingre.🤞
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA