Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee lader faller tilbake fra 3fas til 1fas mellom ladeøktene

Startet av skiboks, torsdag 04. juli 2024, klokken 21:13

« forrige - neste »

skiboks

Som headingen sier, velger jeg i Easee appen at jeg ønsker å lade med 3fas, og trykker på lagre. Da får jeg ladet Teslaen (tms16) på trefas på den ladeøkta. På et eller annet tidspunkt før neste ladeøkt, feks noen dager senere står appen på nytt på 1fas i innstillingene, og jeg må inn og endre til 3fas.

Noen som har vært borti lignende?

Øyvind.h

Endrer du via menyen for midlertidig ladegrense?
Easee kom nylig med mulighet for midlertidig endring, men inne i den menyen er det egentlig bare ampere en justerer, med mindre en hopper videre inn i fasevalg.
Kanskje fase blir midlertidig om en går via den menyen. Eneste jeg kan komme på.
Ellers skal den være låst til det valget du setter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

skiboks

Ser nå at den bare lader med to ledere i  appen L2 og L3 selv om jeg har valgt 3 fas (ikke bare midlertidig). Kan det være noen begrensninger mtp hvordan elektrikker har koblet sikringen??🤔 (Nytt anlegg).

Handyman

Eldre TMS har vel ikke 3-faselading, men åpen delta. Kan det være årsaken?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Er det IT nett eller TN? Hvis du får ladet på trefas innimellom så er det ihvertfall ikke koblet feil. Du kan se spenningen på alle faselederne i Easee appen.

Hvis det er IT nett vil du se høyere strømtrekk på en av faselederne og lavere på de to andre.

Veldig merkelig at denne instillingen blir tilbakestilt, har aldri opplevd det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skiboks

Fikk det plutselig til å fungere. Måtte stille inn appen til 3fas FØR ladekabel var tilkoblet bilen. Får imidlertid kun 27amp på 32 amp sikring. Mulig det er innstillingene i appen da "kretsgrense" står på 30a.

Har følgende innstilling i Easee appen:
Hovedsikring 63a
Kurssikring 32a.
Kursbelastning 32a.
Dynamisk kursgrense 32a.
Kretsgrense 30a.

I appen står det også 7,4kw for 1 fase og 6,5kw for 3 fase??

turfsurf

27-28A + 16A + 16A er riktig for open delta lading. Det gir ca 8,5kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA