Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2024.26.X Summer update

Startet av geirci2, onsdag 03. juli 2024, klokken 22:25

« forrige - neste »

What-a-watt

Har ikke sett dette før, men det kommer et blått felt med "Nytt" på skjermen for å markere hvor oppdateringen har gjort endringer. Stilig!

geirci2

#61
Den kom for lenge siden, 2023.38.9.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.14.3.1
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

OlaM

Sitat fra: OlaM på torsdag 01. august 2024, klokken 19:41Den nye menyen med ladetider er bra. Kjekt å kunne stoppe på et visst tidspunkt. Hvis strømmen er minus i noen timer f.eks. så kan jeg lade akkurat da. Jeg kan løse det med at jeg vet sånn ca hvor mange % jeg får per time og så sette et prosent-tak, men fordi lastbalanseringen i borettslaget kan slå inn så kan det hende den ikke har nådd det nivået da likevel. Nå kan jeg bare sette sluttiden så er det garantert.

Satte en ladetid til i natt (uten sluttidspunkt), men det har ikke synkronisert til appen. Det står ikke at lading skal begynne og listen inne på "Tidsplan" er tom. I bilen ser det riktig ut. Får satse på at de snakker sammen etter hvert.


Resultatet av dette var at lading ikke startet når det skulle. Mulig appen med tom plan overstyrte det jeg hadde lagt inn i bilen.
'21 3LR

torsteinlyngoy

Fikk 2024.26.3.1 i går. Endelig fungerer skiltgjenkjenning av fartsgrenser! 2 år etter veien åpnet forstår bilen at det er 100 km/t på motorveien fra Os-Bergen. Leser alle fysiske skilt uprolematisk. Tilsynelatende noen "opphevet-fartgrenseskilt" også. Har ikke testet på digitale skilt. Etterlengtet oppgradering!

OlaM

Kjørte samme tunnelen i dag, den plukket opp et par spøkelsessoner med 70 uten at autopilot bremset og så snart den passerte et nytt 100-skilt oppdaterte den akkurat i det den passerte. Den leser røde skilt veldig bra nå, men opphevet er dårligere. Det mest irriterende for min del er strake tunneler der det er 80 men bilen tror det er 60 eller 70 sånn at man ikke kan bruke AP. De har jo som regel et opphevet-skilt, men det er lov å håpe på flere forbedringer.

Ellers var snittmålingen som kom for en stund siden gull å ha i Bømlafjordtunnelen, men på vei opp begynte den å tro at jeg var boligfeltet på overflaten og snittmålingen stoppet - heldigvis etter jeg hadde fått ekspedert sinkene og sjekket snittet.
'21 3LR

What-a-watt

#65
Trodde dette nå var løst. Det er blitt noe bedre, men langt fra perfekt. Flere steder hvor endret fart ikke blir overført til AP. Får håpe dette er "Work In Progress", og at det fortsatt kommer forbedringer. (Ser sånn ut. Kl. 1100 idag ble det lastet ned 7.07 gb til bilen). Jeg fikk ny navdatabase for 6 dager siden, og har siste firmware.

geirci2

#66
@torsteinlyngoy
@OlaM

Har dere siste EU-kart (navdatabase)
EU-2024.20-15072?
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.14.3.1
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

torsteinlyngoy

@geirci2

Har dere siste EU-kart (navdatabase)
EU-2024.20-15072?


Ja, det er den kartversjonen jeg har.

torsteinlyngoy

...men må trekke tilbake det om at den leser slutt fartsgrense. Leser tilsynelatende kun de røde fartsskilt.

Breezec

Jeg antar opphevet fartsgrense må leses fra kart siden grense kan være både 50 og 80 etter skiltet.
2022 Model 3 Performance

Stig-Arne

For å si det slik, tolking av fartsgrenser er like ille som før.
Men midlertidige soner takler den greit, de sonene den ikke har kart data på.

Men soner som er fast, som bilen har kartdata på, der driter den loddrett i hva som står på skiltet.

Så min opplevelse er absolutt null forbedring.
Melder fint om 60 sone gjerne 2-3-4 km før sonen faktisk er der, nøyaktig slik den gjorde det før.

Var i Sverige i fjor med vogna på slep, opplevde ikke så store avvik i tolking av soner. Der stemte det bra med skiltingen.

OlaM

#71
Sitat fra: geirci2 på fredag 02. august 2024, klokken 14:02@torsteinlyngoy
@OlaM

Har dere siste EU-kart (navdatabase)
EU-2024.20-15072?

Jeg har det nå, men jeg er ikke sikker på om jeg hadde det på turen. Hadde gul pil for oppdatering tilgjengelig når jeg kjørte, den var forsvunnet nå så det kan ha vært nye kartdata som ble lastet ned etter jeg hadde parkert.

Det er også pling på TACC-aktivering nå som ikke går an å skru av, litt irriterende.

Andre ting jeg la merke til var 60-skilt med underskilt "200 m" ble tolket som 60-sone.
'21 3LR

What-a-watt


turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: What-a-watt på søndag 04. august 2024, klokken 22:54Gir ny navdatabase gul pil?
Sitat fra: turfsurf på søndag 04. august 2024, klokken 22:57Nei.

Er du sikker på det ??
Jeg er ganske sikker på at jeg fikk gul pil på siste navdb.
Men derimot ikke grønn pil, dvs den bare lagres - ingen installasjon.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA