2024.26.X Summer update

Startet av geirci2, onsdag 03. juli 2024, klokken 22:25

« forrige - neste »

geirci2

2024.26.X kommer... snart
2024.26.1 er ute, 18/7/24, stoppet opp...
2024.26.3.1 er ute, 27/7/24
2024.26.4 er ute, 5/8/24
2024.26.6 er ute, 8/8/24
2024.26.7 er ute, 13/8/24
2024.26.8 er ute, 27/8/24

https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2024.26.8/release-notes

https://www.notateslaapp.com/news/2131/tesla-update-2024261-changes-and-more-information-about-teslas-summer-update

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.4
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Lucaria

Nydelig:
"From the redesigned menu or the Tesla mobile app, schedule charging or preconditioning for your vehicle."

Og nydelig:
"Now when you enter a navigation destination you can select a sub-destination"

geirci2

Iflg teslafi har utrullingen av 2024.26.1 så smått begynt.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.26.4
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Håvar

Ser ut som det kommer mye snacks her.
Selv la jeg mest merke til denne: Vision Speed Limits: Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.

Spent på hvor godt dette fungerer
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

goggo

Sitat fra: Håvar på fredag 19. juli 2024, klokken 09:28Ser ut som det kommer mye snacks her.
Selv la jeg mest merke til denne: Vision Speed Limits: Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.

Spent på hvor godt dette fungerer

Spennende! Bilen leser/bruker jo allerede de gule fartsskiltene (veiarbeid), så hvis dette betyr at også de hvite fartsskiltene skal få høyere prioritet enn den sentrale fartsdatabasen så kan det bli veldig bra.

Spørsmålet er jo da om bilens kamera klarer å lese de elektroniske skiltene som brukes i tuneller og der det er variable fartsgrenser.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sjokomelk

Akkurat den teksten der har stått flere ganger tidligere de siste årene, så jeg hadde ikke holdt pusten. Og den har kommet for forskjellige regioner på forskjellige tidspunkt. Så det kan være dette kun gjelder f.eks. Australia i denne omgang.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lucaria

Betyr det at man uansett må aktivere vision isteden for ultralyd for å få dette når man kjører på vanlig vei?

Elmo

Sitat fra: goggo på fredag 19. juli 2024, klokken 09:54Spennende! Bilen leser/bruker jo allerede de gule fartsskiltene (veiarbeid), så hvis dette betyr at også de hvite fartsskiltene skal få høyere prioritet enn den sentrale fartsdatabasen så kan det bli veldig bra.

Spørsmålet er jo da om bilens kamera klarer å lese de elektroniske skiltene som brukes i tuneller og der det er variable fartsgrenser.

Min TM3/AWD/)2019 leser (dvs. visualiserer) hverken gule eller elktroniske skilter, og har aldri gjort det  >:( 
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på fredag 19. juli 2024, klokken 10:48Betyr det at man uansett må aktivere vision isteden for ultralyd for å få dette når man kjører på vanlig vei?
Tesla Vision er ett samlebegrep, og dette har ikke noe med UL sensorene å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucaria

Sitat fra: turfsurf på fredag 19. juli 2024, klokken 13:19
Sitat fra: Lucaria på fredag 19. juli 2024, klokken 10:48Betyr det at man uansett må aktivere vision isteden for ultralyd for å få dette når man kjører på vanlig vei?
Tesla Vision er ett samlebegrep, og dette har ikke noe med UL sensorene å gjøre.

Jeg mente "Tesla vision parkeringsasistanse" fordi det er eneste gang jeg sett noe på skjermen som ligner på Visions oppmaling av område, men jeg skjønner at det her er snakk om en annen del av Vision som ikke har med parkering å gjøre.  :)

cstromme

Gikk Mobileye sitt patent på skiltgjenkjenning ut i år?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

goggo

Sitat fra: Elmo på fredag 19. juli 2024, klokken 12:57
Sitat fra: goggo på fredag 19. juli 2024, klokken 09:54Spennende! Bilen leser/bruker jo allerede de gule fartsskiltene (veiarbeid), så hvis dette betyr at også de hvite fartsskiltene skal få høyere prioritet enn den sentrale fartsdatabasen så kan det bli veldig bra.

Min TM3/AWD/)2019 leser (dvs. visualiserer) hverken gule eller elktroniske skilter, og har aldri gjort det  >:( 

Vel; min TM3/AWD/2019 (fin bil, forresten :)) ser da ut til å lese/bruke de gule skiltene, og har gjort det siden jeg kjøpte bilen for et års tid siden.
Jeg har en ca 5 km lokal veistrekning der de legger en ny hovedvannledning langs veien, og dette arbeidet har pågått en god stund nå med stadig nye/endrede strekninger med innsnevring og redusert fartsgrense fra 70 til 50 km. Jeg observerer at hver gang det kommer opp nytt (gult) 50 km/h skilt for en delstrekning så leser bilen skiltet. Jeg kjører oftest på TACC og har satt opp alarm hvis jeg kjører over fartsgrensen. Bilen gir meg da alarm hvis jeg ikke overholder 50 sonen.

Kan ikke forstå annet enn at bilen min leser/bruker de gule skiltene.

Når det gjelder de hvite (permanente) fartsskiltene derimot, så er jeg mer usikker. Der tror jeg den baserer seg på sentral database, da jeg ofte ser at det er feil på enkeltstrekninger, og andre ganger tror bilen at sonen begynner mange hundre meter borte fra der skiltet faktisk står. Med hvite fartsskilt har jeg også sett enkelte ganger at bilen leser/viser skiltet på skjermen - men den bruker det ikke som aktiv fartsgrense.
Hadde vært sååå deilig hvis den bare benyttet skiltlesing i stedet for denne ubrukelige databasen som ingen ser ut til å ha ansvar for å holde vedlike.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: Elmo på fredag 19. juli 2024, klokken 12:57Min TM3/AWD/)2019 leser (dvs. visualiserer) hverken gule eller elktroniske skilter, og har aldri gjort det  >:(
Vår -19 mod TM3 og -21 mod TMY både visualiserer og justerer farten etter gule skilter, og har gjort det i flere år. Dog ikke på motorvei.
Elektroniske skilt på motorvei har den visualisert et par ganger, antakelig ved en tilfeldighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Har aldri kikket så mye på fartskilter, som etter at jeg fikk Tesla..

"Feil-fart" er irriterende. Kan bli dyrt og farlig.

F(art)-S(kilt)-D(årlig) :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

What-a-watt

Ser ut til at denne versjonen skal ordne opp i lenge savnete feilrettinger.

Autopilot has been able to detect and visualize speed limit signs for a long time, but relied on map data for the actual driving..

Nå skal den lese skiltet. og korrigere farten uten å gå veien om Navdatabasen. (slik som MobilEye gjør)

Den vil heller ikke lenger stoppe/kreve bekreftelse når trafikklyset er grønt hvis den følger bilen foran, og at bilen ikke er i en "sving til høyre/venstre fil".

Ref. NATA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA