Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie på 5

Startet av SarevoK, mandag 01. juli 2024, klokken 14:01

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: THE på torsdag 19. september 2024, klokken 08:17Peugeot har jo noen rare pakker med utstyr. Du kan ikke kjøpe vinterhjul i tillegg til sommerhjul, men må velge ett sett med "helårsdekk". Denne pakka må man kjøpe for å få Hill Assist Decent Control og oppvarmet frontrute.

Førersete med minne får man kun på GT ser det ut som, og det ligger i en ekstrautstyrspakke til 19000,-. Tilhengerfeste koster 9000,- ekstra, men kan bare trekke 1000 kg.

Det som er veldig bra er jo en nyttelast på nesten 700 kg i kombinasjon med veldig god bagasjeplass som 5 seter.

Dette hadde vært en veldig interessant bil for min del om den hadde hatt 4x4, 100 km lenger WLTP-rekkevidde og 500+kg høyere tilhengervekt. Jeg synes også prisen er i høyeste laget, men det er jo ikke veldig mange direkte konkurrenter til 5008, så for mange vil nok dette være en lenge etterlengtet elbil. 
Ikke mange store 4wd på markedet de med wltp 600 km, hvis det er det du ønsker deg? Wltp 500 km med 4wd mener jeg er bra. Så har de 660km variant med 2wd for de som trenger rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 19. september 2024, klokken 08:18Citroën Berlingo kan fås med ISOFix på alle 3 bakseta.

Og med skyvedører for baksetepassasjerene så burde det være enkelt å komme til for å hjelpe barna inn og ut av setene, selv på plundrete og trange parkeringsplasser. 

Skyvedører er helt genialt, spesielt mtp småbarn i barneseter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: Gadgetman på torsdag 19. september 2024, klokken 08:18Citroën Berlingo kan fås med ISOFix på alle 3 bakseta.

Og med skyvedører for baksetepassasjerene så burde det være enkelt å komme til for å hjelpe barna inn og ut av setene, selv på plundrete og trange parkeringsplasser. 

Det samme får man med Peugeot E-Rifter også (personbilutgaven av Partner), til en mye lavere pris enn en 5008. Med på kjøpet får man også kort rekkevidde, relativ høyt forbruk og ganske lav ladehastighet på hurtiglader, så slike biler blir mest egnet for lokalkjøring. Uansett så er dette en interessant biltype siden man får en veldig praktisk bil i hverdagen til en ganske fornuftig pris, selv om en e-Rifter med tre isofix og separate seter på 2. rad koster fra 419000,-.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Ikke mange store 4wd på markedet de med wltp 600 km, hvis det er det du ønsker deg? Wltp 500 km med 4wd mener jeg er bra. Så har de 660km variant med 2wd for de som trenger rekkevidde.
[/quote]

Jeg er klar over det. Det er vel bare biler som Tesla Model S, BMW iX 50, Mercedes EQS Suv og kanskje noen flere som har 4x4, over 600 km WLTP og som kan trekke tilhenger med litt størrelse på. Dette er også grunnen til at jeg ikke har byttet ut min syv år gamle TMX som har gått langt over 200k km, jeg finner rett og slett ikke noe som kan erstatte den til en fornuftig pris. Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på bil igjen, og følger derfor med på de familiebilene som lanseres, men foreløpig ser det dårlig ut med bilbytte for min del. Kanskje jeg må hastekjøpe en TMY på slutten av året om regjeringen fjerner mva. fritaket i statsbudsjettet for neste år f.eks
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Har virkelig X100D Wltp over 500 km? Kan hende du bør prøvekjøre en 5008, mye har skjedd med både forbruk og ladefart hos "de andre" siste 7 årene. ID. 7 er et eksempel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Nei, X100D har ikke over 500 km WLTP, men den har 4x4 og 2250 kg tilhengerkapasitet som gjør at 5008 og ID.7 ikke ar aktuelle arvtagere for min del. Som jeg skrev lenger opp kunne jeg godt byttet til 5008 OM den hadde oppfylt behovene mine, og for så vidt til ID.7 eller ID.4 også om de hadde hatt mulighet for å trekke minst 1500 kg tilhenger.

Det finnes etter hvert mange bra elbiler med bra rekkevidde, god plass osv. hvis man ikke har behov for 4x4 eller ikke har behov for å trekke tilhenger.

Stort sett så er de fleste biler for små i baksetet når man blir fem personer. Enten fordi noen av ungene begynner å bli store, og/eller fordi barneseter tar stor plass. For familier på fire er det nå veldig mange god alternativer å velge mellom.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Hengerproblemet er der for noen ja. (Eqs Suv er nok tingen, hvis man ser prisindeks fra 2017 til i dag koster den sikkert egentlig det samme som X 2017.)  det gjør prisen på e-5008 enda bedre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Sitat fra: daktari på onsdag 18. september 2024, klokken 17:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 18. september 2024, klokken 01:52
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 17. september 2024, klokken 20:57Største ulempen med Peugeout e-5008 fra et småbarnsperspektiv er at den kun har 2 isofix-fester i hele bilen (andre rad på sidene). Nevnte Kia EV9 har 2 på andre rad og 2 på tredje rad.
Rar prioritering av Peugeot å ikke ha flere
Veldig upraktisk for foreldre å ha isofix-barn på 3.rad. Må nesten ha unger som klarer seg selv bak der, umulig å komme til. Men 3 separate isofix på rad 2 hadde første gen. 5008 og Picasso også, så det burde vært på plass.

Er enig og uenig. Ville ikke hatt småunger under 3,5-4 år i bakovervendt sete på 3. rad uansett, men unger på 7-8 år i barnesete (med isofix) som spenner seg selv går helt fint.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: THE på torsdag 19. september 2024, klokken 08:17Peugeot har jo noen rare pakker med utstyr. Du kan ikke kjøpe vinterhjul i tillegg til sommerhjul, men må velge ett sett med "helårsdekk". Denne pakka må man kjøpe for å få Hill Assist Decent Control og oppvarmet frontrute.

Førersete med minne får man kun på GT ser det ut som, og det ligger i en ekstrautstyrspakke til 19000,-. Tilhengerfeste koster 9000,- ekstra, men kan bare trekke 1000 kg.

Det som er veldig bra er jo en nyttelast på nesten 700 kg i kombinasjon med veldig god bagasjeplass som 5 seter.

Dette hadde vært en veldig interessant bil for min del om den hadde hatt 4x4, 100 km lenger WLTP-rekkevidde og 500+kg høyere tilhengervekt. Jeg synes også prisen er i høyeste laget, men det er jo ikke veldig mange direkte konkurrenter til 5008, så for mange vil nok dette være en lenge etterlengtet elbil. 

Jeg regner med at e-5008 med 4x4 får et par hundre kg mer i hengervekt. Kan nok sjekke på e-3008 med 2WD og 4WD. Er bygget på samme platform.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

#39
Sitat fra: batterimannen på torsdag 19. september 2024, klokken 11:04
Sitat fra: THE på torsdag 19. september 2024, klokken 08:17Peugeot har jo noen rare pakker med utstyr. Du kan ikke kjøpe vinterhjul i tillegg til sommerhjul, men må velge ett sett med "helårsdekk". Denne pakka må man kjøpe for å få Hill Assist Decent Control og oppvarmet frontrute.

Førersete med minne får man kun på GT ser det ut som, og det ligger i en ekstrautstyrspakke til 19000,-. Tilhengerfeste koster 9000,- ekstra, men kan bare trekke 1000 kg.

Det som er veldig bra er jo en nyttelast på nesten 700 kg i kombinasjon med veldig god bagasjeplass som 5 seter.

Dette hadde vært en veldig interessant bil for min del om den hadde hatt 4x4, 100 km lenger WLTP-rekkevidde og 500+kg høyere tilhengervekt. Jeg synes også prisen er i høyeste laget, men det er jo ikke veldig mange direkte konkurrenter til 5008, så for mange vil nok dette være en lenge etterlengtet elbil. 

Jeg regner med at e-5008 med 4x4 får et par hundre kg mer i hengervekt. Kan nok sjekke på e-3008 med 2WD og 4WD. Er bygget på samme platform.

Bare 150 mer ser det ut som, snodig at 3008 kan dra mer enn 5008 men har nok med vekta å gjøre, de har driti litt på draget når det kommer til vekt besparelse, 3008 er mindre enn model y men veier mer.
https://www.topgear.com/car-reviews/peugeot/e-3008
SitatAt least the e-3008 has the muscle to pull a 1,250kg trailer; 1,350kg for the AWD one.


Apropos isofix, Peugeot skriver at det er isofix på rad 3 og.

Model 3 2019 LR Rwd

kaiat

I instruksjonsboken til e-5008 står det at det kun er Isofix i de ytre setene på 2.rad. Det står også at kun sitteputer er tillatt brukt i 3.rad.

https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/3008.p6/eGuide_p64_ed01-24/pdfs/9999_9999_527_nb-NO.pdf

batterimannen

Jeg har sett flere videoanmeldelser på youtube med prøvekjøring av e-5008, hvor de sier spesifikt at det ikke er isofix på 3. rad. Men hvis det viser seg å være feil, så er det selvfølgelig en god nyhet.

Vi forventer unge nr 3 i januar, så derfor følger jeg ekstra med på familiebil med plass til 5. Fra specs, så er Kia EV9 mest lovende, men basert på pris er e-5008 interessant.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Kia EV9 er en diger bil, der vil du få god plass. Men n komboen kompakt og romslig er mer utfordrende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på torsdag 19. september 2024, klokken 17:07Vi forventer unge nr 3 i januar, så derfor følger jeg ekstra med på familiebil med plass til 5. Fra specs, så er Kia EV9 mest lovende, men basert på pris er e-5008 interessant.
Kjøp EV9 fra Sverige.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Vi er en familie på 6 og BYD Tang har fungert utmerket for oss. Eldstemann er ikke så ofte med oss lenger, så blir mest 5 personer når vi er på tur. Når vi kjøpte den for 3 år siden stod det mellom en Brukt Modell X eller Tang. Det var lite biler og velge mellom med 6/7 seter. NIO og Hongqi ble dyrere og var litt skeptisk til om de villle overleve på sikt. Tang har vist seg og være feilfri bortsett fra en litt middels software og dårlige fjernlys (faceliften skal ha fått nye lykter).
Skulle jeg handlet i dag hadde helt klart både 5008 og EV9 RWD vært aktuelle både fordi det føles bedre å kjøpe Europeisk/Koreansk og fordi Tang nå koster 699.900 og ikke 599.900 som da jeg kjøpte den.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA