Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhetsrelatert tilbakekalling H484

Startet av Dampmaskin, søndag 30. juni 2024, klokken 22:31

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på onsdag 27. november 2024, klokken 22:30Enda litt mer fra NHTSA i USA: Den første serien med biler (produsert mellom 05.01.2018 og 14.03.2019) har de nå gitt opp å få fikset, og vil kjøpe tilbake (i USA).

Sitat fra: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2024/RCLRPT-24V633-4424.PDFA concern with the capability of the diagnostic software introduced through safety recalls H441, H459 or H471 has been determined as post software update 2019MY vehicle fires have been reported. These vehicles experienced thermal overload which showed as smoke or fire from the underside of the vehicle where the high voltage traction battery is located. The diagnostic software updates have been identified as not providing an appropriate level of protection for the 2019MY vehicles in the US.

https://www.roadandtrack.com/news/a63021359/jaguar-buying-back-almost-3000-i-pace-evs-due-to-fire-risk/
Det der hørtes ikke billig ut ???

chargedup

EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på lørdag 30. november 2024, klokken 13:36https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298
230 tilbakekalte I-pace i Norge, 100 kjøpt tilbake av Jaguar hittil.
Har hørt det står tett i tett på tomta ved en bilbutikk på vestlandet :o 

Burde ikke de stått i en lukket lagerhall uten innsyn fra publikum?

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 15:08
Sitat fra: chargedup på lørdag 30. november 2024, klokken 13:36https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298
230 tilbakekalte I-pace i Norge, 100 kjøpt tilbake av Jaguar hittil.
Har hørt det står tett i tett på tomta ved en bilbutikk på vestlandet :o

Burde ikke de stått i en lukket lagerhall uten innsyn fra publikum?
I samme tråden det ble nevnt, ble det for ikke alt for lenge siden (måned eller så...?!?) meldt at bilene nå er flyttet, så de ikke står der og gir dårlig reklame!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#19
Sitat fra: RJK på lørdag 30. november 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 15:08
Sitat fra: chargedup på lørdag 30. november 2024, klokken 13:36https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298
230 tilbakekalte I-pace i Norge, 100 kjøpt tilbake av Jaguar hittil.
Har hørt det står tett i tett på tomta ved en bilbutikk på vestlandet :o

Burde ikke de stått i en lukket lagerhall uten innsyn fra publikum?
I samme tråden det ble nevnt, ble det for ikke alt for lenge siden (måned eller så...?!?) meldt at bilene nå er flyttet, så de ikke står der og gir dårlig reklame!

8)
Takk for info. Husker du om det stod hvor de ble flyttet? Var det ut av landet eller?
Det er jo bare de som er tatt i innbytte i nyere bil?
Husker ikke hvilken avis det var som skrev om dette

Ingeniøren

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 01. desember 2024, klokken 06:10
Sitat fra: RJK på lørdag 30. november 2024, klokken 19:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 15:08
Sitat fra: chargedup på lørdag 30. november 2024, klokken 13:36https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298
230 tilbakekalte I-pace i Norge, 100 kjøpt tilbake av Jaguar hittil.
Har hørt det står tett i tett på tomta ved en bilbutikk på vestlandet :o

Burde ikke de stått i en lukket lagerhall uten innsyn fra publikum?
I samme tråden det ble nevnt, ble det for ikke alt for lenge siden (måned eller så...?!?) meldt at bilene nå er flyttet, så de ikke står der og gir dårlig reklame!

8)
Takk for info. Husker du om det stod hvor de ble flyttet? Var det ut av landet eller?
Det er jo bare de som er tatt i innbytte i nyere bil?
Husker ikke hvilken avis det var som skrev om dette

De skal stå på en plass ikke langt unna. De ble vel plassert på jordet pga brannfare. I etterkant har de vel funnet ut at brannfaren ikke er så stor alikevel... Nå har det imidlertid blitt advokat mat etter at noen i statene har gått til sak mot Jaguar. Det blir vel sikker det samme mellom LG Chemi Poland som leverte batteriene og Jaguar om hvem som skal betale gildet..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

goggo

Jeg har ikke lyst til å henge ut noen her ved å linke direkte til annonsen, men ser at det er minst en aktør som selger batteripakker som består av "nesten nye" I-Pace battericeller på FINN.

Er disse brannfarlige cellene i fritt omløp på bruktmarkedet?
De burde vel bli returnert til Jaguar eller sertifiserte recycle firmaer?
Eller er de kun brannfarlige slik de en konfigurert av Jaguar?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ingeniøren

#22
Sitat fra: goggo på søndag 01. desember 2024, klokken 10:57Jeg har ikke lyst til å henge ut noen her ved å linke direkte til annonsen, men ser at det er minst en aktør som selger batteripakker som består av "nesten nye" I-Pace battericeller på FINN.

Er disse brannfarlige cellene i fritt omløp på bruktmarkedet?
De burde vel bli returnert til Jaguar eller sertifiserte recycle firmaer?
Eller er de kun brannfarlige slik de en konfigurert av Jaguar?

Mvh
Hugo


Høres jo ikke helt bra ut!

Det skal være pakking av poser/pouch cells med celler som ikke ble helt vellykket slik at kontaktpunkter internt kunne bli skadet. Ville ikke brukt slike i en batteri løsning i huset nei, spesielt da dette trolig er fra batterier med påvist feil...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Det batteriet som ligger på finn er fra en 2020 modell. De fleste (alle?) som får tilbud om å selge bilen til Jaguar er 2018 modeller.
Batteriet som selges er fra en bilopphugger, så trolig en bil som er totalvraket av annen grunn enn tilbakekalling.

Det er dermed mest sannsynlig ikke noen tilbakekalling på batteriet som selges brukt. Tenker det er bra at det finnes alternativer til de 4-600' som jeg tipper Jaguar skal ha for nytt batteri. Ikke det at veldig mange I-pace ikke har garanti på batteri enda. Er jo dette firmaer som Elbilmek ol lever av, putte pent brukte batterier/celler inn i eldre elbiler slik at man slipper å skrote den.

Kan ikke tenke meg at Jaguar tillater at billopphuggere får ta ut en eneste del fra tilbakekalte biler.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

#24
Sitat fra: chargedup på mandag 02. desember 2024, klokken 10:06Det batteriet som ligger på finn er fra en 2020 modell. De fleste (alle?) som får tilbud om å selge bilen til Jaguar er 2018 modeller.
Batteriet som selges er fra en bilopphugger, så trolig en bil som er totalvraket av annen grunn enn tilbakekalling.

Det er dermed mest sannsynlig ikke noen tilbakekalling på batteriet som selges brukt. Tenker det er bra at det finnes alternativer til de 4-600' som jeg tipper Jaguar skal ha for nytt batteri. Ikke det at veldig mange I-pace ikke har garanti på batteri enda. Er jo dette firmaer som Elbilmek ol lever av, putte pent brukte batterier/celler inn i eldre elbiler slik at man slipper å skrote den.

Kan ikke tenke meg at Jaguar tillater at billopphuggere får ta ut en eneste del fra tilbakekalte biler.

Håper du har rett. Har lest et sted at produksjonen av biler der det ble benyttet batterier med feil produserte pouch celler strekker seg til mars 2019. Min er 2020 modell og har hatt H441 oppdatering men er kalt inn til ny H471 oppdatering..

Dette med modell år er litt komplisert. Min er produsert og ble levert tidlig juli 2019. Tror den sto i landet et par mndr. da Jaguar ikke hadde kapasitet til å klargjøre den. Like fullt er bilen en 2020 modell... Har i etterkant lest at produksjon av 2020 modellene startet før 2018 var over..

Ang batterier på Finn så ligger det flere batterier ute fra biler som sies å være fra 2018 mao 2019 model.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Naf/motor. - god artikkel fra nå nylig

BATTERIPROBLEMER: Det er problemer med batteri og overoppheting i 2019-modeller av Jaguar I-Pace.

4Matic Fanatic

Sitat fra: goggo på søndag 01. desember 2024, klokken 10:57Jeg har ikke lyst til å henge ut noen her ved å linke direkte til annonsen, men ser at det er minst en aktør som selger batteripakker som består av "nesten nye" I-Pace battericeller på FINN.

Jeg ville ikke veddet noe som helst på at batterier som selges av den jevne høgger på noe vis er kvalitetskontrollert mot en stadig flytende liste av chassisnummer hos JLR, om batteripakker som har dårlig kvalitet.
JLR klarer ikke engang å følge opp bilene som er i bruk, langtmindre følge opp biler som er vraket av andre årsaker.
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

chargedup

Beklager, så ikke at det fantes flere batterier på finn, da jeg satt på høyt-lavt prising. Bare en som er priset og det var en pakke fra 2020 til 50'. Jeg var også upresis i årstall, da jeg fikk bilen i 2018 selv om det var en 2019 modell. Alle bilene som er tilbakekalt er nok offisielt 2019 modeller.

Jeg vil tro de fleste som trenger en brukt batteripakke vil sjekke med Jaguar på type/serienr på batteri, spesielt etter at man har lest om tilbakekallingene på facebook (der dette har blitt diskutert ukentlig siden september?), media og her. Det første jeg ville gjort dersom jeg trenge "nytt" batteri og Jaguar skulle ha 600' (?) for det, er å google litt og da ville artikkel fra broom dukket opp. Man skal selvfølgelig ikke se bort ifra at en av batteripakkene som selges hos huggere kan være en del fra de tilbakekalte, men da fra før de ble tilbakekalt.

Sannsynligheten er rimelig lav for å finne enn en I-pace som hadde kjørt lenger enn batterigaranti før august 2024, røket batteriet og hatt så uflaks at de byttet til 1 av de 230 batteriene som nå er tilbakekalt (av de 7739 registrerte I-pace i landet).

Essensen i innleggene jeg svarte på var spekulasjonen om det var Jaguars tilbakekalte biler som ble hugget og batteriene da ble videresolgt. Jaguar kommer ikke til å levere disse 100 bilene (evt 230 om alle "biter på") til hugger uten forbehold om at batteriet faktisk skal skrotes. Jeg tror ikke Jaguar vil tillate at en eneste del fra de tilbakekalte bilene selges, da det vil ødelegge for ettermarkedet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Orbit

Sitat fra: chargedup på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:44Jeg tror ikke Jaguar vil tillate at en eneste del fra de tilbakekalte bilene selges, da det vil ødelegge for ettermarkedet.

Jaguar har gått ut med planen for de tilbakekalte bilene, ref Broom-artikkel lenket tidligere på denne tråden:
Sitat fra: https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298/– Hva skjer med bilene dere har kjøpt tilbake?

– Det blir kondemnering og resirkulering: Selve bilen blir sendt til bildemontering for gjenbruk av kurante deler som for eksempel karosserideler, drivmotorer med mer. Fremdriftsbatteriet blir sendt til resirkulering og materialgjenvinning og blir til råmateriale for produksjon av nye batterier.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på tirsdag 03. desember 2024, klokken 16:20
Sitat fra: chargedup på tirsdag 03. desember 2024, klokken 15:44Jeg tror ikke Jaguar vil tillate at en eneste del fra de tilbakekalte bilene selges, da det vil ødelegge for ettermarkedet.

Jaguar har gått ut med planen for de tilbakekalte bilene, ref Broom-artikkel lenket tidligere på denne tråden:
Sitat fra: https://www.tv2.no/broom/har-kjopt-tilbake-biler-fra-100-norske-eiere/17227298/– Hva skjer med bilene dere har kjøpt tilbake?

– Det blir kondemnering og resirkulering: Selve bilen blir sendt til bildemontering for gjenbruk av kurante deler som for eksempel karosserideler, drivmotorer med mer. Fremdriftsbatteriet blir sendt til resirkulering og materialgjenvinning og blir til råmateriale for produksjon av nye batterier.
Bra de kurante delene blir brukt på nytt da på andre biler :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA