Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helgetur til Sverige med hund?

Startet av Svk, lørdag 29. juni 2024, klokken 14:51

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Vurderer et par netter i sverige/helgetur.

Men er vel et krav med ormekur 24t før innreise til norge? Noen dyrleger med strømstadgrensen som har helge åpent?

marud

Mattilsynet krever behandling minst 24 timer og maks 120 timer før innpassering i Norge fra Sverige dersom du kan ta kur hos veterinær der. Vær obs, for denne type behandling blir ikke godkjent om den er tatt i Norge før en kort tur siden de ikke anser behandlingen som forebyggende.

Alternativt kan du ta to behandlinger i Norge på to forskjellige dager før avreise og ha godkjent beskyttelse i 28 dager. Da krever også mattilsynet en tredje behandling maks 28 dager etter siste behandling. Dette er også en anbefaling om du har vært over 24 timer i Sverige, men er da ikke ett krav. (Denne jeg bruker meg av når jeg drar til Sverige da jeg syntes det er enklere enn å lete etter veterinær ett sted i Sverige, spesielt på helg.)

Dessverre er begge veterinærene jeg vet om i Strömstad helgestengt..
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Svk

Har ikke vært i Sverige enda,ble Danmark uten hund.
Men vurderer å ta hund med til neste sommerferie.Sverige virker jo greit ut.kun krav til ormekur.trenger ikke stoppe i toll.
Danmark må en ha rabies/ormekur + krav til å stoppe i toll.
Vurderer litt å kjøre gjennom sverige til danmark.(vil ikke ha hund med på ferja)
Noen med erfaring med hund på tur i disse landa?
Må en stoppe i toll mellom sverige/danmark Tur/retur?

Ser at i Danmark er det lov med hund i fornøyelseparker.Det er det ikke i sverige/norge. Også mange vannskåler i gatene i Danmark...

Orbit

Ref Sverige: Trenger også pass + chipmerking, men regner med du er klar over dette. https://mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/reise-med-kjaeledyr/fra-sverige-til-norge-med-hund (til info for nye lesere av tråden  :) )

Ved reise videre til Danmark og lenger ned i Europa må en passere toll etter evt fergepassering i samme fil som lastebiler (følg med på skilt). Jeg har til gode å blir vinket til side for kontroll. Ved grensepassering til lands er det ingen kontroll av hund innenfor EU.

Ved retur til Norge (når du har vært lenger enn Sverige) må du alltid kjøre på rødt med hund i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svk

Takk for info.var jo akuratt det jeg lurte på :-)

Jeg nevnte ikke pass og chip,for meg er det en selvfølge sammen med obligatoriske vaksiner.

Legger jeg til rabiesvaksine så er jeg imål :-)

Trives jo egentlig best i danmark. Men får se.
Bor jo på vestlandet.så etter en lang kjøretur så ender vi alltid i strømstad.må bli et annet sted neste gang.Hører mange sier øland er en fin plass...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA