Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svake spyledyser?

Startet av sjossang, torsdag 13. desember 2012, klokken 08:46

« forrige - neste »

blackleaf1

Fikk min 23/1-13, samme problem der, venter på nye dyser(ca.2-3uker).
Atle
Lindås

gbzdoc

Jeg har ny lånebil igjen nå, og den spyler som den skal. Så det er tydelig at det er store variasjoner her.

Begge bilene jeg har lånt har hatt den rare ule lyden i lav fart når det er kaldt. Hadde denne også på min, men det var i fjor vinter når den var ny... ;)

dissern

Spyledyse på venstre side har siden bilen var ny vært tilnærmet ubrukelig - kun en liten stråle som traff bunnen av vinduet. Autocenteret i Åsane byttet denne for et par uker siden på garanti og nå spyler begge dysene som normalt :) (dyse på høyre side har vært OK hele veien)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. mars 2013, klokken 16:53
Jeg tror problemet enten er dysene eller pumpen -og tipper at 2013-modellen er forbedret på dette punktet...

Jeg tror det er en kombinasjon; andre har lansert teorien om at det er lav spenning (ref vindusheiser etc), og jeg synes selv det ser ut som strålen treffer panseret (de ligger jo inne under panseret) og reflekteres nedover før de treffer vinduet. Jeg har ikke forsket mye på det enda, men skal sjekke det nærmere. Vurderer å se om det er mulig å få dysene til å komme litt nærmere vinduet ("stikke litt mer ut") slik at strålen ikke treffer panseret.

Slik det er nå er de ti alle fall ikke holdbart; jeg må stanse for å få vasket vinduet rent. 50-60 er nok til at (pr akkurat nå) høyre del av vinduet ikke blir rent, og viskeren bare skubber på veistøvet. Med mindre Nissan har tenkt å holde meg med gratis viskere og spylervæske (levert på døra hos meg ukentlig) får de bare fikse det.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 12. mars 2013, klokken 06:38
Jeg har ny lånebil igjen nå, og den spyler som den skal. Så det er tydelig at det er store variasjoner her.

Begge bilene jeg har lånt har hatt den rare ule lyden i lav fart når det er kaldt. Hadde denne også på min, men det var i fjor vinter når den var ny... ;)

Den "ulelyden" tror jeg er venstre vannpumpe (bilen har to).
Jeg så på en teknisk tegning og plasseringen passer godt med kilden til lyden jeg hører.
På et amerikansk forum leste jeg at de hadde demonternt vannpumpen på en bil og kommet frem til at det var et dårlig (kule?)lager. Og jeg tror Nissan har fått den informasjonen...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ronny

Stopper lyden når bilen står stille?
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Trond.Strom

#36
hva brukes vannpumpa til?
jeg har ulelyd i 5-10 minutter etter start av bil når det er kaldt. Uavhengig av om jeg har forvarmet eller om jeg har varme på.

mere på topic sliter jeg med venstre spyledyse jeg også, men orker ikke snakke med BNH

Thomas Parsli

Vannpumpene brukes til kjøling av motor og inverter.

På vår bil er det bare hyling i minusgrader, men det varierer hvor lenge (1-20minutter) og hvor høyt den hyler. Lyden varierer med "gasspådrag", men forsvinner ikke når bilen står stille.

Jeg er relativt sikker på at problemet er et dårlig lager i pumpen -og at Nissan er fullstendig klar over problemet: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=5722

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

De bilene jeg har opplevd den lyden på (egen + 2 lånebiler) slutter når bilen stopper. Ellers stemmer alt med det dere skriver.

På min egen bil er lyden borte i år, sammen med knirk fra hjuloppheng. Ingenting er gjort for å rette det opp. (Ikke har jeg klaget heller...)

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

gbzdoc

Ja, selvsagt.
Men det hjelper ikke på de bilene som har defekt dyse. Tro meg, jeg har prøvd! ;-)

cra

Nissan i Ålesund (Vestlandske Auto) kjenner ikke til justeringsverktøyet nevnt over, og sier det ikke fulgte noe med i pakken.

Er det flere enn meg som vurderer å montere tredjepartsdyser for å få bukt med problemet? Ser at Biltema har et par versjonet til en liten håndfull tiere, og det skulle forbause meg om ikke de gjør en bedre jobb enn de originale.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Om dette løser noe kommer kanskje an på om problemet er trykk ut til (den venstre) dysa eller selve dysa? Noen som har forsket på dette?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Så langt som jeg har fått sett på det til nå så ser trykket og "bredden" på strålen OK ut, men strålen treffer kanten på panseret før vinduet, og panseret skjermer således øverste del av ruta. Om dysa hadde sittet et par cm lavere, eller nærmere vinduet tror jeg vinduet hadde latt seg rengjøre helt fint. Nå har jeg ei brei stripe med skitt øverst som ikke lar seg fjerne med spyler/visker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Går helt fint å justere de ved hjelpt av en liten flat skrutrekker, selv om det er litt plundrete å finjustere. Litt tålmodighet og øvelse hjelper mye. ;)

På bilen jeg lånte var dysen først justert for lavt (trodde jeg), så jeg justerte den helt opp. Da traff den undersiden av panseret slik du beskriver. Prøvde så å finjustere så den gikk akurat klar av panseret. Da ble det litt bedre, men strålen som kom ut kan ikke på noen måte sammenliknes med den på høyre side, eller begge på min egen bil. Litt hastighet på bilen så klarer den ikke å treffe ruta lenger...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA