Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svake spyledyser?

Startet av sjossang, torsdag 13. desember 2012, klokken 08:46

« forrige - neste »

sjossang

Er det jeg som er uheldig med dårlige spyledyser på min Leaf? Etter som det har blitt kaldere har spruten blitt dårligere og dårligere. Nå får jeg ikke en "vifte" med spylevæske, men bare en liten impotent stråle som når 15-20cm opp på ruta.
Y LR hvit/hvit

gbzdoc

Hvor mye kulde tåler spylevæsken du bruker da? Mange av de man kjøper på "supern" holder jo bare til -12, og allerede da begynner det å bli litt slush oppi der...

Ikke blir motorrommet på Leafen varmt, og ikke er det oppvarmede spyledyser heller... :-/

Kan nok tenkes at man generelt på den bilen bør kjøre på med litt "vassere" spylevæske enn man er vant med på fossilen.

Rico

Er vel heller spylevæsken som sliter i kulden. Ikke unormalt det. De billigste holder vel knapt nok ned til -15, blir ikke mye flyt over den når det er så kaldt som nå.

cra

Har (bank i bordet!) ikke trengt å bruke noe særlig spylevæske nå i kuldeperioden, men på generelt grunnlag er jeg meget lite imponert over spylerne på Leaf'en  :-\  De virker å være langt under pari.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Jeg har billig-spylevæske fra Biltema, og synes faktisk at spylingen på ruten, og over halve bilen fra lyktespylerne blir i meste laget. Det kommer jo til og med på sidevinduene!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: cra på torsdag 13. desember 2012, klokken 09:04
Har (bank i bordet!) ikke trengt å bruke noe særlig spylevæske nå i kuldeperioden, men på generelt grunnlag er jeg meget lite imponert over spylerne på Leaf'en  :-\  De virker å være langt under pari.

Enig! Og den verste er den på førersiden. Kommer en stakkarslig sprut på den nederste 1/3 av ruta. Jeg ba til og med Nissan-verkstedet se på dette samtidig med at de undersøkte "klunkelydene" i forstillingen min. Men ingenting ble gjort... Prøver meg igjen med neste besøk på verkstedet rett over nyttår.

Dette har vært dårlig siden mars i år så det har ikke noe med kulde å gjøre...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Gizmo

Har opplevd det RuneW beskriver tidligere, viste seg da at dysen var blitt tett av smuss og slikt. Ble blåst rent med trykkluft på boks, og da fungerte dysene som de skulle.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

Kryten

min opplevelse er at det er kulden som er skyld i dårlig spyling.

Når jeg har stått stille litt (temperaturen har steget litt) så virker det igjenn. Typisk feiler det når jeg har behov for å spyle (E18 med salt slush)
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

RuneW

Sitat fra: Gizmo på torsdag 13. desember 2012, klokken 09:43
Har opplevd det RuneW beskriver tidligere, viste seg da at dysen var blitt tett av smuss og slikt. Ble blåst rent med trykkluft på boks, og da fungerte dysene som de skulle.

Det er mulig, men min har vært slik fra dag 1, så da er det i så fall noe smuss som har kommet inn under transport eller noe slikt (ikke helt usannsynlig).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Jeg opplever akkurat det samme; den på førersiden gir bare litt på nederste 3-del av ruta. Mulig det er et nøyaktig likt rusk? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

dissern

Sitat fra: cra på torsdag 13. desember 2012, klokken 10:46
Jeg opplever akkurat det samme; den på førersiden gir bare litt på nederste 3-del av ruta. Mulig det er et nøyaktig likt rusk? :)

Jeg har samme problemet. Hadde Leafen på service i går og når jeg fikk tilbake bilen fungerte begge spyledysene kjempebra - i ca. 4 timer, og så var spyledysen å førersiden like dårlig igjen.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

cra

Noen som har justert dysene sine? Mine har justert seg selv - slik at den høyre ikke treffer vinduet i det heletatt, og den på førersida treffer enda lenger nede enn før. Dette gjør at jeg ikke får vasket dritten av øvre 1/3 av frontruta.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

FrodeK

Tror ikke dette har noe med type spylevæske å gjøre. Etter snart et år med Leaf har jeg fremdeles til gode å se vannspruten høyere enn 20 cm opp på ruta. Har brukt ulike spylevæsker og til og med rent vann midtsommers. Spylerne har vært like latterlig dårlige hele tiden. Får se om BNH kan gjøre noe på ett-års service, men har mine tvil.

Geving

Spylerene mine har alltid vært dårlige.
Viskeren bak etterlater også en flekk midt på ruta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA