Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Tesla X dra campingvogn?

Startet av tomrh, onsdag 12. desember 2012, klokken 23:11

« forrige - neste »

laumb

A6 hybrid trekker 1600kg,
Q5 hybrid trekker 2000kg,
Auris Hybrid trekker 385kg

Listen er lang.

Selv om ikke de mest solgte trekker henger - så er det utrolig mange som faktisk gjør det.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

F1


Fossilen vår bruker ca. 0,8 l/mil på vanlig langkjøring. I sommer brukte vi 1,4-1,6 l/mil med 1400 kg tung campingvogn. Det snilleste forbruket langs E6 i Trøndelag, det verste langs nordnorske veier med store høydeforskjeller (E6 nordover fra Fauske f.eks.). Det er ikke verre enn en dobling ihvertfall. Hvorfor skulle dette forholdet bli verre for en elbil?
[/quote]

Jeg har omtrent samme erfaring. Drar ofte på en båthenger som veier 1400 kg.
Forbruket på min Volvo S80 er normalt ca 0,6-07 l/mil på motorveien.
Med båten hengende etter på samme vei bruker jeg ca. 1,5 l/mil, altså omtrent det dobbelte.

Båten er nokså høy med stor vindkjerm som har mye luftmotstand.
En campingvogn har nok enda større vindmotstand. Så kanskje forbruket er noe mer enn dobling.

Er vel en viss logikk i å tenke at den prosentvise økningen i forbruk vil være den samme på fossil som elbil.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

stemoe7

Hybridene er jo minimert for å kompensere for to motorer, batteri etc.

Men å dra campingvogn med modell X vil nok gi kort rekkevidde, som det beskrives. Selv om man ser godt fremover i trafikken, og dermed kan få mer regenerering av energien i tilhengeren, så er det jo et tragisk faktum at bremsene på campingvogna "brenner opp" mye av denne energien man så gjerne heller ville hatt på batteriene. Kanskje en ide å stramme ekspansjonsfjæra for campingvognbremsene så mye som mulig? Da skal det litt mer trykk til før den begynner å bremse, og den vil i stedet trykke på bilen, slik at det blir mere lading ved retardasjon og i nedoverbakker.

Jeg håper og tror at modell X vil kunne dra rimelig tunge hengere. Med to motorer, og en vekt på mye over to tonn burde dette være både sikkert og uten så alt for ugunstig slitasje på bilen.

Det å kunne dra tunge hengere over kortere avstander vil ha betydning for min del. :)

Steinar
X#344

PerBear

Sitat fra: stemoe7 på torsdag 23. mai 2013, klokken 01:11
Med to motorer, og en vekt på mye over to tonn burde dette være både sikkert og uten så alt for ugunstig slitasje på bilen.

Er det sagt noe om vekt? Burde ikke model X kunne lages lettere enn Model S da den er høyere og får derved stivere karosseri?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Johnsen

Det var en politimann som sa til meg at det ikke er lov og ha trekkrok på el bil. Noen som vet noe om det?
Da jeg er i tvil på hans uttalelse.
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Lars C. Krogenæs

Han tar feil. En elbil kan godt dra henger, hvis produsenten av elbilen godkjenner det.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

OddB

Mener å huske at hr. Musk twitret at den kom til å ha den beste slepekapasiteten i sin klasse... så du skal ikke se bort fra at slepekrok vil bli å finne på lista over tilleggsutstyr :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Johnsen

Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Brødbilsjåfør

Sierra med 1.8 td(90 hk) økte me 2 dl/mil på campingvogn ferie nord/Norge rundt. (0.55 te vanli,0,75 me vogn)
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

silverwrx

#24
Campingvogn på elbil. Er dere helt tussete? Har dere erfaring med elbil? Erfaring med strømbruk? Kan begynne å lure.. Sammenligne forbruk med fossilbil?

Det blir langtur på ferie det! Starter opp i Oslo, inn i 100sone på E6 nord med massiv luftmotstand på vogna som suger lett 4kwh/mil og gir en 20mils rekkevidde (vogntogvekt på lett 3,5tonn) før rekkeviddeangsten slår inn med 10-15kwh er igjen.

Med flaks rekker man frem lillehammer, eller må Hurtiglade på Hamar. Og fylle opp ett 85kw batteri med rest på 15kw uten supercharger.

Campingvogn på elbil. Er sært.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Griffel

Først når jeg ser i spesifikasjonen hvor mye Model X har lov å trekke av hengervekt, vil jeg slutte å betrakte dette som et rykte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: silverwrx på søndag 18. august 2013, klokken 00:11
...Har dere erfaring med elbil? Erfaring med strømbruk?
Ja.

Sitat fra: silverwrx på søndag 18. august 2013, klokken 00:11
...inn i 100sone på E6 nord med massiv luftmotstand...

Campingvogn på elbil. Er sært.
Nei, hvorfor det? Campingturer gjennomføres om sommeren da rekkevidden er optimal. Anta halvert rekkevidde med vogn, 250 km er likevel mye mer enn omtrent alle elbilene utenom Tesla (med unntak av Lundes Think kanskje), og noen reiser faktisk på ferie med Leaf. Bør kunne rekke fram til neste superlader hvis de plasseres med 20-25 mil mellom. Når man er på ferie har man det heller ikke travelt. Man MÅ jo ikke kjøre 100 km/t med campingvogn selv om det er lov. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Blip

Faktisk er 100 km/t ikke lov. Maks hastighet er 80 for bil med tilhenger/kampingvogn som har brems.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

laumb

Eventuelt dersom aktuell vekt på henger er under 300kg, henger er uten brems og fører har en hvilken som helst variant av B, B96 eller BE - så kan den kjøres i 80km/t - men aldri mer!

sven erik

Sitat fra: laumb på fredag 23. august 2013, klokken 23:39
Eventuelt dersom aktuell vekt på henger er under 300kg, henger er uten brems og fører har en hvilken som helst variant av B, B96 eller BE - så kan den kjøres i 80km/t - men aldri mer!

uten brems er det max 60  dette er det mange som synder mot

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA