Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt Enyaq 80?

Startet av Tsopa, søndag 16. juni 2024, klokken 22:45

« forrige - neste »

Tsopa

Vi har nå behov for en større bil og har derfor vurdert å gå over til elbil. Jeg har tidligere prøvekjørt en Enyaq 80 2021. Jeg likte veldig godt hvordan den føltes å kjøre, og opplevde plassen inni som god.

Jeg ser nå at man kan få "High Suite"-utgaven for rundt 400 000 kr med ok stand på km telleren.
Budsjette mitt er på 450 000isj kr, så det er litt forskjellig å velge i da.


Angående bruk av bakovervendt bilstol: Er det noen som har opplevd at plassen i forsetene blir for liten etter hvert som barnet vokser? Jeg er 183 cm høy, og fruen er 176 cm.
Da vi testet med bilstol bak, så det ut som passasjersete foran hadde bra med benplass.



Argumentene mot å kjøpe en, går på negative tilbakemeldinger fra andre eiere jeg har funnet:

Skoda-appen fungerer 50/50. Den ser ut til å ha mye nedetid.

Ingen forvarming av batteriet (kan muligens komme, men ikke regn med det). Dette kan være et potensielt irritasjons moment på langtur, men ikke i hverdagen?

Tregt infotainment (blitt noe bedre med SW 3.7?).

Men er disse noe "deal breaker" fra opplevelsen på bilen?




RJK

Med de prisene det opereres med nå for nye biler med kampanjepris, ville jeg sterkt anbefalt å sett etter en ny bil istedet. Da får du nyeste sw-versjon, der vel de fleste problemene er rettet opp i, og du muligens har forvarming tilgjengelig eller større sannsynlighet for å få det senere, dog jeg ville vært veldig i tvil på alt som loves å komme...  8)

https://www.skoda-auto.no/tilbud-og-kampanjer/detaljer/skoda-enyaq-kampanje
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Superman

#2
Enig med RJK. Det eneste er at det er litt leveringstid på helt nye Enyaq-er, fra 3 til 6-7 måneder etter det jeg hører.

SW-versjon 4.0 og 4.1 (som er på nye 85 og 85x) har nå forvarming av batteriet som kan slås på manuelt, eller automatisk ved planlagte ladestopp. Vi som har eldre versjon må klare oss uten dette, jeg har ikke helt troen på at dette kommer snart heller. Dog har jeg lest et eller annet sted at ved planlagte ladestopp lagt inn i infotainment-systemet for eldre Enyaq 80/80x, så får man en viss forvarming likevel. Men jeg har ikke erfart dette selv i praksis. Har fortsatt SW 3.0 selv, den er ikke like treig som tidligere etter diverse OTA-oppdateringer. Men både 3.7 og 4.0/4.1 skal likevel, etter sigende, være betydelig kjappere. Appen fungerer også mye bedre nå etter flere oppdateringer, har ikke vært noe nedetid for meg mer enn en enkelt feil på mange måneder nå. Da feil ved nest siste oppdatering for såkalte "betalte tjenester", som plutselig ble utilgjengelig. Noe som ble rettet opp en dag eller to etterpå.

Kjørekomforten er absolutt ubeklagelig etter min smak, mye mer avslappende enn jeg har opplevd tidligere med andre biler...

Plassen for barneseter må andre svare på, men seteplassen og plassen generelt innvendig i kupeen er absolutt god, bedre enn for mange andre biler i samme segment.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Martin Eden jr

Har hatt min 80x i to år nå, og jeg er i hovedsak godt fornøyd. Mye irritasjon knyttet til software i starten, og litt om manglende kompetanse både hos forhandler og importør - men det meste har gått seg til nå. I forrige uke fikk jeg også SW3.7 - og ting skjer fort nok der... (merker det bl.a. på at radioen går på i det øyeblikket jeg setter meg i setet ;-). Komfortabel bil å kjøre med svært god bagasjeplass.

Jeg har bestefars-erfaring med å ha to barneseter bak - p.t. ett bakovervendt og ett forovervendt. Det bakovervendte foretrekker jeg å ha på passasjersida når jeg kjører (jeg er 184). Det går bra å ha det på "min" side også, men jeg må ha førersetet ett lite hakk lengre frem enn jeg vanligvis har det om ikke barnesetet skal "gnisse" mot mitt sete.
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019-2024 eSoul, 2022- Enyaq 80X

Egil S

Jeg har en RS Coupè som jeg har hatt i drøyt 1,5 år nå med software versjon 3.2.
Det var mye feil, du finner mye negative innlegg fra meg både her å på Facebook basert på en bil som ikke svarte til forventningene.

Men, siden november i fjor har jeg fått 4-5 små OTA oppdateringer, disse har fikset det aller meste.
Opplevelsen av bilen nå er noe helt annet enn i fjor, jeg har fremdeles software 3.2.
For meg er "misnøyen" jeg opplever nå mer rettet mot SUV generelt, ønsker meg noe mer sportslig, samt at jeg fikk bilen litt i vrangstrupen med alle de irriterende småfeilene som nå er rettet.

I fjor vinter opplevde jeg appen som veldig ustabil, men den vinteren vi nettopp har lagt bak oss har jeg hatt svært lite app problemer.
Ting virker også mye mer stabilt nå enn før og jeg opplever ikke hyppige resettinger av mine innstillinger lengre.
Infortainmet er ganske kjapt fra v3.2 med de som har vært på 2.x og 3.0 har nok slitt mer med det.

Forvarming har ikke vært noe stor savn for min del, jeg har varm garasje så selv på vinteren har jeg batteri temperatur på 12-15 grader på morgenen.
På langturer på vinteren hadde det nok sikkert vært en fordel å ha med tanke på ladefart, men i hverdagen er det vel et "i-landsproblem".

Tror det du må se på er pris og hvor lenge du regner med å ha bilen.
slik utviklingen er på nye elbiler, og med ny Enyaq modell i 2027 så er kanskje spørsmålet hvor mye penger du ønsker å tape, ikke sikkert en 22/23 modell er et dårligere kjøp enn en ny økonomisk totalt sett de neste 3-4årene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Tsopa


koltor

Sitat fra: Tsopa på søndag 16. juni 2024, klokken 22:45Angående bruk av bakovervendt bilstol: Er det noen som har opplevd at plassen i forsetene blir for liten etter hvert som barnet vokser? Jeg er 183 cm høy, og fruen er 176 cm.
Da vi testet med bilstol bak, så det ut som passasjersete foran hadde bra med benplass.


Vi har en 85x Sportline i bestilling, og plass til bilstol var svært avgjørende for oss. Vi er like høy som dere, og plass i forsetet er absolutt innafor ved bruk av bakovervendt bilstol (Britax Safe-way M til en småttis på 105 cm i dette tilfellet).
Til sammenligning er passasjersetet foran "ubeboelig" i vår nåværende 3-serie touring.
- 2014 F20 116d (ex)
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition) (ex)
- 2021 330e xDrive (ex og sårt savnet)
- 2025 Enyaq 85x Sportline

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA