Skuffende bil

Startet av Dimitri, torsdag 13. juni 2024, klokken 10:12

« forrige - neste »

Dimitri

Hei jeg har nå vært eier av en ID.3 i knappt 3 måneder og ønsker meg egentlig bare ut av den handelen igjen.

inn på verksted 2 dager etter kjøp for diverse problemer som ikke blev løst og som de presiserte at de ikke ville gjøre noe med heller, "rape gal" skiltgjenkjenning som bråbremser i hytt og gevær.   Bil vil av og til bare ikke lade, må sitte barnevakt med den for å få ladet på strøm og starte på nytt x antall ganger før den er fornøyd.

Infotainment kræsjer, låser seg og går i svart.

Finner også ut at bilen er eldre enn avertert.  hos vegvesenet står det at det er en 2020 modell men hos forhandleren stod den som 2021 modell.

Senere blev det oppdaget lekkasje / vann i 3 av 4 lykter.

Det er også ulyder i bakstilling som den må inn på verksted for å utbedre.

Sommerferie avbrutt fordi man står å venter på verkstedtime konstant.

Kjøpte bilen hos forhandler for 279.000,- har blitt tilbudt 175.000,- av rebil og noenlunde det samme i inbytte.

Er det noe jeg bare må finne meg i?   
Privat salg blir ikke aktuellt da jeg rett og slett ikke orker det stresset med ubehagelige folk.

ToWalkOrDrive

Forsikringsselskapet ditt har ofte juridisk hjelp gratis. Ville sjekket det. Sånn egentlig så har en forhandler 3 forsøk på å rette opp samme feil, så vidt jeg husker. Er feilen der etter 3. forsøk kan du heve kjøpet. Dersom de har sagt de ikke vil prøve mer å fikse en feil kan du heve kjøpet. Du bør ikke prøve å selge bilen videre - da vil du sitte igjen i suppa, og deg de klager til.

Siden bilen er 2020-registrert, om den ikke er importert, så har du reklamasjonsrett mot Volkswagen ...altså klagerett til dem.

Akkurat det med 2021-modell utlevert i 2020 er ikke noe å klage på. Dette er vanlig praksis. Det vil si at de slipper 2021-modellen ofte flere måneder før 2021, og averterer bilen som 2021 modell.

Det har og kommet bedre regler for klaging på bilkjøp, sånn at bruktbilforhandlere også er mer forpliktet angående feil ut over garanti:
https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Faktisk er det 2 forsøk på samme feil, 3 forsøk om det er forskjellige feil. Problemet, siden bil er en kostbar gjenstand, kreves det en viss kritikalitet på feilene. Gjerne drifts/bruks-kritiske feil.

Men enig, kontakt selskapet ditt, eller NAF om du er NAF-medlem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjell Salvigsen

Synd at du opplever dette! Jeg ville ha meldt meg inn i NAF og tatt en grundig test der. Da får du en meget grundig og omfattende rapport som forhåpentligvis kan hjelpe deg videre. En del av dette vil jeg tro at går på garantien dersom bil ikke er kjørt over 100.000 km.

Skilt gjenkjenning /fartsgrenser er et problem som desverre finnes på alle Elbiler med denne funksjonen. Husk at dette kan du slå av. Lading skal selvsagt ikke være slik, skjer dette på alle slags ladere eller bare hjemme? Også garanti sak dersom dette gjelder alle ladere. Jeg kjørte en tilsvarende id3 ca 30000 km for noen år siden, opplevde ingen slike ting. Eneste jeg opplevde var 12v som en gang ble utladet, dette ble ordnet med software oppdatering. Så du må ikke godta dette på en såpass ny bil med garanti. Lykke til! 👍
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

vinterdekk

Kan være greit å vite at noen goder ved medlemskapet hos NAF krever at man var medlem når grunnlaget for saken oppstod. Slik som ved juridisk hjelp. https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/juridisk-og-bilteknisk-radgivning

Sitat fra: nafDersom det er grunnlag for det og du har behov for mer enn råd og veiledning, kan vi følge opp saken på dine vegne ved hjelp av våre advokater.

Utvidet bistand gis med inntil to timer med henblikk på å få en minnelig løsning med motparten. Det forutsetter at du var medlem på det tidspunktet grunnlaget for saken oppstod, og utløser en egenandel på 500 kroner.

Man får 660 kr rabatt for NAF test, som medlem. https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-ved-kjop
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: Dimitri på torsdag 13. juni 2024, klokken 10:12Hei jeg har nå vært eier av en ID.3 i knappt 3 måneder og ønsker meg egentlig bare ut av den handelen igjen.

inn på verksted 2 dager etter kjøp for diverse problemer som ikke blev løst og som de presiserte at de ikke ville gjøre noe med heller, "rape gal" skiltgjenkjenning som bråbremser i hytt og gevær.   Bil vil av og til bare ikke lade, må sitte barnevakt med den for å få ladet på strøm og starte på nytt x antall ganger før den er fornøyd.

Infotainment kræsjer, låser seg og går i svart.

Finner også ut at bilen er eldre enn avertert.  hos vegvesenet står det at det er en 2020 modell men hos forhandleren stod den som 2021 modell.

Senere blev det oppdaget lekkasje / vann i 3 av 4 lykter.

Det er også ulyder i bakstilling som den må inn på verksted for å utbedre.

Sommerferie avbrutt fordi man står å venter på verkstedtime konstant.

Kjøpte bilen hos forhandler for 279.000,- har blitt tilbudt 175.000,- av rebil og noenlunde det samme i inbytte.

Er det noe jeg bare må finne meg i?   
Privat salg blir ikke aktuellt da jeg rett og slett ikke orker det stresset med ubehagelige folk.
Du skriver ikke hvem som solgte denne. Det virker jo som du burde ha krav på et prisavslag, for noen av disse sakene er neppe nyoppstått på 3 uker.

På den annen side skal Møller fikse disse tingene på garanti, og da vil det bli bra.  Men lang ventetid ødelegger..
-pass på å få oppdatert infotainment og alle andre enheter. Hvis det ikke hjelper på blackout, klag igjen og be dem bytte.
-skru av fartstilpassing til fartsgrenser i bil-menyen er viktig triks som gjør hverdagen bedre
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Dimitri

Sitat fra: daktari på fredag 14. juni 2024, klokken 07:08Du skriver ikke hvem som solgte denne. Det virker jo som du burde ha krav på et prisavslag, for noen av disse sakene er neppe nyoppstått på 3 uker.

På den annen side skal Møller fikse disse tingene på garanti, og da vil det bli bra.  Men lang ventetid ødelegger..
-pass på å få oppdatert infotainment og alle andre enheter. Hvis det ikke hjelper på blackout, klag igjen og be dem bytte.
-skru av fartstilpassing til fartsgrenser i bil-menyen er viktig triks som gjør hverdagen bedre

Jeg kjøpte den av Sortland auto og har vært i kontakt med de flere ganger både på telefon og på mail,  de svarer aldri på tekst / mail så eneste måte å nå de er på telefon men står jo sånn sett uten bevis på alle gangene jeg har klaget.   

Jeg ønsker ikke å eie denne bilen lengre og vil bare bli kvitt den.   Har bedt Sortland auto om å komme med tilbud på tilbakekjøp men aldri fått noe svar.   Eneste svaret jeg har fått er fra rebil som tilbyr å kjøpe den for 175K som betyr at hele egenkapitalen ryker og jeg står igjen på bar bakke.    Lite hjelp å få av NAF det har jeg prøvd før.  Får hjelp av forbrukerrådet men de har jo en sinnsvak lang ventetid type 11 måneder

Dimitri

Sjekket eierhistorikk og fant ut at den aldri har vært solgt før jeg kjøpte den så den har altså gått over 40K som lånebil / firmabil eller hva de nå har brukt den til, noe jeg heller ikke fikk opplyst.

vinterdekk

Når forhandler ikke svarte på min epost-henvendelse etter purring og lang tid, tok jeg kontakt med Møller Bil og de fikk forhandleren til å handle øyeblikkelig. Dette var en enkel garantijobb som forhandleren fikset uten spørsmål, så snart de tok henvendelsen.

Du finner epost til Møller Bil her https://mollerbil.no/kontakt-oss
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Feilene du beskriver må være innenfor garanti så sant bilen er skadefri. Gå på et merkeverksted?

Har hatt ID.3 i 1.5 år - eneste feil har vært en sensor som oppgav motorproblemer et par dager, men kunne bruke bilen likevel. Kjempefornøyd med den. Romslig, kurant rekkevidde, gode sensorer og funksjon.

hemi

280 for den med store eller lille batteriet?

Ellers lite stas når man har handlet hos merkeforhandler og opplever sånn her, hadde en runde selv på det nylig, var uten bil i 7 uker, så meh til VW/møller på det. men føler ingen egentlig bryr seg så veldig om kundene uansett merke

SveinJ

En artikkel i Motor kan kanskje vekke noen ang problemer med ID.3

Historisk rettssak
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

turfsurf

Stusser på at han hadde tid til å se ned på pedalene, men ikke satte bilen i fri (N) eller holdt inn parkbremsen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 27. juni 2024, klokken 06:45Feilene du beskriver må være innenfor garanti så sant bilen er skadefri. Gå på et merkeverksted?

Har hatt ID.3 i 1.5 år - eneste feil har vært en sensor som oppgav motorproblemer et par dager, men kunne bruke bilen likevel. Kjempefornøyd med den. Romslig, kurant rekkevidde, gode sensorer og funksjon.

Sortland auto er VW merkeforhandler/verksted
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA