Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på onsdag 07. august 2024, klokken 21:29
Sitat fra: Vaduz på onsdag 07. august 2024, klokken 17:20Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Personen som kjøper bilen av deg vil jo ha samme rabatt?

Om man kjøper bilen kontant, fullfinansiert eller med gullbarer er irrelevant da det er samme prinsippet.
(selv om gull historisk sett har blitt ansett som inflasjon immun :police:  )

Vi snakker om salg av bil og ikke kjøp.
Verditapet vet man ikke før man har solgt bilen, og man vet ikke verdien av tapet før man har kpi justert kjøpesummen mot salgsummen.
Er inflasjonen 1% så er det ubetydelig, er den 20% så er det vesentlig.

Selger man en vare i dag må man sammenligne epler mot epler (2024 penger mot 2024 penger) for å vite svaret.

Så for å oppsummere så mener du, den første jeg har hørt om i verden, at om du kjøper en Trsla Model Y for 500.000 og kaster den på dynga 26 år etterpå hvor du får 0 kroner i vrakpant (etter at Russland overtok Norge og avsluttet vrakpant), så har du ikke hatt et verdifall på 500.000, men at du må legge på inflasjonen, for på en måte å finne gjenanskaffelsesverdien?
Du hører ikke selv at det blir litt søkt?
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

En tidligere pris i dagens kroner blir jo ikke helt rett om man ikke tar hensyn til inflasjonen. Bare siden i fjor har inflasjonen vært på 2,6%. Samtidig har tregt marked gjort bilene billigere, bare for å gjøre forskjellen mellom dagens og historiske priser enda større.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Verditapet er jo 500.000 i 2024 NOK hvis man kjøper den i 2024. Skal man finne verditapet i 2050 NOK så må man frem med inflasjonskalkulatoren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. august 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Marzo på onsdag 07. august 2024, klokken 21:29
Sitat fra: Vaduz på onsdag 07. august 2024, klokken 17:20Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Personen som kjøper bilen av deg vil jo ha samme rabatt?

Om man kjøper bilen kontant, fullfinansiert eller med gullbarer er irrelevant da det er samme prinsippet.
(selv om gull historisk sett har blitt ansett som inflasjon immun :police:  )

Vi snakker om salg av bil og ikke kjøp.
Verditapet vet man ikke før man har solgt bilen, og man vet ikke verdien av tapet før man har kpi justert kjøpesummen mot salgsummen.
Er inflasjonen 1% så er det ubetydelig, er den 20% så er det vesentlig.

Selger man en vare i dag må man sammenligne epler mot epler (2024 penger mot 2024 penger) for å vite svaret.

Så for å oppsummere så mener du, den første jeg har hørt om i verden, at om du kjøper en Trsla Model Y for 500.000 og kaster den på dynga 26 år etterpå hvor du får 0 kroner i vrakpant (etter at Russland overtok Norge og avsluttet vrakpant), så har du ikke hatt et verdifall på 500.000, men at du må legge på inflasjonen, for på en måte å finne gjenanskaffelsesverdien?
Du hører ikke selv at det blir litt søkt?

Jeg vet ikke om du er veldig ung, men det er på ingen måte din horisont vi må forholde oss til.

Det er snakk om markedsverdier og realisering av verditap ved salg.
Når man vraker en bil så realiserer man aldri markedsverdien. Man avskriver den 100%. 
Men en tilsvarende bil vil i 2050 kanskje koste 1 million?
(Jeg skriver kanskje da vi ikke vet hva prisveksten i landet er de neste 25 årene, så den kan gjerne koste 2 millioner også.)

Når man kjøper en bil og selger en bil for penger, så må man vite forholdet mellom pengene for sammenligne.
Eksempelet ditt forteller meg at du ikke forstår dette.

I et land med hyperinflasjon på 100% så koster en Tesla til 500k plutselig 1 million. 
Kjøperen selger den for 800 året etter. I ditt hode har han da tjent penger.
Men ettersom pengeverdien er halvvert må han altså betale dobbelt så mye for alle varene han skal bruke pengene på, inkludert en tilsvarende bil.
Det er realiteten...

Vaduz

Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 10:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. august 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Marzo på onsdag 07. august 2024, klokken 21:29
Sitat fra: Vaduz på onsdag 07. august 2024, klokken 17:20Det blir feil. Inflasjon er jo rabatt på kapitalkostnaden din ved kjøp av bil. Om du hadde 5% lånerente/alternativkostnad, og 2% inflasjon, blir effektiv kapitalkostnad 3%, så det er en rabatt.

Personen som kjøper bilen av deg vil jo ha samme rabatt?

Om man kjøper bilen kontant, fullfinansiert eller med gullbarer er irrelevant da det er samme prinsippet.
(selv om gull historisk sett har blitt ansett som inflasjon immun :police:  )

Vi snakker om salg av bil og ikke kjøp.
Verditapet vet man ikke før man har solgt bilen, og man vet ikke verdien av tapet før man har kpi justert kjøpesummen mot salgsummen.
Er inflasjonen 1% så er det ubetydelig, er den 20% så er det vesentlig.

Selger man en vare i dag må man sammenligne epler mot epler (2024 penger mot 2024 penger) for å vite svaret.

Så for å oppsummere så mener du, den første jeg har hørt om i verden, at om du kjøper en Trsla Model Y for 500.000 og kaster den på dynga 26 år etterpå hvor du får 0 kroner i vrakpant (etter at Russland overtok Norge og avsluttet vrakpant), så har du ikke hatt et verdifall på 500.000, men at du må legge på inflasjonen, for på en måte å finne gjenanskaffelsesverdien?
Du hører ikke selv at det blir litt søkt?

Jeg vet ikke om du er veldig ung, men det er på ingen måte din horisont vi må forholde oss til.

Det er snakk om markedsverdier og realisering av verditap ved salg.
Når man vraker en bil så realiserer man aldri markedsverdien. Man avskriver den 100%. 
Men en tilsvarende bil vil i 2050 kanskje koste 1 million?
(Jeg skriver kanskje da vi ikke vet hva prisveksten i landet er de neste 25 årene, så den kan gjerne koste 2 millioner også.)

Når man kjøper en bil og selger en bil for penger, så må man vite forholdet mellom pengene for sammenligne.
Eksempelet ditt forteller meg at du ikke forstår dette.

I et land med hyperinflasjon på 100% så koster en Tesla til 500k plutselig 1 million. 
Kjøperen selger den for 800 året etter. I ditt hode har han da tjent penger.
Men ettersom pengeverdien er halvvert må han altså betale dobbelt så mye for alle varene han skal bruke pengene på, inkludert en tilsvarende bil.
Det er realiteten...

Du har fullstendig misforstått. Lønninger øker stort sett likt med inflasjon, så lånet ditt fra i fjor er relativt sett mindre enn det var da du tok det opp og er enklere å betjene.
Rentene vil da øke for at man ikke skal kunne spekulere i å belåne investering med effektiv negativ rente og drive inflasjon videre (feks 2% rente, 5% inflasjon = -3% rente og vil gjøre at alle tar opp lån da det lønner seg, noe som øker pengebeholdning og etterspørsel og inflasjon).

Det du snakker om med 100% inflasjon på et år er jo økonomisk kollaps, da rekker ikke lønninger å justere seg og alle blir fattigere. Men da kan du fremdeles selge bilen din til en utlending for la oss si 800k lokal valuta inkludert verditap og du har ikke lenger lån, men 300k i kontanter.

Inflasjon kan sees på som en overføring av velstand fra kreditor til debitor. Det er derfor fondsmarkedet krasjet når rentene og inflasjonen øker. Folk sitter med gjeldspapirer som taper seg i verdi.

Marzo

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Du har fullstendig misforstått.

Da må jeg nesten spørre deg, hva har lån med verditap å gjøre?
Har en bil eller gjenstand med lån, høyere verditap?

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Det du snakker om med 100% inflasjon på et år er jo økonomisk kollaps, da rekker ikke lønninger å justere seg og alle blir fattigere. Men da kan du fremdeles selge bilen din til en utlending for la oss si 800k lokal valuta inkludert verditap og du har ikke lenger lån, men 300k i kontanter.

Og ingen bil?  ???

Marzo

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Folk sitter med gjeldspapirer som taper seg i verdi.

Det er mitt poeng.

Rabatten som du kaller det, er noe man må beregne for å si noe om verditapet på bilen.


Vaduz

Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 12:36
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Folk sitter med gjeldspapirer som taper seg i verdi.

Det er mitt poeng.

Rabatten som du kaller det, er noe man må beregne for å si noe om verditapet på bilen.



I dette tilfellet er du debitor som har lånt til bil, så du har ikke forstått, du misforstod igjen.
Om du kjøpte bilen kontant har jo bilen sin pris doblet seg på et år, samme med alle andre biler, bare et nytt nullpunkt om du må selge og kjøpe ny.

Vaduz

Sitat fra: Marzo på torsdag 08. august 2024, klokken 12:15
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Du har fullstendig misforstått.

Da må jeg nesten spørre deg, hva har lån med verditap å gjøre?
Har en bil eller gjenstand med lån, høyere verditap?

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 11:34Det du snakker om med 100% inflasjon på et år er jo økonomisk kollaps, da rekker ikke lønninger å justere seg og alle blir fattigere. Men da kan du fremdeles selge bilen din til en utlending for la oss si 800k lokal valuta inkludert verditap og du har ikke lenger lån, men 300k i kontanter.

Og ingen bil?  ???


Bilen kan ikke tape seg mer enn du gav for den initielt. Så om du kjøpte for 500k og så har penger halvert verdien sin på et år, så har du betalt halvparten for den bilen relativt sett. Det er jo det folk prater om når de sier at "inflasjonen spiser opp lånet".

Helt til du må kjøpe ny bil, da er det jo like dyrt å kjøpe ny som det alltid hadde vært, ettersom prisene på alle andre biler er tilsvarende høye.

Jeg tror ikke jeg klarer å gjøre dette mer tydelig eller forståelig, så du får heller lese en bok om økonomi eller se noen forelesninger om emnet.

Marzo

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 13:46Bilen kan ikke tape seg mer enn du gav for den initielt. Så om du kjøpte for 500k og så har penger halvert verdien sin på et år, så har du betalt halvparten for den bilen relativt sett. Det er jo det folk prater om når de sier at "inflasjonen spiser opp lånet".

Igjen, vi snakker altså ikke om hvordan inflasjon påvirker lånet de de som har finansiert bilen.
Det er en trøst for rentekostnadene, men det er uvesentlig for markedsverdien på bilen din.
Og som du selv sier er høy rente ofte forbundet med høy inflasjon.
Jeg vet ikke hvorfor du blandet dette, eller hvordan du forholder deg til biler uten heftelser.

Det er verdien når man selger bilen som er diskusjonen her.

Kjøpesum - salgsum = verditap. Så lenge man ikke ser på inflasjonsjustert kjøpesum, vil ikke regnestykket bli riktig.

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 13:46Helt til du må kjøpe ny bil, da er det jo like dyrt å kjøpe ny som det alltid hadde vært, ettersom prisene på alle andre biler er tilsvarende høye.
Bingo!


https://www.nettavisen.no/okonomi/mener-boligprisene-alle-ser-til-er-misvisende-sunket-mye-mer/s/5-95-1498307

Sitat– Det viser at boligprisene har steget med 3 prosent. Men det har vært høy inflasjon i denne perioden. Justert for inflasjonen hadde egentlig boligprisene tvert imot sunket – med 8 prosent. Poenget er altså at boligprisene – reelt sett – har sunket mye mer enn de fleste av oss er klar over, sier Knudsen.

Samme gjelder for bruktbil prisene, hvor mange tror de kun har tapt 20%, men reelt sett mye mer...

Marzo

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 13:37I dette tilfellet er du debitor som har lånt til bil, så du har ikke forstått, du misforstod igjen.
Om du kjøpte bilen kontant har jo bilen sin pris doblet seg på et år, samme med alle andre biler, bare et nytt nullpunkt om du må selge og kjøpe ny.

Hvis du forstår at lånte penger har mistet verdi, så er det vel ikke vanskelig å fortså at alle penger har det?

100,- i gjeldsbrev er verdt like lite som 100-lappen i lommeboken. Hva er som får deg til å tro noe annet?

Vaduz


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. august 2024, klokken 20:04Ok, jeg gir opp, jeg gjorde så godt jeg kunne.

Takk for forsøket. Jeg støtter deg.

Er også gøy at Marzo i siste innlegg innrømmer at man vanligvis ikke inkluderer inflasjon i "verdifall" når en snakker om bolig, noe som er likt for bil, uansett om tingen har falt i verdi i 2024-penger.

Dersom en skal begynne å inkludere lønnsomhet måtte en da tatt med f.eks. spart formuesskatt ved å eie bil i stedet for ikke å eie den osv osv.
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. august 2024, klokken 23:02Er også gøy at Marzo i siste innlegg innrømmer at man vanligvis ikke inkluderer inflasjon i "verdifall" når en snakker om bolig, noe som er likt for bil, uansett om tingen har falt i verdi i 2024-penger.

Vi er kanskje enige om at verdi påvirkes av inflasjon, men litt uenige om det også inkluderer bilen.

Som du ser er det ikke mange som er klar over realprisutvikling på bolig.
Grunnen er at de fleste av oss selger og kjøper en bolig i samme marked, så om realprisen er høyere eller lavere er av mindre betydning når man selger og kjøper i samme marked.

Det betyr på ingen måte at det ikke er en realitet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på fredag 09. august 2024, klokken 09:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. august 2024, klokken 23:02Er også gøy at Marzo i siste innlegg innrømmer at man vanligvis ikke inkluderer inflasjon i "verdifall" når en snakker om bolig, noe som er likt for bil, uansett om tingen har falt i verdi i 2024-penger.

Vi er kanskje enige om at verdi påvirkes av inflasjon, men litt uenige om det også inkluderer bilen.

Som du ser er det ikke mange som er klar over realprisutvikling på bolig.
Grunnen er at de fleste av oss selger og kjøper en bolig i samme marked, så om realprisen er høyere eller lavere er av mindre betydning når man selger og kjøper i samme marked.

Det betyr på ingen måte at det ikke er en realitet.

For min del kjøper jeg ofte bil med lånte penger, så det er ikke mine penger som faller i verdi. Det er ikke sånn at jeg kan regne som alternativkost en investering som følger inflasjonen om jeg ikke hadde kjøpt bilen, ettersom jeg da ikke hadde hatt pengene, eller kunne lånt pengene. Så når jeg låner 492.000 til å kjøpe Tesla Model Y, og jeg selger den for 385.000 3 år etterpå, og betaler inn restbeløpet, så er det kun det nominelle beløpet (kjøpspris i 2021 minus salgspris i 2024) som blir hva jeg taper, pluss rentekost minus skattefradrag. På Tesla har ofte salgsprisen blitt høyere enn forventet.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA