Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:51
Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 08:31Ekstremt bra tall for EV9, er en enorm bil.

Var litt i samme situasjon som ts, forsøkte virkelig å like fossil igjen, PHEV og hybrid ble også forsøkt, men det gikk ikke. Føltes helt forferdelig å hå tilbake til en illeluktende, vibrerende, treig ICE med slushbox automat.
Endte med elbil igjen, økonomisk sett ikke like åpenbart som i 2017, men er storfornøyd med å slippe bensinstasjon i nye 7 år!

Ja, Kia er ekstremt dyktige på elbil. Dersom jeg var på et stramt budsjett ville jeg valgt Kia (e-)Niro med WLTP på 455km fra 2020. Den får en for under kr 250.000 med lav km. Bra lydanlegg, gode seter, deilig fjøring, god plass til passasjerer, praktisk osv. Er også takrails, og krok på nyere biler enn 2019 for plass til takboks/bagasjeboks. Og det fine er at det er 7 års garanti på hele bilen, som om en kjøper en 4 år gammel bil så har en 3 års garanti igjen.

SNIP
Nå får du og ettermontert lastekrok på pre-2020-modellene om du bare skal ha til sykkelstativ eller bagasjeboks, men du får ikke trekke noe. Koster vel 12-15K om du tar det via KIA-verkstedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:51
Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 08:31Ekstremt bra tall for EV9, er en enorm bil.

Var litt i samme situasjon som ts, forsøkte virkelig å like fossil igjen, PHEV og hybrid ble også forsøkt, men det gikk ikke. Føltes helt forferdelig å hå tilbake til en illeluktende, vibrerende, treig ICE med slushbox automat.
Endte med elbil igjen, økonomisk sett ikke like åpenbart som i 2017, men er storfornøyd med å slippe bensinstasjon i nye 7 år!

Ja, Kia er ekstremt dyktige på elbil. Dersom jeg var på et stramt budsjett ville jeg valgt Kia (e-)Niro med WLTP på 455km fra 2020. Den får en for under kr 250.000 med lav km. Bra lydanlegg, gode seter, deilig fjøring, god plass til passasjerer, praktisk osv. Er også takrails, og krok på nyere biler enn 2019 for plass til takboks/bagasjeboks. Og det fine er at det er 7 års garanti på hele bilen, som om en kjøper en 4 år gammel bil så har en 3 års garanti igjen.

SNIP
Nå får du og ettermontert lastekrok på pre-2020-modellene om du bare skal ha til sykkelstativ eller bagasjeboks, men du får ikke trekke noe. Koster vel 12-15K om du tar det via KIA-verkstedet.

Trodde det var 0kg i kuleventil i vognkortet på 2019. Men Kia monterer likevel krok?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. juni 2024, klokken 22:27
Sitat fra: RJK på torsdag 06. juni 2024, klokken 18:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:51
Sitat fra: Vaduz på torsdag 06. juni 2024, klokken 08:31Ekstremt bra tall for EV9, er en enorm bil.

Var litt i samme situasjon som ts, forsøkte virkelig å like fossil igjen, PHEV og hybrid ble også forsøkt, men det gikk ikke. Føltes helt forferdelig å hå tilbake til en illeluktende, vibrerende, treig ICE med slushbox automat.
Endte med elbil igjen, økonomisk sett ikke like åpenbart som i 2017, men er storfornøyd med å slippe bensinstasjon i nye 7 år!

Ja, Kia er ekstremt dyktige på elbil. Dersom jeg var på et stramt budsjett ville jeg valgt Kia (e-)Niro med WLTP på 455km fra 2020. Den får en for under kr 250.000 med lav km. Bra lydanlegg, gode seter, deilig fjøring, god plass til passasjerer, praktisk osv. Er også takrails, og krok på nyere biler enn 2019 for plass til takboks/bagasjeboks. Og det fine er at det er 7 års garanti på hele bilen, som om en kjøper en 4 år gammel bil så har en 3 års garanti igjen.

SNIP
Nå får du og ettermontert lastekrok på pre-2020-modellene om du bare skal ha til sykkelstativ eller bagasjeboks, men du får ikke trekke noe. Koster vel 12-15K om du tar det via KIA-verkstedet.

Trodde det var 0kg i kuleventil i vognkortet på 2019. Men Kia monterer likevel krok?
Lastekrok! Den er formet slik at du ikke får festet en vanlig tilhenger på, men man får festet tilpassede sykkelstativ/lastebrett på. Mener det er noen utstikkende pinner på disse, som visstnok endel har slipt ned.

Da får du 100 kg i kuletrykk, men som sagt ikke lov å trekke noe på denne. Fikk tilbud om å sette på dette på min Kona da de åpnet for dette, men har ikke gjort det. Jeg har dog vurdert å kjøpe krok og ledningsnett fra huggeri, og få et ikke-merkeverksted til å montere dette.

Det er ingen regler som hindrer dette, men som hindrer innretninger som har hjul som skal i bakken og slepes etter bilen! Sykt, men sant. Er endel diskusjoner om dette i forumet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Det er jo kult. Trodde gjerne når det sto 0kg på tilhengerkobling så fikk en ikke ha noe oppå, men kult det går bra med sykkel/bagasjeboks. Er jo egentlig ikke en tilhengerkobling når det er en lastebærerholder, ja.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. juni 2024, klokken 12:18Har forresten selv eid Avensis, og synes det var en bra bil. Tipset en annen om å kjøpe det, som ikke hadde så mye penger. Han kjøpte men var veldig skuffet over det meste med bilen, men han var vant til SAAB, som han følte var mye bedre. Det elektroniske håndbrekket kostet visst og langt over 20.000 å fikse, om han skulle fikse det. Han føler bilen skal dette sammen, men fremdeles har han brukt lite penger på den.

Har ikke eid Avensis selv, men har kjørt flere ulike generasjoner både med og diesel og bensin og automat og manuell gir. Jeg har derimot selv eid flere Saab'er, og må si det var en fantastisk opplevelse å komme tilbake til min 1999 Saab 9-5 etter ei periode med en 2014 modell Avensis leiebil. Jeg personlig er enig med kompisen din i at det meste var bedre med Saab enn med Avensis, selv om Avensisen var 15 år nyere og hadde nesten 200k km mindre på veien. Men dette er jo stort sett subjektive meninger, og det er sikkert mange som mener at Avensis er bedre enn Saab på mye også siden Saab var en bil med en del sære og uvanlige løsninger. Avensis er en bil det er vanskelig å mislike sterkt, og det er nok et trygt og godt valg når man skal kjøpe en pålitelig fossil bruksbil. Det er absolutt ikke en bil man kjøper fordi man har sterke følelser for den, men det er heller ikke årsaken til at TS har kjøpt bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Moas

Har en bekjent som bare kjører avensis. De bytter han om, med pent brukte, med noen års mellomrom, da han sier at de ikke lever så lenge pga. rust. Ellers har de vært feilfrie.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Etter å ha hatt fossil-bilen en uke så er status:

Flott bil, deilig å ikke fylle bensin.

Savner: Adaptiv cruise, fravær av støy, moderne infotainment, akselerasjon, fravær av bensinutgifter.


Jeg vurderer med andre ord å angre meg og like godt gå for elektrisk.

Tenker vi at en Model Y Long Range 4WD med krok og 19" hjul er beste kjøp i markedet nå? Ladeinfrastrukturen frister og alternativene er vel ikke så mange?

vinterdekk

Du får spare penger og kjøre uten tanke på rekkevidde i Avensis'en (slik du hadde planer om) litt til. Det logger i kortene at det må komme noen tilbud på Model Y i løpet av sommer/høst. Ref. https://elbilforum.no/index.php?topic=54372.0

Og om det ikke gjør det så er det mange tilbud på andre merker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Elektro12

Spare penger?

Jeg har lagt inn bestilling, så få vi se hva som skjer i juli med prisene.

Sommerferien får bli i bil nr. 2.

Roy Aasen

Kjør bensin / dieselbørsa til den ramler fra hverandre er absolutt
det smarteste.
Sett penger på sparekonto. Vent til Tesla slår av enda 50000 kr.

Eller somt ovennevnte skriver..andre har og kommer med enda flere tilbud.

Edit: Ikke lenger aktuelt ser jeg

Moas

Det virker som det bygger seg opp til en perfekt storm i det norske ev markedet, særlig rundt 400-500k kr: mange nye spennende bilmodeller på vei,  ingen nye bilskatter på kinabiler = det blir tidenes kamp om nybilkundene i høst

Edit: Det merkes Y interiøret begynner å bli pase på enkelte områder
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 26. juni 2024, klokken 14:25Kjør bensin / dieselbørsa til den ramler fra hverandre er absolutt
det smarteste.
Sett penger på sparekonto. Vent til Tesla slår av enda 50000 kr.

Eller somt ovennevnte skriver..andre har og kommer med enda flere tilbud.

Edit: Ikke lenger aktuelt ser jeg

Bilen kommer ikke før nærmere august så vi får se hva som skjer. Har en dieselbil som kan lånes i mellomtiden. :)

Spennende hvis det kommer enda bedre tilbud over helgen, men det er vel kanskje etter 14 dager at vi vet så ikke noen angrer seg.

Elektro12

Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)

- Etter å ha testet Skoda sin cruise og lane assist virket Tesla sin ganske rotete og der Skodaen veldig smooth justerer farten ned inn mot ny, lavere fartsgrense gjorde ikke Teslaen det. Skodaen detekterer biler man "tar igjen" bedre og tilpasser seg - teslaen var mye senere på å gjøre tiltak for å matche farten.

- Har fått tilbud som gjør bilene likt priset - men føles som ganske ulike pakker. Teslaen har lading og nettverk for dette som en fordel, men Skoda 85 har blitt bedre på dette. Byggekvaliteten oppleves bedre på Skoda der vinduer ikke er flush på Tesla (Vinduene i bakdør stikker merkbart med ut enn vinduet bakenfor f.eks.) og ikke alle linjer i designet treffer i overgang mellom dør og neste panel.

- Sensorene på Enyaq oppleves presise, men Tesla sitt Vision virker mer rotete, savner da et system som faktisk har kontroll på avstand til hjørnet foran i trange passasjer. Dog er det mange andre småfunksjoner og saker i Tesla som trekker, Sentry f.eks.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:22Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)


Nei, men du kan holde hendelen ned i ett par sekunder i stedet for å trykke på skjermen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 09. juli 2024, klokken 08:22Da har jeg testet en Model Y ut og kjørt en del.

- Finnes det virkelig ikke adaptiv cruise i den som leser skilter og justerer fartsendringer selv uten at man må trykke på ikonet med fartsgrense hver gang? (Uten å ha autostyring på?)


Nei, men du kan holde hendelen ned i ett par sekunder i stedet for å trykke på skjermen.
Her har BMW kanskje det beste systemet. Man har 3 innstillinger: auto, "ta over manuelt" og ingen. Ta over manuelt er genialt, for man får varsel i display og HuD om ny fartsgrense lenger frem (fra kart) eller akutt (fra skilt). Det dukker også opp "set" ved siden av den nye farten, og man kan da trykke den knappen slik at bilen "overtar" ny fart. Endringen skjer ikke for tidlig eller for sent, så man kan velge å overta lenge før. Eller gi blaffen... samme for krappe svinger, men der er default redusert fart valgt, så kan man velge å overstyre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA