Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En Tesla-skeptiker kryper til korset? (Eller: Familiebil til ferien - 100k-500k)

Startet av Elektro12, tirsdag 04. juni 2024, klokken 05:56

« forrige - neste »

Elektro12

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 09:51Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html

Men snakker vi ikke fort 600 løk for en slik?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 09:51Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html

Men snakker vi ikke fort 600 løk for en slik?

Jo, det er et godt poeng, selv om du kan kjøpe en skrapt noe billigere...
Men en har jo lyst å kjøpe med det største batteriet og 4WD og massasje når en først kjøper en helt ny....og da blir det en del nord for 600' og. Men så har jo en del rabatter gjennom jobb osv. Dette er uten slike rabatter:

(edit: Ser du faktisk kan få en brukt ID4 med stort batteri for 250.000.... dog kjørt 155.000 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=325667811)
Tesla Model Y                         2021-



elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:33
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 09:51Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html

Men snakker vi ikke fort 600 løk for en slik?

Jo, det er et godt poeng, selv om du kan kjøpe en skrapt noe billigere...
Men en har jo lyst å kjøpe med det største batteriet og 4WD og massasje når en først kjøper en helt ny....og da blir det en del nord for 600' og.

Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Nei da får man vel full pakke, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Den må fortsatt tåle sammenligning med Model Y LR AWD da, som med panoramatak, hengerfeste og vinterhjul koster 94.000 kroner mindre.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EirikM

Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2024, klokken 08:59
Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Nei da får man vel full pakke, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Den må fortsatt tåle sammenligning med Model Y LR AWD da, som med panoramatak, hengerfeste og vinterhjul koster 94.000 kroner mindre.

Hvis målet ditt er å spare penger, velger du vel ikke å specce opp maks på ID.7 heller da. TMY har jo hverken head-up, massasje, ventilerte seter eller DCC, så det trengs ikke for en sammenligning.
Men startprisen er bare 20k under den nevnte prisen, så det er en veldig god deal.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:33
Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 23. juli 2024, klokken 10:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juli 2024, klokken 09:51Synes ID7 og var en flott bil på alle måter, inkl setemassasje for fører og passasjer, hvis en liker den type biler. Den er bare 8 cm lavere enn ID4, og en del lenger.

https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-stasjonsvogn.html



Men snakker vi ikke fort 600 løk for en slik?

Jo, det er et godt poeng, selv om du kan kjøpe en skrapt noe billigere...
Men en har jo lyst å kjøpe med det største batteriet og 4WD og massasje når en først kjøper en helt ny....og da blir det en del nord for 600' og.

Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Wow! Det der så ut som en bra deal! Får jo til og med vinterdekk og service i 3 år for den prisen, inklusiv massasje og Harman Kardon anlegg, metallic lakk og adaptivt understell!! (og selvsagt 4WD). Kan skrive under på at de massasjestolene funker!
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: EirikM på fredag 26. juli 2024, klokken 12:04
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2024, klokken 08:59
Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Nei da får man vel full pakke, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Den må fortsatt tåle sammenligning med Model Y LR AWD da, som med panoramatak, hengerfeste og vinterhjul koster 94.000 kroner mindre.

Hvis målet ditt er å spare penger, velger du vel ikke å specce opp maks på ID.7 heller da. TMY har jo hverken head-up, massasje, ventilerte seter eller DCC, så det trengs ikke for en sammenligning.
Men startprisen er bare 20k under den nevnte prisen, så det er en veldig god deal.

Sluttprisen vet man jo heller ikke før man har snakket med en Volkswagen-selger. Forhandlere har alltid litt å gå på og gir noe rabatt, eller de slenger på ekstrautstyr.

Har akkurat prøvekjørt en Model Y og innbyttestimatet Tesla gav på min 23 ID.4 var 340K. Med 230K avskriving på ett år blir en Model Y LR med rentekampanje og vinterhjul ikke aktuelt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 26. juli 2024, klokken 12:23
Sitat fra: EirikM på fredag 26. juli 2024, klokken 12:04
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2024, klokken 08:59
Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Nei da får man vel full pakke, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Den må fortsatt tåle sammenligning med Model Y LR AWD da, som med panoramatak, hengerfeste og vinterhjul koster 94.000 kroner mindre.

Hvis målet ditt er å spare penger, velger du vel ikke å specce opp maks på ID.7 heller da. TMY har jo hverken head-up, massasje, ventilerte seter eller DCC, så det trengs ikke for en sammenligning.
Men startprisen er bare 20k under den nevnte prisen, så det er en veldig god deal.

Sluttprisen vet man jo heller ikke før man har snakket med en Volkswagen-selger.

Har akkurat prøvekjørt en Model Y og innbyttestimatet Tesla gav på min 23 ID.4 var 340K. Med 230K avskriving på ett år blir en Model Y LR med rentekampanje og vinterhjul ikke aktuelt.

En bør egentlig bare tenke at Tesla ikke tar innbytte, ettersom de ikke selger en eneste bruktbil av andre merker enn Tesla i butikkene sine eller på nett. En ett år gammel ID4 bør jo være veldig enkel å selge på Finn...så kan du bare leie en billig bil på Getaround frem til du får Tesla  :)
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. juli 2024, klokken 12:39
Sitat fra: vinterdekk på fredag 26. juli 2024, klokken 12:23
Sitat fra: EirikM på fredag 26. juli 2024, klokken 12:04
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2024, klokken 08:59
Sitat fra: elektro på fredag 26. juli 2024, klokken 08:46Hva mangler på GTX Exclusive utgaven som koster kr. 599.900 inkl. serviceavgift og vinterhjul ut august? Panoramatak og hengerfeste? Eller er det siste standard i Norge? https://www.volkswagen.no/no/alle-bilmodeller/id7-gtx-stasjonsvogn.html

Nei da får man vel full pakke, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Den må fortsatt tåle sammenligning med Model Y LR AWD da, som med panoramatak, hengerfeste og vinterhjul koster 94.000 kroner mindre.

Hvis målet ditt er å spare penger, velger du vel ikke å specce opp maks på ID.7 heller da. TMY har jo hverken head-up, massasje, ventilerte seter eller DCC, så det trengs ikke for en sammenligning.
Men startprisen er bare 20k under den nevnte prisen, så det er en veldig god deal.

Sluttprisen vet man jo heller ikke før man har snakket med en Volkswagen-selger.

Har akkurat prøvekjørt en Model Y og innbyttestimatet Tesla gav på min 23 ID.4 var 340K. Med 230K avskriving på ett år blir en Model Y LR med rentekampanje og vinterhjul ikke aktuelt.

En bør egentlig bare tenke at Tesla ikke tar innbytte, ettersom de ikke selger en eneste bruktbil av andre merker enn Tesla i butikkene sine eller på nett. En ett år gammel ID4 bør jo være veldig enkel å selge på Finn...så kan du bare leie en billig bil på Getaround frem til du får Tesla  :)

Ja, jeg har også forstått at innbytte ikke er noe Tesla prioriterer. Lokale rabatter og bedre innbytteestimat er noe å ta i betraktning før man bestemmer seg.

Har ikke kjørt ID.7 men merket på prøveturen at Model Y ikke matcher ID.4 på komfort, så vi ble ikke helt overbevist om at Model Y er ett bedre kjøp. Bilene utmerker seg på ulikt vis tenker jeg.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

SitatJa, jeg har også forstått at innbytte ikke er noe Tesla prioriterer.
Korrekt. Tesla tar innbytte når de må og som de så dumper videre på auksjonen.no :o

filtvet


Moas

Jeg har alltid valg å kjøpe nye (el)biler i de enkleste utgavene og nesten ikke brukt en ekstra krone på dill og store felger. Det tror jeg har vært gunstig når jeg ser på tapet etter vært innbytte i forhold til hva jeg leser andre har tapt.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. august 2024, klokken 21:33Kjøp gjerne en ny elbil men regn med å tape 50% første 3 år.

Det gjelder ikke for Tesla Model Y LR etter min mening.
Tror ikke det vil gjelde sommerkampanje-ID7 til 599.000 heller.

Den aller billigste Model Y koster 117.000 mindre enn hva jeg kjøpte min ny for for 3 år siden....ikke 250.000.

Kanskje om ett år til at en kan se 40-50% verdifall til sammen?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA