ID.4 kan få 1200/1400 kg hengervekt i Sverige på disposisjon

Startet av vinterdekk, torsdag 30. mai 2024, klokken 15:13

« forrige - neste »

vinterdekk

Peter Esse forklarer nærmere.


https://youtu.be/BJh9hV6jxHE

Årsaken til at vi har maks 1000 og 1200 kilo slepevekt er at dette er tilpasset opp til 12% stigning. Men dersom man får godkjent bilen til maks 8% stigning så kan man altså trekke 200 kg mer.

Spørsmålet er hvor stor sjanse er det for å møte mer enn 8% stigning?

Kan hende dette er ett interessant tema for norske eiere som sleper nær maksgrensen i dag.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).


Tørkerull


Håvar

*dispensjon

Ser ikke for meg at Vegvesenet er særlig innstilt på å gi slike dispensjoner.
Skal en bil i så fall forbys å kjøre på enkelte veier med henger?

Alle de korte stubbene med 15-20% stigning er uinteressant. En får ikke varmgang i bremser eller drivverk på 30 m  utforbakke. Men det er nok av hytteveier og mindre veier som har lange bratte strekk
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Tørkerull

Sitat fra: Håvar på fredag 31. mai 2024, klokken 10:36*dispensjon

Ser ikke for meg at Vegvesenet er særlig innstilt på å gi slike dispensjoner.
Skal en bil i så fall forbys å kjøre på enkelte veier med henger?

Alle de korte stubbene med 15-20% stigning er uinteressant. En får ikke varmgang i bremser eller drivverk på 30 m  utforbakke. Men det er nok av hytteveier og mindre veier som har lange bratte strekk

*Dispensasjon

Ford har jo fått det, tror ikke den gjennomsnittlige ID eier oppsøker de bratteste hytteveier osv med max hengervekt uansett.

I Sverige sier VW at det er eieren sitt ansvar å ikke overbelaste bilen i bakker med mer en 8% når de har fått dispensasjon.

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0&releaseid=3415214&releasename=Volkswagen+erbjuder+h%C3%B6jd+sl%C3%A4pvagnsvikt+f%C3%B6r+svenska+elbilar&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3fBZvCT10TWmn0Jnk_p9Ti56kJ-O7-EGwJQXtCVIAuiS_ch7xuWO5xX1Q_aem_AYbuRQf2Z-O77s5QQ78zHyY3-fvTK2UfLNL3dG6TkgKIgcCYiDT294iRNjujc8HEO9VpaFZo9Gv4lsnh_T5rCxQH


kaiat

Dette er ikke helt likt det Ford har gjort. Ford har kun oppgitt tall for hengervekt ved 12% stigning. De har i ettertid økt denne oppgitte hengervekten med tilbakevirkende kraft for allerede solgte biler. Du kan altså dra opp til 1500 kg med en Mach-E også ved 12% stigning.

ID.4 har derimot hele tiden vært godkjent fra VW for hengervekt på 1200 kg for RWD og 1400 kg for AWD ved 8% stigning. Det er flere bilmodeller som har oppgitt noe høyere hengervekt ved 8% stigning enn ved 12%, men i Norge brukes kun 12%. Det som har skjedd i Sverige som tydeligvis også kun bruker 12%, er at eierene har blitt gitt muligheten til å bruke 8%-hengervekten ved å søke om dispensasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA