Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 til CEE 32 amp adapter?

Startet av Tarzan, onsdag 29. mai 2024, klokken 11:46

« forrige - neste »

Tarzan

Noen som har noe erfaring med å ta ut strøm til andre ting fra elbillader?
Tenkte fra feks Easy laderen på veggen og til en CEE kontakt. En eller 3 fas. Så man kan lade andre ting, eller bruke på annet krevende utstyr?

Nå som Tipper har Grid Reward... Så kan man utnytte det til andre ting og.. Feks oppvarming av vann med kraftig kolbe.. Så får man betalt for å gjøre det, og spare mye stømutgifter på slikt..

Har ikke sett noen annen løsning for å utnytte den type strøm fra nettet enn å lade elbil med den...
Så da burde det vel være mulig å få tak i en adapter fra type 2 til CEE 32amp og bruke det via den?

Ingeniøren

Det finnes men tviler på at det er lovlig å bruke. Er omtalt i slutten av denne tråden - finner det ikke du får lete selv...

https://elbilforum.no/index.php?topic=63464.1470
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Tarzan

Ser ut til at de diskuterer at det kan føre til overbelastning, da noen ladere i serie gjerne er sikret med 80 Amp sikring.. Så da er det mulig å ta ut mer enn tillatt.. Men de fleste hjemmeladere har normalt maks 32 amp sikringer forankoblet. så da bør det ikke bli noe problem om kabler og slikt er dimmensjoner ut fra det..
Men regner med slik smartstyring og kan gjøres med andre apparater i huset..

Vidar_S

Nå vet ikke jeg hvor mye varmtvann du bruker i løpet av et døgn og hvor mange kWh det går med til oppvarming av vannet, men tatt i betraktning at Tibber estimerer at man med full utnyttelse kan "tjene" opptil 500 kr i løpet av et år per elbil med gjennomsnittelig kjørelengde så tror jeg ikke at en varmtvannsbereder vil bli en gullgruve selv om man trosser anbefalingen (påbudet?) om at kun elbiler skal kobles til Easee ladebokser.

Det er ikke gitt at man med Grid Rewards får tilbake et beløp som er høyere enn spotpris og legger man på nettleie tipper jeg man uansett går i minus totalt sett, så det å bruke Grid Rewards som ren inntektskilde tror jeg vil fungere dårlig. Det er, såvidt jeg har forstått, ment mer som en "ekstra bonus" når man uansett har behov for strømmen.

Jeg testet Grid Rewards i en kort periode tidligere i mai da strømprisen var på det laveste og fikk da hele 3 øre i utbytte i løpet av to ladeøkter. Det var hakket mindre enn hva jeg hadde forventet på en dag der markedet virket å flyte over av billig strøm. Jeg har også sett kommentarer på at man har fått noe penger tilbake, men at det hadde vært mer lønnsomt å flytte ladingen til billigste tidspunkt det aktuelle døgnet (spesielt om man tar med nettleie-delen).

Om ikke annet vil jeg derfor anbefale at du først tester ut Grid Rewards mot elbilen før du kjøper eventuelle overganger++

Tarzan

Bruker Grid Rewards aktivt, og har passert over 100 kr i mai. Klarer nesten all lading på Grid rewards! Så det er absolutt billig lading inkl nettleie.. Men kjører ikke nok til å utnytte det døgnet rundt.
Når grid rewards har strømpris å feks -1 kr. Så er vel nettleie ca 55 øre.. Da tjener man ca 45 øre/kwh man bruker.. Så om man da har mulighet til å varme opp varmtvann og vannbåren varme med 7 kw noen ganger pr døgn.. Så kan man spare en del.. Og det er mye bedre for stabilisering av nettet!

Vidar_S

Sitat fra: Tarzan på torsdag 30. mai 2024, klokken 07:24Bruker Grid Rewards aktivt, og har passert over 100 kr i mai. Klarer nesten all lading på Grid rewards! Så det er absolutt billig lading inkl nettleie.. Men kjører ikke nok til å utnytte det døgnet rundt.
Når grid rewards har strømpris å feks -1 kr. Så er vel nettleie ca 55 øre.. Da tjener man ca 45 øre/kwh man bruker.. Så om man da har mulighet til å varme opp varmtvann og vannbåren varme med 7 kw noen ganger pr døgn.. Så kan man spare en del.. Og det er mye bedre for stabilisering av nettet!

Da høres det ut som om du har vært hakket mer heldig med tilkoblingstidspunktene enn jeg var. Hvor mange kWh har du da ladet i mai og hva er de rene strømutgiftene for ladingen? Du blir jo fakturert spotpris + 2,95 øre for strømmen som må trekkes fra i regnestykket.

Tarzan

Holder til i Sør. Snittpris per kategori: Elbillading: 5 øre/kwt, Adferd, alltid på og oppvarming: 51/60/61 øre/kwt

Lading av elbil: 391kwt
De andre: 810 kwt

Grid Rewards til nå i Mai: 109 kr

Det er analysen som kommer frem i tibber appen.. Ikke aktivert grid award i begynnelsen av måneden.. Og ikke alt ladet optimalt i begynnelsen av måneden..

Vidar_S

Med de tallene kan jeg forstå at Grid Rewards virker attraktivt  :)

Om ikke jeg regner feil har da Grid Rewards senket snittkostnaden for lading med 28 øre/kWh.

Jeg har noen solceller på taket som gjør at mitt regnestykke mot Grid Rewards blir noe mer komplisert, men jeg kommer nok til å bruke det i vinterhalvåret når produksjonen er betraktelig lavere.

Til sammenligning er mine tall i Tibber-appen som følger (NO5):
Snittpris - elbil 10 øre, adferd 19 øre, alltid på 28 øre, oppvarming 43 øre
Lading 215 kWt
Annet 393 kWt 
(50% av strøm brukt er egenprodusert og trekker kraftig ned på snittpristallene)   

PS Beklager at fokus i denne tråden plutselig forsvant bort fra ditt egentlige spørsmål  ;)

Tarzan

Og nå er jeg nedi 2 øre/kwt på lading av elbil.. Samt på 134kr i Rewards.. :)

Radial

Ett 32A CEE stikk i parallell med Easee boksen koster ikke veldig mye.

Kan sikkert risiko-vurderes som innafor av installatør også, selv om du deler kurs med ladeboksen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA