Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volkswagen med de minst fornøyde eiere

Startet av Otkristo, mandag 27. mai 2024, klokken 19:19

« forrige - neste »

Otkristo

Ikke så overraskende slaktes VW i siste Autoindex undersøkelse.
MYE feil og problemer med bl.a ID4.
Lover og lyger om OTA.
Dårlig på kundeservice, Møller.

TJV

Men det er ikke overraskende.

Akkurat hentet ut bilen fra Møller.
Har ventet 2 måneder på verkstedtime.
For snart 1 år siden gikk ikke ene bakdøren igjen, flagret som en teltduk (gikk ikke halvveis i lås engang). Prøvde mobilitetsgaranti, men der var det flere timer ventetid og leiebil var de vanskelig med. Etter 1-2 timer så virket plutselig døren. Meldte det inn til Møller førstkommende virkedag, de tok bilen inn forholdsvis fort, fant ikke noe gale med låsemekanismen og leverte bilen tilbake. Ikke byttet deler, bare feilsøket. Prøvde å forklare de at jeg ikke hadde ringt til mobilitetsservice eller ville latt bilen stå på verksted en hel dag visst låsemekanismen virket.
 I mars skjedde det igjen. Dokumenterte det med video, bestilte time og sendte video på mail til kundemottaker. (Han bekreftet video var mottatt).
Så presterer de nissene hos Møller å ringe meg idag, sier at tekniker hadde sjekket håndtak og logg, men bilen var feilfri. Video hadde de rotet vekk i systemet sitt. Eg blir riiimelig irritert og ber de bytte den forbanna låsemekanismen idag!
Fikk mld noen timer etterpå at låsemekanismen var byttet og bilen kunne hentes.

Visst Møller/VW har planer om å klatre på Autoindex må de revolusjonere kundeservice.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

vinterdekk

Men servicen hos Toyota må garantert være noen nivå bedre også, for at jeg skal bli mer fornøyd med 23 modell bZ4X over min 23 modell ID.4. Det er den helt sikkert og, men ett viktig poeng er at Volkswagen har forsøkt hardere å lage en god elbil og jeg vet ikke om det kommer så godt fram.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Otkristo

Sitat fra: vinterdekk på mandag 27. mai 2024, klokken 22:24Men servicen hos Toyota må garantert være noen nivå bedre også, for at jeg skal bli mer fornøyd med 23 modell bZ4X over min 23 modell ID.4. Det er den helt sikkert og, men ett viktig poeng er at Volkswagen har forsøkt hardere å lage en god elbil og jeg vet ikke om det kommer så godt fram.

2. Toyota
En ørliten tilbakegang i poeng og samme plassering som i fjor. Toyota ligger med andre ord stabilt i sporet når det gjelder fornøyde eiere. Merket toppet AutoIndex i 2009 og 2010, mens de i 2017 endte på sjetteplass.

Toyota får høyeste score i to viktige spørsmål:

Hvor sikkert er det at du kjøper samme merke igjen?
Hvor sikkert er det at du vil anbefale merket til venner og kjente?
Nummer tre totalt for lojalitet.

Toyota-eierne er undersøkelsens mest «gjerrige», de oppgir generelt å være meget opptatte av kostnader.

Ligger du bak en bil som holder fartsgrensen og aldri kjører forbi, er sannsynligheten høy for at det er en Toyota. Eierne oppgir at de i liten grad bruker mobil og betjener skjerm mens de kjører.

vinterdekk

Beskrivelsen av en Volkswagen sjåfør treffer meg forøvrig bedre enn beskrivelsen av en Toyota sjåfør.  :-X
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. mai 2024, klokken 22:44Ligger du bak en bil som holder fartsgrensen og aldri kjører forbi, er sannsynligheten høy for at det er en Toyota. Eierne oppgir at de i liten grad bruker mobil og betjener skjerm mens de kjører.
Jepp, det stemmer veldig bra med mine observasjoner. Uten at det i utgangspunktet er negativt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Men litt på topic. Jeg kjøpte min Volkswagen en Sulland forhandler. Denne forhandleren har ikke hatt det beste-service ryktet, men de selger mye biler. Har vært noen bomturer og de svarer ikke alltid på henvendelser. Men de har fikset alle garantihenvendelser uten noe diskusjon og har vært greie når jeg har vært innom. Hadde bil hos Kia og Ford tidligere og det var litt samme der også, noe trekker opp, noe trekker ned. Veldig vanskelig å si noe bastant om Volkswagen forhandlere på så lite grunnlag som jeg har.

Jeg tror fortsatt MEB bilene er grunnleggende bra biler siden de har laget så enormt mange biler på plattformen. Og det virker så langt som at få blir stående langs veien og ikke kan kjøre videre pga. feil. Men Volkswagen sliter fortsatt med programvare. Ser at Skoda får ME 3.7 på verksted og at enkelte ID.4 eiere har fått ID.Software 3.7 på verksted. At alt er løst på 24 modeller med versjon 4.1 ville vært ett lite mirakel.  :P
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Noen med abonnement som gidder å ta bilde av de neste bildene på den testen? Altså etter 20. plass? Hvor ligger Jaguar f.eks.? (I Pace)

Synes og at undersøkelsen ikke er veldig godt presentert når en slår sammen alle bilmodeller. Det kan veldig godt være at oppfattelsen i snitt er mye bedre for elbilister hos VW enn hos Bensinbilister, med DSG-girkasse og hele sulamitten.
Tesla Model Y                         2021-

E-Trond

#8
Her finner man resultater fra flere land.

https://loyaltygroup.dk/brancheanalyser/autoindex/

 I målgruppen for AutoIndex undersøgelsens officielle resultater – private bilejere med 0-4 år gamle biler – er der anvendt i alt 17.442 af undersøgelsens besvarelser. De resterende besvarelser fra undersøgelsen anvendes i specialrapporter til branchen samt til forskning.

AutoIndex™ 2024 resultater – Danmark
BMW vinder AutoIndex™ 2024 i Danmark, mens Toyota indtager dette års andenplads. Mercedes-Benz tager den sidste podieplads i Danmark. Resultaterne er udregnet på basis på 8.514 danske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2024 resultater – Norge
Lexus vinder, for 13. år i træk, AutoIndex™ 2024 i Norge, men i år noget mere snævert end de tidligere års ekstraordinære afstand ned til nummer to. Toyota bibeholder deres andenplads fra 2021, 2022 og 2023, på tredjepladsen følger BMW.

Resultaterne er udregnet på basis af 4.537 norske bilejeres oplevelser og holdninger.

AutoIndex™ 2024 resultater – Sverige
Mercedes-Benz vinder for første gang AutoIndex™ 2024 i Sverige, mens Honda igen i år indtager andenpladsen.
Subaru indtager trediepladsen.
Resultaterne er udregnet på basis af 4.391 svenske bilejeres oplevelser og holdninger.

For oss som ikke har VG+ så er det litt utfyllende resultater på
Bilbransje24.

https://www.bilbransje24.no/nyheter/917169
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Otkristo


ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Kal El

Sitat fra: Otkristo på mandag 27. mai 2024, klokken 19:19Ikke så overraskende slaktes VW i siste Autoindex undersøkelse.
MYE feil og problemer med bl.a ID4.
Lover og lyger om OTA.
Dårlig på kundeservice, Møller.

Her er resultatene fra Danmark.

vinterdekk

#12
Møller og BOS kommenterte de dårlige Autoindex resultatene i fjor. Lurer på hva de har svart og hva de har gjennomført av forbedringer siden de fortsatt kommer dårligere ut (ned fra 16 til 19-plass)? Men nyheten ligger bak betalingsmur så artikkelen er utilgjengelig for meg.

https://www.bilbransje24.no/nyheter/786280
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Er klart at når noen bileiere må betale mangfoldige tusen for "batterikjølevæske" på f.eks. en BOS-bil, og så hører at slike utgifter ikke finnes på en Tesla, så blir en sikkert litt snurt. Har jo og hørt om folk som har leaset VW, og så er der skjevsliting av dekk, og så må kunden betale for nye dekk før de leverer inn bilen måneden etterpå, fordi det skal være en bil i lovlig stand som returneres - og det skal være kvalitetsdekk.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

En kan for øvrig ikke sammenligne resultatene i Danmark med de fra Norge.
I Danmark har de ca 200.000 elbiler
I Norge har vi ca 807.000 elbiler.
Så bilene på veien er ganske forskjellig, og Autoindex skiller ikke på modell.
Men forhandlernes prestasjon er interessant å sammenligne. Interessant f.eks. at Toyota gjør det så bra i begge land. Det er altså et bevisst valg og strategi fra Toyota's side, mens andre melker kuen så godt de kan, og er rigid som noen som kriget i 1940.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA